Electrische voorruitverwarming

Beauri

Forumguru
De verwarmbare achterbank (190 euro) zou ik inwisselen voor een verwarmbare voorruit (200 euro). Bij VAG werkt de verwarmbare voorruit op infrarood, dus geen elektrische draadjes in het raam die je zicht belemmeren. Ik had dat op een Passat en het werkte fantastisch. Nooit meer krabben, nooit meer kouwe klauwen.

Heb lang getwijfeld over wel of niet een voorruitverwarming te nemen, bij mijn uitvoering overigens alleen te verkrijgen als je er ook voorstoelverwarming als extra bijneemt:(

De draadjes zijn ook voor mij een beetje een rem geweest, maar een beslagen voorruit is gewoon onveilig en ook de airco krijgt het niet altijd even snel ontwasemd. Heb dan ook na je bericht gelezen te hebben gezocht op infrarood voorruitverwarming...... maar niets kunnen vinden op dat gebied.

Wat ik wel heb gevonden was dit:

https://www.autozine.nl/volkswagen/nieuws/nieuwe-verwarmbare-voorruit-bij-vw

Een doorzichtige zilverfolie, lijkt me toch iets heel anders dan infrarood techniek, mijn vraag is dan ook, heeft VAG dan 3 verschillende technieken? Overigens heeft de Karoq draadjes techniek en niet die folie, althans voorzover ik dat zelf in de showroom heb gezien bij het daar aanwezige exemplaar met voorruitverwarming.

Kun je me een link geven waar ze wat uitleg geven over die infrarood voorruitverwarming? Ben zeer benieuwd naar deze techniek en hoe dat dan werkt.:jaja:
 

spikehome

Forumguru
Mijn golf gti heeft voorruit verwarming.
Daar zie je niks van die draadjes is oud systeem.
Nu zit er een doorzichtige laag in je voorruit die warm word en ook zonwerend is.
 

Cordoba

Forumguru
Voor de duidelijkheid: een folie is heel iets anders dan een laag op je voorruit. In begin 70-er jaren, toen net de elektrische achterruitverwarming begon te komen, zag je bij veel automodellen, dat dit een transparante folie was met daarin duidelijk zichtbare draden van pakweg 1 mm breed. Een folie voor ruitverwarming, is dus echt jaren 60-techniek van de vorige eeuw. Een laag op de ruit, in het vakgebied meer bekend als dunne-film, is iets anders en dan gaat het om een zogenaamd TCO (Transparant Conductive Oxyde), dan een een transparant elektrisch geleidend metaaloxide, en dat is een laag zoals die bijvoorbeeld bij de ouderwetse beeldbuizen tv's al werd toegepast om statische lading af te voeren van het beeldoppervlak. Typische dikte van zo'n TCO is rond de 80 nm (0,08 micron) en door de andere brekingsindex van het TCO is dit per definitie ook een optisch filter (warmte-/zonwerend). Meest gebruikte TCO's zijn Indiumoxide, tinoxide, en mixen daarvan. Daarom zijn er ook verschillen in brekingsindex van de laag (hoewel dat ook komt door de gebruikte techniek en parameters om de laag te maken), en daardoor dus ook verschil in dikte van de laag en in hoeverre het warmtewerend glas wordt.
 

EdK

Forumguru
Ach de ouderwetse spons met zeemlerenlap eromheen in me wagen werkt ook nog steeds prima tegen een beslagen raam.
En als je dan je raam aan binnenzijde ook nog eens frequent schoonhoud dan kom je die vochtige dagen echt wel door zonder zo'n elektrisch verwarmd voorraam.
 

Bopper

Lid
Ach de ouderwetse spons met zeemlerenlap eromheen in me wagen werkt ook nog steeds prima tegen een beslagen raam.
En als je dan je raam aan binnenzijde ook nog eens frequent schoonhoud dan kom je die vochtige dagen echt wel door zonder zo'n elektrisch verwarmd voorraam.
Helemaal met je eens echter blijft die spons wel aardig kleven tegen de bevroren vooruit aan de buitenzijde van de auto lijkt mij :D
 

EdK

Forumguru
die spons wel aardig kleven tegen de bevroren vooruit lijkt mij
Ruit beslaat mijn inziens alleen aan de binnenzijde en bevriest aan de buitenzijde
En voor dat laatste hebben ze vloegel een krabber uitgevonden en toen kwam skoda met de tankdekselkrabber zoooo simply clever.....
 

