Hoeveel kilometers heeft jullie Fabia gelopen

Stripedkrijn

Forumguru
Top om dat te lezen. Mijn F1 Combi zit deze week op 235.000. Afgelopen week heb ik de waterpomp vervangen. Voor onderdelen ga ik via Ebay.de de grens over. F1 onderdelen zijn daar heel goedkoop en op die manier is autorijden én leuk én goedkoop.

Ik vind de MPI 1.4 motor ook een uitstekend blokje. Loopt als een tierelier. Je moet alleen niet zoeken naar hogere toeren. Doorhalen tot >4000 toeren heeft totaal geen zin. Het is tenslotte een lange slag motor met relatief veel koppel. Ik blijf met opschakelen meestal ergens rond 3000 tot 3500 hangen.

Wel goeie olie erin en regelmatig verversen.
En, wat heel belangrijk is: netjes de motor warm rijden voordat er meer vermogen wordt gevraagd. Ik moet zelf altijd vrij snel de autoweg op dus ik blijf altijd een kilometer of wat rechter baan rijden. Dan zit ik rond 85 km/u. Na zo'n 5 kilometer schuif ik dan naar links.

Ik gebruik tevens de spritmonitor app. Is handig, gratis en je krijgt een goede indicatie wat verschillende rijstijlen met je werkelijke verbruik doen.

Waar ik woon is geen dhz garage. Sleutelen is dus buiten en afhankelijk van het weer. En daar baal ik wel van. Maar zelfs die waterpomp vervangen is natuurlijk prima te doen, hoewel het liggen onder de auto niet mijn favoriete bezigheid is.
Aan de andere kant: het is een goede oefening tegen stramme en luie botten!!
Nog even dit: ik ga een nieuwe carterplug bestellen. Daar wil ik een magneet in lijmen om eventueel microslijpsel in op te vangen.
Waarschijnlijk zijn die ook gewoon kant en klaar te koop. Ook handig voor de versnellingsbak. 1 X tandenpoetsen en je hebt gegarandeerd slijpsel in je bak en dat vinden de lagertjes op de lange duur niet fijn.
Moet eens gaan zoeken!
 
Laatst bewerkt:

Ger989

Lid
Beste @Stripedkrijn,

Kijk eens om www.autodoc.nl of www.mister-auto.nl. Beide hebben zeer goede prijzen en afhankelijk van de aanbieding die ze dagelijks hebben is de een goedkoper dan de ander. Verzending gaat bij beide erg netjes en binnen enkele dagen (vaak 24 uur) heb je je materiaal binnen.

Ik haal mijn carterplug bij AUTODOC, deze kost slechts 4 euro en een beetje en heeft een magnetische kop.

Welke olie gebruikt en interval hanteerd u?

Motor warm rijden is wel het belangrijkste wat je kan doen met een motor, dat zorgt voor optimale smering bij hoge belasting.

De 1.4mpi heeft bij 2500 toeren het hoogste koppel echter bij 5000 toeren ligt het hoogste vermogen. En geloof het of niet doordat je dan in een lagere versnelling zit heb je bij die 5000 toeren juist een hoger koppel (al gauw 10-15% meer dan bij die hogere versnelling bij 2500 toeren). Als u hier meer over wilt weten is daar op YouTube een mooi filmpje te vinden waarin dat haarfijn uitgelegd word (geen hogere wiskunde maar het helpt wel als je er iets van wiskunde kan).

Ik sleutel eigenlijk altijd buiten voor de deur, wel is het handig buienradar en de weersvoorspellingen in de gaten te houden, meeste onderhoud doe ik dan ook in de zomer mits het echt niet anders kan, dan rij ik wel een paar km naar een dhz garage.

Groeten en veel fijne/veilige kilometers toegewenst!
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hallo Ger989, autodoc en mister-auto zijn mij uiteraard bekend. Als ik iets nodig heb dan doe ik altijd een google-rondje om te zien wat waar in de aanbieding is.
Zo kwam ik voor nieuwe koppelstangetjes, die nu onderweg zijn, toch weer op Ebay Duitsland terecht. Kostten de helft in vergelijking met Nederlandse leveranciers. Ach, ik verbaas mij sowieso over de lage prijzen van F1 onderdelen.

Leuk jouw verhaal over het koppel/vermogen gebeuren. Klopt natuurlijk dat het vermogen bij hoger toeren wordt geleverd. En als je dan in een lagere versnelling zit dan heb je uiteindelijk meer trekkracht op de wielen. Maar wat ook niet onbelangrijk is, is natuurlijk het brandstofverbruik.
Ik kan mij voorstellen dat het met regelmatig gebruik van de volledige toeren-bandbreedte toch een stukje hoger ligt dan wanneer er wat nadenkender en anticiperender wordt gereden.

Inderdaad: ik hou met sleutelen ook Rainy Days in de gaten.
Trouwens, mooie kleur die groene Fabia. Zie je niet veel.
En natuurlijk jij ook veilige kilometers toegewenst.
 

Ger989

Lid
@Stripedkrijn,

Ik zal eBay.de eens in de gaten gaan houden, tot nu toe ben ik altijd meer kwijt als ik de verzendkosten in acht ga nemen.

