Skoda Superb 1.8 TSI 2011 icm LPG?

VAG-man

Forumguru
Aankoop normale G3 (geen LPI) +installatie ca. €1900

Uitgaande van 22.000km/p.j. is mijn berekening is als volgt:

Benzine:
- motorrijtuigenbelasting €768
- brandstof €2.663 (verbruik 1:15)
Totaal €3.431

LPG:
- motorrijtuigenbelasting €1280 (1 trede hoger in gewicht)
- brandstoffen: LPG €1.588 (verbruik 1:12) en benzine €325 (verbruik 1:123)
Totaal €3.193

Prijzen brandstoffen is actuele adviesprijzen. Benzine €1.816 en LPG €0.866

LPG zou dan maar ca. €250 per jaar goedkoper zijn, dus niet echt rendabel.

Iets aan te merken op de berekening?
 

JvW

Senior Member
Je benzineverbruik is aan de hoge kant in je berekening. Als het goed is start de motor op benzine en schakelt binnen no time om naar gas. Afhankelijk van de installatie is dat binnen 10 meter tot 2,5 km. Het is dus ook afhankelijk van het aantal starts.

Je conclusie blijft wel redelijk staan hoor, het is interessanter bij een auto die wat meer verbruikt. Dan loopt het voordeel snel op.

Je gaat overigens uit van een 'normale' G3. Ik weet niet wat je daaronder verstaat, maar niet elke installatie kan met een turbo-motor gecombineerd worden.
 

turboturbo

Forumguru
Om het ingewikkelder te maken zou je ook de verhoogde (?) afschrijving mee kunnen rekenen. Tenzij je de auto zelf ‘op’ rijd.
 

JvW

Senior Member
Verhoogde afschrijving omdat er een lpg-installatie in zit? Die snap ik totaal niet moet ik eerlijk zeggen. Als dat echt oploopt is de oplossing om de installatie bij verkoop te demonteren en de auto bij het RDW weer op benzine te laten zetten.
 

JvW

Senior Member
Dan heb je andere ervaring dan dat ik heb. De systemen die ik ken sluiten de benzinetoevoer volledig af.
 

jonbongoofy

Forumguru
Dan heb je andere ervaring dan dat ik heb. De systemen die ik ken sluiten de benzinetoevoer volledig af.

Uit het service boekje van Prins: Direct Injectie motoren op LPG Indien uw auto voorzien is van een VSI-DI systeem dient u er rekening mee te houden dat er altijd een gering benzineverbruik is tijdens het rijden op LPG

Wat jij aangeeft klopt normaal gesproken wel. Alleen bij direct ingespoten motoren blijft men ook beetje benzine inspuiten.
 

VAG-man

Forumguru
Ha geweldig al die reacties. Ik vond het zo stil in dit topic en nu heb ik de juiste snaar geraakt.
Persoonlijk vind ik een installatie die een beetje benzine blijft gebruiken voor de koeling van de kleppen niet verkeerd. Had alleen niet verwacht dat dit in mijn geval €325 zou kosten.
Misschien dat Lube olie goedkoper is.
Maar dan nog valt mij de besparing tegen. Ik had minimaal €900 per jaar verwacht.
 

Eltjo

Forumguru
Leuke grafiek heb je daar. Kun je dit online invullen? Lijkt mij ook handig te gebruiken.
Het is een simpele Excel file die destijds in elkaar heb gezet. Brandstofprijzen, en verbruik per auto zijn eenvoudig te wijzigen. Om te kunnen vergelijken heb ik de gecombineerde stad/snelweg verbruikscijfers van ik meen Autoweek gebruikt en de houderschapsbelasting voor ZH. Als je hem wilt hebben kan dat.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Tja had ik kunnen zien dat het Excel was. Ja ik heb er wel belang bij.
Ik stuur je een PB.

@JvW heb jij ook een S2 op LPG gehad?
 

JvW

Senior Member
Neuh, een Volvo V70 en een Volvo 850. Bij de V70 bij 125K/9 jaar in laten bouwen en die rijdt nu nog (ruim 400K en 20 jaar, maar niet meer bij mij). De 850 gekocht bij 500K, daar was het beste wel vanaf, maar ook die rijdt nu nog steeds op lpg (ook niet meer in bezit).
 

