Skoda Superb 1.8 TSI 2011 icm LPG?

Noord26

Forumguru
What? 1:12,8 op LPG? Wow.. Dan ben ik ook zeer benieuwd hoeveel benzine hij nu ook verstookt idd. Want dat halen wij (soms) op benzine. Maar meestal net niet aan de pomp.
 

jonbongoofy

Forumguru
Dat verbruik van 1 op 5,5 is wat misleidend omdat ik niet aan kan geven dat ik zowel op benzine als ook op gas rij. Hou nu sinds kort via carstats mijn verbruik bij ipv het ouderwetse tankboekje wat ik in de auto heb liggen. Had ook een account bij spritmonitor maar die is door ontbreken van een app helaas niet meer zo actueel en moet ik nodig eens bijwerken
 

jonbongoofy

Forumguru
Ehm dat klopt maar ik heb WP8 en die staat er niet tussen vandaar de overstap naar carstats was de enige app die ik in de store kon vinden. Voer nu na het tanken meteen de boel in en klaar is kees.
 

jonbongoofy

Forumguru
Even een update inmiddels ruim 75000 kilometer gereden op gas. Recent heeft de gasboer nog een check gedaan en de uitstootwaarden zitten nog steeds op het zelfde niveau als bij inbouw. Volgens hem is de motor nog gezond en kan hij nog tijden mee. Gooi echter wel de laatste 50000 km bij elke tankbeurt benzine bardahl top oil in de tank als extra zekerheid. (komt overeen met een klepsmeringssysteem). Mijn gasverbruik is 1 op 12,65 en benzineverbruik 1 op 123,4. Ook nog even gekeken naar een andere auto en schrok van inruilwaarde Superb. Snap de hele autohandel niet meer. Eerder keek ik in de koerslijst en je kreeg altijd iets meer dan de koerslijst. Nu verkopen ze tweedehands auto's aanzienlijk duurder dan wat aangegeven is in de koerslijst (bedrag wat staat bij aankoop erkende dealer) en bieden ze voor je auto duizenden minder dan wat staat bij inruil bij dealer. Ik kom op een afschrijving van € 21.000,- in 2 jaar. Dat is me wel heel gortig. (lpg had hier ook invloed op, bij benzine zou inruil € 1500,00 meer zijn geweest). Ik rij dus nog wel even door.
 

Mk2k

Nieuw lid
@jonbongoofy benieuwd naar een update

Hoe bevalt het rijden op lpg? Nog probleme ondervonden? Vraag waarom is er geen klepsmeersysteem ingebouwd? Zoals bijv flashlube ?

Ik zelf rijd een wat oudere 1600 zonder turbo uit het vag concern met vialle liquid si installatie. Nu na ruim 100.000 geen probleem. Daarvoor 1.4 16v met vialle lpi ook zonder problemen. Dus de oudere motoren gaan prima op lpg alleen de vraag hoe het met je tsi draait. Zit te twijfelen over 150k als ik een nieuwe op lpg ga zetten of voor de af fabriek tgi moet gaan. Hoor graag je ervaringen.
 

jonbongoofy

Forumguru
@Mk2k ik heb 96000 km probleemloos gereden op lpg en de auto daarna ingeruild voor een diesel. Bij de lpg specialist waar ik de inbouw heb laten doen (en ook de anderen die ik destijds vroeg voor een offerte) kwam naar voren dat flashlube niet nodig was bij de tsi motoren. Zekerheidshalve deed ik zelf wel top oil van Bardahl in de benzine. Heeft dezelfde werking als flashlube en onder het mom van beetje extra zekerheid deed ik dit trouw. Al gaf de lpg specialist aan dat het onzin was. Ik heb eigenlijk geen lpg gerelateerde problemen gehad met de auto en bij beide Skoda garages waar ik hem in onderhoud had was een monteur bekend met lpg, dit gaf in ieder geval een goed gevoel dat als er iets was er niet meteen naar de lpg installatie werd verwezen.
 

