Skoda Superb 1.8 TSI 2011 icm LPG?

Agent327

Forumguru
Bij een G3 installatie start de auto altijd op benzine en rijdt hiermee totdat de koelwatertemperatuur zo'n 40 graden C. is, bij een warme start wordt ook op benzine gestart. Hierna schakelt het systeem zonder dat je het merkt (als het goed is) over op gas. Met mijn oude Volvo 960 (6 cyl.) duurde het ongeveer een kilometer voor dat de 40 graden was bereikt. Ik schat in dat het voor jouw auto een kortere afstand is. Ik kan niet zeggen of het benzine verbruik op 20% is vast te stellen omdat dit volledig afhankelijk is van je rijgedrag.
Als je dagelijks veel stadritjes maakt zal het benzinenverbruik hoger liggen dan dat je alleen maar snelwegkilometers maakt.
Ik wil je ook aanraden de benzinetank niet meer dan de helft te vullen omdat de benzine verouderd. Soms reed ik wel 4-5 manden met dezelfde voorraad benzine.
Overigens, In de Volvo 960 had ik een BRC installatie laten inbouwen en heb hiermee 140000km probleemloos mee gereden.
 

Mk2k

Nieuw lid
Agent327 ik vraag het even omdat ik de vogels installatie verder niet ken. Mijn huidige vialle liquid si installatie start ook op benzine en gaat over naar lpg en verbruikt verder niets aan benzine bij rijden op LPG. Mijn 1.6 motor zonder turbo kan dat prima hebben. Maar de moderenere Prins liquidemax 2.0 installaties starten meteen op lpg (deze had jonbongoofy niet vanwege de prijs en problemen) en de prins vsi 2.0 DI (de DI versie dus) (voor directinjectie motoren zoals de 1.8tsi) mengen tijdens het rijden op LPG toch benzine erbij om de benzineinejctoren te sparen/koelen. Mijn vraag was dus of deze vogels installatie ook benzine vebruikt en bijmengt tijdens het rijden op lpg. Of dat deze net als mij installatie alleen start op benzine en daarna geen benzine meer verbruikt bij het rijden op LPG.
 

Agent327

Forumguru
Mijn vraag was dus of deze vogels installatie ook benzine vebruikt en bijmengt tijdens het rijden op lpg. Of dat deze net als mij installatie alleen start op benzine en daarna geen benzine meer verbruikt bij het rijden op LPG.
Helaas heb ik hierop geen antwoord....
Dit is wat op Wikipedia hierover is the vinden: 'VSI is de afkorting van Vapour Sequential Injection, vrij vertaald "dampvormige sequentiële injectie". Het systeem werkt volledig geïntegreerd met het benzinemanagement van de motor, wat als voordeel heeft dat de EOBD-functie van de wagen niet beïnvloed wordt door het lpg-systeem. Door net zo als op benzine per cilinder de lpg te injecteren is er geen merkbaar verschil meer tussen het rijden op benzine of lpg. De ECM is zo ontworpen zodat deze geschikt is voor 3-, 4- ,5- ,6-, 8- en 10-cilindermotoren. In combinatie met software kunnen er optimale emissies en rijeigenschappen bereikt worden.'
Er niet echter niet verteld dat er benzine met LPG wordt vermengd
 

Mk2k

Nieuw lid
De VSI is de Prins techniek deze heeft/had de jonbongoofy niet. De DI versie speciaal ontwikkeld voor directe inejctie motoren van de Prins VSI 2.0 installatie weet ik van diverse fora dat deze dus wel benzine bij mengt. Maar jonbongoofy had een Vogels VGI installatie volgens zijn post. VGI = Vogels Gas Injectie. Deze werkt ook met een verdamper dacht ik, maar ben/was dus benieuwd of deze ook benzine bijmengt of alleen overschakeld bij een bepaalde temperatuur.

voglens mij heb ik het hier al gevonden:
http://www.lpg-totaal.nl/vogels-autogas/

vogels bied ook een DI systeem en is dus vergelijkbaar met prins. Dus zal ook bijmengen. :)
 
