Hoeveel kilometers heeft jullie Fabia gelopen


Fabia 1.4 mpi Comfort (AQW) bwjr 2000.
17-02-2017 250.000 km
 
Sinds 9 dagen in bezit van een Fabia 1 1.4 55kw (AUA) ambiente combi uit 2004 met nu 193.000km.
Rijd als een zonnetje. :) Ik hoop er nog wat jaartjes plezier van te hebben iig.
 

J@N

Lid
De eindstand van mijn Fabia 1 combi equipe plus 1.9 tdi (101pk) uit 2006. Rijdend (maar toe aan een grote beurt en APK) ingeruild op een O3. Gekocht met 175k op de teller. Veel plezier van gehad!
 

Stripedkrijn

Forumguru
Fabia Combi MPI 8V 1.4 mrt 2003. Net 230k aangetikt. Olieverbruik nihil. Koelvloeistof na lange non stop rit Blaricum-Bordeaux v.v. en de hitte van de afgelopen tijd met volle belading + airco aan: over een periode van 3 maanden in totaal 200 ml. Dus ook daar niks aan de hand.

Update 14 October 2017. Nu op 242000 km.
Rechter zijraam loopt niet helemaal lekker. Moet ik eens losmaken om te kijken hoe of wat.
Verder heb ik Faabje een heel stuk stiller weten te krijgen door op een aantal strategische plaatsen rubber profiel te plakken. Dit heeft geresulteerd in duidelijk minder banden- en windgeruis en een proportionele verhoging van het comfort. Als er animo voor is en ik er de tijd er voor kan vinden, dan schrijf ik een uitgebreider bericht.
Met foto's. (Als mij dat lukt met plaatsen)

Update 10 okt 2018. Nu op 280377 km. Grote spiegel rechts gemonteerd wat toch wel wat lekkerder achteruit kijkt. Probleempjes in de tussentijd waren een lekke koppakking welke netjes vervangen is en omdat de onderdelen voor een Fabia MK1 zo goedkoop zijn, afgelopen jaar ook nieuwe draagarmpjes L+R en aandrijfassen kompleet met homokineten binnen en buiten laten monteren. Het geklonker in het vooronder met gaswissel is nu weg. Het bleek dat er 1 voorste draagarmrubber los lag. Niets ernstigs en ook geen afkeur dus ik had er gewoon mee door kunnen rijden.
Ook heb ik de raambediening rechts voor vervangen. Wat een takkewerk trouwens om dat bedieningshendeltje van het slot weer op zijn plek op het slot zelf te krijgen. Dat lukte dus niet met als gevolg dat er nu geen knopje meer van buiten zichtbaar is om aan te geven dat het portier open of dicht is. Ook het loshalen vande stekker van het slot is lastig. Een smalle schroevendraaier insteken om de clip van de stekker los te halen blijkt het enige middel om dit netjes te doen.
Wagentje rijdt weer als een scheermes. Verbruikt geen spat olie en is lekker zuinig. Ook op de lange afstanden op de Autoroute en Autobahn bij hogere snelheden. Uiteraard kost het gebruik van de airco natuurlijk wel wat meer maar daar staat toch wel een pak meer comfort tegenover.
 
Laatst bewerkt:

Heinzzz

Nieuw lid
Reken maar van wel, vermoed ik....

Bekijk de specs maar eens en met name het koppel. Het max koppel is van de 2.0 is niet alleen een hoger dan de 1.4 16v 101pk, maar komt ook een stuk eerder in de toeren al vrij.

Met die 14pk gaat de 2.0 liter misschien maar iets harder qua topsnelheid, maar waarschijnlijk in de souplesse een wereld van verschil.

Heb wel eens een review gelezen van iemand over die 1.4 101pk variant dat het een typisch hoogtoerige motor is die onderin niet veel thuis geeft.