Mk2k

Nieuw lid
@jonbongoofy
Bedankt voor je reactie. heeft toch een lange tijd op lpg probleemloos gereden. wat betreft de bougies hier nog iets in aangepast bij het onderhoud? bij mijn vorige auto (op lpg gekocht) deed ik de ngk lpg bougies a 4x zo duur dan de normale bougies op advies van garage. nu mijn huidige auto op lpg laten zetten en de inbouwer zij die speciale bougies is niet nodig. nu rijd ik 120k met de originele bougies (gewoon om 60k 2x laten vervangen volgens boekje) maar nooit problemen inderdaad. bij die tsi bougie problemen gehad of noodzakelijk om 4x zo dure speciale lpg bougies erin te zetten?
 

jonbongoofy

Forumguru
@Mk2k de garage keek altijd even en verving de bougies als het nodig was gewoon weer voor originele. De dure versies waren niet nodig volgens de Skoda dealer.
 

ronald_j

Actief lid
Volgens mij is het vooral belangrijk dat je niet door verkeerde zuinigheid een slecht systeem aanschaft en/of dat door de verkeerde laat inbouwen. Ik heb jarenlang probleemloos lpg gereden in gebruikte autp's. Wel moest ik er een laten aanpassen omdat de eerste inbouwer steken had laten vallen. Prins ken ik wel als een bedrijf dat niet iers uitlevert was niet itgebreid getest en robuust is.
 

jonbongoofy

Forumguru
@ronald_j klopt helemaal. Heb in het begin veelvuldig contact gehad met o.a. Prins via twitter en de mail. En Prins gaf eerlijke antwoorden en was ook duidelijk in welk systeem te kiezen. (op dat moment twijfelde ik nog tussen het duurdere systeem met 100% lpg verbruik of het vsi 2 systeem) mijn lpg specialist gaf uiteindelijk de keuze tussen 2 nagenoeg identieke systemen waar hij goede ervaringen mee had. Heb toen gekozen voor de goedkoopste.
 

Mk2k

Nieuw lid
er zijn inderdaad geen slechte lpg systemen. een goede inbouwer is belangrijker. ik had zelf een auto met vialle lpi en nooit problemen (ondanks wat negatieve verhalen op internet over de pomp) een collega ook lpi en inderdaad de pomp stuk na 250k km. vind 250k op lpg niet erg dat er iets vervangen wordt. nu mijn huidige Seat exeo 1.6 kreeg op de motorcode lijst van vialle de volle garantie. uiteindelijk offertes voor vogels en vialle. gewoon weer voor vialle gegaan gezien mijn eerdere ervaring (paar honderd duurder dan vogels) rij nu 100k zonder problemen.

alvast voor volgende auto aan het oriënteren zou een superb 3 kunnen worden 1.8 (niet 1.4) en dan als ik het nu lees, lijkt een prins vsi di installatie de beste keus . vialle heeft de duurdere direct ingespoten met gas en prins ook de direct liquidemax. maar deze installaties zijn storingsgevoelig. heb nog steeds het gevoel dat gewoon starten op benzine de beste optie is (ipv meteen gas). vogels ken ik verder niet uit ervaring alleen dat die het goedkoopst is uit de offertes. @jonbongoofy nog ook contact gehad met vogels? ik lees dat je veelvuldig met prins in contact was maar niet met vogels of ben je daar ook mee in contact geweest ? waarom geen paar honderd erbij en een prins installatie ? alleen al vanwege het contact wat ze bieden en de eerlijkheid.
 

jonbongoofy

Forumguru
Heb er uiteindelijk een Vogels in laten zetten. Waarom niet een paar honderd erbij voor Prins? Dit omdat het volgens de inbouw specialist nagenoeg dezelfde systemen waren en hij net iets betere ervaringen had met Vogels. Het contact wat ik had was ook over de liquidemax. Heb 1x een temperatuursensor kapot gehad en die is zonder problemen en kosten vervangen. Het is net als met Skoda, waarom meer betalen voor een VW ;)
 

Mk2k

Nieuw lid
dat wist ik niet. wel dat al die fabrikanten in de regio Eindhoven zitten. benieuwd wat bijv een inbouwer als mesman aanbebeveelt. die zitten bij vogels in de straat :)

daarom heb ik ook een exeo. waarom meer betalen voor een Audi ;)
 

Mk2k

Nieuw lid
@jonbongoofy nog een vraagje over je vorige vogels lpg systeem. Was dat net de prins vsi di installaties dat er benzine verbruik (20%) is tijdens het lpg rijden ? Dit om de injectoren te sparen of net als de oudere lpg systemen starten op benzine en dan volledig over naar lpg? Omdat jezelf nog een additief toevoegde ga ik uit van het laatste
 
Bovenaan Onderaan