Laatst bewerkt:

jonbongoofy

Forumguru
@Mk2k was even paar dagen in Duitsland en kon niet reageren. Maar je hebt het juiste systeem gevonden. Die had ik in mijn auto. Benzine blijft gebruikt worden als koeling als ik het goed begrepen heb. Of het 20% was weet ik niet maar hoefde nog maar heel af en toe benzine te tanken. Het additief voegde ik alleen maar toe aan de benzine omdat ik op het autogasforum had gelezen dat Volvo rijders dit vaak deden. Aangezien Volvo's op lpg belachelijk hoge km standen weten te realiseren en ik mijn auto ook erg lang wilde houden nam ik het zekere voor het onzekere en gooide dit ook bij de benzine als ik had getankt.
 

Mk2k

Nieuw lid
@jonbongoofy bedankt voor je reactie. heb voor mijn huidige auto ook maar gelijk een 5l jerrycan besteld van flash lube. Is hetzelfde/vergelijkbaar spul als die bardahl top oil. (kun je volgens de verpakking voor het tanken in de tank gooien of via een smeersysteem toedienen, kan dus beide). dosering van 10ml per 10l benzine, dus met de 5l kunnen we even vooruit :)

Maar het voordeel is dat je met een grootverpakking wat volumevoordeel hebt tegenover een normale liter fles :)
Zoals je al zei, baat het niet dan schaad het niet.
 

VAG-man

Forumguru
Ha eindelijk de topic gevonden over ervaringen met LPG i.c.m. TSI motoren.
Ik heb al de nodige informatie gekregen van @jonbongoofy.

Ook wij denken sterk na over het inbouwen van een gasinstallatie.
We rijden sinds een paar maanden met volle tevredenheid een S2 1.8 TSI. Per jaar rijden we tussen de 22k-25k aan kilometers.
Met het rijden op LPG zouden we ca. €870 per jaar besparen en hierdoor is de gasinstallatie in ca. 2 jaar terugverdiend.

Zijn er inmiddels meer TSI-rijders op LPG?
 

andrehj

Forumguru
Op het Duitse zusterforum rijdt user Roadghost op LPG (Autogas) rond. Verder wordt LPG nauwelijks gebruikt en persoonlijk zou ik er ook niet aan beginnen. De mogelijke besparing valt compleet weg tegen de nadelen:
  • Kleine actieradius
  • Tank verkleint kofferbak.
  • Geen reservewiel meer.
  • Meer onderhoud.
  • Lagere betrouwbaarheid.
  • Motor is er niet voor geschikt, fabrikant staat er niet achter.
 

VAG-man

Forumguru
Bedankt voor je bericht.
Ik ga een contact zoeken op het Duitse forum.

Actieradius lijkt mij wel mee te vallen.
700 km is mogelijk op LPG. Je schijnt 60L te kunnen tanken met LPG.
Kofferbak wordt niet verkleind. Komt op plek van reservewiel die bij mij niet wordt gebruikt.

Over meer onderhoud en lagere betrouwbaarheid kan ik niet oordelen, maar @jonbongoofy was enthousiast.

Ik hoop dat eventuele rijders met ervaring, negatief of positief nog reageren.
 

andrehj

Forumguru
60 liter, dat zijn 6 emmers van 10 liter. En dan komt het staal er nog bij. Hoe denk jij dat in de ruimte van het reservewiel te krijgen??
F.i.y. 60 liter is de inhoud van je benzinetank. Kijk ook maar eens onder je auto hoe groot dat is...
 

Agent327

Forumguru
60 liter, dat zijn 6 emmers van 10 liter. En dan komt het staal er nog bij. Hoe denk jij dat in de ruimte van het reservewiel te krijgen??
F.i.y. 60 liter is de inhoud van je benzinetank. Kijk ook maar eens onder je auto hoe groot dat is...

