Kodiaq vragen en weetjes

Canon-Eye

Forumguru
Ik weet niet hoe je je trailer wil beveiligen als je beer op slot gaat.
Een zwaar stalen Alko disselslot beveiligt de koppeling zowel aan- als afgekoppeld, onafhankelijk van de vraag of de auto op slot staat.

disselslot.gif

Ik heb dit het hele jaar rond op de caravan zitten (dus onderweg, in de stalling, op het erf, op de camping, waar dan ook), het gaat er alleen even vanaf om aan- of af te koppelen. Op het erf heb ik er ook nog een wielslot bij, want de verzekering eist daar dubbele beveiliging en ik heb geen afsluitbaar hek op de oprit.
 

Habelstaf

Nieuw lid
Misschien dat mijn verwachtingen te hoog waren maar na het lezen van verschillende andere reacties toch de volgende vraag over ‘lane assist’:
Ik heb beide opties aan staan in de infotainment ( lane en adaptief) maar toch heb ik vaak het gevoel dat de auto de ene keer dichter tegen de linker lijn aan zit en anders om bijvoorbeeld op 80-km weg tegen linkers baan en op snelweg tegen rechter lijn/midden streep als ik op de linker baan rij. Dermate dat ik geneigd ben weg te sturen om tegenligger/vrachtwagen meer ‘lucht’ te geven.
Ook merk ik dat een zeer flauwe bocht nog goed gaat maar dat bij wat scherpe bochten de auto recht door wil. Ook bij 50 km/u lijkt het wel of het systeem 1 meter voor zich uit kijkt en te sloom is om te reageren (bijv bij vluchtheuvels met vloeiende strakke doorlopende lijnen die goed te lezen zouden moeten zijn met de camera)
Nu snap ik dat die optie vooral voor op de snelweg is maar ik hoopte toch iets meer autonomie van het systeem. Heeft iemand andere ervaringen met het systeem?

Het zelfde heb ik met de ‘adaptive light assist’ waar ik op YouTube animaties zag dat het groot licht alleen gedeeltelijk gedimd word voor tegenligger. Maar ik zie alleen maar dat het groot licht bij eerste teken van tegenliggers volledig uit gaat en daarna weer aan. Natuurlijk werkt dat ook maar is toch minder ‘high-tech’ dan wat ik zie op de filmpjes
 

907

Senior Member
Lane assist werkt alleen op rechte wegen en bij een flauwe kromming.
Bochten voor en na een rijbaan scheiding (vluchtheuvel) zijn te scherp, je ziet dat ook aan het van groen naar oranje overgaan van t LA-teken.
Het is duidelijk geen “bocht assist”.

Ondanks dat ervaar ik op 80km wegen dat de auto mooi in een glooiende bocht mooi in t midden vd rijbaan wordt gehouden.

Bij mij werkt LA alleen boven 65km/h, te zien aan t oranje naar groen overgaan van t LA-teken in t dashboard.

LA kent 2 opties
1 correctie bij dreiging over de lijn te gaan.
2 t opzoeken van t midden van je rijbaan.
Ik weet niet waar en hoe maar bij mij staat optie 2 vanaf t begin aan.
 

Antera

Donateur
Misschien dat mijn verwachtingen te hoog waren maar na het lezen van verschillende andere reacties toch de volgende vraag over ‘lane assist’:
Ik heb beide opties aan staan in de infotainment ( lane en adaptief) maar toch heb ik vaak het gevoel dat de auto de ene keer dichter tegen de linker lijn aan zit en anders

Het zelfde heb ik met de ‘adaptive light assist’ waar ik op YouTube animaties zag dat het groot licht alleen gedeeltelijk gedimd word voor tegenligger. Maar ik zie alleen maar dat het groot licht bij eerste teken van tegenliggers volledig uit gaat en daarna weer aan. Natuurlijk werkt dat ook maar is toch minder ‘high-tech’ dan wat ik zie op de filmpjes


Even een aanvulling hierop en de reactie's van @907 . Ik denk dat je verwachtingen en/of informatie niet juist is omtrent de systemen. Omtrent Lane assist zit er zeker een beperking aan daarnaast is het een HULP systeem en geen geleidingssyteem. Als je het vinkje uit laat in je systeem dan zoekt de lane assist de lijntjes op. Te herkennen aan de witte lijnen in je MFD die dan oranje kleurt als hij de linkse op rechtse lijn nadert. Zet je het vinkje aan dan worden ed lijnen in je MFD oranje en blijft de auto het midden van de rijstrook opzoeken.

Omtrent Light assist is er al een topic maar zal het even kort uitleggen.

Light assist doet wat jouw auto doet. Bij tegenlicht het grootlicht uit zetten en daarna weer aan
Smart light assist past de verlichtingshoogte/breedte aan aan de hand van de omgeving en dat is wat je ziet op de filmpjes.


PS ook autonoom (Tesla) is niet bullet proof :-)
 

Habelstaf

Nieuw lid
Bedankt voor de toelichting. De Tesla kan mijn caravan niet naar zuid Frankrijk trekken anders had ik die dus toch moeten kiezen.
 

VanBokhoven

Senior Member
Las vanmorgen op de Skoda Kodiaq facebook pagina het bericht dat er een lid was die zijn beer vanmorgen aantrof zonder Columbus navigatie..:nono:. De dievengilde heeft de Kodiaq blijkbaar ook ontdekt. Hopen dat dit geen trend gaat worden. https://www.facebook.com/groups/SkoKodiaq/permalink/1415451511919474/

48381287_10213522229156759_7899383251863601152_n.jpg
 

LdN

Forumguru
Kan de link alleen bekijken door lid te worden van de facebook groep maar als dit het enige is wat ze meegenomen hebben is het
geen professionele dief geweest, dit is alleen de display unit, de rest van het apparaat zit in het dashboard kastje.
Zonder de systeem kast heb je er eigenlijk niet veel aan.
 

907

Senior Member
Het verhaal is ook iets uitgebreider dan alleen het display. Totale schade +10k€. En 5 weken wachten op herstel (de auto pas 2 weken in bezit gehad)

Copy paste:
...wenn Du morgens losfahren willst und sich Dir diese Überraschung zeigt (Fz. war zu dem Zeitpunkt 3 Wochen alt) Wer hatte bereits ähnliche Erfahrungen machen müssen?

Edit: (wegen der Fragen und der Aussage, ich könne froh sein, dass nur das Radio geklaut wurde):

Es handelte sich um das Navi Columbus (nur das Display hat einen Listenpreis von 2.855,-). Zusätzlich wurde die Multimediakonsole aus dem Handschuhfach heraus gehebelt. Dabei ist das Handschuhfach demoliert und die Kabel wurden zerstört (<-- neuer Kabelbaum). Das Bedienteil von der Klima wurde bei dem Eingriff ebenfalls beschädigt und musste getauscht werden. Zusammen mit den Lackierarbeiten, neuer Türdichtung, etc. über 10.000,- Schaden!!!. Mittlerweile habe ich das Fz. repariert zurück nachdem es 5 Wochen!!! in der Werkstatt war (fast doppelt solange, wie ich das Auto hatte..). Problem war, dass die Teile nicht lieferbar waren. Wer wie ich knappe 10 Monate auf das Auto gewartet hat, kann sich das vorstellen ;)

Alarmanlage war keine vorhanden . Das Auto stand direkt vor meinem Schlafzimmerfenster. Der Gutachter hat mir gezeigt wie leicht es ist, das Auto nur mit einem Schraubendreher zu öffnen. Dauert keine 20 Sek. Daraufhin habe ein hochwertiges Alarmsystem nachgerüstet, da mir alle im Vorfeld bescheinigt haben, dass die Täter nur darauf warten bis ein neues Navi eingebaut wird und dann wiederkommen.
Ich empfehle daher jedem, in die Diebstahlsicherung zu investieren. Natürlich hat den Schaden die Versicherung bezahlt (mit Eigenanteil natürlich). Aber die Rennerei und die Wartezeit hätte ich mir gerne erspart.
 

907

Senior Member
Foto’s van braak schade aan de deur. Behorende bij bovenstaand bericht.
 

Bijlagen

  • E2677190-8086-4636-BE85-FFF154599672.jpeg
    E2677190-8086-4636-BE85-FFF154599672.jpeg
    209,5 KB · Weergaven: 166
  • 3016D5C7-4A73-429C-A4E1-BA5AE6D9BD60.jpeg
    3016D5C7-4A73-429C-A4E1-BA5AE6D9BD60.jpeg
    299,1 KB · Weergaven: 157

EdK

Forumguru
Ohhhhh die eigenaar heeft maar 10 maanden op zijn kodiaq hoeven wachten, zie je dat de levertijden daar toch korter zijn......
En tsja lullig dat het er uit is gesloopt, maar om nu in paniek te geraken dat het jullie als kodiaqrijders ook kan overkomen.......
 

907

Senior Member
Zeer zeker ‘lullig’ als wij straks een premieverhoging op ons dak krijgen wegens verhoogd aantal claims.
10k schade valt niet meer onder categorie wisselgeld.
 
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een Kodiaq (of Karoq) te bestellen.
Ik zou gaan voor de 1.5 TSI (m) quasi full-option.
Ik moet hem echter voornamelijk gebruiken in een stadsomgeving (Antwerpen en randgemeenten).
Wat zijn jullie ervaringen met de Kodiaq in de stad? Vinden jullie met zijn lengte makkelijk parkeerplek?
Werken de parkeerhulpsystemen goed?
Is de Park Assist een toegevoegde waarde?

Mijn voorkeur gaat uit naar de Kodiaq, omdat ik deze mooier en comfortabeler vind (Karoq is echt hard afgeveerd), maar gebruiksgemak is ook wel een bepalende factor.
 
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een Kodiaq (of Karoq) te bestellen.
Ik zou gaan voor de 1.5 TSI (m) quasi full-option.
Ik moet hem echter voornamelijk gebruiken in een stadsomgeving (Antwerpen en randgemeenten).
Wat zijn jullie ervaringen met de Kodiaq in de stad? Vinden jullie met zijn lengte makkelijk parkeerplek?
Werken de parkeerhulpsystemen goed?
Is de Park Assist een toegevoegde waarde?

Mijn voorkeur gaat uit naar de Kodiaq, omdat ik deze mooier en comfortabeler vind (Karoq is echt hard afgeveerd), maar gebruiksgemak is ook wel een bepalende factor.
De kodiaq is twee centimeter langer dan de Octavia (die ik nu heb). Daarmee heb ik nooit problemen met parkeren. Maar ik vertrouw wel volledig op mijn parkeersensoren.
Je kunt natuurlijk de parkeerassistent optie nemen, dan wordt er voor je geparkeerd.
 

Rayzman

Actief lid
De Kodiaq is wel 12 cm breder dan de octavia II die ik hiervoor had. Dat merk je wel met parkeren in een parkeergarage, veel plekken pas je niet of slecht
 
Bovenaan Onderaan