Kodiaq vragen en weetjes

Esselta

Nieuw lid
Inderdaad, nu zie ik het ook.
De derde velg (PJ8) is wel nieuw volgens mij.
Ook vreemd dat deze 0 € zouden zijn ?
De PJ8 lijkt me een 18inch model te zijn.
Heb even aan de dealer gevraagd hoe of wat.
Gratis Crater lijkt me wel leuk :jaja:
 

vdam

Nieuw lid
Mijn eerst beurt komt er aan 30.000 km heb een afspraak gemaakt
Kreeg een bevestiging mail terug dat de beurt staat ingepland,maar dat er ook onderhoud aan het panoramadak nodig Is???
Weet iemand wat voor onderhoud dit is?
Kan hier niets over vinden alsmede de kosten?
Voor de rest super tevreden met mijn beer en zie ze steeds meer rijden.
Groet Guus
 

VanRoyal

Forumguru
Winter is coming! Nouja, dat duurt nog wel even, maar ik moet nog steeds een set winterbanden met velgen aanschaffen voor de Kodiaq en ik zie door de bomen het bos niet meer. Help!

17" of 18" ?

Bij 17" goedkopere sneeuwkettingen, iets goedkopere banden en velgen, maar ja... oogt klein. Bij 18" zijn de banden en velgen duurder en moeten er dure loopvlak kettingen worden gekocht. 17" rijdt misschien iets beter in de sneeuw.

Welke maat / steek / ET-waarde velgen?

Ik vind de MAK Wolf Gunmetal wel mooie velgen voor de Kodiaq in de winter (of als ik voor 18" ga dan voor de zomer, dan worden de Elbrus velgen de winterset), maar ik heb geen idee welke maat ik dan moet hebben. Steek, ET waarde, etc. - niets komt overeen met de originele wielen. Welke waardes mogen wel afwijken, welke niet? Wanneer heb je spacers nodig, heeft dit nog nadelige gevolgen?

Welke banden?

Zoveel tests, zoveel meningen. Conti Wintersport 830 / 850 / 860 (die laatste nog niet kunnen vinden) komen volgens mij goed uit de test, maar naar welke banden moet ik nog meer kijken? Is snelheidsindex T (tot 190 km/u) voldoende of móet het per se H (tot 210 km/u) zijn?

Waar kopen / bestellen?

Wat zijn goede shops voor velgen / banden?
Bij gebrek aan reacties beantwoord ik uiteindelijk mijn eigen vraag maar even ;)

Ik ben uiteindelijk voor 18" MAK Wolf Gun Metal Mirror gegaan. De Elbrus velgen worden mijn wintervelgen, de MAK's komen er in de zomer op. Het prijsverschil tussen 17" en 18" was relatief klein, dan geef ik liever iets meer uit voor mooie zomersloffen dan dat ik in de winter op 17" rond rijd. Sneeuwkettingen worden dan maar loopvlak kettingen die ik wanneer/indien nodig wel koop of huur.

De velgen wijken iets af in breedte (8J ipv standaard 7J) en ET Waarde (41 ipv standaard 43), maar dat is blijkbaar allemaal geen probleem.

Het kiezen van banden blijft lastig, aangezien de verschillende tests vrijwel allemaal andere uitslagen hebben. En als je die uitslagen dan nog eens goed bekijkt blijkt dat het verschil tussen de slechts presterende premium band op onderdeel X maar 0,4 meter (of wat dan ook) minder is dan de best presterende band, uiteindelijk ontlopen de premium banden elkaar niet zoveel. Ik heb gekeken naar Pirelli Scorpion Winter, Vredestein Wintrac Xtreme S, Continental TS850P en uiteindelijk voor de Vredesteins gegaan. Ik kreeg het idee dat die, ook hier op het forum, vrij veel gebruikt werden en kon er niet veel negatiefs over vinden. Ze waren uiteindelijk zo'n 120 euro goedkoper dan de Conti's en ik verwacht niet dat ik het verschil ga merken. W.b.t. snelheidsindex: In de winter mag je een stapje omlaag, maar dan moet je in Duitsland bijvoorbeeld wel een sticker in gezichtsveld hebben. Ik ben dus gewoon voor H gegaan.

Het vinden van een leverancier was ook nog niet makkelijk. Mijn lokale dealer kon/wilde alleen vaste wintersets leveren uit een boekje. Ik had bijna bij https://www.reifen.com (handige site om te kunnen vergelijken) besteld, maar kwam toen na wat googelen op https://www.hoogendoornvelgen.nl/ uit. Prijzen waren goed en contact via e-mail was goed, dan bestel ik liever lokaal en heb daarom vanochtend de order geplaatst.

Nu alleen nog wachten tot ze geleverd en gemonteerd worden, zal ergens in week 49/50 zijn denk ik, maar gezien het huidige weer kunnen de zomerbanden er nog prima even onder blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bij verkeerscontrole heb ik de vraag of mijn achterlicht defect is al een keer gehad van politie.... blijkbaar is het veilig daar de auto de weg op mag, maar betere verlichting kan geen kwaad. We wacht op de terugroep actie :)

Hallo allen, ik ben erg benieuwd naar een evt. vervolg op dit onderwerp; ik ben ook in het bezit van een Kodiaq Ambition Business (van 11-2018) en ook bij mij branden alleen de buitenste achterlichten..

Naar aanleiding van bovenstaand bericht heb ik de importeur gebeld (Zijm in Arnhem) die uiteindelijk terugkwamen met; Sorry, t zit er niet op dus ook niet te coderen (korte uitvoering).

Mijn vraag is nu; weet iemand of de bedrading wél aanwezig is? Zou ik dus de bestaande behuizing kunnen 'vullen' met een led lampje, daarna coderen en klaar is Kees (of Geert of Andries - net wie er mee bezig is). ..of zou dat te makkelijk zijn?
 

V-Strom

Actief lid
Hallo allen, ik ben erg benieuwd naar een evt. vervolg op dit onderwerp; ik ben ook in het bezit van een Kodiaq Ambition Business (van 11-2018) en ook bij mij branden alleen de buitenste achterlichten..

Naar aanleiding van bovenstaand bericht heb ik de importeur gebeld (Zijm in Arnhem) die uiteindelijk terugkwamen met; Sorry, t zit er niet op dus ook niet te coderen (korte uitvoering).

Mijn vraag is nu; weet iemand of de bedrading wél aanwezig is? Zou ik dus de bestaande behuizing kunnen 'vullen' met een led lampje, daarna coderen en klaar is Kees (of Geert of Andries - net wie er mee bezig is). ..of zou dat te makkelijk zijn?
Zijm in Arnhem importeur...?
 
Excuus das idd iets kort door de bocht. Als ik het goed heb begrepen zit het als volgt;
Zijm is uiteraard niet de importeur, dat is neem ik aan Pon. Zijm is door Pon aangewezen als primair contact voor Skoda sales in NL voor Leaseplan (Lp), tenzij je daar een toelage voor wilt betalen in je maandbedrag heb je dan dus geen vrije dealerkeus.. aangezien Zijm (in principe) alle Lp Skoda’s begeleid worden ze door Lp bestempeld als (hulp)importeur

Om het een beetje overzichtelijk te houden zeg maar
 

Eppiegrande

Actief lid
Sinds kort werkt het draadloos laden in de phonebox verre vsn ideaal. Eerder bij inleggen telefoon direct laden. Nu meestal niet, soms wel, maar dan een foutmelding, en heel soms werkt het. Anderen ook last hiervan? Binnenkort maar even naar dealer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Een vraag ivm Light Assist. Ik moet die elke keer aanzetten door de knipperlichtschakelaar even naar voor te drukken. Zou dit niet ergens kunnen ingesteld worden dat die altijd aanstaat ?
 

Klaasje

Forumguru
Dat kan gewoon. Heb ik aangezet.
Hij onthoud de laatste stand. Dus 1 maal aanzetten en daarna blijft geactiveerd

Met OdbEleven activeren deze optie
 
Beste allemaal,

Vandaag de 30K Beurt van mijn Beertje, met gemiddeld 3750 Km per maand is het allemaal erg snel gegaan. Maar wat een toffe auto, nog steeds super auto, geen problemen met niks ( 1 dingetje een van de ruitensproeiers voor de koplampen gaat niet goed naar binnen), alles doet zijn ding en hij is zelfs zuiniger geworden.

blijf me verbazen over deze auto, ben blij met alle opties die ik genomen had maar had nog graag verwarmd stuurwiel gehad. Alsook de automatische Airco kan beter, in de zomer te veel koude lucht ook al staat hij op 22 a 23 gr, en nu opwarmen gaat goed maar als hij op temp is, dan komt er ook weer koude lucht uit of gaat dusdanig traag draaien dat mijn ramen beslaan.

voor de rest toppie
 

CBreedijk

Donateur
Een vraag ivm Light Assist. Ik moet die elke keer aanzetten door de knipperlichtschakelaar even naar voor te drukken. Zou dit niet ergens kunnen ingesteld worden dat die altijd aanstaat ?

Blijft aanstaan zolang lichtschakelaar ook in dezelfde stand blijft staan.
Iig bij mij
 
@noglangwachten,wat doet het verbruik bij jou? (benz of diesel)
Ik heb benzine 1.4 benzine, qua verbruik valt het me eigenlijk tegen, ik rijd gemiddeld 140 km per dag, waarvan 80 % snelweg, in het begin was het 9 a 10 L per 100 km, en nu tussen de 7 a 8 - 8,5. Ik rij 100 % op ACC op 132 km per uur, gezien de drukte op de snelweg smorgens en s'avonds is het dus veel remmen en weer optrekken en dat zal dit verbruik ook verklaren,want die 1.4 moet serieus werken. echter 100 km op 130 KM per uur, zonder remmen kom ik ook aan 7,5 ltr per 100 km
 

JOT

Actief lid
Weet er iemand of er standaard TSA ( trailer stabilisation assist) op de kodiaq zit met fabrieksaf gemonteerde trekhaak.
Ik meen mij te herinneren dat er op het forum iets voorbij was gekomen over TSA maar ik vind het niet meer terug.
Ik meen mij ook te herinneren dat de trailer beveiligd was bij het ontkoppelen van de trailer van de kodiaq wanneer de kodiaq op slot was. Maar bij mij gebeurd er niks als ik de trailer ontkoppel.....
 

Frenk21

Forumguru
@JOT TSA heb ik laten aanzetten door @Antera. Het zit er wel op, maar staat niet aan:tegek:af fabriek.
Wat betreft de beveiliging. Ik weet niet hoe je je trailer wil beveiligen als je beer op slot gaat.
Ik weet wel dat je de electronische trekhaak niet kan bedienen zodra de beer op slot gaat.
 

JOT

Actief lid

Daar gaat het alarm af als de trailer ontkoppeld wordt.
Die TSA moet ik eens opzoeken dan , merci
 
Bovenaan Onderaan