Octavia RS Combi Tdi 2014

Duijzer

Donateur
Een update, ik heb de auto nu bijna een jaar. 17.000 km mee gereden, probleemloos. Hij verbruikt iets meer olie dan de vorige, daar hoefde ik nooit olie te vullen. Maar ook weer niet zo dat ik me zorgen maak, ik peil toch regelmatig en vul af en toe een half litertje bij.
Zeker na de DSG optimalisatie en de tuning rijdt de auto geweldig. Hij is ruim, comfortabel en snel. Lekkere gezinsauto, prettig rijden op lange afstanden en als je op wilt schieten doet hij lekker mee.

Ik ben er in die tijd niet mee naar de garage geweest, er is gewoon niets stuk gegaan. Binnenkort gaat hij voor onderhoud, maar daar verwacht ik geen problemen van. Het enige waar ik even naar moet kijken is de 12V aansluiting achter. Ooit een keer een stekker in gedaan, die werkte niet. Maar volgens mij moet het contact dan aanstaan en ik ben er niet zeker van dat dat zo was.....

Ik denk er nog wel eens aan om er een zwarte grille in te zetten, maar chroom vind ik eigenlijk ook niet zo lelijk... Spacers ben ik ook nog niet uit. Ik laad nog wel eens forse gewichten, dan zakt hij ver in. Ik wil dan een keer kijken wat er met de achterbanden gebeurd en of daar nog ruimte is om die 2cm naar buiten te zetten. Mooi is het wel, maar als m'n banden aan gaan lopen ben ik er snel klaar mee. Hoewel, de FL heeft standaard spacers op de achterschijven zitten, dus het zou moeten kunnen..... Misschien dat ik er bij vervangen van de schijven achter ooit, FL schijven op laat zetten.

Wat ik binnenkort wel ga bestellen is de carbon achterbumperbescherming. Niet de stickers van Ali, maar de carbon versie van Superskoda/Kopacek. Even wachten tot ze weer een keer kortingsweekend hebben :)

Kortom: nog steeds blij mee!
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
De 12 volt in de Skoda is (gelukkig) niet over het contact geschakeld. Er zou altijd stroom op moeten staan, zowel die in de middenconsole als achter. Alleen de USB die bij je radio zit gaat met de radio (dan wel het contact) uit.

Ik heb met de 12 volt achter vanmiddag nog een iPhone geladen terwijl de auto ergens voor de deur stond.
 

Duijzer

Donateur
De auto heeft z'n 150.000 km beurt gehad. Eigenlijk geen bijzonderheden. De krukaskeerring zweet wat, maar niet problematisch. Die laat ik vervangen als de distributieriem aan de beurt is. Bij de 180.000 zullen de remblokken en schijven voor vervangen moeten worden, maar dat is ook niet iets om van te schrikken.
Deze zomer staat het vervangen van de grille op het programma en het aanbrengen van gaas achter de voorbumper.
Weinig bijzonderheden te melden en dat is eigenlijk precies zoals het hoort.
 

Duijzer

Donateur
Vandaag bij @Antera geweest voor wat tweaks. Ook de schijven en blokken voor vervangen voor EBC schijven en Red Stuff blokken. Met dank aan @Tuner111 voor de tip! En gelijk maar de zwarte grille gemonteerd.

Eerste indruk van de schijven en blokken: Veel beter te doseren. Remkracht is veel beter, zeker als ze warm zijn. Het sponzige van de originele schijven en blokken is eruit, zonder dat het heel erg bijterig wordt. En nu zijn ze nog niet eens ingeremd...
 

Bijlagen

  • Oude schijf.JPG
    Oude schijf.JPG
    252,8 KB · Weergaven: 199
  • Nieuwe schijf.JPG
    Nieuwe schijf.JPG
    222,3 KB · Weergaven: 215
  • Zwarte Grille.JPG
    Zwarte Grille.JPG
    228,8 KB · Weergaven: 152

Duijzer

Donateur
Ja, het oog wil ook wat. Behalve geventileerd zijn ze ook gegroeft, beter voor de warmtehuishouding. Je hebt ook schijven die door en door geboord zijn (geperforeerd) maar dat geeft meer kans op doorscheuren en kromtrekken. Dit schijnt perfect te remmen en het ziet er ook nog goed uit.
En qua prijs niet duurder als origineel RS, bij @Antera in ieder geval...
 

HarrieSkoda

Forumguru
Lekker setje! Vind die schijven van Zimmerman ook zo fantastisch eruit zien... werking geen idee.

En bij een ‘1.2’ ziet er dat natuurlijk maar ielig uit.
 

BramVRS

Forumguru
Knappe schijf ja, en als het beter remt alleen maar beter. Ga ze zelf bij vervanging ook zeker overwegen.
 

Duijzer

Donateur
De eerste ervaring met de nieuwe EBC schijven en Red Stuff blokken:
Nu zo’n 500 km mee gereden. Koud remmen ze beter dan de originele schijven en blokken. Beter doseerbaar en merkbaar betere remkracht. Als ze warm zijn wordt dat verschil alleen maar groter. Geen fading, ook niet na een aantal keer stevig afremmen van hoge snelheid.
Waar bij origineel de velgen onder zwart remstof zouden zitten is daar nu niets van te zien.
Kortom: erg tevreden over en zeker het aanbevelen waard!
 
Bovenaan Onderaan