E10 in de citigo

Topic in 'Citigo' gestart door Niels83, 09-01-2020.

  1. Niels83

    Niels83 Forumguru

    Hallo
    afgelopen week zag ik een item op tv over hoe schadelijk e10 is voor de auto.

    Vooral als hij weinig km's maakt zou er vocht in de olie kunnen komen. Regelmatig lange stukken was het advies. of premium brandstof

    Dat doet de citigo niet 2x per dag 15 minuten en wat stads ritjes ca 500km per maand.

    Nu twijfel ik wat ik (mijn vrouw) zal doen. Ik ga premium tanken kost me ca 80 euro per jaar, dat valt mee maar co2 uitstoot vind ik ook een dingetje. of ik rij regelmatig met de citigo naar mijn werk ca 45 minuten rijden. maar hoe vaak is dan regelmatig. 1 x per week, of 1x per maand?
     

  2. Renkie

    Renkie Senior Member

    Welk item op welke zender was dat?
     
  3. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Qua CO2 uitstoot lijkt me E5 vs E10 verwaarloosbaar..... zeg ik even als leek, hoor.

    Verder zou ik zeggen dat 1 keer per week een lange rit (45 min schrijf je, is dat voornamelijk snelweg?) voldoende is om evt vocht uit de olie te laten verdampen. Maak je je daar toch zorgen over, zou je kunnen overwegen eerder een olie wissel uit te laten voeren (zeker als de auto een long life interval heeft)
     
  4. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Citigo moet toch elk jaar voor een oliewissel? Vaker (bij weinig kilometers) lijkt me overdreven...
     
  5. CDK

    CDK Forumguru Donateur

  6. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Of gewoon fietsen hè :D
     
    jongetje vindt dit leuk.
  7. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    De uitgeademde CO2 komt hoofdzakelijk voort uit biomassa (namelijk uit de in je voedsel aanwezige koolstof) , dus dat mag je wel "duurzaam" noemen.
    (vooral als je vegetariër bent)... :pardon:
     
    G.P. vindt dit leuk.
  8. Niels83

    Niels83 Forumguru

  9. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Als je echt zo begaan ben met het milieu voor 7% co2 uitstoot dan is mijn antwoord wel degelijk ook een serieus alternatief om dus te gaan fietsen....

    (tenzij je natuurlijk compenseert door de hele autorit niet uit te ademen, dat kan ook )
     
    jongetje en CDK vinden dit leuk.
  10. Niels83

    Niels83 Forumguru

    Of je leest het goed en ziet dat ik 80 km per dag rij. Mijn vrouw rijdt minder, zij kan door een persoonlijke reden niet dagelijks op de fiets. Wat er eigenlijk niet toe doet want ik vraag daar helemaal niets over.
     
    Laatst aangepast: 09-01-2020
  11. Niels83

    Niels83 Forumguru

    Dat vraag ik dus helemaal niet. heb je het item gekeken?
     
  12. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Dát is m.i. nou juist enige scepsis waard, omdat het gaat om bio-ethanol.
    Het idee erachter is dat CO2 uit de lucht via de plantaardige fase deel uitmaakt van de brandstof en dan weer terug de lucht ingaat. Het is dus eigenlijk gewoon rondpompen van CO2 en levert de facto dus geen echte vermindering van de CO2 in de atmosfeer op. En hoe meer bio-ethanol we met zijn allen gaan opstoken, hoe meer regenwoud in Brazilië moet worden vervangen door suikerrietplantages om aan de stijgende vraag te voldoen. Ik zie de milieuwinst nog niet meteen...
     
  13. MiDe

    MiDe Actief lid

    Korte ritjes zijn per definitie slecht voor de auto, daar gaat een brandstof niets aan veranderen. Wat wel zo schijnt te zijn, is dat E10 sneller rubbers/afdichtingen e.d. aantast dan een brandstof met minder bio-ethanol. Daarnaast, hoe lang die brandstof in je tank zit, hoe groter de kans dat er vervuiling op zal treden. Maar als de fabrikant zegt dat het voertuig E10 geschikt is, wat zegt dat dan? Zegt dat iets over dat de motor prima loopt op E10 of zegt dat iets over de weerstand tegen aantasting?

    Dat eerste is makkelijk te verifiëren, zolang je motor blijft lopen... Het tweede is een lange termijn aspect en dat is volgens sommigen onzeker en heeft een relatie met hoe lang de brandstof in je tank zit, ongebruikt. Het is maar net waar je naar zoekt en welk antwoord je accepteert. En dan heb je ook nog meningen over een eventueel zuiniger verbruik.

    Mijn advies: tank lekker E10 en wissel eens in de week of twee weken even van auto en laat 'm even een keer goed warm worden. Vertrouw je het niet, dan tank je toch een 'premium' brandstof. Voor die kilometers zou ik er niet wakker van gaan liggen, maar ik kan niet in je portemonnee kijken.


