E10 in de citigo

Canon-Eye

Forumguru
prijsverschil is 10 cent bij de lokale tango,
Wat niet ophoudt mij te verbazen is: de enorme variatie in prijsverschillen tussen E5 en E10.
Bij het ene tankstation hier niet ver vandaan scheelt het maar 7 cent, op een km of 6 afstand hiervan aan dezelfde weg scheelt het 25!! cent.
Ik snap niet dat ze bij laatstgenoemde ook nog maar één liter E5 verkopen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou de Directlease brandstofprijzenapp eens raadplegen, dan kun je heel makkelijk de prijzen vergelijken van tankstations in je buurt of waar je vaak langs komt.
Ik heb dat een paar weken bijgehouden en dan komt er vanzelf een beeld welke stations structureel goedkoper zijn met de E5. Nu kijk ik nog incidenteel, vooral als ik bijna moet tanken natuurlijk - dat helpt bij de ritplanning...
 

Octavia_Gert

Senior Member
Die app gebruik ik inderdaad al heel lang, altijd handig om ff te checken waar ik ga tanken (meestal is het hetzelfde station)
 

Desperado

Forumguru
Ik gebruik de app ook. Maar moet de huidige situatie tanken wij niet zoveel. Momenteel doen we bijna 2 maanden met een tank.
 

0ri0n88

Forumguru
de enorme variatie in prijsverschillen tussen E5 en E10.
Zijn ook behoorlijke verschillen tussen de pompen, echter Shell en BP claimen 0% ethanol toe voegen aan de 98 en zijn op dit punt de 2 enige stations die dit doen. Dit zou een meerprijs kunnen verklaren.
 

0ri0n88

Forumguru
hoe heb je dat berekent dan? prijsverschil is 10 cent bij de lokale tango, wat is het hoeveelheidsverschil?
maw, hoe weet jij dat het met de Citigo gunstiger is om de duurdere 98 te tanken?
Weet niet of het bij een citigo gunstiger uitpakt. In mijn eigen wagen wel degelijk en zou er nooit meer als e5 ingooien. Op e10 rijdt mijn auto ook veel minder prettig en met name koud is het enorm merkbaar..
De meerprijs neem ik voor lief.
 

Canon-Eye

Forumguru
@0ri0n88 Ik had het niet over prijsverschillen tussen de verschillende merken, maar over de sterk wisselende meerprijs van E5 t.o.v. E10 bij het ene tankstation in vergelijking met het andere.
Bij het ene station scheelde dat vanochtend 7 cent, bij het andere station bijna 25 cent. Beide hanteerden ongeveer dezelfde prijs voor de E10 (1,408 om 1,407), maar de E5 was bij een Esso Express dus véél duurder dan bij een vrije oliehandelaar (op dit moment 1,679 tegen 1,478). Allebei dus geen Shell of BP en ik zie nog niet voor me hoe het toevoegen van een fractie meer of minder ethanol zo'n groot verschil kan maken.
 

Desperado

Forumguru
Even in de app gekeken voor het idee; 1.49.9 en 1.66.9 voor E5 ; 1.42.9 en 1.45.9 voor e10 bij dezelfde tankstations.
Toch bijzonder dat het verschil bij de E5 maar liefst 27 cent is en bij de e10 maar 3 cent.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kort samengevat: je kunt dus niet zeggen dat de E5 een min of meer constant percentage duurder is dan de E10 als je dat per tankstation bekijkt. Die 5% (of wat meer) verschil in ethanolgehalte kan op het totaal van de kostprijs exclusief belastingen (vanaf het gewonnen vat olie via de raffinage tot en met de transportkosten) kan dit verschil niet voldoende verklaren, naar mijn eigen rekenkundig inzicht. Die ethanol komt immers ook niet gratis uit de lucht vallen.
Waar ligt het dan wel aan?