Eltjo

Forumguru
Tja, ook die Volvo's doen het lang goed op LPG. Lang doorrijden levert ook voordeel op, ook al zijn de kosten meer dan de goedkoopste brandstof/belasting per jaar. Wat betreft een Superb, denk ik dat je boven de 20dkm/jaar en lang doorrijden met dezelfde auto beter af bent met een diesel.
 

VAG-man

Forumguru
Wat betreft een Superb, denk ik dat je boven de 20dkm/jaar en lang doorrijden met dezelfde auto beter af bent met een diesel.

Ik rijd 22k/pj. en lang doorrijden is mogelijk, want er zit een nieuwe motor in. Echter €250/pj. besparing zal ik 8 jaar moeten doorrijden om alleen de LPG installatie terug te verdienen. Dat is niet interessant.
 

Eltjo

Forumguru
Tja, die diesel doet het dus zonder vervangen van die motor.
Maar als je het e.a. al hebt is het voordeligste te houden wat hebt.
 

bartje369

Nieuw lid
@JvW het benzineverbruik in deze berekening klopt wel. De installatie blijft ook na het overschakelen een beetje benzine bijspuiten om de kleppen te koelen. Weet ik uit ervaring ;)
In mijn zoektocht destijds maakte ik ook graag gebruik van deze site: https://www.motor-talk.de/forum/gaskraftstoffe-b450.html

Ik wil hier een aanvulling op geven... Dit klopt niet, een TSI motor kan perfect op LPG draaien, zie Vialle LPdi, Prins Direct LiquiMax etc. --> hier worden de benzine injectoren voor LPG gebruikt. Met het eerder genoemde Prins VSI (V van 'vapour', ofwel gasvormig), heeft extra injectoren in het inlaattraject. Bij een TSI zitten de injectoren in de verbrandingsruimte, dus komt dit nooit langs de kleppen. De enige reden om benzine in te blijven spuiten bij deze motoren is omdat anders de injectoren kapot gaan, deze blijven gangbaar met benzine en anders roeten/smelten deze helemaal dicht.

Bron? Veel literatuurstukken (Efficiency van GDI -gasoline direct injection- motor is hoger met vloeibaar direct ingespoten LPG) en mijn eigen ervaring, met een Polo 1.2 TSI die al 260.000km+ op LPG draait.

Oh en brandt het heter? zeker niet, de uitlaatgastemperatuur is vergelijkbaar, sterker nog met mijn rustige rijstijl is het juist koeler dan het petje dat steeds 130 loopt te blazen op benzine (dan is de uitlaatgastemperatuur ongeveer 865C terwijl het bij mij vaak rond de 720C zit) :tongue:


Dus zou ik het aanraden? Ja, ik rijd gemiddeld voor 3 of 4 euro per 100km. Daar kan je met je 1.2 TDI slowmotion roetkanon niet tegen rijden. Dieselmotoren zijn mooi voor vrachtwagens en tractoren (Veel koppel) :maakmegek: Wie rekent rijdt LPG :cool:
 

VAG-man

Forumguru
Wat vind @bartje369 van mijn berekening?
Het kan in mijn geval toch nooit uit?
Na 8 jaar rijden ga ik pas "verdienen".

Aankoop normale G3 (geen LPI) +installatie ca. €1900

Uitgaande van 22.000km/p.j. is mijn berekening is als volgt:

Benzine:
- motorrijtuigenbelasting €768
- brandstof €2.663 (verbruik 1:15)
Totaal €3.431

LPG:
- motorrijtuigenbelasting €1280 (1 trede hoger in gewicht)
- brandstoffen: LPG €1.588 (verbruik 1:12) en benzine €325 (verbruik 1:123)
Totaal €3.193

Prijzen brandstoffen is actuele adviesprijzen. Benzine €1.816 en LPG €0.866

LPG zou dan maar ca. €250 per jaar goedkoper zijn, dus niet echt rendabel.

Iets aan te merken op de berekening?
 

bartje369

Nieuw lid
Wat vind @bartje369 van mijn berekening?
Het kan in mijn geval toch nooit uit?
Na 8 jaar rijden ga ik pas "verdienen".

