Electrische voorruitverwarming

Beauri

Forumguru
Zoals te zien op de foto, zijn de banen zichtbaar op een grijze achtergrond. Tijdens rijden echter helamaal niet opvallend te noemen.
Ook van mij mag dit evt. naar een ander topic hoor.

Dank je Bopper, heb al een onderwerp gestart, maar het wordt wel werk voor een moderater om eea in
goede banen te leiden.

Je afbeelding is super:thumbsup: , dat was ook wat ik had gezien in de showroom, allemaal draadjes.

Denk ook dat het tijdens het rijden niet opvallend is, maar hoe ervaar je het in het donker met het licht
van tegenliggers? Heb dacht ik ergens iets gelezen dat het dan wel storend was, ben benieuwd naar
je ervaring.

Hier misschien nog iemand die kan melden waarom ze bij Skoda niet hetzelfde systeem met het
doorzichtige zilveren laagje gebruiken?????

Krijg ondertussen steeds meer het vermoeden dat de infrarood verwarming niet bestaat en iets was met
de bekende uitdrukking van de klok en de klepel.:sterretjes:

Zo, hondenkind wil aandacht, tot later vrienden op dit gezellige en behulpzame forum:jaja:
 

Bopper

Lid
@Beauri , Zelf rijd ik best wel veel km over de gehele dag. In het donker en met tegeliggers valt het mij niet op dat er banen in de ruit zitten. Enkel bij het ondergaan van de zon, wanneer het dus duister wordt, valt het wat meer op. Ondertussen hen ik er al weer 6600 km op zitten vanaf september vorig jaar. Het zal denk ik ook gewenning zijn naar deze kilometers.
 

EdK

Forumguru
wanneer het dus duister wordt, valt het wat meer op.
Maar dan de vraag "is het storend " want collega heeft het in zijn transporter en nu al enkele malen meegereden en als ik er op let dan zie ik het maar voor hij het vertelde was het me nog niet eens opgevallen...
 
Toch heb ik het er ook niet op, daarom leg ik doorgaans zo'n dekentje over de ruit met de ruitenwissers op de onderrand en flappen aan de zijkanten die je vastklampt met de voorportieren. Da's pas Simple...

Helemaal eens. Werkt prima, maar kan niet altijd voorkomen dat na enkele meters toch weer wat ijsvorming ontstaat. Dan is de voorruitverwarming een fijne en veilige aanvulling.
Bovendien maak ik wel eens 's-ochtend mee dat het toch beter was geweest om de ijsdeken erop te leggen..... de avond daarvoor.....achteraf bezien......
 

Canon-Eye

Forumguru
't Dekentje is geen volwaardigevervanger van voorruitverwarring, maar bij mijn vorige auto's was het niet leverbaar en de huidige kocht ik gebruikt met een gegeven budget en dan heb je nu eenmaal een wat beperkte keuze.
 

Bopper

Lid
@EdK , Ikzelf vind het absoluut niet storend en naar die 6600 km valt het mij idd helemaal niet meer op.

@Šonnige oorden , Of het de laatste versie is van wat men binnen de volkswagen groep gebruikt, weet ik niet. De foto heb ik in ieder geval vandaag gemaakt in mijn Karoq!
 

Beauri

Forumguru
Dank aan de moderators voor het verplaatsen van diverse berichten voor het onderwerp electrische voorruitverwarming:thumbsup:

Niet meer piep en al heel wat auto's gereden, wel een groot aantal met achterruit verwarming, maar nog
nooit 1 met voorruitverwarming gehad, helemaal nieuw voor mij dus.

Bij de merken en modellen die ik heb gereden was het niet als optie bestelbaar en ik heb mij er eigenlijk
ook nooit echt mee beziggehouden, rijdt nu al wel 15 jaar met airco en dat was al een verbetering op het
gebied van beslagen voorruiten weer helder te maken.

Ook ik ging beslagen ruiten te lijf, niet met zo'n zeemleren beklede spons, maar met papier van zakdoekjes
of van die vellen van een keukenrol, want meer dan 15 jaar geleden rookte ik ook nog stevig en zoals de
rokers dan wel weten, krijg je dan ook zo'n vieze aanslag op je ruiten. Een doekje of spons werkt dan niet
zonder deze schoon te maken, want je krijgt een vervelende glimmende waas over je ruiten die erg verblindend
werkt als je in het donker tegenliggers hebt, papier helpt dan beter omdat je dan ook gelijk je ruit schoonmaakt.

