E10 in de citigo

Canon-Eye

Forumguru
Ik zelf rijd op premium ook geen meter verder, maar let wel t.o.v gewone 95. Op e10 loopt mijn wagen minder en beslist minder zuinig +- 5%.
Op premium rijd je geen meter verder, maar op E10 is de auto wel minder zuinig?
Dat lijkt me nogal met elkaar in tegenspraak. Wat doe ik verkeerd? :pieker:
 

0ri0n88

Forumguru
Op premium rijd je geen meter verder, maar op E10 is de auto wel minder zuinig?
Dat lijkt me nogal met elkaar in tegenspraak. Wat doe ik verkeerd? :pieker:
Doelde inderdaad op 95 e5 zoals we gewend waren. Toen loonde het niet voor mij om 98 te tanken. Nu wel.
 

Niels83

Forumguru
@SteGo Ik ben ook niet compleet groen, maar als ik zonder moeite 7% kan besparen waarom zou ik dat niet doen. uiteindelijk moeten we allemaal 25% co2 gaan reduceren want dat moet de NL staat en ja dat zijn we natuurlijk gewoon zelf.

Dus ik ga geen andere auto kopen of dure gasinstallatie aanschaffen wat in veel gevallen ook niet oke is voor je motor, zeker niet op kleine stukjes.

Dus eigenlijk terug naar de begin vraag. hoe voorkom ik vocht in de olie. 98 tanken, elke week mee naar mijn werk nemen, of gewoon e10 tanken want het is een zuur broodje aap verhaal. xowel premium tanken als 1 keer per week mee nemen naar mijn werk kost ca 80 euro per jaar. dus dat is geen probleem.
 

EdK

Forumguru
Gewoon eens per week een lange rit maken, dus werk bijvoorbeeld
Vocht in de olie komt niet (alleen)van E10
Veel autobezitters die korte ritten maken , ook in tijd van euro95 zonder ethanol hadden last van mayo olie.
En dat vocht stook je er alleen maar uit met één of een paar goede ritten en niet alleen korte ritjes waar de olie nog niet eens op temperatuur kan komen
 

SteGo

Donateur
@EdK was me net voor. :D

Mijn vorige auto had ook mayo onder de vuldop zitten toen ik hem kocht en toen was er nog geen E10. Was ook een wagentje dat enkel voor korte ritjes was gebruikt. Nadat ik hem kocht en flink kilometers ermee ging rijden heb ik nooit weer mayo aan de vuldop gehad. Motortjes moeten gewoon lekker warm gestookt worden, als je motor niet warm wordt is het een loop- of fietsafstand. ;)
 

Ethy

Lid
Uit mijn nauwkeurig bijgehouden meetgegevens blijkt glashelder dat ik, gerekend over dik 3500km op E5 benzine, ongeveer 100 meter verder kan rijden op 1 liter in vergelijking met de ca. 3500 kilometer vóór de overstap van E10 op E5.

Dus zuiniger? Minder vaak aan de pomp? :nono: M'n zolen.........

Ik houd het niet bij in een overzicht maar weet wel dat ik per tankbeurt minder ver kom dan voor 1 november, wellicht dat het winterseizoen met wat comfortverbruikers invloed heeft maar dat kan ik mij niet herinneren van vorig jaar. Zo ver ik het bij de pomp zie is premium/E5 nu hetzelfde in tegenstelling tot de situatie voor 1 november. Ik ben nog geen tankstation tegen gekomen welke nog non-premium E5 verkoopt

Ik ben aan het navragen of "premium" aangezet mag worden op mijn tankpas dan ga ik kijken of mijn vermoedens kloppen.

Directlease app ken ik en gebruik ik ook :thumbsup:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Blackciti

Senior Member
.....
Vocht in de olie komt niet (alleen)van E10.....
En dat vocht stook je er alleen maar uit met één of een paar goede ritten........
Met je eens.
Laat anders iemand maar eens uitleggen waarom je bij E10 95 bij korte stukken wel en bij E5 premium 98 geen water in de olie zou krijgen, wat dus voor sludge-vorming zou zorgen.

Maar ik heb al eens vaker aangegeven dat je de motor van je auto geen groter plezier kunt doen dan met een lange rit (op bijvoorbeeld de autobahn) op hoge snelheid te rijden. Hier kan dat na medio maart a.s. niet meer, i.v.m. de stikstofwaanzin in dit land.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ethy

Lid
Ik ben aan het navragen of "premium" aangezet mag worden op mijn tankpas dan ga ik kijken of mijn vermoedens kloppen.

"premium" staat nu een aantal weken aan en bij een zo goed als gelijke rijstijl (dat lukt natuurlijk nooit echt) is mijn verbruik echt lager. Ik houd het ook bij in een excelsheetje en kom gemiddeld 1 kilometer verder per liter. Wellicht dat het type auto (VW Tiguan) er invloed op heeft want meer luchtweerstand dan de gemiddelde auto. Het iets hogere prijsniveau van E5 tov E10 icm het gunstigere gebruik en mijn lichte hekel aan tanken/kleinere actieradius maakt dat ik voorlopig E5 blijf tanken.
 

Niels83

Forumguru
.......Maar ik heb al eens vaker aangegeven dat je de motor van je auto geen groter plezier kunt doen dan met een lange rit (op bijvoorbeeld de autobahn) op hoge snelheid te rijden. Hier kan dat na medio maart a.s. niet meer, i.v.m. de stikstofwaanzin in dit land.
het gaat om de citigo he. dus veel hogere dan er nu nog is toegestaan in nl is er niet
 

Canon-Eye

Forumguru
Een goede lange rit op 130 km/u is na 1 maart ook nog steeds mogelijk in grote delen van NL, namelijk tussen 19:00 en 07:00 uur. Da's toch wel lang genoeg om 'm eens lekker schoon te branden?
 

myfirstoctavia

Forumguru
Meh. Er zit al járen ethanol in diverse benzines, Verschil met "nu" is: Het is duidelijker zichtbaar door het E5 / E10 logootje. Wat fabrikanten ook beweren, ethanol IS slecht voor rubber. Haal voor de gein maar eens een flesje in huis (is gewoon verkrijgbaar) en leg er een nachtje een willekeurige rubber ring in een afgesloten potje. Zie je vanzelf wat het doet. Na een nacht zie je dat de ethanol donker geworden is en het rubber zachter aanvoelt. Ergo: Het "vreet het gewoon op".
Probeer maar eens..
Maare... betreft vervuiling.. leuk dat je minder uitstoot met E5 / E10, echter... olie vervuilt hoogstwaarschijnlijk harder dan bij gebruik van "niet ethanol benzines", waardoor je: meermalen moet verversen. (dat is géén extra belasting van het milieu?? #sarcasm)
Mooi voorbeeld van mn werk... Wij rijden op TRAXX HVO100. Pure CO2 neutrale brandstof, met minder uitsoot en noem alle lofzang van de fabrikant maar op..
Praktijk (ervaring van de chauffeurs en monteur van ons wagenpark, meer dan 40 bussen) : Elke (werk)bus loopt stationair "rommelig", filters slippen dicht, olie wordt eerder zwart, en het ergste.. eens in de zoveel tijd (lees: eens per 2 maanden) kan de tank doorgespoeld worden, anders gaat de dieselpomp eraan (bezinksel)
Dus... ik geloof niet zo in wat de heren producenten en beleidsmakers allemaal vertellen.
 
Ik heb dat item ook gezien, en nee, ik neem die kerel van die scooters echt absoluut niet serieus.. gebroken zuiger in een scooterblok waarvan een klep is afgebroken en dat zou komen door e10. Tuurlijk. Zal eerder met de belabberde kwaliteit te maken hebben van het betreffende made-in-China (ja ook Piaggio is “Italiaanse” troep made in China) probleem met e10 zit hem in de rubber en kunststof delen. Scooters is veelal met carburateur, daar zit een rubber membraan in, kunststof vlotterbakje aan de onderkant met een rubberen pakking er tussen. Ja. Dat kan door bio-ethanol zeker uitharden/bros worden en gaan lekken.

Die garagehouder heeft zeker wel kennis van zaken, en die heeft het over whitesludge wat komt door het niet warm rijden. Maar de voiceover troela van het programma heeft het vlak voor de woorden van de garagist over dat ethanol vocht aan trekt, dat is wel zo, maar dat heeft niets te maken met de whitesludge waar de garagist het vervolgens over heeft.

Vanuit mijn redenatie; op het moment dat de motor loopt is de temperatuur in de verbrandingskamer binnen no-time zo’n 600-700 graden. Het vlampunt van het mengsel zelf is nog wel veel heter. Makkelijk 1500-2000 graden, maar dat is echt heel erg lokaal. Laat iemand maar eens de koude motor starten terwijl jij je hand op het uitlaatspruitstuk hebt. Dat ga jij daar zéker geen 10 seconden vasthouden.

punt wat ik hiermee wil maken is dat dat vocht in de ethanol waar jouw vraag over gaat gewoon direct verdampt bij ontbranding van het mengsel. En dan rest nog de vraag hoeveel vocht de ethanol daadwerkelijk bevat. De huidige toegevoegde ethanol is droge ethanol en geen natte ethanol. Droge ethanol heeft een restvocht percentage van maximaal 1%. Dus van een 1000ml e10 brandstof, daarvan is maximaal 100ml ethanol, en van deze 100ml is maximaal 1%, wat dus 1ml betreft, restvocht. En dat komt dus in een kamer terecht waar de gemiddelde temperatuur boven de 600 graden is.

Dat vocht, of de brandstof überhaupt al, komt niet in aanraking met de olie. Hoe dan wel?
Ja als je de kamer met de motor uit vol giet, dan zal het langzaam langs de olieschraapveren kruipen en in je carter komen.. of je een tank met e10 jaren ongemoeid laat waardoor het vocht aantrekt in de brandstoftank.. maar anders niet.


De hele vraag valt en staat met het blok goed warm rijden, en goed warm is dat pas als de olie temperatuur ongeveer 80 graden bereikt heeft. Niet het koelwater; daarvan is de opwarmtijd aanzienlijk korter. Om de 4 liter (hoeveel gaat er in zo’n citigo?) olie op te warmen; dat duurt wel een minuut of 20-30 afhankelijk van de buiten temperatuur en rijstijl.

Dus korte ritjes; dát is funest. Dan krijg je condensvorming die optreed aan de binnenkant van het blok/carter en deze verdampt niet omdat de ideale bedrijfstemperatuur niet gehaald word.
 
Laatst bewerkt:

Octavia_Gert

Senior Member
Doelde inderdaad op 95 e5 zoals we gewend waren. Toen loonde het niet voor mij om 98 te tanken. Nu wel.
hoe heb je dat berekent dan? prijsverschil is 10 cent bij de lokale tango, wat is het hoeveelheidsverschil?
maw, hoe weet jij dat het met de Citigo gunstiger is om de duurdere 98 te tanken?
 

Octavia_Gert

Senior Member
Net even berekent:
Tango Zwolle:
Euro 95: 1,41 100%
Euro 98: 1,51 107,1%

Voorbeeldje voor een Citigo (niet getest, inschattingen. Met alleen rijstijl kan ik ook behoorlijk zuiniger rijden)
Euro 95: 5,5L / 100km
Euro 98: 5,1L / 100km

Ga je dus minimaal die 0,4 liter per 100km (7,1%) zuiniger rijden, dan is het tanken van euro98 gunstig.
 
Bovenaan Onderaan