AQW kop wat opgepoetst

Edwinz

Forumguru
Tjonge wat gedoe zeg. Ben je mooi mee in de aap gelogeerd met zo’n gebroken bout. Ik begrijp dus dat die diep in het gat zit (dus niet aan de oppervlakte) en in het motorblok zelf? Ja dat leg je niet achterin een andere auto en breng je dan even weg naar een adresje.... Pfff pech jonge. :cry:
Zeker pech, maar ik geef nog niet op:D
 

Edwinz

Forumguru
Sorry als ik iets gemist heb, maar volgens mij kan je het beste even kijken waar en hoe het restant van de bout vast zit. Ik ga er haast vanuit dat er iets raars is fout gegaan. die bouten breken niet zomaar. Heb je de boutgaten 100% leeg kunnen krijgen? Een restant olie er in laten staan kan dit al veroorzaken, of zijn ze doorlopend?

Als je het afgebroken gedeelte eruit wil hebben zou ik niet naar de Gamma gaan voor gereedschap. Ik heb ooit eens een setje van ridgid gehad, daar zaten hele goeie boren in met stiften met in de lengte richting randjes. Die stift kon je dan precies in je geboorde gat meppen en vervolgens kon je een sleuteltje over die stift zetten om de afgebroken bout er uit te draaien. Wereldspul. Veel beter dan linkse tappen. Die breken toch vaak af en dan kan je het wel vergeten.

Maargoed, als de afgebroken bout aan het oppervlak zit kom je er wel uit, mocht deze diep in je blok zitten kan het nogal een uitdaging worden.. Sowieso is boren dan al een uitdaging..


Ik ga het eens onderzoeken..
Zover ik weet waren alle schroefgaten leeg. (Heb een halve bak met wattenstaafjes (aan elkaar geplakt vanwege de lengte) ervoor gebruikt en nog nageblazen met lucht.
 

KodiaqS2

Senior Member
ja, die tapeinduithaler set lijkt wel op dat ridgid setje wat ik eens gebruikte. Niet goedkoop zeg..

Opzich is er natuurlijk wel een mooi busje te maken om die 1,5cm mee op te vullen. Buitendiameter krap in de draad, binnendiameter 4mm en vervolgens gebruiken als boorgeleider om een 4mm gat te boren in je reststukje. Dan kom je er wel.. Of je maakt het van een oud stukje bout / draad eind met dezelfde draad.. Alleen even exact in het midden boren. Maar dat kan je een paar keer over doen..
 

Edwinz

Forumguru
ja, die tapeinduithaler set lijkt wel op dat ridgid setje wat ik eens gebruikte. Niet goedkoop zeg..

Opzich is er natuurlijk wel een mooi busje te maken om die 1,5cm mee op te vullen. Buitendiameter krap in de draad, binnendiameter 4mm en vervolgens gebruiken als boorgeleider om een 4mm gat te boren in je reststukje. Dan kom je er wel.. Of je maakt het van een oud stukje bout / draad eind met dezelfde draad.. Alleen even exact in het midden boren. Maar dat kan je een paar keer over doen..

Ik heb nog 8 hele bouten die ik evt kan inkorten om als geleider te gebruiken. (1 gebroken en 1 gerekt)
Zodra ik weer thuis ben vanmiddag ga ik het eens goed bekijken wat ik ga doen.

Al kon ik de auto beter gister al gerepareerd en wel hebben.
Gelukkig komen de komende diensten zodanig uit dat ik eventueel met het vreselijke OV naar werk kan.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Als er nog 1 tot 1.5cm draad over is boven het afgebroken deel dan is het makkelijk te doen. Als ik een van die oude bouten zou kunnen krijgen om daar het boor hulpstukje van te maken dan zit je altijd volledig centrisch met je boor. Als er nog maar draad zit boven het afgebroken deel. Ik heb een draaibankje dus fluitje van een cent. Even een zelfgeadresseerde en gefrankeerde envelop opsturen samen met de juiste bout naar mijn adres en het komt voor elkaar. Als er nog een duidelijke foto gemaakt zou kunnen worden van het afgebroken bouteind in situ dan is het helemaal top. Kosten: envelop, oude bout en porto heen en terug :lezen: :D
 

Edwinz

Forumguru
Als er nog 1 tot 1.5cm draad over is boven het afgebroken deel dan is het makkelijk te doen. Als ik een van die oude bouten zou kunnen krijgen om daar het boor hulpstukje van te maken dan zit je altijd volledig centrisch met je boor. Als er nog maar draad zit boven het afgebroken deel. Ik heb een draaibankje dus fluitje van een cent. Even een zelfgeadresseerde en gefrankeerde envelop opsturen samen met de juiste bout naar mijn adres en het komt voor elkaar. Als er nog een duidelijke foto gemaakt zou kunnen worden van het afgebroken bouteind in situ dan is het helemaal top. Kosten: envelop, oude bout en porto heen en terug :lezen: :D


Dat zou geweldig zijn!