Bevroren ruiten, ja ook ik heb wat afgekrabt, met krabbers en in de tijd van de muziekcassette ook wel met
de doosjes van deze muziekdrager, zeker nooit mijn hobby geweest en toen er van die sprays kwamen was
ik dan ook erg blij met dat spul, bij de Action hadden ze een paar jaar geleden heel erg goede, kostte geen drol
en het ijs smelte als de zon, was blij dat ik toen een voorraadje had gekocht, voor mij was dat probleem
toen ook opgelost. De "kleedjes" van aluminium folie voor over de ruit hebben mij nooit kunnen bekoren, een
heel gedoe en makkelijk vergeten van te voren te plaatsen. Bevroren ruiten aan de binnenzijde heb ik ook
een tijdje gehad, dacht met m'n Fabia, was lastig krabben en het sneeuwde dan in de auto, ach dat is ook
maar een paar keer gebeurt, toch onthoud je zulke vervelende momenten wel.

Woon aan de kust, al jaren van die kwakkelwintertjes, veel krabben/spuiten hoeven we niet meer, maar beslagen
ruiten in dit kikkerlandje kennen we allemaal, ook aan de buitenkant van de auto zit het redelijk vaak in
de vroege morgen vol met condens, doch voor het wegrijden er even met een wisser langslopen is voor
mij geen probleem, het maakt gelijk je ruiten weer schoner en het gaat heel gemakkelijk en snel, houd van goed
zicht. Achterruitverwarming en spiegelverwarming zijn al jaren mijn vriend in de strijd voor goed zicht, nu gaat
er dan voorruitverwarming bijkomen, mijn te leveren Karoq wordt voor mij de 1e auto met deze voorziening.

Vind het leuk om de diverse ervaringen te lezen en denk er nu aan dat ik met deze optie toch iets wezenlijks
goeds aan de auto heb toegevoegd, al heb ik wel even getwijfeld, vind het nooit echt leuk als je dan verplicht
wordt om er dan nog meer verwarmd spul bij te nemen, maar ja, ook daar ben ik dan maar overheen gestapt.

Van @Bopper een mooie afbeelding gehad die bevestigde wat ik ook al had gezien in de showroom...... een
voorruit met allemaal draadjes erin, maar ook de geruststelling dat het niet echt opvalt, de tijd zal het ook
voor mij leren, ben echt benieuwd en zal in de toekomst dan ook zeker mijn ervaringen met de voorruitverwarming
met jullie delen.

Ja, dan blijf ik toch nog steeds zitten met die opmerking van @DB200 over die zogenaamde infrarood verwarming,
ook al denk ik nu dat hij de verwarming middels het dunne zilverlaagje bedoelde.

- Is de verwarming met dat zilverlaagje beter dan met de draadjes en wat zijn dan eventuele voor of nadelen
van dat systeem?
- Als het met het zilverlaagje beter is en meer voordelen zou hebben dan met de draadjes, waarom heeft Skoda
het dan niet? Skoda is toch niet de Dacia zoals bij Renault?

Misschien iemand op het forum die beide systemen heeft ervaren en er dan ook wat meer over kan roepen?
 

Beauri

Forumguru
@EdK , Ikzelf vind het absoluut niet storend en naar die 6600 km valt het mij idd helemaal niet meer op.

@Šonnige oorden , Of het de laatste versie is van wat men binnen de volkswagen groep gebruikt, weet ik niet. De foto heb ik in ieder geval vandaag gemaakt in mijn Karoq!

Dank je Bopper voor je antwoorden:thumbsup:

Als ik de berichten een beetje begrepen heb, dan heeft de Karoq zeker niet de laatste versie van wat men binnen de volkswagengroep gebruikt, doch dat hoeft niet altijd een nadeel te zijn, immers wil men tegenwoordig wel vaak goedkoper
produceren, maar dat hoeft niet te betekenen dat het dan ook altijd beter is. Vaak moeten nieuwe systemen vanuit
de praktijkervaring nog verbeterd worden. Wat ik wel weer heel mooi vond om te lezen is dat het laagje behalve als
voorruitverwarming doet, het ook nog eens 60% van de zonnestraling tegenhoud.

Zelf heb ik helaas helemaal geen ervaring met voorruitverwarming, maar ik denk dat deze voorziening wel een heel
heel nuttige is en dat veel mensen dat misschien niet eens beseffen.

Doemt er net ook nog iets op in mijn achterhoofd..... iets over ruitschade en de autoverzekering dat een electrische
voorruit niet valt onder de standaard dekking van glas of zoiets...... ach heb ik later nog wat op te zoeken, ondertussen
begint ons hondenkind weer heel veel aandacht te vragen..... we gaan naar buiten, tot later:)
 

Renkie

Forumguru
Het schijnt dat je die draadjes wel kunt zien in het licht van tegenliggers als je in het donker rijdt.
Ik heb op mijn Superb S3 volgens mij de versie ZONDER draadjes. Bij een Octavia schijn je ook draadjes te kunnen zien.

Wil nooit meer zonder, bevalt erg goed en ook met -10 is de ruit zo schoon.
 

MaxN

Donateur
Onze O3 heeft ook de draadjes, die heb ik tijdens het rijden nog nooit gezien.
Hooguit als je voor een stoplicht staat en net onder de juiste hoek kijkt dat je ze een klein beetje ziet.
Het is niet dat je niets meer ziet.
Overigens had de originele ruit de draadjes anders dan de nieuwe voorruit. Horizontaal vs verticaal.
 

Jooo...

Forumguru
Hier hetzelfde met een O3. Je ziet de draadjes als je er aan denkt. Is een beetje zoals scherpstellen met een spiegelreflexcamera. Als je focust op de lijntjes dan zie je ze, focus je jouw zicht op de weg dan zijn de draadjes precies verdwenen.

Ik vind het een goed systeem voor zowel bevroren ramen als bewasemde ramen. Voorruitverwarming aan en blazer volledig open en in een minuutje is alles weg.

Ik kan geen ervaring delen over het andere systeem maar sowieso zou ik het terug aanschaffen mocht ik een nieuwe wagen kopen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, dan blijf ik toch nog steeds zitten met die opmerking van @DB200 over die zogenaamde infrarood verwarming,
ook al denk ik nu dat hij de verwarming middels het dunne zilverlaagje bedoelde.
Ga er maar vanuit dat infrarood ruitververwarming geen praktische toepassing is, want infrarood is stralingswarmte en daarvoor heb je om te beginnen een stralingsbron nodig, die (on)behoorlijk heet moet worden om voldoende energie uit te stralen voor een tamelijk groot oppervlak. Bovendien neemt de intensiteit af met het kwadraat van de afstand, dus het gelijkmatig verwarmen van de ruit om springen te voorkomen wordt ook nogal een uitdaging. Kortom: dat gaat niet werken.

Het zal dus inderdaad vermoedelijk om een of andere geleidende tussenlaag moeten gaan die in de plaats van de warmtedraadjes wordt toegepast.
 
Heb in mijn octavia voorruit verwarming. Grweldig als het gevroren heeft even wachten en mogelijke condens verdwijnt meteen. Draadjes soms zichtbaar. Maar niet storend. Op duitse site staat dat superb en kodiaq, folie hebben net als vw touraq.
 

De Stip

Forumguru
Ik ben met een nieuw aan te schaffen Karoq Sportline bezig en daar kun je voorruitverwarming bij bestellen als onderdeel van een pakket. Ik ben van plan dat te gaan doen en bij de auto in de showroom zie je inderdaad (als je goed kijkt) van die draadjes lopen. Maar het voordeel van de verwerkbare voorruit weegt mijns inziens absoluut op tegen het eventuele nadeel van die draadjes.
Jammer dat je geen verwarming op de achterbank kunt bestellen trouwens.

Zijn er onder jullie die een standkachel hebben ingebouwd? Lijkt me ook absoluut comfortabel.
 

CDK

Forumguru
@De Stip, met een standkachel heb je die verwarmde voorruit niet meer nodig, maar achteraf inbouw is tussen 2000 en 2500 euro..... Je kan ook een Karoq uit een ander EU land importeren natuurlijk, dan is het een fabrieksoptie van circa 900,-
 

Snorremans

Senior Member
Met een bepaalde lichtinval zie je duidelijk dat de auto is uitgerust met voorruitverwaring. O, en geen draadjes.

Superb voorruit.jpg
 
Bovenaan Onderaan