Hangt echt van de auto af, mijn Polo valt in de klasse 950-1050kg, en is dat met LPG ook nog, dus deze valt nog in dezelfde klasse, dus het scheelt me 10 euro per maand in MRB. Dat is dus eigenlijk niks, ik rijd 1 op 14-15 op LPG, terwijl de meeste mensen ca 1 op 17 op benzine rijden. Op basis van MRB verschil alleen moet ik dus maar 2400 km per jaar rijden om voordeel te hebben (de installatie zat er al in); met 20000 per jaar (wat deze auto gereden heeft en ik toch ook nog wel rijd), heb ik ca 1000 per jaar bespaard, dus zou ik een nieuwe installatie in 2.5 jaar terugverdiend hebben.

Benzineverbruik heb ik namelijk niet, omdat mijn auto op LPG start (ja dat gaat goed, ondanks de narigheid die je op internet leest. Iedere 1000-2000km een stukje of 20-30km op benzine rijden op de snelweg en hij blijft altijd soepel starten) --> edit, ik gebruik dus ca. 1 tank E98 per jaar

Verder brandt een TSI echt veel mooier op LPG, ik heb geen roet in de uitlaat, dus je krijgt ook niet al die vervuiling in je olieschraapveren (waardoor je dus ook niet zo snel olieverbruik hebt) en ca. 90% minder deeltjes uitstoot, dus ik begrijp werkelijk waar niet waarom men geen LPG zou overwegen :pieker::thumbsup: (ik heb even een foto bijgevoegd van hoe mijn uitlaat eindstuk eruit ziet na 261.000km :) )

--> nog een extra noot, ik wilde dus eigenlijk een Fabia Monte Carlo 1.2 TSI op benzine kopen, nooit overwegen om op LPG om te bouwen, tot ik dus mensen leerde kennen die wel op LPG reden. O.a een maat van mij; die iedere 100 euro voordeliger reed met zijn Volvo S60 (enfin flink meer MRB) - maar veel meer comfort dan mijn destijdse Daihatsu Cuore.

Mocht ik mijn Polo onverhoopt total loss rijden, dan zou ik zeker een Fabia, danwel Polo met de 1.2 TSI ombouwen naar LPG :)
 

Bijlagen

  • photo5960897454587097729.jpg
    photo5960897454587097729.jpg
    105,8 KB · Weergaven: 21

VAG-man

Forumguru
(de installatie zat er al in)

Dat is een voordeel mits de auto bij aanschaf niet duurder is dan de benzine broeders.

Mocht ik mijn Polo onverhoopt total loss rijden, dan zou ik zeker een Fabia, danwel Polo met de 1.2 TSI ombouwen naar LPG

Kijk daar ga je! Succes met je terugverdientijd Ja na 8 jaar!

Mijn Superb 1.8 komt in een andere gewichtsklasse, maar zelfs als deze in dezelfde gewichtsklasse blijft duurt het nog zeker 6 jaar voordat ik de aanschaf en installatie van het systeem heb terugverdiend.

Wel jammer anders had ik het zeker gedaan.
 
Laatst bewerkt:

bartje369

Nieuw lid
QUOTE
Nogmaals, je benzine verbruik is erg hoog, veel te hoog ingeschat. Met een degelijk systeem hoef je niet meer dan 1 a 2 tanks per jaar te legen. Hoeveel is je jaarkilometrage? 50 per maand MRB is inderdaad heel wat, maar dat heb je er ook met 2 tanks al uit... Verder ja, ik zou het zeker doen, want het scheelt me 6 euro per 100km, ik zou hem in 1.5 jaar al terugverdiend hebben, dus ja zeker zou ik dat nogmaals installeren. Ook denk ik dat een adviesprijs van 86ct voor LPG wel heel erg hoog is... Ik heb al een half jaar zowat onder de 50ct kunnen tanken, meestal is het tussen de 50 en 55ct/L terwijl benzine al gauw 1.60 is nu (da's dus bijna 3x zo duur) terwijl ik 20% minder ver op een liter rijd -hoewel ik wel minder energie gebruik, gewoonweg omdat er minder energie in 1L LPG zit-


Ennn, mijn auto was niet duurder dan de benzine broeders (juist goedkoper, 1000-1500 euro) - wat heel mooi is, want het ging beiden om auto's met rond de 235000km! En omdat LPG schoner verbrandt, heb je minder vervuiling in je motor, dus zou hij het theoretisch langer uit moeten houden... Kleppen hoef ik het niet over te hebben, want je hebt geen benzine bij je inlaatklep zoals ik eerder al aangaf (want het is een TSI = GDI motor)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan