EGR klep en koeler problemen

greenlinediesel

Senior Member
Bij mij is afgelopen week het motorstoringslampje gaan branden. Uitgelezen, en de auto gaf een foutmelding op de EGR. Heb de egr weg laten schrijven en de auto gelijk laten chippen. Super tevreden en af van het gezeur :tegek:

PON/Skoda vergoede bij mij niets (zelf vorig jaar de sjoemel-update gedaan) dus dan maar via deze weg. Scheelt weer €900.... Succes!
 

laagvlieger

Forumguru
Heb de egr weg laten schrijven en de auto gelijk laten chippen. Super tevreden en af van het gezeur :tegek:

PON/Skoda vergoede bij mij niets (zelf vorig jaar de sjoemel-update gedaan) dus dan maar via deze weg. Scheelt weer €900.... Succes!

Die weg zou ik ook op kunnen gaan. Echter heb ik een verlengde garantie gekregen van de belgische importeur na het plaatsen van de update. Ze hebben mij nu per mail bevestigd dat ik geen cent hoef te betalen. Zolang ik deze garantie geniet laat ik het zo. Dat er maar zoveel mogelijk stuk gaat in deze periode!
In ieder geval ben ik wat sceptisch over het wegschrijven van EGR en roetfilter, aangezien dit in de toekomst belangrijk kan worden bij de keuring.
We zien het wel ...
 

greenlinediesel

Senior Member
Die weg zou ik ook op kunnen gaan. Echter heb ik een verlengde garantie gekregen van de belgische importeur na het plaatsen van de update. Ze hebben mij nu per mail bevestigd dat ik geen cent hoef te betalen. Zolang ik deze garantie geniet laat ik het zo. Dat er maar zoveel mogelijk stuk gaat in deze periode!
In ieder geval ben ik wat sceptisch over het wegschrijven van EGR en roetfilter, aangezien dit in de toekomst belangrijk kan worden bij de keuring.
We zien het wel ...
Mijn tuner heeft mij verteld dat dit juist niet het geval is, en dat Brussel vindt dat we in Nederland te streng zijn. Auto's na 2005 hebben standaard geen emissie meting meer en worden via de Obd-stekker uitgelezen.

Vroeger was storing op EGR direct afkeur. Tegenwoordig emissie meting en al dan niet een goedkeuring op basis daarvan.

Aangezien de auto niet meer weet dat hij een egr hoort heeft zal hij hier dan ook geen storing op geven. DPF heb ik wel intact gelaten.

Kan je het wel aanraden hoor, na het wegschrijven en chippen loopt de auto veel mooier stationair en ook de extra paardjes zijn een genot op de snelweg.

Het aarzelende "weet je het zeker" gedrag van de motor als je het gaspedaal intrapt is compleet verdwenen. Het is een hele andere auto geworden om in te rijden.

Sent from my ONEPLUS 5 using Tapatalk
 

O2-19tdi

Nieuw lid
...
EGR wegschrijven kan je gewoon laten doen. Heb ik ook gedaan en geen enkel probleem bij de APK.
Ik heb hem ook laten afdoppen, mijn EGR was niet 100% meer en die sloot niet goed.
Dus afdoppen is wel verstandig.

Wat de roetfilter betreft, niet aan beginnen met weghalen.
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dan de plannen rond zijn om dit bij de APK te controleren.
Dus je bent de sjaak als je geen roetfilter meer hebt.

Tis alweer een tijdje geleden dat dit Topic een nieuw bericht heeft gehad.
Bij deze even mijn ervaring: mijn auto had vorig jaar volgens de Skodadealer een roetfilter dat bijna vol zat. Of ik even een zeer flink bedrag wilde neertellen. Nou, nog maar even niet...
Ik heb na wat googlen wel een bedrijf gevonden dat de uitlaat openslijpt, leegblaast en weer dichtlast. Beetje vreemd, maar nog te betalen.

Aangezien mijn APK binnenkort afloopt en onderhoud weer nodig is werd ik hier weer aan herinnerd. Damn, er moet nog wat met dat ding.... (Uitstel was bijna afstel)

Toen kwam ik dit topic tegen.
Oke, wellicht nuttig voor anderen:
- ergens in dit topic kwam ik een link naar unlimitedtuning.nl tegen. https://www.unlimitedtuning.nl/roetfilter-verwijdering.html Hmm, onderaan staat: niet voor de openbare weg;)
- RDW: sinds 20 mei 2018 controleren ze op roetfilter. Moet deze er wel zijn, maar is ie er niet: afkeur
https://www.unlimitedtuning.nl/roetfilter-verwijdering.html
- echter is mijn TDI ouder dan 2011, dan mag het wel. Voorwaarden en kosten (€ 59,20) https://www.rdw.nl/particulier/voer...ns/registreren-verwijderen-roetfiltergegevens

Snel maar eens een afspraak maken om het roetfilter te laten verwijderen en uitprogrammeren.
Wordt vervolgd.

ps. Ohja, moet ik ook de EGR klep laten uitprogrammeren (met de ouderdom van auto in het achterhoofd)?
 
Laatst bewerkt:

ABruintje

Senior Member
Tis alweer een tijdje geleden dat dit Topic een nieuw bericht heeft gehad.
Bij deze even mijn ervaring: mijn auto had vorig jaar volgens de Skodadealer een roetfilter dat bijna vol zat. Of ik even een zeer flink bedrag wilde neertellen. Nou, nog maar even niet...
Ik heb na wat googlen wel een bedrijf gevonden dat de uitlaat openslijpt, leegblaast en weer dichtlast. Beetje vreemd, maar nog te betalen.

Aangezien mijn APK binnenkort afloopt en onderhoud weer nodig is werd ik hier weer aan herinnerd. Damn, er moet nog wat met dat ding.... (Uitstel was bijna afstel)

Toen kwam ik dit topic tegen.
Oke, wellicht nuttig voor anderen:
- ergens in dit topic kwam ik een link naar unlimitedtuning.nl tegen. https://www.unlimitedtuning.nl/roetfilter-verwijdering.html Hmm, onderaan staat: niet voor de openbare weg;)
- RDW: sinds 20 mei 2018 controleren ze op roetfilter. Moet deze er wel zijn, maar is ie er niet: afkeur
https://www.unlimitedtuning.nl/roetfilter-verwijdering.html
- echter is mijn TDI ouder dan 2011, dan mag het wel. Voorwaarden en kosten (€ 59,20) https://www.rdw.nl/particulier/voer...ns/registreren-verwijderen-roetfiltergegevens

Snel maar eens een afspraak maken om het roetfilter te laten verwijderen en uitprogrammeren.
Wordt vervolgd.

ps. Ohja, moet ik ook de EGR klep laten uitprogrammeren (met de ouderdom van auto in het achterhoofd)?

Je hebt goed je werk gedaan.
Het lijkt mij duidelijk dat je bij jou auto het roetfilter mag verwijderen maar dit dus wel moet melden aan de RDW.
Ik zou dit in jou geval gaan doen gezien de kosten.

En wat de EGR betreft zou ik die ook meteen laten dichtzetten. Je weet nooit wanneer die er aan komt en als ze toch het roetfilter moeten wegschrijven, waarom niet meteen de EGR.
 

O2-19tdi

Nieuw lid
oepserdefloeps:sterretjes::banghead:. Dat vermeld de RDW er even niet bij en gooit wel roet:D in het eten:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/wegenbelasting-2018---2020

"
Mrb diesel in 2019 omhoog
Voor dieselauto’s zonder fabrieksroetfilter stijgt de mrb in 2019 met 15%. Dit is inclusief het deel van de mrb dat naar de provincies gaat (provinciale opcenten). Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350-1450 kilo betekent dat een verhoging van € 225 per jaar.
"

Oftewel € 207 per jaar extra voor mij! Hmm dacht het niet.
Wat denken jullie: toch maar laten reinigen?
Nog tips regio Waalwijk-Nijmegen?
 

oco1979

Forumguru
oepserdefloeps:sterretjes::banghead:. Dat vermeld de RDW er even niet bij en gooit wel roet:D in het eten:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-op-auto-en-motor/wegenbelasting-2018---2020

"
Mrb diesel in 2019 omhoog
Voor dieselauto’s zonder fabrieksroetfilter stijgt de mrb in 2019 met 15%. Dit is inclusief het deel van de mrb dat naar de provincies gaat (provinciale opcenten). Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350-1450 kilo betekent dat een verhoging van € 225 per jaar.
"

Oftewel € 207 per jaar extra voor mij! Hmm dacht het niet.
Wat denken jullie: toch maar laten reinigen?
Nog tips regio Waalwijk-Nijmegen?

Of eerst keuren en daarna vervangbuis tussen zetten.
Wel jaarlijks moeten veranderen,maar hierbij heb je roetfilter nog.

Aangeven dat je geen meer hebt, best niet...

Anders reinigen en zeker EGR-klep dicht laten zetten.
Niets dan voordelen.
 

GJS

Senior Member
Die verhoging is uitgesteld: https://autoenfiscus.nl/prinsjesdag-en-de-plannen-voor-2019/

Motorrijtuigenbelasting

Voor dieselauto’s van 12 jaar en ouder zonder fabrieksroetfilter zou de MRB per 2019 omhooggaan met 15%. Voor een gemiddelde dieselpersonenauto in de gewichtsklasse 1350-1450 kilo zou dat een verhoging zijn van zo’n € 225 per jaar. Deze verhoging is in verband met IT-investeringen bij de belastingdienst tot nader order uitgesteld.

De eerder door O2-19tdi gegeven link werkt ook niet meer.
Dat is nu deze geworden en daar staat niets meer genoemd over die verhoging voor oudere diesels zonder roetfilter: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...n-motor/motorrijtuigenbelasting-auto-mrb-2019
 

O2-19tdi

Nieuw lid
@GJS, dat is ook toevallig dat ik die link nog gevonden had dan!
Maargoed, is het niet nu, dan is het wel volgend jaar. Je zou zeggen dat IT-investeringen zich wel terugverdienen:-)
Ik laat de boel wel reinigen. Is vrijwel even duur. Is de vrouw ook weer blij.

Het filter heeft zich trouwens goed gehouden. Ik was de 2de eigenaar en heb de wagen 3 jaar oud aangeschaft.
Ik ga er vanuit dat het filter nu voor de eerste keer vol is. (280k op de teller)

Heeft iemand hier trouwens ervaring met de levensduur van een schoon gemaakt filter?
 

laagvlieger

Forumguru
Anderhalve maand na het stukgaan van de EGR koeler is die dan toch vervangen. Gelukkig kostenloos, hoewel ik een bonnetje mee kreeg waarbij een bedragje van € 902,56 vermeld staat. Duur spul, vooral de arbeid tikt dan serieus aan.
Het is nog niet eens de EGR klep zelf, die kan ook nog stuk en dan moet de auto opnieuw gedemonteerd worden met een vergelijkbare factuur. Hopelijk gaat die dus nog stuk tijdens de garantieperiode!
Maar wel schandalig, zulke bedragen. Indien je dit zelf mag ophoesten ben je wel mooi gezien.
 

greenlinediesel

Senior Member
Anderhalve maand na het stukgaan van de EGR koeler is die dan toch vervangen. Gelukkig kostenloos, hoewel ik een bonnetje mee kreeg waarbij een bedragje van € 902,56 vermeld staat. Duur spul, vooral de arbeid tikt dan serieus aan.
Het is nog niet eens de EGR klep zelf, die kan ook nog stuk en dan moet de auto opnieuw gedemonteerd worden met een vergelijkbare factuur. Hopelijk gaat die dus nog stuk tijdens de garantieperiode!
Maar wel schandalig, zulke bedragen. Indien je dit zelf mag ophoesten ben je wel mooi gezien.

Hebben ze de klep niet gelijk mee vervangen?
 

laagvlieger

Forumguru
Neen, ik heb de dealer en d'Ieteren (importeur) daarover aangeschreven omdat het mij logisch lijkt dat ze dan gelijk een storingsgevoelig- en onbereikbaar ding als de EGR klep ook kunnen vervangen, maar dat gingen ze niet doen. De dealer heeft nooit op de mail geantwoord. De importeur heeft - na een herinnering van mijn kant - wel geantwoord:

Betreft :

- Uw ŠKODA FABIA COMBI - TMBJK25J5B3196112
- Onze referentie: 00144644


Geachte heer,

Uw schrijven van 11/12/2018 heeft mijn aandacht gekregen. Gelieve dit laattijdig antwoord te willen verontschuldigen.

Natuurlijk betreur ik het incident met betrekking tot de EGR-koeler op u Skoda Fabia. Gelet er op 23/03/2018 een software update voor uw wagen is doorgevoerd, kan een kosteloze vervanging van het defect onderdeel worden doorgevoerd.

Het vervangen van een onderdeel dat functioneert kan echter niet in overweging worden genomen.

Uit het contact dat ik met uw Skoda-partner, de garage Peusens in Hasselt had in dit verband, verneem ik dat een afspraak op 22 januari aanstaande is vastgelegd ten einde de vervanging van de EGR koeler uit te voeren.


In de overtuiging dat de attente service van uw garage uw vertrouwen in ons merk en organisatie zal bestendigen, teken ik ,



met vriendeljke groeten.
________________________________

Daarop heb ik geantwoord dat mijn vraag om beide onderdelen te vervangen helemaal niet onterecht is aangezien alle problemen met vooral de klep en de moeilijke bereikbaarheid ervan, ook het feit dat ik een niet-conforme auto heb gekocht en deze conform heb laten maken met alle gevolgen van dien die na de garantie op mijn rekening zullen komen, maar hierop is geen antwoord gekomen. Ik heb geen zin om te gaan dreigen en nog meer tijd te verliezen aan deze kwestie. Wellicht wordt de auto na de garantie toch verkocht of getuned.

Alleen een tevredenheidsenquête kreeg ik toegestuurd. Daar heb ik me alvast op uitgeleefd :-)
 

Canon-Eye

Forumguru
Alleen een tevredenheidsenquête kreeg ik toegestuurd. Daar heb ik me alvast op uitgeleefd :-)
Dat is ook precies de werkelijke, maar verborgen bedoeling van zo'n enquête. Officieel moet men de klanttevredenheid meten en registreren om aan de ISO-kwaliteitsnormen te voldoen.
In de praktijk dient het echter tevens als een soort digitale boksbal. Je kan slaan wat je wilt en daar een zekere bevrediging aan ontlenen, maar het ding zelf (in casu de organisatie erachter) wordt er niet warm of koud van...
:pardon::D
 

laagvlieger

Forumguru
… een soort digitale boksbal. Je kan slaan wat je wilt en daar een zekere bevrediging aan ontlenen, maar het ding zelf (in casu de organisatie erachter) wordt er niet warm of koud van...
:pardon::D

Inderdaad, alleen al dat momentje 'gal spuwen' doet de stress verlagen maar ik verwacht daar geen gevolg aan. Met die hele dieselgate zullen ze al wat gal over zich heen hebben gehad de laatste tijd dus van mijn vraag zullen ze echt niet wakker liggen. VAG doet nog steeds gouden zaken dus waarom moeite doen! :maakmegek:
 
Bovenaan Onderaan