Als ik kijk naar die al eerder genoemde 2 tankstations hier in de buurt, kan ik me slecht voorstellen dat het voor die Esso Express in Hijkersmilde met z'n meerprijs van 20 tot 27 cent (gezien over een maand of 2) interessant is om E5 te blijven verkopen op die locatie. De pomp van Olijve, ca. 7 km richting Assen aan dezelfde N371, zit met zijn E10 meestal een fractie goedkoper en met zijn E5 dus echt véél goedkoper. En dan zit er in Smilde aan dezelfde weg ook nog een Gulfstation, niet alleen geografisch maar ook qua prijs zo'n beetje midden tussen die twee in gelegen.
Hoewel ik ooit nog eens een NIMA marketingdiploma heb gehaald, gaat dit verschijnsel mijn begrip toch te boven... :pieker:
 

Desperado

Forumguru
Het enige wat ik kan bedenken is; ze kopen het toch wel of er zijn tankstations die het prijsverschil verkeerd hebben ingevoerd ofzo.
 

Tees

Donateur
Ook al rijd ik geen Citigo maar een Fabia I, toch even mijn 2 centjes in dit draadje dat ik toevallig tegenkwam.

Ik heb met de invoering van E10 besloten om premium brandstof te gaan tanken (98 dus, en vrijwel altijd is die ethanol-vrij). Wel met een beetje pijn in m'n hart, vanwege de duurzaamheidswinst van de bioethanol, maar m'n Fabiaatje gaat me ook aan het hart.

Mijn afwegingen (als scheikundige): E10 heeft een beduidend kortere houdbaarheid dan E5 of E0 (om de ethanol-vrije spritz maar even zo te noemen), volgens mij betwist niemand dat. Dat komt door de hogere concentratie ethanol, hoe hoger de concentratie hoe sneller ongewenste reacties door de ethanol gaan. En volgens mij heeft dat NIET te maken met het aantrekken van water, maar vanwege de oxidatie van de ethanol naar aldehydes, en als chemicus weet ik dat die vreselijk reactief zijn. Dat zou drab in de benzinetank veroorzaken bij weinig gebruik (en dus niet de sludge in de olie, dat is iets heel anders!), en dat kan je je brandstofpomp kosten.

Gecombineerd met het hogere verbruik door E10 (dat wordt ook niet betwist, alleen de mate waarin is de vraag) en, zoals hier al genoemd, met een beetje shoppen een beperkte meerprijs (ik kom meestal op 10 cent dankzij de DirectLease app), zijn de daadwerkelijke extra kosten (zeker met weinig kilometers) beperkt. Dus dat alles samen heeft mij doen besluiten premium te tanken. Mijn Fabiaatje staat dan ook wel soms 1 (en in de winter wel eens 2) maanden stil.
 

turboturbo

Forumguru
Ik was ook erg content met mezelf toen ik me eind maart bedacht dat ik de auto wekenlang nauwelijks zou gaan gebruiken, dat ik vrijwel altijd V-power tank (op dit moment zou dat nog 0% ethanol bevatten)
Ik had vlak voor de Corona uitbraak nog getankt en heb pas onlangs weer voor het eerst getankt sinds tijden.
 

Timmer

Donateur
Ik heb ooit de berekening gemaakt over de prijs tussen 95 en 98 (of E10 vs E5) [voor België, ik ken de prijzen in NL niet]
E5 is ongeveer 10 - 15ct duurder per liter.
Ik tank +-50l/keer, vaak zelfs minder, dit 2x per maand

Om makkelijk te tellen;
15ct duurder
50l
25x per jaar (afgerond, soms doe ik wel eens een toerritje)

50l x 25tankbeurten x 15ct = €187,5 per jaar extra om E5 te rijden.
Dat is een goede €15/maand, of een halve euro per dag.
En gerekend van bovenstaande cijfers, die in de praktijk vaak lager zijn.
Mij is dit het waard, ik rijd al sinds men eerste wagens op 'super 98', want op 95 kreeg ik sputteringen (ok, oude wagens, andere motors) en heb dit eigenlijk altijd getankt (behalve toen ik diesel reed :D)
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij de tankstations waar ik het vaakste mijn E5 tank (zelfs voor de grasmaaier ;) ) - allebei op zo'n 8 km van mijn huis, het hangt er maar net vanaf waar ik langskom - zie ik rare prijsverschillen. Vandaag bijvoorbeeld:
  • TamOil Oosterwolde 1,439 voor de E10 en 1,559 voor E5
  • Olijve Smilde slechts 5 cent verschil, nl. 1,428 tegen 1,478 (!)
En bij wijze van contrast is er ook nog een Esso Express (voorheen Firezone) in Hijkersmilde waar ik vroeger vaak tankte omdat ik daar vaak langs kom en deze best goedkoop is met zijn diesel (nu 1,149) en E10 (1,433), op vrijdag beide nog 2 cent minder.
De E5 kost hier echter een schrikbarende 1,699 :sterretjes: en die is op vrijdagen niet goedkoper. Ondanks de voor mij meer praktische ligging rij ik hier nu dus altijd voorbij. Mijn motto is: belazerd worden is één, maar doe het dan zo dat ik het niet merk.
Als het echter zó opzichtig gebeurt, dan voel ik me beledigd, want niet serieus behandeld... :)
 