Bopper

Lid
Ruit beslaat mijn inziens alleen aan de binnenzijde en bevriest aan de buitenzijde
En voor dat laatste hebben ze vloegel een krabber uitgevonden en toen kwam skoda met de tankdekselkrabber zoooo simply clever.....
Nou.... ik rijd al heel veel jaartjes auto en heb altijd de pest gehad aan krabben. Ik ben dan ook erg blij met de verwamde vooruit om deze bij vorst snel te kunnen ontdooien. Ook de snelheid bij het ontwasemen aan de binnenzijde bevalt prima. Spons met zemen lap geeft altijd een waas bij het rijden in het donker.
 

Canon-Eye

Forumguru
IJskrabben zorgt wel voor een superschone buitenkant van de voorruit, is mijn ervaring. Toch heb ik het er ook niet op, daarom leg ik doorgaans zo'n dekentje over de ruit met de ruitenwissers op de onderrand en flappen aan de zijkanten die je vastklampt met de voorportieren. Da's pas Simple...
Die kosten zo goed als niks: 3 Euro of zo; ik heb er zelfs nog eentje gratis (reclamedingetje) met een afbeelding van groot in de sneeuw geschreven "Ik krab liever niet!" - en zo is het maar net...
 

Beauri

Forumguru
Nou.... ik rijd al heel veel jaartjes auto en heb altijd de pest gehad aan krabben. Ik ben dan ook erg blij met de verwamde vooruit om deze bij vorst snel te kunnen ontdooien. Ook de snelheid bij het ontwasemen aan de binnenzijde bevalt prima. Spons met zemen lap geeft altijd een waas bij het rijden in het donker.

Dan moet ik bij jou zijn met de volgende vraag:

Welk systeem heeft de Karoq mbt de voorruitverwarming?

- Infrarood? (denk niet dat het bestaat, maar nog geen antwoord op gehad van de plaatser van dat bericht)
- Draadjes?
- Doorzichtig zilver laagje?

Tis helaas een beetje :ot: maar een modje mag van mij ook een nieuw topic voor mij starten
met de vraag welk type voorruitverwarming heeft de Karoq?
 

EdK

Forumguru
een modje mag van mij ook een nieuw topic voor mij starten
met de vraag welk type voorruitverwarming heeft de Karoq
Wat is het probleem dat je dat zelf niet doet ?
De mods zijn vrijwilligers en geen betaald personeel voor 40 uur hoor...
 

Beauri

Forumguru
Voor de duidelijkheid: een folie is heel iets anders dan een laag op je voorruit. In begin 70-er jaren, toen net de elektrische achterruitverwarming begon te komen, zag je bij veel automodellen, dat dit een transparante folie was met daarin duidelijk zichtbare draden van pakweg 1 mm breed. Een folie voor ruitverwarming, is dus echt jaren 60-techniek van de vorige eeuw. Een laag op de ruit, in het vakgebied meer bekend als dunne-film, is iets anders en dan gaat het om een zogenaamd TCO (Transparant Conductive Oxyde), dan een een transparant elektrisch geleidend metaaloxide, en dat is een laag zoals die bijvoorbeeld bij de ouderwetse beeldbuizen tv's al werd toegepast om statische lading af te voeren van het beeldoppervlak. Typische dikte van zo'n TCO is rond de 80 nm (0,08 micron) en door de andere brekingsindex van het TCO is dit per definitie ook een optisch filter (warmte-/zonwerend). Meest gebruikte TCO's zijn Indiumoxide, tinoxide, en mixen daarvan. Daarom zijn er ook verschillen in brekingsindex van de laag (hoewel dat ook komt door de gebruikte techniek en parameters om de laag te maken), en daardoor dus ook verschil in dikte van de laag en in hoeverre het warmtewerend glas wordt.

Dank voor de uitgebreide toelichting:thumbsup:

Foutje van mij om het dunne doorzichtige laagje zilver een folie te noemen:bloos:, maar ik begrijp
de boodschap, de voorruit heeft ook al een folie die de ruit bij elkaar houd in geval van glasbreuk
zodat niet je hele ruit naar binnen vliegt in geval van steenslag of iets ergers.