Met een maand ervaring in een 74kw 1.4 16v met 170k op de teller kan ik dit beamen. Onder in het toeren spectrum is het echt harken. Bij 3000 tpm begint het blok wat op te leven maar je wordt nooit zo lekker in je stoel gedrukt als bij een turbo diesel als je weg rijdt. Aan de andere kant is het blok wel redelijk zuinig voor een benzine motor van 13 jaar oud. Bij een ingehouden rijstijl, zonder andere weggebruikers tot last te zijn, is 5,5 op 100 (volgens de boordcomputer) te doen.
 
Fabia2 Greenline januari aangeschaft met 181k. Nu 203K. Waterpomp, Distributie- en multitiem inmiddels vervangen. Egr en koppeling reeds door vorige eigenaar. Hoop dat hij er nog 150k tegen kan.
 

Stripedkrijn

Forumguru
T.a.v. Heinzzz: Leuk dit te lezen. Ik heb zelf een 1.4 MPI en omdat dat een lange slag motor is kun je daar lekker schakellui mee rijden. Ik zit normaal met anticiperend rijden tussen de 1500 en 3000 toeren. Het heeft met deze motor geen zin om door te jagen tot 4000 toeren of nog hoger omdat het maximum koppel al vrijkomt bij 2500 toeren.
Ik ben eerlijk gezegd erg benieuwd hoe een 2.0 Fabia rijdt. Juist omdat daar het koppel ook bij laag toeren vrij komt. Ook ben ik best wel benieuwd naar het subjectieve geluid wat deze twee motoren t.o.v. elkaar maken. De 1.4 MPI vind ik behoorlijk stil, terwijl men stelt dat de 2.0 wat brommerig zou klinken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb zelf een 1.4 MPI en omdat dat een lange slag motor is kun je daar lekker schakellui mee rijden.
Destijds (2002) heb ik proefritten gemaakt met zowel de 1.4 16V en de 1.4 MPI. Binnen 10 km was ik overtuigd om te kiezen voor de MPI, want die 16V was me véél te nerveus. Vervolgens bijna 6 jaar met veel genoegen mee gereden. Wel ging er op 60k km een krukaslager stuk, maar dat is onder garantie keurig opgelost. Er was sprake van een serie(tje) motoren waar iets fout zat met de lagerschalen, dus ze keken er niet echt van op toen ik op een zaterdagochtend dankzij de mobiliteitsservice met auto en al bij de dealer werd afgeleverd. Er stond een prima leenauto klaar - demo zo te zien, dus ik vrees dat de verkoper dat weekend veel heeft gefietst...
 

darkprojectx

Forumguru
Ik ben eerlijk gezegd erg benieuwd hoe een 2.0 Fabia rijdt. Juist omdat daar het koppel ook bij laag toeren vrij komt. Ook ben ik best wel benieuwd naar het subjectieve geluid wat deze twee motoren t.o.v. elkaar maken. De 1.4 MPI vind ik behoorlijk stil, terwijl men stelt dat de 2.0 wat brommerig zou klinken.

Mijn 2.0 was bij aankoop muisstil. Bij het stoplicht vroeg je je af hij überhaupt of wel liep. Verholpen door inlegfiltertje en rvs einddemper, dan hoor ik hem tenminste weer. Maar hij rijdt zalig, je zit niet als een dolle te schakelen omdat hij in iedere versnelling genoeg power heeft. Onderin genoeg kracht al doet hij het bovenin ook prima. Om maar wat te zeggen, in z'n 5 met 140 en dan het gas erop dan trekt hij ook nog gewoon lekker door. Ik hou niet van die autootjes met schattige motortjes waar je op de snelweg niets mee kan.

