Verhulstr's Skoda Fabia 1 Combi

Status
Niet open voor verdere reacties.

turboturbo

Forumguru
Benieuwd waar je mee thuis gaat komen!
Als je de auto al kent is het vast iets makkelijker om te weten waar je op moet letten!
 

verhulstr

Forumguru
Ja hier nog 1 hihi......waar ik naar moet kijken met een 8 klepper onder de kap is me bekend......zijn er nog dingen anders waar ik op moet letten als het een 16 klepper wordt? :arghh:
 

turboturbo

Forumguru
Om te beginnen of je met een 75pk of 100pk versie te maken hebt (en welke je wilt)

Verder weet ik niet veel van die 16-kleppers.
 

Hakar

Donateur
Ben even een poosje niet zo actief geweest, en zie je bericht pas nu.
Je jongste maakt al gebruik van een rolstoel, en ik vermoedt dat je vrouw op termijn waarschijnlijk ook een hulpmiddel nodig is.
Bij fibro weet je alleen niet wanneer.
Gebruikte je jongste ook al een rolstoel toen je de Fab nog had?
Dan weet je zo ongeveer hoeveel ruimte er in de koffer is voor het vervoer daarvan.
Persoonlijk vind ik de ruimte aan de krappe kant voor de manuele rolstoel van mijn moeder.
Het past maar dan precies zo en niet anders.
Voor hele korte stukjes kiezen we wel eens om dan een rollator achterin te gooien, maar komt steeds minder voor.
Rolstoel moet gewoon steeds vaker mee.

Een nog ander verhaal wordt het wanneer we eens een dagje uit gaan.
Dan gaat de electrische rolstoel mee, en daarvoor is uiteindelijk een oplossing bedacht in de vorm van een gesloten aanhanger.

Nadeel van de 1.4 16 klepper vind ik dat net deze echt een beetje sloom is bij het trekken van deze aanhanger, net als bij caravan.
Om er vlot mee door te rijden ben je toeren nodig.
Uit berichten hier heb ik begrepen dat een MPI blokje dat minder heeft.
 

verhulstr

Forumguru
@Hakar ...idd een 1.4 8v AQW heeft veel diesel trekjes qua karakter...( zoals turbo het al zei....lekker koppel onderin) de 16klepper is een beetje vergelijkbaar met een 50cc 2takt....onderin niet thuis.....boven in toeren zit het vermogen.

De jongste heeft zijn stoel al heel zijn leven.....hij heeft CP (Cerebrale Parese )met daarbij epilepsie.....daardoor nooit kunnen lopen. Heeft wel op zijn benen kunnen staan vroeger met ondersteuning....maar das nu ook niet meer...

Idd....fybromy is afwachten wanneer de definitieve klap gaat vallen......maar mijn vrouw doet er alles aan om dat zover mogelijk van haar af te schuiven...en dat lukt tot nu toe tamelijk goed.
Ze heeft een aantal jaren geleden wel even tijdelijk in een rolstoel moeten zitten omdat haar heupen zodanig ontstoken dat ze niet meer fatsoenlijk kon lopen......dus had ik 2 rolstoelen bij me....maar toen had ik de Faab nog niet. (Toen reed ik nog in een Vivaro...ruimte in overvloed dus)
Alleen heeft ze pas geleden weer wat bij gekregen (ze loopt er al jaren mee zonder dat ze het wist) diabetes 2......
Nu zijn haar suikers scores niet extreem veel hoger dan dat mag.....maar ze geven het toch de titel diabetes.

Toen ik mijn eerste Faab nog had kon de stoel van de jongste met gemak mee ...maar toen had het ventje dus nog een stoel waar de rugleuning neer geklapt kon worden.......nu zijn we een jaar en een beetje verder.......dus heeft het mannetje een nieuwe stoel gekregen.....met een vaste leuning.
Toen met de eerste Faab moesten altijd de wielen er af...rugleuning in geklapt en zijn wheelie wieltjes (zo noem ik het maar) ingeklapt zijn en kom ik em zo in de kofferbak zetten met zijn grote wielen er los naast. (Zijn oude stoel volledig ingeklapt had de vorm van een kubus, dus lekker makkelijk en was toen nog niet zo groot)
Nu het mannetje een jaar verder is en groeit als kool....moet zijn stoel ook groter. Als ze en stoel aanmeten gaan ze er van uit dat deze ongeveer 2 jaar mee kan.....nu was ik er een keer niet bij bij het aanmeten van zijn stoel dus was enkel de vrouw (moeder) er bij......haar wel duidelijk gezegd dat de rugleuning het liefst inklapbaar zou zijn......maar ja...het is het mannetje zijn stoel waar ie een hele dag in moet zitten.....en ook vanwege de stevigheid in het frame die hij toch nodig heeft....en plus moest er een handbike aan gemonteerd worden...dus werd een inklapbare leuning niet mogelijk.

Nu met zijn nieuwe stoel zal ik em zonder wielen op zijn kant in de kofferbak moeten leggen i.p.v. de normale recht opstaand zonder wielen en ingeklapte rugleuning......maar zijn nieuwe stoel zal makkelijk in de Faab kunnen hoor...maar zoals gezegd ik zal em neer moeten leggen i.p.v. recht opstaand zetten...

Ik heb een Faab gevonden trouwens.....aankomende maandag ophalen! :cheer: Is een 16klepper BBY geworden....2003 ook(net als de oude faab), maar ik heb er nu een (werkende) airco bij (had de eerste niet) en de kleur is precies het zelfde als de eerste ....en het interieur is ook hetzelfde als in de eerste (wit zwart).
Het lijkt wel of ik met de eerste weer terug opnieuw ga beginnen maar dan met een andere motor er in en een airco als extra.
De eerste is weggegaan met 218.000 op de teller (Aqw motor), nu een jaar met de Clio gereden, straks met Faab #2 verder en die staat op 225.000.....het lijkt net of ik de Faab #1 tijdelijk aan de kant heb gezet om em later weer terug te pakken :pardon:.
Zijn wel een paar kleine dingetjes aan die moeten gebeuren...welke ik zelf ga fixen.....zo doet het raam aan de bestuurders kant vooraan het niet (hoor het motortje ook niet lopen) en de rechter deur achter aan de passagiers kant gaat niet open of dicht met de centrale deurvergrendeling. En het batterijtje in de sleutel zelf was ook leeg:maakmegek:......dus ja...ik heb er weergaf aan te doen volgende week. :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Leuke uitdrukking die "wheelie wieltjes" maar snap welke je bedoelt.
Begrijp ik het goed wanneer ik denk dat je zoon nog een manueel voortgedreven rolstoel heeft?
Stoel moet uiteraard op maat gesneden zijn voor je zoon, maar soms krijg ik de indruk dat niet alle medewerkers van de uitvoerende bedrijven voor hulpmiddlen de essentie van sommige wensen van de cliënt inzien.
Of, dat ze opdracht hebben de kosten binnen een bepaald budget te houden.
Het dusdanig uitgevoerd zijn van een rolstoel dat die mee kan worden genomen in het vervoermiddel dat de client ter beschikking staat is i.m.o. een post die nog wel eens over het hoofd wordt gezien.
Ik merk bijvoorbeeld een duidelijk verschil tussen Meyra, welke jarenlang tot volle tevredenheid de rolstoelen van mijn moeder verzorgde en leverde.
Vorig jaar was de gebruikstermijn van haar stoel afgelopen, en werd de nieuwe verzorgd door de huidige gecontracteerde van de gemeente, Hulpmiddelencentrum.
Rolstoel werd geleverd met een niet volledig instelbaar zitsysteem, en het was voor haar een ramp om er mee onderweg te zijn.
Voor ons een ramp om haar eventueel een dag mee te nemen.
En we hebben niet allemaal de mogelijkheid om een Vivaro voor de deur te hebben.

Na veel heen en weer bellen en mailen, en op het laatst dreigen met externe actie, werd de stoel na meer dan een half jaar bij haar te zijn geweest opgehaald om te worden aangepast.
Inmiddels is haar stoel (weer) voorzien van een Sedeo zitsysteem, en kan dusdanig worden gedemonteerd dat we indien het niet anders zou kunnen, het onderstel in de Faab kunnen vervoeren en het bovendeel in de Pug 205.

Ik hoop voor je dat de "nieuwe" Faab je weer een poos op de weg houdt.
Wat je in ieder geval nodig bent;
- nieuw batterijtje 2025 of 2032.
- een moment om de kabelboom tussen de A-stijl en de bestuurdersdeur te controleren op breuk
- eventueel (als er geen breuk in de kabelboom zit) een ander raammotortje, of erger een comfortmodule en een slot voor de achterdeur.
 

verhulstr

Forumguru
@Hakar ,onze zoon heeft een stoel die hij zelf in beweging moet brengen......er is vroeger wel gedacht om hem een elektrisch aangedreven stoel te geven....maar daar keken ze snel doorheen.....meneer is graag van alle gemakken voorzien terwijl hij dat makkelijk zelf kan :D :jaja:. (Zoiets als “liever lui dan moe”)
Bij ons worden zijn stoelen geregeld door de gemeente ism MediPoint......hij krijgt geen splinternieuwe stoel direct uit de fabriek....maar wel een stoel die haast nog niet gebruikt is ....en dat is een stoel die dan al ergens in het magazijn staat in onze gemeente.....plus dat er naar die stoel gekeken word of deze aanpasbaar is voor zijn behoeftes...
Als er geen stoelen in het “magazijn” staan dan word er wel naar een splinternieuwe stoel.
Als ik mij goed herinner had ie eerst een stoel van het merk “quickkie”..... geleverd door sunrise medical....(volgens mij zijn dat meer kinderstoelen) maar nu heeft ie een merk die wat meer voor de opgroeiende kinderen zijn richt volwassenen. Weet het merk niet zo uit mijn hoofd.

Inmiddels hebben we de vivaro ook niet meer helaas ....sinds dat zoonlief in een gast gezin vertoefd vervalt het recht om je Vivaro...of welk busje dan ook (moet dan wel voorzien zijn van een tussenschot) om op gehandicapten korting te rijden. (Speciaal wegenbelasting tarief voor een gehandicapten voertuig).
Dat scheelt een hoop aan wegenbelasting en was voor ons de keus heel makkelijk.......maar sinds dat ie uitwonend is moesten we de vivaro wel weg doen....de wegenbelasting op normaal tarief was voor ons niet te betalen ...meen 400 per 3mnd. Met de korting voor gehandicapten betaal je maar 1 kwartaal (dus 400 euro) over een heel jaar. Deze korting moet/kan je wel aanvragen en de staat bepaald of je die korting wel of niet krijgt. Wij hadden geluk....

Ik ga kijken wat het gaat zijn met de nieuwe Faab......en deze gaat niet weg na 1 jaar........deze hou ik tot ie instort. Ze rijden zo fijn.....ik heb redelijk wat auto’s gehad, maar ik heb nog nooit zo heerlijk gereden als in een Fabia 1 combi.
Ik zeg het nog wel eens tegen mijn vrouw....ik had de 1e Faab nooit weg moeten doen :banghead:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@verhulstr Zo te lezen heb je bijna dezelfde uitvoering gevonden als mijn Fabia I was, wel vreemd dat ie het oude 2 kleuren interieur heeft: dat is typisch tot met bouwjaar 2002, vanaf modeljaar 2003 had je standaard een geheel zwart dash en middenconsole. Bij een 16V blok wel even letten op wanneer de distributie/waterpomp is vernieuwd, en waterpomp lekt soms, en vervangen van de waterpomp is een flinke klus omdat de hele distributie los moet. Dat je de airco goed moet checken op werking hoef je niet uit te leggen, en dat veel F I's lekken bij de achterportieren (makkelijk te verhelpen) hoef ik je als ervaren Fabiasleutelaar ook niet uit te leggen.
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba , mijn eerste Faab.....met de Aqw erin had precies het zelfde interieur en deze kwam toch ook uit 2003.
Het dashboard is zoals in de oude Fabia ook nu bij de nieuwe volledig zwart....ook middenconsole....precies zoals ie in de foto’s in mijn openings post staat van dit draadje...
Net de kentekens na gezocht......de Faab die ik had met de 8v (aqw) is van bj 28-01-2003 en de nieuwe met de 16v is van 07-02-2003.....dat scheelt maar een paar dagen van elkaar.
Ja idd gelet op natte vloer bedekking achter....als dat nat is dan mag je een paar panelen van de achterste portieren gaan halen en aan de gang met de kit spuit.....en het droog zien te krijgen van je interieur bekleding.
De waterpomp en riem heb ik zeer zeker ook op gelet...deze was bij 163.000 vervangen in 2013.......die zou bij 253.000 weer moeten (staat nu 225.000 de teller) maar qua leeftijd ...5 jaar zou ie als ik het goed heb al aan de beurt moeten zijn. Ik had gezien dat deze distributie setjes iets duurder uitvallen dan anders.
Wat ik me alleen nog afvraag....hoe kom ik er achter of het een “comfort” , “creation” , of bevoordeeld een “ equipe” model is? (Een equipe is het ziezo niet.....mijne heeft geen 3 spaak stuurwiel, kuipstoelen vooraan en donkere koplampen)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Creation is een speciaal actiemodel dat alleen in 2003 is geleverd, dit is in feite een comfort uitvoering met een paar extra opties. Creation heeft als ik het goed heb altijd dezelfde stoelbekleding, en op de voor-spatborden staat 'Creation' vermeld, als ik het goed heb staat de uitvoering ook op de sticker in de kofferbak en diezelfde sticker in het instructieboekje.

Hier nog een foto met de originele 'Creation' stoelen in mijn BBY:
SAM_0692.JPG
codes met uitleg.jpg
De sticker in het boekje (de sticker in de kofferbak laat niet de letters "CLA" zien, maar "CLAS" en volgens mij staat dat voor de uitvoering "classic" en daar is de Creation dus blijkbaar op gebaseerd. Ik weet niet of je nieuwe Fabia een kofferbaklampje heeft, die van mij had er bij aankoop geen, maar wel de bedrading tot en met de stekker die op de lamp-unit klikt. Ik heb daar later een lampje ingezet, en na verloop van tijd de draad doorgetrokken naar de linkerkant van de kofferbak en daar het plaatje er uitgeklikt en ook een kofferbaklampje geplaatst, zodat ik 2 kofferbaklampjes had.
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
Dan zal de mijne een “comfort” zijn ...net als de eerste. Alleen had ik op de Aqw geen airco...nu op de nieuwe (lees mijn 2e) Fabia WEL een airco. Op de motor en airco zijn ze haast indentiek. Ook weer het gekke is dat ik in de voorste portieren..net als de eerste Fabia geen rode lampjes heb zitten maar reflectoren. Wel heb ik naast de radio (rechts)een invouwbare bekerhouder.....dat had ik in de eerste Faab niet.
Om eerlijk te zijn niet op gelet op de kofferbak verlichting......ook de sticker die in de auto en meestal in het instructie boek geplakt geen erg in gehad. Ik was meer aan het letten op de staat van de auto op zich......zoals roest .....hoe zijn de vloeistoffen, banden...etc.
 

Cordoba

Forumguru
Als de bedrading er ligt, is kofferbaklampje eenvoudig genoeg, en kun je ook uit sloopauto's halen (Fabia, Polo, Ibiza en meer VAG-modellen). Primaire staat van de auto en het motorblok is het belangrijkste, airco kan ook nog een dure zijn om te repareren, de rest kun je altijd aanpassen. Overigens heb ik voor mijn huidige Fabia III ook een kofferbaklampje uit een F1 aan de andere zijde bijgeplaatst (alleen moet je daarvoor in de F3 wel de dremel ter hand nemen).

Hieronder nog een foto waar het 'Creation' logo goed te zien boven het knipperlichtje op het voorscherm:
SAM_0094 cut.jpg
 

verhulstr

Forumguru
Bij mij, zowel de oude als de nieuwe Faab hebben geen badge boven de richting aanwijzer in de voorste spatschermen.....dan kan ik er van uit gaan dat het gewoon weer een Comfort editie gaat. Dan zal de airco een extra optie zijn geweest in het “comfort” pakket denk ik.
Maandag haal ik de Faab op...als ik thuis ben zal ik eens uitvoerig in de auto en de boekjes kijken.....want zo ik zag bij de eerste bezichtiging zat alles er nog bij qua documentatie...ook nog oude rekeningen van wat er allemaal vervangen was.
 

EdK

Forumguru
Bij mij, zowel de oude als de nieuwe Faab hebben geen badge boven de richting aanwijzer in de voorste spatschermen.....dan kan ik er van uit gaan dat het gewoon weer een Comfort editie gaat.
Tsja die badge zijn er in een minuut vanaf gehaald
Mijn Fab3 had 2 dagen ook een badge aan beide zijde's van de wagen, en de derde dag waren ze er ook vanaf (gehaald)

Maw je kunt niet zomaar ergens vanuit gaan....
 

verhulstr

Forumguru
@EdK ..dat is zo....zelf er af gehaald of mensen bezig geweest die wat nodig hadden zonder te betalen?

Ik zag van de week nog een Faab dat ook een “creation” editie was...maar deze had de badges niet boven de pinkers in de spatschermen. Wel de stoelen die Cordoba gepost had in zijn afbeeldingen :jaja:
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb ook een Creation bj 2003 gehad. Stond idd ‘creation’ op de zijschermen thv de knipperlichten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan