Connect volledig uitschakelen

Rallye

Forumguru
Zag je dat via Skoda Connect of via de MijnSkoda-app?

Wellicht had, als het toch via Connect gaat, de dealer je auto aan zijn wifi hangen?
 

Rayzman

Actief lid
Voor positie deuren open gesloten enzo heeft de auto een eigen data verbinding. Echter voor infotainment online, dus verkeersinfo, brandstofprijzen, nieuws weer moet je zelf voor de data verbinding zorgen. Dat kan via hotspot of eigen Sim in de auto.
 

Beauri

Forumguru
Ergens fan van zijn maar niet weten hoe het werkt en wat de eventuele inbreuk
op je priveleven kan zijn is in mijn ogen niet echt slim, maar de gemakzucht van de
meeste mensen maakt het voor bedrijven steeds makkelijker om je te kunnen
monitoren.

De bedenker van dit systeem wil niet afhankelijk zijn van iemand zijn telefoonverbinding
en heeft een eigen telefoonverbinding in je auto gemonteerd, hier kunnen ze te pas en
te onpas gebruik van maken om gegevens te verzamelen die voor hen belangrijk zijn,
in het geval van de VAG doen ze dat via het Vodafone netwerk.

En de fan mag tegen betaling meekijken maar zijn auto uithangt en of de deuren
gesloten dan wel open zijn, leuk ook voor de wederhelft, die kan ook zien of de
piepers al op het vuur kunnen of dat je nog ergens in de file staat.

Toch wel een veilig gevoel dat mama VAG zo goed op je past en je meld dat je vervoer-
middel weer naar de dealer mag voor een beurtje, je zou het zelf toch eens vergeten......
 

Rallye

Forumguru
@Rayzman Dus een beetje Skoda heeft drie dataverbindingen:
1) MijnSkodamodule (verborgen sim);
2) Skoda Connect (verborgen sim); en
3) Skoda Connect Infotainment (eigen sim of via je telefoon).

Me name die tweede komt mij niet bekend voor. Ongeacht de privacy-discussie hierboven zou de auto dan ook als je je niet gemeld hebt bij Connect data doorgeven? Is dat met ingang van 2017 of later en op welke modellen? Heb je een linkje?
 

Rayzman

Actief lid
De tweede is care Connect en ik heb geen idee of die actief is wanneer je er niet voor aangemeld bent.
 

Alf

Nieuw lid
Begrijp ik dus goed dat je 1 en 2 niet met een menu uit kunt zetten? En dat 3 niets doet als je hem niet gebruikt?
1) MijnSkodamodule (verborgen sim);
2) Skoda Connect (verborgen sim); en
3) Skoda Connect Infotainment (eigen sim of via je telefoon).

Dan dus bij 1 en 2 sim-kaarten verwijderen als enige/goede/makkelijke oplossing. En bij APK nr 2 weer even terugzetten.
Waar zitten die SIMs? In Octavia? En in Scala?
 

Rallye

Forumguru
Voor 1) belooft Pon dat niets wordt doorgegeven als je de module niet activeert. Je kunt de module ook laten verwijderen. De SIMkaart van 2) schijnt vast verbonden te zijn met je navi, dus verwijderen zal niet gaan. Niet activeren dus, wellicht even checken wat de privacy policy van Connect bij niet-activeren is. Waarom zou je die SIM voor de APK terug willen zetten? 3) is inderdaad het makkelijkst.
 

Alf

Nieuw lid
OK, dank u!

Waarom zou je die SIM voor de APK terug willen zetten?
Omdat een werkend emergency-call systeem een APK-item is bij modellen waar die service verplicht is . .
 

Antera

Donateur
Mijn skoda module zit of achter de tellerklok of links onder het dashboard. Kabeltjes volgen en je hebt hem er zo uit.
 

Alf

Nieuw lid
De-activeren van ongewenste functies kon/kan ook altijd d.m.v. zekering trekken? Heeft de nieuwe Scala nog zekeringen? Zijn de schema's/tekeningen bekend?
 

Antera

Donateur
De-activeren van ongewenste functies kon/kan ook altijd d.m.v. zekering trekken? Heeft de nieuwe Scala nog zekeringen? Zijn de schema's/tekeningen bekend?


Niet zomaar zekeringen gaan trekken mits je graag storingen wenst. Gewoon even open schroeven en de module los koppelen. Mocht je daar niet aan durven beginnen wil ik dit ook wel voor je doen.
 

KC!

Nieuw lid
Ik zou graag de ongevraagde, door PON zomaar ingebouwde module die van alles registreert willen uitzetten. De app biedt namelijk geen enkel nut meer voor de eigenaar van de auto. Het kastje zit er alleen voor de importeur. Mijn vraag is dus nu of iemand weet hoe ik dit kastje uit mijn auto verwijder of onklaar maak? Echt eruit of de simkaart eruit of de stroom eraf en dus niet alleen afmelden in mijn Skoda of de mijn Skoda app van mijn iPhone verwijderen. Dit, totdat de mijn Skoda app verbeterd/zinvol is (misschien onterechte hoop...)
Heeft iemand een foto van hoe zo’n module eruit ziet?
 

Brutus12

Actief lid
Let op bij het uitschakelen i.v.m. APK-regelgeving.
De waarschuwingsinrichting van het eCallboordsysteem van personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aan geven.
 

Tees

Donateur
Ik dacht dat die Pon-module los staat van het eCall systeem? De laatste wordt volgens mij af fabriek geïnstalleerd, terwijl de Pon-module, je raadt het al, door Pon geinstalleerd wordt.
 
Bovenaan Onderaan