Meer trekkracht in de lagere toeren is iets waar heel veel mensen zich in vergissen. De trekkracht is bijvoorbeeld in versnelling 5 bij 2500 toeren minder dan bij versnelling 3 met meer toeren, ik meende dat je dan op 3500-4000 zit. Het koppel van de motor is daar een aantal NM minder maar doordat je in een andere gear ratio (overbrenging zit) heb je meer trekkracht op de wielen ondanks dat je motor minder NM genereert.

Over het zuinig rijden, ik heb zelf de opleiding tot rij-instructeur bij Jongepier in Soesterberg gevolgd, bij het IBK in Zwolle heb ik succesvol examen gedaan. Ik weet alles van het nieuwe rijden af en als je bijvoorbeeld op de snelweg wil gaan invoegen dan kan je best doortrekken in de toeren, dit geeft geen nadelig brandstof verbruik. Wat wel een nadelig brandstof gebruik geeft (en deze impact is zeer groot!) is de auto niet tijdig uit laten rollen om op die manier zo min mogelijk te remmen. Je hebt namelijk eerst de energie (verbruik) er in gestopt om te accelereren en vervolgens heb je die verspilt zodra je moet remmen (ik weet gaat in veel gevallen erg ver). Maar als je bij elke rotonde, bocht etc alleen al 50 meter eerder van je gas af gaat en de auto (in de versnelling wel te verstaan anders gaat de motor stationair draaien en verbruik je alsnog brandstof) laat uitrollen dan zul je merken dat je hiermee al vors kan besparen op de brandstof (en de remmen en andere slijtage onderdelen).

Als je dus over je volledige toerenbereik gaat accelereren en dan vervolgens weer hard in de ankers moet dan gaat dit natuurlijk nooit op, maar zolang je niet onnodig hoeft te remmen dan zal het brandstof verbruik niet toenemen.

Inzicht heeft hier idd alles mee te maken.

Ja de kleur, die vond/vind de vrouw nou ook zo mooi. Je ziet m niet vaak maar laat in de straat verderop nou precies dezelfde kleur en wieldoppen nog 1 staan, die heeft alleen geen dakrails, kan ik ze toch nog uit elkaar houden haha!

Dank voor de info en wensen!
Mocht u ergens vragen over hebben of iets niet duidelijk zijn in mijn uitleg dan kom ik hier graag op terug, wellicht dat ik wat informatie van goede bronnen kan plaatsen om u een beter beeld te geven van wat ik hierboven vermeld.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Allen een super 2018 gewenst!!!

Gisteren met Faabje de volgende km stand gehaald: 20180102_194442.jpg

Is een benzine 1.4 MPI met slechts 8 klepjes. Dus een echte Škoda motor! Olieverbruik nihil. Loopt nog steeds als de brandweer. Gemiddeld verbruik E95 over 28.000km is 1:15.74. Dit gemeten via Sprit Monitor. Met winterbanden iets hoger verbruik.
Heb afgelopen jaar fractie minder dan 40.000 gereden. Ik begon overigens wat later met verbruik te monitoren.
Tot nu toe zelf vervangen: distributie, waterpomp, linker koppelstangetje, bdp sensor, kachelventilator en weerstand. Verder normaal onderhoud vlgs voorschrift.
Onderdelen via verschillende online leveranciers; dus alles zeer goedkoop te betrekken.
Het blijft nog steeds een super auto'tje!!!

Updeetje: 11-02-18 255k
Updeetje: 24-04-18 261k
 
Laatst bewerkt:

JanTa

Lid
Schrik niet, mijn Skoda heeft in die 16 jaar maar 78000 km gereden. Naar het buitenland reizen dat deed ik meestal via de lucht dus hij kwam niet verder dan onze buurlanden Duitsland en België.
 
Laatst bewerkt:

Spookie92

Nieuw lid
Dit jaar mijn 1e f1 gekocht met de km stand van 169.000 km.
Momenteel staat er 173.000 km op de teller!
Het betreft de f1 1.4 mpi
 

verhulstr

Forumguru
Mijne staat nu op 218.800km.....dit zal ook gelijk de laatst genoteerde kilometerstand zijn van mijn kant uit.....morgen veranderd ie van eigenaar....:wavecry:

Skoda Fabia 1 Combi 1.4 MPI 8v AQW uit 2003
 

Destiny

Nieuw lid
Hallo, ik lees de openingspost van 10 jaar geleden en denk;

Mijn kleine blauwe tractor heeft inmiddels 270.000km gelopen. Betreft een Fabia Classic 1.9 SDI uit 2002.
Heeft de laatste jaren nieuwe draagarmen rondom gekregen, heeft lekkende deurpanelen (achter) gehad en een keertje die stomme draadjes onder bij de bumper gebroken die naar de dynamo lopenl; maar daar is het eigenlijk wel bij gebleven het afgelopen decennium dat hij in ons bezit is. Natuurlijk wel gewoon het standaard onderhoud, distributieriem, bandjes, dat soort dingen; waarbij gezegd mag worden dat de originele remschijven (voor) nog steeds ruim boven de toleranties zitten en ook de uitlaat er nog puik uitziet.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ja die dieseltjes blijven maar doorgaan!
1 van de 2: Óf er wordt meer mee gereden, óf de benzinemotoren geven eerder de geest en verdwijnen op die manier uit het "blik"-veld.
 
Bovenaan Onderaan