Loopvlakkettingen ervaringen!

hendrik38

Forumguru
Nu de hitte ons land binnen is gedrongen ben ik me maar eens gaan verdiepen in de wintersport, misschien helpt het in de afkoeling :-)

Voor mijn 20 inch velgen heb ik een set loopvlakkettingen nodig. Er zijn 3 goede spelers op de markt:
-Konig K-summit
- Rud centrax
- Maggi trak

Mij spreekt de Konig K- summit het meeste aan, maar daar ligt qua gewicht een grens bij 2000 kg. Dan heb je een verzwaarde versie nodig die direct weer 100 euro duurder is (totaal 450 euro). Ik ga er vanuit dat de beer in beladen toestand zwaarder zal zijn.
De maggi trak spreekt me ook wel aan. Qua financiën het beste.

Wat zijn jullie ervaringen met 1 of meer van deze 3 merken?
 

Frup

Forumguru
Ha, het voelt direct een stuk koeler en aangenamer.
Ik heb de RUD Centrax ketting sinds een paar jaar. Hoewel ik twee keer per jaar ga skiën heb ik al jaren geen kettingen nodig gehad. Juist daarom heb ik deze kettingen destijds ook tweedehands via marktplaats gekocht. Voor véél minder dan de nieuw waarde. Ik moest ze alleen met een extra schakel er tussen aanpassen aan de bandenmaat. Hoewel ze wat gedateerd zijn, lijken ze mij (door de droog-oefeningen) super handig. Bij deze RUD's moeten vooraf alleen twee bevestigingen (met de rode dop) op de velgmoer worden bevestigd. Dat doe ik dus steeds trouw. Met de gewichtsgrens heb ik geen ervaring.
 

hendrik38

Forumguru
Dat vooraf monteren van een andere bout is idd voor mij persoonlijk de reden om de Rud Central op plaats 3 te zetten. Ze zijn ook behoorlijk aan de prijs. Maar dank voor je ervaring
 

VanRoyal

Forumguru
Ik heb me vorig jaar vlak voor de wintersport ook uitvoerig ingelezen. Uiteindelijk zal het elkaar allemaal niet zoveel ontlopen qua gebruiksgemak, al zit er volgens mij wel wat verschil tussen de oude RUD Centrax en de nieuwere modellen. Ik heb de Maggi Trak LT gekozen, omdat ik die relatief voordelig kon kopen. Tweedehands was er helemaal niets te vinden, of je moest de hoofdprijs betalen, maar ik zocht dan ook in het verkeerde seizoen :) Ik heb ze - net zoals de afgelopen 10 jaar - niet nodig gehad, maar bij het testen was het omleggen erg eenvoudig. Je hoeft alleen vooraf even de juiste maat dop te monteren op de bevestiging, dus niet op de velg zelf zoals bij oudere RUD's volgens mij het geval is. De RUD Centrax zijn overigens via Amazon vrij voordelig te krijgen, maar dan geldt weer dat het net je maat moet zijn.
 

VanRoyal

Forumguru
Je moet bij die aanbieder een beetje geluk hebben of jouw maat op voorraad is. Ik zat heel lang te twijfelen en toen ik eindelijk wilde bestellen was hij opeens niet meer op voorraad. Toen heb ik een tijdje de site in de gaten gehouden en plots was er weer eentje. Gelukkig heb je nog wel wat tijd voor de sneeuw valt ;)
 

Rooie

Actief lid
Waarom loopvlakkettingen passen de gewone niet bij de kodiaq, ik zelf krijg 235/50R19 onder mijn nieuwe auto.
 

hendrik38

Forumguru
@Rooie , nee gewone gaan echt niet passen. De veerboot zit ontzettend dicht bij de band. Pas op de 16 of 17 inch past een gewone ketting volgens mij.
 

Herre

Senior Member
C4B51E69-77CE-4E5D-9633-C9476E05EAB4.jpeg
Nu de hitte ons land binnen is gedrongen ben ik me maar eens gaan verdiepen in de wintersport, misschien helpt het in de afkoeling :-)

Voor mijn 20 inch velgen heb ik een set loopvlakkettingen nodig. Er zijn 3 goede spelers op de markt:
-Konig K-summit
- Rud centrax
- Maggi trak

Mij spreekt de Konig K- summit het meeste aan, maar daar ligt qua gewicht een grens bij 2000 kg. Dan heb je een verzwaarde versie nodig die direct weer 100 euro duurder is (totaal 450 euro). Ik ga er vanuit dat de beer in beladen toestand zwaarder zal zijn.
De maggi trak spreekt me ook wel aan. Qua financiën het beste.

Wat zijn jullie ervaringen met 1 of meer van deze 3 merken?

Hendrik, die 2000 kg is leeg gewicht. Dat haalt een kodiaq niet. Je kan makkelijk voor die kettingen gaan.

Zie website konig
 

hendrik38

Forumguru
@Herre dat is wel apart om leeggewicht als maat aan te houden vind ik. De 1 gooit er nog 200 kg belading in en de andere 500 kg. Ga er toch even beter naar kijken..thnx voor je tip
 

Herre

Senior Member
Ik denk dat ze van standaard belading uitgaan en er zal wel behoorlijk wat marge in zitten.
 

hendrik38

Forumguru
Je hebt idd gelijk Herre. Dan kan het ook de konig worden. Werkt volgens mij wel chique met het span bandje. Vind de breedte v de ketting niet heel groot. Misschien heeft de Maggi trak bredere kettingen op het loopvlak. Ik ben wel benieuwd bij de Maggi trak hoelang het rubber goed blijft die de ketting op spanning houdt.
 

Habelstaf

Nieuw lid
Ik heb de RUD Centrax N894 gekocht. Volgens de verkoper is de speciale RUD SUV-versie voor dikke range rovers etc. die zwaarder zijn en meer pk hebben.
Ik vond de montage makkelijk maar moest wel minder 'verklein-schakels' aanbrengen dan eigenlijk in de gebruiksaanwijzing stond. Thuis proberen/aanpassen is dus echt noodzakelijk
 

4Motion

Senior Member
De RUD Centrax komt er in verschillende tests als eerste uit.

Ook mijn dealer kwam met deze kettingen als voorstel. Nu enkel nog ergens een mooie aanbieding scoren :)
 

anoppe

Actief lid
Voor mijn tripje naar Zweden deze kerstvakantie ben ik ook aan het kijken naar sneeuwkettingen. Ik heb 235/55/R18 en volgens het boekje mag ik geen sneeuwkettingen monteren om deze wielen :cry:. De dealer heeft dit voor mij uitgezocht en kwam met deze Weissenfels aan.
 

hendrik38

Forumguru
Die zien er idd best oke uit! Wie koopt ze en probeert ze :D

P.s. youtube filmpje ziet er idd wel goed uit
 

4Motion

Senior Member
Kettingen aangekomen. Rud merknaam op een aantal onderdelen, ik zou niet twijfelen :deuk:.

Nog niet getest :thumbsdown:
 
Bovenaan Onderaan