Inmiddels 244k erop
 

Stripedkrijn

Forumguru
Kijk: dat zijn dingen die ik graag lees! Ik ga eens in de buurt loeren of er een 2.0 te koop staat. Kijken of ik een proefrit kan regelen.
Er gaat niets boven inhoud in liters. Je zult iets meer verbruik hebben dan met een opgefokte mini-motor met turbo(s), maar daar staat tegenover dat je nooit opgeblazen turbo's met aanhangende ellende krijgt. Die kosten kun je dus vergeten.
Nog even een vraag: hoeveel toeren in z'n 5 maakt jouw motor bij 100km/u?
Gewoon via de klokken op het dashboard. Ik neem dan ook aan dat er standaard banden om liggen.
 

darkprojectx

Forumguru
195/40/17 heb ik erop liggen, geen standaard band dus en een 17 inch velg.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/darkproject-x-fabia-mk1-combi.15539/page-6#post-648389

Dus niet geheel volgens de Skoda standaard maar maak je om het verbruik niet druk. Scheelt niet heel veel met een originele 15 inch velg met ballonband.
Toerental weet ik zo niet, zal straks even stukje rijden.

Edit: 100 in z'n 5 = 2750 toeren
Verbruik 1 op17, 3 op cruisecontrol

 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
@turbotubo: klopt bij mijn 1.4 MPI inderdaad met wat ik op de teller zie. Individuele verschillen zonder modificaties zijn productietoleranties. Ik verbaas mij echter over het geringe verschil in toeren tussen een 2.0 en 1.4 MPI bij 100 km.
De overbrengingsverhoudingen liggen kennelijk niet ver uit elkaar. Ik had gehoopt/gedacht dat de 2.0 duidelijk nóg wat rustiger zou lopen dan de 1.4 MPI maar ook die 2.0 is dus meer een toeren motor, net als de latere 1.4.
 

Bobbielinux

Nieuw lid
Mijn skoda fabia combi SDI 1.9 Diesel heeft nu 317000 km gelopen veelal zelf de onderhouds- buurten zelf gedaan en de kleine reparaties, vandaag voor de APK de remslangen voor vervangen na 15 jaar.
Er zijn een aantal dingen geweest dynamo, draaihoeksensor, stabilisator stang, raam mechanisme 3 x voor, schokbrekers achter, remschijven voor en verder de dingen die slijten of de buurten.
Over het algemeen zijn de kosten meegevallen.
 

Ger989

Lid
Fabia Combi 2001 met 1.4 MPI 8v motor. Bij 129.000KM gas installatie van Vialle ingebouwd en op dit moment staat de teller op 297.792. Ik moet zeggen, starten lopen. heb geen onderhouds history van de auto, de olie wel elke 15.000km vervangen als ik de vorige eigenaar mag geloven. Wel ga ik groot onderhoud uitvoeren bij 300.000km.

- olie: Castrol EDGE titanium 5W30 LL + flush + nieuwe carterplug met ring
- oliefilter: MANN
- Luchtfilter: MANN
- Interieurfilter: MANN
- Brandstoffilter: MANN
- Voor remschijven + blokken: Brembo
- Achter trommelremmen + remschoenen + toebehoren: TRW
- Remvloeistof: Castrol
- Ruitenwissers voor + achter: BOSCH
- Koelfloeistof + flush: CAREX
- Thermostaat: Vernet
- Bougies: Beru LPG

Longlife olie en LPG bougies i.p.v. normale omdat ik dan de interval van 15.000km kan overslaan en elke 30.000km (of 2 jaar) een grote beurt kan doen en elke 60.000km (of 4 jaar) de complete boel weer kan vervangen.

Voor bovenstaand ben ik € 370 kwijt en ik kan zelf alles doen (spaart weer een boel geld uit).

Waarom vertel ik dit nu allemaal? Omdat heel veel mensen bang zijn voor deze kilometerstanden maar met het juiste onderhoud en op tijd de boel vervangen (wat weinig tot niet veel geld kost als je het zelf kan) kan je hier zeker nog 200.000km a 300.000km mee verder. Want het motortje loopt nog als een naaimachine!
 
Bovenaan Onderaan