    Overigens ken ik iemand die in een destijds nieuwe Hyundai Atos (ja I know, spreek bewust niet over een auto), in ruim 15 jaar tijd nog geen 45.000km heeft gereden. Dat is dus minder dan 3000km per jaar oftewel minder dan 250km per maand en die wagen werd gebruikt voor allerlei kleine ritjes die ook nog eens niet opvolgend waren. Dus steeds een koude motor. Er is een keer een stukje uitlaat gelast en een slang bij de tank vervangen die aan het lekken was (pre E10 tijdperk). Daarnaast alleen regulier onderhoud. Valt in dat geval toch best mee toch? Zomaar een ervaring.
     
    SteGo en Fabia 123 vinden dit leuk.
  14. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Nou laatste tip dan, een elektrische scooter.... :bloemen:
     
  15. Twardt

    Twardt Lid

    Ik zou er inderdaad ook niet al te bang voor zijn. E10 is in een heleboel landen al veel langer verkrijgbaar aan de pomp, en als Skoda zegt dat het geen kwaad kan, dan zou ik het gewoon doen. Als je zelf merkt dat de motor wat minder mooi loopt, dan toch gewoon een premium tanken. Dat kost je met die weinige km's ook niet de kop. En als je Vpower tankt, dan wordt de CO2 door Shell gecompenseerd.
     
  16. Ethy

    Ethy Lid

    Mijn ervaring is dat mijn auto sinds de komst van E10 een stuk onzuininger geworden is (1.4TSI). Het is dat ik een tankpas heb waarmee ik geen premium brandstof kan tanken maar anders was ik overgestapt naar een premium/E5 variant. Het gunstigere verbruik maakt het prijsverschil van ca. 10 cent per liter wel goed met als bijkomend voordeel dat ik dan minder bij de pomp sta :thumbsup:
     
  17. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Uit mijn nauwkeurig bijgehouden meetgegevens blijkt glashelder dat ik, gerekend over dik 3500km op E5 benzine, ongeveer 100 meter verder kan rijden op 1 liter in vergelijking met de ca. 3500 kilometer vóór de overstap van E10 op E5.

    Dus zuiniger? Minder vaak aan de pomp? :nono: M'n zolen...

    De extra kosten vallen overigens wel mee, mits je een beetje uitkijkt waar je tankt.
    Ik zie literprijzen voor E5 die variëren van 1,69 tot 1,91 per liter. En het nóg gekkere is, dat het prijsverschil E5><E10 bij dezelfde pomp ook nogal uiteenloopt. Het kan inderdaad 10 ct/L zijn, maar net zo makkelijk 4 cent, of 28 cent.
    Ik heb er geen verklaring voor; opletten wanneer en waar ik tank is alles wat ik kan doen. De Directlease app is handig, hoewel de actuele prijs niet altijd 100% klopt.
     
  18. hendrik38

    hendrik38 Forumguru

    Ik heb er ook mee geëxperimenteerd, maar ik zie ook geen gunstiger verbruik terug bij E5.
     
  19. 0ri0n88

    0ri0n88 Forumguru

    Voor de hoeveelheid km zou ik kiezen voor een brandstof zonder ethanol! Shell en BP bieden premium aan als e5, maar er zit geen ethanol in. Aangezien de wagen weinig rijdt zou ik kiezen voor een beter houdbare brandstof of mixen.
    Ik zelf rijd op premium ook geen meter verder, maar let wel t.o.v gewone 95 E5. Op e10 loopt mijn wagen minder en beslist minder zuinig.
     
    Laatst aangepast: 09-01-2020
  20. Beste Niels83.

    De citigo kan prima functioneren op E10.
    als het goed is staat het zelfs in het tankklepje van je citigo.
    als er maar 15 min per rit gemiddeld gereden word is dat veel schadelijker voor de auto en het millieu dan het verschil tussen E5 en E10.

    Wel zou ik met klem willen adviseren om als het schikt wat vaker een groter stuk te rijden met de auto.
    de olie vervuild door condensvorming namelijk veel sneller als er veel korte stukken gereden worden.
    nu is het zo dat een citigo geen longlife service heeft maar gewoon jaarlijkse service.
    mede omdat er vaak kortere stukken met dit soort auto's gereden word.

    als je veel last heb van vocht in de olie (mayonaise achtig spul bij de olie vul dop)
    is het aan te raden om bij de service de motor eens te laten reinigen (flushen)
    Ik weet zeker dat de Dealer er ook naar kijkt bij een service beurt.
    (ik zou het namelijk wel doen en ben werkzaam bij een dealer)

    En over uitlaatgas uitstoot en verbruik kan ik niet veel zinnigs zeggen.
    als je de ene rit meer moet optrekken dan de andere of file gaat rijden.
    of toch met een motor die niet volledig op bedrijfstempratuur rijd zijn de omstandigheden al anders.
    en kan het verbruik ook al anders zijn.

    wel is het zo dat 10% bio-ethanol die maximaal is toegestaan in E10 minder efficient is voor de motor als pure benzine.
    dus in theorie verbruik je ook iets meer met E10 als met E5.

    mocht je nog vragen hebben over olie onderhoud of brandstoffen kun je altijd terecht bij je dealer.

    mvgr Colin
     
    SteGo vindt dit leuk.

Deel deze pagina