Het zou dus als volgt werken: (?)


Ik moet nog even vanavond kijken of ik al voorbij het vlakke gedeelte ben en of er intern wat schroefdraad te zien is. Kan het helaas zelf niet erg goed zien op de foto's.
 

Edwinz

Forumguru
Om de kans op succes nog wat te vergroten is het handig om een setje linkse boren te kopen. Ja die bestaan. Als je geluk hebt draaien die een niet al te vast zittend draadeind tijdens het boren er al uit.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...Vaw1mIp9HTSBIvm2C7kY_4UUc&cshid=1553689179689


Was ik inderdaad ook al tegengekomen.

Ik ga vanavond kijken of er nog schroefdraad over is in het onderblok. Of dat de bout hierboven is afgebroken.

Mocht het zo zijn dat er geen schroefdraad aanwezig is zou het "busje" er dan niet los in kunnen als geleider voor de boor?
 

Edwinz

Forumguru
Vast wel, maar die 'bus' gaat dan wel met de boor mee-tollen, dat kan zowel het bout- als het boor-gat weer te ruim maken.

Misschien in positie 3 en 6 een bout draaien en met elastiek bout2/busje lichtelijk fixeren?
Of misschien op een andere manier dit te realiseren.

Wat dan helemaal mooi zou zijn.

Een ijzeren plaat met in het midden een gat met schroefdraad voor bout2/busje. En dan op kopsekanten ook een 10mm gat om daar de bout door te steken als het ware.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Als ik die bus maak dan is de bus vast op het resterende stuk draad wat nog over zou zijn in het blok. Vandaar mijn vraag naar een foto. Verder is het uiteraard NIET de bedoeling om huppekee vol gas te gaan staan boren... Dat spreekt vanzelf! Mede omdat ik er van uitga dat het een geharde bout zal zijn. Die kun je sowieso niet met volle toeren boren omdat je boor dan bot wordt. Bovendien, ALS de linkse boor dusdanig pakt dat het afgebroken stuk draadeind gaat draaien dan zie je dat omdat de boor omhoog zal komen tegelijk met het draadeind. Je moet natuurlijk wél technisch gevoel hebben en weten wat er kan gebeuren.
 

Edwinz

Forumguru
Als ik die bus maak dan is de bus vast op het resterende stuk draad wat nog over zou zijn in het blok. Vandaar mijn vraag naar een foto. Verder is het uiteraard NIET de bedoeling om huppekee vol gas te gaan staan boren... Dat spreekt vanzelf! Mede omdat ik er van uitga dat het een geharde bout zal zijn. Die kun je sowieso niet met volle toeren boren omdat je boor dan bot wordt. Bovendien, ALS de linkse boor dusdanig pakt dat het afgebroken stuk draadeind gaat draaien dan zie je dat omdat de boor omhoog zal komen tegelijk met het draadeind. Je moet natuurlijk wél technisch gevoel hebben en weten wat er kan gebeuren.


Ik snap zeker dat het rustig aan met gevoel Moet gebeuren.
Ik zal zodra ik thuis ben meteen de motorkap opentrekken om nog een duidelijkere foto te maken!
Zou super zijn als je ermee kan helpen (indien het überhaupt mogelijk is natuurlijk).
 

Edwinz

Forumguru
@Stripedkrijn
Het youtubefilmpje wat ik heb gepost.
Is het stukje op het einde wat je bedoelt? (Dat de bout er zo ingedraaid wordt? Om vervolgens met een linkse voor te boren)

Begreep ook dat ik het beste een kobaltboor kan gebruiken
 

Edwinz

Forumguru
20190328_090650.jpg

Het ziet er naar uit dat het schroefdraad nog niet zichtbaar is.

20190328_090640.jpg

Schroefgat nr 3 (een lege om te kunnen vergelijken met nr 2)
 

Edwinz

Forumguru
Kon even niet meelezen.
Schijnbaar komt hier alles op één hoop.

Maar nog progressie geboekt?
Ik dacht als de klus geklaard is 1 verzamelvestandje te maken, dus ook waar je tegenaan kan lopen als de kop gelicht wordt.


Wilde nog even wachten op reactie of er wat met het gat gedaan kan worden zo.


Ander zal het een kwestie worden van beginnen met een linkse boor.
Dan een Tapeinduithaler.
En wat wd40 in t gat van te voren.
Denk dat dat de beste optie is.
 
Bovenaan Onderaan