De laagjes die je beschrijft worden, dacht ik, tegenwoordig ook gebruikt bij dubbelglas, zogenaamde HR ruiten en HR3 etc etc etc, mooie onopvallende techniek die ons op meer dan 1 manier beschermd.

Zou bijna gaan denken dat je beroep met deze technieken verweven is;)
 

Beauri

Forumguru
Wat is het probleem dat je dat zelf niet doet ?
De mods zijn vrijwilligers en geen betaald personeel voor 40 uur hoor...

De mods kunnen alle betreffende :ot: berichten verplaatsen naar een nieuw onderwerp, iets
dat ik niet kan, tevens kunnen zij dan andere off topic zoals sponzen met zeemleer negeren/verwijderen,
of zien als alternatieve Tip.

Het begon met een vraag over infrarood voorruitverwarming naar aanleiding van een geplaatst
bericht, en er komen antwoorden met ijskrabbers, sponzen met zeemleer, dekentjes en een keurige
uitleg van doorzichtige metalen laagjes.

Vind de behulpzaamheid hier prima, en jouw Tips zijn echt goud waard en ik twijfel er dan ook
nog steeds over of wel rood of toch helemaal over laten spuiten:jaja:

Misschien is het makkelijker om de Topic Titel aan te passen?:

Diesel of 1.5 TSI met of zonder electrische voorruitverwarming:pieker:
 

Bopper

Lid
Dan moet ik bij jou zijn met de volgende vraag:

Welk systeem heeft de Karoq mbt de voorruitverwarming?

- Infrarood? (denk niet dat het bestaat, maar nog geen antwoord op gehad van de plaatser van dat bericht)
- Draadjes?
- Doorzichtig zilver laagje?

Tis helaas een beetje :ot: maar een modje mag van mij ook een nieuw topic voor mij starten
met de vraag welk type voorruitverwarming heeft de Karoq?

Zoals te zien op de foto, zijn de banen zichtbaar op een grijze achtergrond. Tijdens rijden echter helemaal niet opvallend te noemen.
Ook van mij mag dit evt. naar een ander topic hoor.
 

Bijlagen

  • DB9AD207-302D-4629-9582-51EFAC0361BC.jpeg
    DB9AD207-302D-4629-9582-51EFAC0361BC.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 202
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Tis helaas een beetje :ot: maar een modje mag van mij ook een nieuw topic voor mij starten
met de vraag welk type voorruitverwarming heeft de Karoq?

De mods kunnen alle betreffende :ot: berichten verplaatsen naar een nieuw onderwerp, iets
dat ik niet kan
Ging van je eerste citaat er van uit dat je geen topic kunt starten
Want dat kun je wel
Gewoon starten en dan kopieren plakken vanaf hier en dan je bericht hier verwijderen wat in bepaald tijdsbestek wel kan namelijk
Berichten verplaatsen wat je uiteindelijk bedoeld kunnen wij inderdaad niet en topic titel aanpassen kan ook de mod alleen..:pardon:
 

Beauri

Forumguru
Dank je Ed, ja.... ik kan en weet hoe je een nieuw Topic kan starten, het was
het eerste dat ik heb gedaan toen ik mij hier voorstelde.

Misschien nu al te laat als ik de hoeveelheid reacties zo zie, ik kan dan wel mijn
eigen berichten wissen, maar niet alle hier geplaatste berichten echt meenemen
naar het nieuw te maken topic, denk dat het ook wel een nieuw topic waard is.

Zal er 1 maken en vragen of de mods eea mee kunnen nemen daar naar toe, want
ook Tips of opmerkingen zoals de door jou genoemde alternatieven om geen
electrische voorruitverwarming te nemen passen wel bij het onderwerp.

Het maken van het nieuwe onderwerp ging wel goed, maar werd rommelig en was niet
naar wens van weer anderen, laat ik het toch liever over aan de mods, niet dat ik er te
lui voor ben en andere onbetaalde krachten zwaar aan het werk wil zetten of zo, maar
ieder zo zijn specialisme, en dat van mij is zeker niet het modden:(
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Dank voor de uitgebreide toelichting:thumbsup:

Foutje van mij om het dunne doorzichtige laagje zilver een folie te noemen:bloos:, maar ik begrijp
de boodschap, de voorruit heeft ook al een folie die de ruit bij elkaar houd in geval van glasbreuk
zodat niet je hele ruit naar binnen vliegt in geval van steenslag of iets ergers.

De laagjes die je beschrijft worden, dacht ik, tegenwoordig ook gebruikt bij dubbelglas, zogenaamde HR ruiten en HR3 etc etc etc, mooie onopvallende techniek die ons op meer dan 1 manier beschermd.

Zou bijna gaan denken dat je beroep met deze technieken verweven is;)

Niet meer, maar ik heb een aantal jaren dergelijke lagen gemaakt voor onderzoeksprojecten, met als letterlijke hoogvlieger een spiegel voor een instrument in een onderzoekssatelliet.
(was ook het enige onderdeel dat gemaakt was waar geen certificaat aan hing, maar na een bezoek was er voldoende vertrouwen in mijn geleverde werk). De folie die je noemt zit tussen het dikke glas (dragend deel van de constructie) en het laagje dat steentjes en dergelijke op moet vangen. Bij kogelwerend glas is er trouwens gewoon een hele stapeling van lagen glas en folie).
 

Beauri

Forumguru
Het begon met een vraag die in mij opwelde toen ik het volgende bericht las van @DB200 :

De verwarmbare achterbank (190 euro) zou ik inwisselen voor een verwarmbare voorruit (200 euro). Bij VAG werkt de verwarmbare voorruit op infrarood, dus geen elektrische draadjes in het raam die je zicht belemmeren. Ik had dat op een Passat en het werkte fantastisch. Nooit meer krabben, nooit meer kouwe klauwen.

  1. DB200 schreef:
    De verwarmbare achterbank (190 euro) zou ik inwisselen voor een verwarmbare voorruit (200 euro). Bij VAG werkt de verwarmbare voorruit op infrarood, dus geen elektrische draadjes in het raam die je zicht belemmeren. Ik had dat op een Passat en het werkte fantastisch. Nooit meer krabben, nooit meer kouwe klauwen.
    Heb lang getwijfeld over wel of niet een voorruitverwarming te nemen, bij mijn uitvoering overigens alleen te verkrijgen als je er ook voorstoelverwarming als extra bijneemt:(

    De draadjes zijn ook voor mij een beetje een rem geweest, maar een beslagen voorruit is gewoon onveilig en ook de airco krijgt het niet altijd even snel ontwasemd. Heb dan ook na je bericht gelezen te hebben gezocht op infrarood voorruitverwarming...... maar niets kunnen vinden op dat gebied.

    Wat ik wel heb gevonden was dit:

    https://www.autozine.nl/volkswagen/nieuws/nieuwe-verwarmbare-voorruit-bij-vw

    Een doorzichtige zilverfolie, lijkt me toch iets heel anders dan infrarood techniek, mijn vraag is dan ook, heeft VAG dan 3 verschillende technieken? Overigens heeft de Karoq draadjes techniek en niet die folie, althans voorzover ik dat zelf in de showroom heb gezien bij het daar aanwezige exemplaar met voorruitverwarming.

    Kun je me een link geven waar ze wat uitleg geven over die infrarood voorruitverwarming? Ben zeer benieuwd naar deze techniek en hoe dat dan werkt.:jaja:

    Beauri, gisteren om 12:36 uur Bewerken Verwijderen Rapporteer bericht

 

Japanese Power

Donateur
Pardon. Ga je nu op eigen houtje losse posts samenvoegen tot een onoverzichtelijk geheel. Wellicht goed bedoeld maar dit wordt een zootje zo.

Leg een verzoek neer bij de moderators en als je copy paste gebruikt doe het dan in elk geval netjes.

Je gaat nu posts van anderen plaatsen in je eigen topic en dat lijkt me niet de bedoeling.
 

Beauri

Forumguru
Heb het verwijderd, vond het ook erg rommelig worden, ook al ging het copy paste later wel netjes.

Je gaat nu posts van anderen plaatsen in je eigen topic en dat lijkt me niet de bedoeling.

Het waren alle antwoorden die off topic zijn in dat topic en allen antwoorden op dit onderwerp, doch wil ze niet ontvoeren en denk ook dat een Moderator dat ook beter kan, maar dat had ik dacht ik al zo laten doorschemeren daar.

Waar kan ik mijn verzoek bij de Moderators kwijt, of komen zij dit al lezend vanzelf tegen?
 
Bovenaan Onderaan