Hoeveel kilometers heeft jullie Fabia gelopen

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Klinkt als een spanner/spanrol probleem. 5x defect in 1,5 jaar lijkt er op alsof de waterpomp onder spanning draait doordat de riem niet juist uitgelijnd is.
 

fabia1

Nieuw lid
dat had ik ook al eens gehoord , maar goed ik hoop dat het nu opgelost is. DE garage waar ik hem heen bracht( een bosch service bedrijf...geen skoda dealer..) werd er ook goed moe
van als ik telkens met het zelfde probleem kwam.....meende eerst dat het door vervuiling in het systeem de pomp naar zijn einde bracht....
 

Ted

Forumguru
In principe zijn het geen slechte waterpompen. Bij mij is er nog geen enkele defect geraakt en de laatste zit er al 220 dkm in.

Denk ook aan een slechte spanner of ze hebben een slechte after market pomp fabrikaat. Die van mij was niet nieuw maar is gerevideerd en is door skoda verstrekt, met teruglevering van de oude. Overig vernieuw ik mijn vertande riem zelf en bij 160 dkm de 1e keer met pomp en 2e zonder pomp (330 dkm). Omloop wielen en spanner laat ik zitten. deze test ik zelf op ruis en visueel. De volgende keer doe ik het bij de 500 dkm of ik blijf doorrijden en ga ik de riem frequent inspecteren. Dat risico kan ik wel billijken. Volgens continentaal kan je de status van je riem visueel goed vaststellen.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik vond op internet bij de MPI 1.4 met airco 2 versies van riem spanningsrol monteren waarbij de verkeerde methode duidelijk te veel spanning zou hebben opgeleverd op de riem en dus ook op lagering van pomp of andere appendages.
Bij de verkeerde montage drukte uiteindelijk de rol helemaal aan de bovenkant van de riem waardoor de rol duidelijk in zijn geheel bovenop de de riem zichtbaar is.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Nou vooruit dan maar, mijn 1.4 MPI 8V Fabia Combi van 2003 met 68pk heeft vandaag 290.038 km gelopen. Verbruikt geen spat olie dankzij het feit dat het een ouderwetse Tsjechische motor is. Benzineverbruik over 68.882 km is 1:15,63
Ik ben dus nog steeds dik tevreden. Gewoon doorgaan!!
 
Laatst bewerkt:

HenkHenkHenk

Senior Member
Nou vooruit dan maar, mijn 1.4 MPI 8V Fabia Combi van 2003 met 68pk heeft vandaag 290.038 km gelopen. Verbruikt geen spat olie dankzij het feit dat het een ouderwetse Tsjechische motor is. Benzineverbruik over 68.882 km is 1:15,63
Ik ben dus nog steeds dik tevreden. Gewoon doorgaan!!


Ben je de koploper van de Mpi’s?
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Canon-Eye : Hé!!... Superscherp. Top!!!
@HenkHenkHenk : Geen idee, maar ikk ben van plan om er nog een hele tijd mee te doen. Vandaar dat ik niet bespaar op onderhoud.
Mijn dochter heeft nu, in navolging van haar pa ook een Fabia mk1 MPI. Zij heeft deze week met 235k op de teller zowel een nieuwe koppakking als een nieuwe distributie laten doen. Ketting dus. Die eerste Fabiaatjes zijn gewoon fantastische autos en het is eeuwig zonde om ze zomaar op de schroothoop te gooien.
Er is nul afschrijving dus af en toe een beetje preventieve reparatie hoort er dan bij. Maar als dat dan weer netjes gedaan is dan kun je weer een hele tijd vooruit! En intussen rij je op de keper beschouwd voor heel weinig centjes in een uitstekend autootje.
 
Laatst bewerkt:

HenkHenkHenk

Senior Member
Deze topic nu geopend uit nieuwsgierigheid ;)

Mod-Edit: Dat topic verplaatst omdat er al zo'n topic was met ALLE Fabia's.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stripedkrijn

Forumguru
Ja het is wat met al die drempels. Tenminste, ik geef die de schuld. Of de toegangsheuvels bij woonerven waar je dan ook nog schuin op moet rijden. Ik heb gelukkig nog nooit een gebroken veer gehad. Het hangt er natuurlijk van af hoe de veer gebroken is. Als alleen het puntje van de veer weg is valt het mee en merk je waarschijnlijk niets. In twee stukken en in het midden gebroken wordt natuurlijk wat anders.
Die set ziet er qua afwerking overigens best tof uit. Ik verwacht daarmee geen problemen. Verder valt mij in het algemeen op dat de gemiddelde schokdemper eigenlijk best wel acceptabel lang mee gaat dus met deze set zul je die 5 jaar wel halen.
 

HenkHenkHenk

Senior Member
Ja het is wat met al die drempels. Tenminste, ik geef die de schuld. Of de toegangsheuvels bij woonerven waar je dan ook nog schuin op moet rijden. Ik heb gelukkig nog nooit een gebroken veer gehad. Het hangt er natuurlijk van af hoe de veer gebroken is. Als alleen het puntje van de veer weg is valt het mee en merk je waarschijnlijk niets. In twee stukken en in het midden gebroken wordt natuurlijk wat anders.
Die set ziet er qua afwerking overigens best tof uit. Ik verwacht daarmee geen problemen. Verder valt mij in het algemeen op dat de gemiddelde schokdemper eigenlijk best wel acceptabel lang mee gaat dus met deze set zul je die 5 jaar wel halen.

hij veerde nog wel naar behoren maar neem liever geen risico
 

Hakar

Donateur
Tenminste, ik geef die de schuld.

Ik (nou ja, mijn vrouw eigenlijk) geef de schuld aan de rechtervoet.
Iets meer beheerst en wat langzamer de drempels nemen spaart de veren.
Bij haar zit het er ingebakken vanuit de tijd dat ze groot reed.
Plafond van de vachtwagens was vaak dichterbij dan verwacht volgens haar.
Heb vaak de opmerking gehad "kan dat niet wat rustiger over die drempel?"
 
Bovenaan Onderaan