Henko

Lid
Ik ben geen expert, maar ik heb me er wel wat in verdiept. Wat ik heb begrepen is dat ethanol water aantrekt. Zeker als je weinig rijd zit kan er naar verluidt water in de brandstof en vervolgens in de olie komen.

Ik rijd al wat jaren motor, waaronder één met een carburateur. Ik merk al tijden (ook al voor dat E10 op de pomp geschreven stond) dat er een verschil is tussen de ene en de andere brandstof. De motor start en loopt beter op de premium brandstoffen; vooral naar stilstand. De motordealer raad aan met alle motoren premium brandstoffen te tanken omdat de afzet in bijvoorbeeld de carburateur en injectie aanzienlijk kleiner is. Voor auto’s zal dat naar verwachting wel wat anders zijn, maar naar mijn ervaring is de brandstof minder goed voor het blok.

Ook wij rijden veel korte stukjes. Daardoor zit de brandstof soms lang in onze tank. Als E10 daadwerkelijk meer vocht aantrekt gaat het mogelijk gevolgen hebben. Van korte stukjes krijg je al meer vocht in het blok, als de brandstof dan ook vocht aantrekt dan kan dat wel dubbelop zijn. Vocht in het blok kan verschillende gevolgen hebben, waaronder roest (zelf wel eens ervaren) en 'interne vervuiling'.

Ik kijk altijd naar het totale financiële plaatje incl. onderhoud en afschrijving. Als E10 nu goedkoper is maar op de langere termijn voor een hogere onderhoudsrekening zorgt dan neem ik dat als verwachte kosten mee in de calculatie. Voor mijzelf heb ik dan ook besloten premium brandstof te tanken zonder bio-ethanol. Zeker gezien de vaak geringe meerkosten aan de pomp doordat het verbruik net premium brandstof vaak iets lager ligt.
 

SteGo

Donateur
En bij wijze van contrast is er ook nog een Esso Express (voorheen Firezone) in Hijkersmilde waar ik vroeger vaak tankte omdat ik daar vaak langs kom en deze best goedkoop is met zijn diesel (nu 1,149) en E10 (1,433), op vrijdag beide nog 2 cent minder.
De E5 kost hier echter een schrikbarende 1,699 :sterretjes: en die is op vrijdagen niet goedkoper. Ondanks de voor mij meer praktische ligging rij ik hier nu dus altijd voorbij. Mijn motto is: belazerd worden is één, maar doe het dan zo dat ik het niet merk.
Als het echter zó opzichtig gebeurt, dan voel ik me beledigd, want niet serieus behandeld... :)

Iets soortgelijks had je in het verleden in Zwolle. Bij de Shell Express aan de Ceintuurbaan kon je doordat hij werd verbouwd ook V-power brandstoffen tanken ipv enkel Euro95 en diesel. Die V-power stond echter niet op het prijzenbord dus zag je eigenlijk pas aan de pomp of op je bon wat je per liter had betaald ... dat was ook grof duur!

Bij de bemande Shell aan de Blaloweg in Zwolle was V-Power een stuk voordeliger. Ik denk dat men er gewoon vanuit gaat dat mensen onbemande pompen associëren met goedkoop tanken, zeker als Euro95 en gewone diesel er inderdaad 'goedkoop' zijn en dan valt het veel mensen denk ik geen eens op dat ze eigenlijk veel te veel betalen voor hun premium benzine/diesel.

Nadat ik er zelf achter kwam heb ik bijna nooit meer V-power getankt bij de Shell Express in Zwolle. En inmiddels kan het dus sowieso al niet meer aangezien ze nu enkel nog Euro95 en gewone diesel hebben.
 
Bovenaan Onderaan