Ik ben bang dat je hier de plank misslaat Andrej. Ik reed op gas met mijn Volvo 960 en had een 60-liter tank op de plaats van het reservewiel. Maat reservwiel: 205/55/16
Er gaat echter geen 60 liter in deze tank, hij mag maar voor 80% gevuld zijn. Tel daarbij op dat je nog eens 20% groter verbruik hebt, Op benzine liep mijn Volvo 960 1 op 10 en op gas werd dit 1 op 8. Gemiddeld kon ik dus zo'n +/- 350 km op een tank rijden.
Dit vond ik een groot nadeel omdat ik relatief lange afstanden rijdt. 3x tanken tijdens zo'n reis vond ik dan vervelend. Het is wel goedkoop.
 

VAG-man

Forumguru
Ohja je kunt maar 80% vulling hebben met gas. Niet aan gedacht. Maximaal 48L tanken bij een 60L tank. Heeft @andrehj toch gelijk. ;)

Maar goed terugkomend op mijn vraag.
Zijn er hier nog LPG rijders, liefst specifiek met een 1.8TSI die hun ervaringen willen delen?
Ik heb al wel begrepen dat tot een paar jaar terug een LPI-installatie niks is voor een TSI. Veel startproblemen.

Kom maar met de reacties.
 

Renkie

Forumguru
Ik heb zelf geen praktijkervaring maar LPG moet je alleen aan beginnen als:
- De auto fabrikant het ondersteund
- Je een garage hebt de het snapt, dus ook bij een kleine beurt
- Je een inbouwer kunt vinden het type auto en motor door en door kent
- Je heel zeker weet dat het heel blijft, ook bij hogere kmstanden.

Lukt je dat niet dan blijf je gezeik houden en moet je niet raar opkijken als je na een garagebezoek terug naar de lpg boer kan.

En het kan absoluut ook goed gaan. Zo'n oude Volvo of V8 Amerikaan rijdt er perfect op. Maar ik weet niet of je het in deze situatie moet willen proberen.
 

Renkie

Forumguru
Dat is Aardgas / CNG. Dat is iets heel anders, en Audi zal tijdens de ontwikkeling van de motor er dus ook rekening mee houden dat er CNG op komt.
 

Eltjo

Forumguru
Los van alles wat hier boven staat....
Subaru Legacy II 2.0i 1994: van 130 naar 400 dkm op LPG G3: 1x verdamper laten reinigen. Ik merkte tussen benzine en LPG geen verschil. Geweldige auto voor die tijd die je regelmatig tegenkwam met dat soort km-standen en LPG.
Auto notabene verkocht aan iemand die de motor op LPG in een raceauto ging gebruiken.
Was ook erg voordelig: het verschil tussen benzine en LPG G3 was toen slechts zo'n 350 gulden per jaar en was ik na 4000 km het kantelpunt voorbij t.o.v. idem auto zonder LPG.

Met een andere gasauto kon ik meer dan 80% tanken omdat de vulbegrenzing kapot was. Ik heb echter nooit gemerkt dat ik gas kwijt was via het overdrukventiel. Wel tankte ik niet 100% vol als de auto daarna (vol) in de zon zou staan.

Bij theoretisch vergelijk voor de aankoop van de huidige auto was de 1.6TDI uiteraard de winnaar wat goedkoop rijden betreft met zo'n 22 dkm/jaar. Incl. houderschapsbelasting en brandstofkosten (€1,35 dsl, €1,60 benz.). Verzekering niet meegerekend.
upload_2019-5-16_21-44-52.png

1.8TSI of een DSG vond ik geen optie ivm evt. (olie)problemen en was/ben van plan wel een tijd door te rijden in dezelfde auto wat an sich al goedkoper is.

Theoretisch zou ik nu €450 per jaar duurder uit zijn t.o.v. een 1.6TDI GrLn. In de praktijk heeft er ook een jaar bij gezeten met 30dkm waarmee het verschil groter wordt, maar rijd ik nu wel met een motor die ik prettig vind.​
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan