EGR klep en koeler problemen

Canon-Eye

Forumguru
Beide, lijkt me.
Overleg eens met VVT in Marum, die kunnen je adviseren en ook de softwareaanpassing uitvoeren.

Ik heb aan mijn F2 Greenline destijds de sjoemelsoftware wel laten updaten zodat de melding bij RDW weg was en ben aansluitend rechtstreeks naar Marum gereden om de boel te laten aanpassen. Toen €325 voor tuning en EGR wegschrijven, met een vlottere auto als resultaat.
 

Dhyan

Lid
Beide, lijkt me.
Overleg eens met VVT in Marum, die kunnen je adviseren en ook de softwareaanpassing uitvoeren.

Ik heb aan mijn F2 Greenline destijds de sjoemelsoftware wel laten updaten zodat de melding bij RDW weg was en ben aansluitend rechtstreeks naar Marum gereden om de boel te laten aanpassen. Toen €325 voor tuning en EGR wegschrijven, met een vlottere auto als resultaat.

Dank voor je reactie!

Ik had de site van VVT Marum al opgezocht. Goede referenties gelezen erover hier.
We hebben onze Skoda privé van een Iwan gekocht die ook in Marum werkte. Vraag me af of het dezelfde kan zijn ;)

Morgen zijn ze open en bel ik ze!
Volgens hun website heeft het voor de APK geen gevolgen.

Het klinkt als iets waar je meer profijt van hebt dan een duur element vervangen die ook al eerder vervangen is.

Klinkt nogal als een win-win situatie.

Meer vermogen, geen gedonder met EGR klep, beter voor de motor, maar dus wel: slechter voor het milieu begrijp ik.
 

Canon-Eye

Forumguru
maar dus wel: slechter voor het milieu begrijp ik.
Als je continu het extra vermogen wil aanspreken wel ja. Maar niet als je er een beeetje normaal mee omgaat, want dikke kans dat hij er wat zuiniger van wordt en dat is sowieso beter. En al die EGR-reparaties met bijbehorende extra kms naar de garage hebben ook zo hun impact op het milieu...
 

Dhyan

Lid
Als je continu het extra vermogen wil aanspreken wel ja. Maar niet als je er een beeetje normaal mee omgaat, want dikke kans dat hij er wat zuiniger van wordt en dat is sowieso beter. En al die EGR-reparaties met bijbehorende extra kms naar de garage hebben ook zo hun impact op het milieu...

Je hebt gelijk daarin. Even gebeld met VVT in Marum en erg vriendelijk te woord gestaan en het ziet er naar uit dat we de EGR klep dus gewoon laten wegschrijven en tegelijk maar even een chiptuning gaan doen als we er toch zijn.
Voor 325,- ben je van al het gezeur af met die egr klep ipv. 1200,- om wederom een nieuwe EGR klep/koeler te plaatsen die 3 jaar terug ook al vervangen is.

Ik heb nog gevraagd over APK en verkoop, volgens hun zijn 9 van de 10 mensen wél blij dat je dit laat doen.

Dank voor het meedenken!
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb de Fabia vorig jaar ingeruild bij de Seatafdeling van een grote VAG-dealer en de kuur gewoon gemeld. De verkoper keek er niet van op en heeft gewoon een nette onder-de-streepprijs berekend voor de Leon, inclusief montage van een trekhaak en nog wat kleinigheden.
 

Dhyan

Lid
Ok, goed om te weten!

Vandaag begon het gloeispiraal lampje ook nog eens te knipperen! Dat betekent dat er een storing is in het motormanagement.
Zou de kapotte EGR koeler dit veroorzaken?
Moet nu kijken of het wegschrijven dit probleem ook nog gaat verhelpen anders zit er niets anders op dan toch de boel te repareren.

Volgens de Skoda dealer zou er ook iets kunnen zijn gesmolten door de terug voer van hete lucht naar de motor. En dat met deze hitte en ondanks dat we er mee mochten en konden doorrijden. Ik denk dus dat het toch een fix moet worden. :s

pfff super vervelend als je niet meer kan vertrouwen op je vervoer.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Zal melding egrklep zelf zijn.(egrkoeler is om uitlaatgas te koelen die via egrklep terug in de motor ga,zitten dar bypasklep in(die ook wel defect ga)
Injector kan ook nog.

Zijn 2 klassiekers, egrklep en injectoren.

Nu eerst uitlezen voor actie te ondernemen !!!!
 

Dhyan

Lid
Hij is wederom uitgelezen en nu waren er weer andere storingsmeldingen.

G31: Sensor Laaddruk
G212: Potentiometer voor uitlaatgasterugvoer
J179: Regelaar Gloeitijd
Qxxx: Gloeibougies


Ook zelf nog uitgelezen en kwamen deze codes nog eens naar voren:

P0405 : exhaust gas recirculation sensor A circuit low
P0238: Turbo/Super Charger Boost Sensor A Circuit high
P0236: Turbo/Super Charger Boost Sensor A circuit Performance

Las op meerdere fora dat dit vaak wel een relatie heeft met EGR.

Morgen gaat hij wederom naar de dealer en gaan ze hem nog eens doorlichten, en dan wrs. repareren.
1200,- minimaal.
Heb wel met klem gevraagd of ze ook willen kijken of het allemaal wel nodig is een nieuwe koeler in te bouwen.
Ze zouden ons op de hoogte houden maar ik vrees het ergste.
Een dure grap.


Dank je Oco1979!
 

oco1979

Forumguru
Hij is wederom uitgelezen en nu waren er weer andere storingsmeldingen.

G31: Sensor Laaddruk
G212: Potentiometer voor uitlaatgasterugvoer
J179: Regelaar Gloeitijd
Qxxx: Gloeibougies


Ook zelf nog uitgelezen en kwamen deze codes nog eens naar voren:

P0405 : exhaust gas recirculation sensor A circuit low
P0238: Turbo/Super Charger Boost Sensor A Circuit high
P0236: Turbo/Super Charger Boost Sensor A circuit Performance

Las op meerdere fora dat dit vaak wel een relatie heeft met EGR.

Morgen gaat hij wederom naar de dealer en gaan ze hem nog eens doorlichten, en dan wrs. repareren.
1200,- minimaal.
Heb wel met klem gevraagd of ze ook willen kijken of het allemaal wel nodig is een nieuwe koeler in te bouwen.
Ze zouden ons op de hoogte houden maar ik vrees het ergste.
Een dure grap.


Dank je Oco1979!

Volgende foutmeldingen kunnen richting egrklep gaan,meet ook en andere druk in de inlaat door slechtwerkende egrklep(sensor laaddruk melding)

Wel rekening houden dat je egrklep elektronisch dicht zet,dat deze niet is afgebroken(komt ook wel voor).
Hierbij zal je toevoer van de egrklep naar inlaat moeten dichtmaken.
Hierbij zal de werking van de dpf ook niet optimaal werken.
Want bij de meeste tuners doen ze de egrklep dicht en bij regeneratieproces werkt de egrklep even normaal.
Anders moet de dpf verwijderen/leeg maken om deze blijvend dicht te zetten.

Gloeibougies nakijken,werking van deze is niet alleen voor koude start maar ook voor regeneratieproces van dpf.
 

Dhyan

Lid
Hoi Hakar,

We zouden een afspraak inplannen voor aankomende zaterdag om naar Marum gaan voor het laten wegschrijven van de EGR en een tuning.
Doordat er afgelopen weekend en week steeds meer kapot ging tijdens het doorrijden met dit probleem(we konden niet eerder naar Marum) hebben we besloten toch maar een nieuwe EGR te laten plaatsen.
Waardoor we nu niet de EGR klep laten wegschrijven nog, anders een beetje zonde van de uitgave denk ik.
tuning nog een optie wellicht!



hartelijke Groeten,
Dhyan
 

HJFok

Lid
Ik heb problemen gehad met het koelwater, op vakantie expansievat leeg toen hebben ze in IT de pomp vervangen en de distributieriem onderweg naar NL problemen gehad met vermogen (injector 1 storing) in nl is de injector vervangen maar koelwater blijft verdwijnen. De garage wil nu eerst een onderzoek instellen a € 300,- euro maar kan het niet de EGR-koeler zijn? In okt bij de garage de update laten uitvoeren dan is dat tocht gewoon garantie? Kunnen ze bij het uitlezen niet zien dat de EGR koeler defect is moeten ze dan eerst de boel losschroeven?
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Ik rij al enkele jaren (dwz zeker 50000km) met een defecte EGR-koeler vertelde mijn technieker me gisteren nog maar net, zolang ik van de nieuwe software af blijf geen probleem zegt hij, ik heb geen waarschuwingslampje dat brandt. Mijn technieker weet denk ik waarover hij praat, geeft les bij Bosch. Maw, ik rij nog steeds met de sjoemelsoftware en ik weet waarom...
 
Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru
QUOTE
Ik had toen één keer een waarschuwingslampje, maar heb er ook duizenden km mee gereden zonder iets te merken. Ook had het volgens verschillende ervaringsdeskundigen weinig kwaad gekund zolang de auto geen kuren vertoont. Wel is het onderdeel EGR + koeler (terwijl het enkel de koeler stuk zou zijn geweest) bij mij kostenloos vervangen, net omdat ik de software update heb laten uitvoeren. Wat toch wel serieus in de papieren loopt als je het zelf mag betalen. Het kan namelijk ook stuk met sjoemelsoftware, getuigt jouw ervaring.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Volvo_440_turbo

Senior Member
ps, ik heb mijn post veranderd,ik bedoelde dat ik wel met de sjoemelsoftware rij... Ik heb wel twee keer een regeratieprobleem gehad, in die tien jaar, maar dat was telkens na een tijd veel te traag rijden... Ik denk dat ik het hier al ooit eens heb aangehaald. Ondertussen mijn powerbox eruitgezwierd wegens kabelbreuk, tweede keer op tien jaar. Ik ga volgende week naar een chiptuner hem nog laten chippen en dan ineens zien wat we met het EGR kunnen doen... ik hoor diverse verhalen, dat je ook problemen met regeneratie kan hebben en zo als je de EGR uitschakelt, dat je EGR niet helemaal kan uitschakelen, dat je de regeneratie ook kan uitschakelen? => als ik het goed begrepen heb? Ben benieuwd wat de chiptuner mij kan bijleren.
 

oco1979

Forumguru
QUOTE

Egr zetten ze volledig dicht,zal enkel werken als die regeneratie moet doen.

Zo werk het toch bij mijn 1.6tdi 105pk

succes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kogamyata

Senior Member
Ook mijn Fabia 1,2 tdgl van 2010 is gechipt en egr uitgeschreven, nadat de EGR voor de 2e keer aan vervanging toe was bij ca 250.000 km.
Meer pk's (100) en meer koppel maar koppel wel bij hoger toerental. Je ziet dat ook aan de schakelmomenten die worden aangegeven, die liggen nu minstens 5 km later. Het verbruik ligt tussen de (sjoemel)software en de latere verplichte aanpassing. Met sjoemel was het verbruik gemiddeld 1;27,5 met aanpassing 1;25,5 en nu 1;26, wel bij niet sneller dan 100 km/u en op tijd schakelen. De meer pk's zijn goed merkbaar. Aangepast door VAG Nuenen. Ik heb nu ongeveer 20.000 km ervaring in 1 jaar.
 

alexdiep

Nieuw lid
Mijn fabia van 2012 gaat motormanegement lampje branden. uit laten leze bij de dealer en die geeft aan dat de egr koeler defect is. reparatiekosten 1150 euro!!. nu zit ik er aan te denken om hem te laten chippen zodat ik er van af ben. iemand idee waar dat kan en wat de kosten ongeveer zijn? liefst midden nederland
 
Bovenaan Onderaan