Kodiaq probleempjes.....

VanRoyal

Forumguru
Ik heb mijn dealer gemaild dat ik de garantieafhandeling van de deurbeschermers graag nog eens wilde bespreken, aangezien ik had vernomen dat andere dealers de deurbeschermers wel onder garantie vervangen zonder beperking 10K/6MND. Wat ik al had verwacht, de dealer blijft bij het standpunt dat dit volgens 'de fabriek' niet onder garantie valt. In eerste instantie kreeg ik hetzelfde antwoord als toen ik hem had gebracht voor reparatie:

DEALER:

De kosten voor de reparatie van de portierbescherming worden helaas niet vergoed door Skoda,

Mocht er iets mis zijn met de instelling kunnen deze kosten tot een kilometrage van 10.000km resp. zes maanden onder garantie worden geclaimd.

Echter: Beschadiging/scheurvorming/loskomen van de portierrandbescherming kan optreden door:

• Ondeskundig gebruik van het onderdeel of als gevolg van een mechanische beschadiging – de kosten kunnen niet onder garantie worden geclaimd.

• Door het vasthouden van de portierrandbescherming bij de portierrand bij het sluiten van het portier komt het bedieningsmechanisme in het portier los.

• Hierbij gaat het om een ondeskundig gebruik/verkeerde bedieningde kosten kunnen niet onder garantie worden geclaimd.

Dit is hetgeen de fabriek ons laat weten.

VanRoyal:

Maar dan gaat ‘de fabriek’ er bij voorbaat al vanuit dat er sprake is van ondeskundig gebruik / verkeerde bediening. Ik en mijn medegebruikers zijn héél zuinig op de auto, dus ik durf met zekerheid te stellen dat de deurbeschermer er vanaf is gevallen zonder dat er sprake is van ondeskundig gebruik en/of verkeerde bediening. Je kunt verder van een deurbeschermer verwachten dat deze, gezien zijn functie, wel tegen een stootje moet kunnen. Als deze er bij het minste geringste, of zelfs zonder aanleiding, vanaf valt is er sprake van een ondeugdelijk product en dient dit onder garantie herstelt te worden.

DEALER:

De portier beschermlijsten zijn gescheurd, dat duid erop dat ze er niet vanzelf afgevallen zijn.

VanRoyal:

Dat de beschermlijst is gescheurd is eenvoudig te verklaren: De eerste keer dat ik ben langs geweest klapte de beschermlijst niet meer in. Hierdoor is hij bij het dichtdoen van de deur tussen de deur en de deurstijl is gekomen, waardoor hij er is afgevallen. Toen kon hij nog worden vastgezet, al was het provisorisch (volgens je collega van Volkswagen). Bij de tweede keer niet goed inklappen is hij wederom tussen de deur en deurstijl gekomen en is hij waarschijnlijk afgescheurd. Het probleem is dus dat de beschermlijst niet goed inklapte, het scheuren is een gevolg daarvan. Nu stellen jullie dat er wel sprake moet zijn van ondeugdelijk gebruik omdat hij is afgescheurd, terwijl het juist andersom is: het product heeft niet deugdelijk gewerkt en dáárom is de beschermlijst afgescheurd. Als het mechanisme van de beschermlijst gewoon goed had gefunctioneerd was hij ook niet afgebroken.


Kun je me uitleggen waarom jullie dit niet onder garantie kunnen oplossen, terwijl andere dealers dit blijkbaar wel kunnen?

DEALER:

De fabriek zegt ons het volgende:

A. Portierrandbescherming beschadigd

• De portierrandbescherming maakt contact met de carrosserie, het sluiten van het portier gaat zwaar.
• De portierrandbescherming is beschadigd/gescheurd.
• De portierrandbescherming is eraf gevallen.

B. Portierrandbescherming werkt niet

• De portierrandbescherming blijft aan de portierrand hangen en reageert niet op de beweging van het portier.

Technische achtergrond

A. Portierrandbescherming beschadigd

Beschadiging/scheurvorming/loskomen van de portierrandbescherming kan optreden door:

• Ondeskundig gebruik van het onderdeel of als gevolg van een mechanische beschadiging – de kosten kunnen niet onder garantie worden geclaimd.


B. Portierrandbescherming werkt niet

• Door het vasthouden van de portierrandbescherming bij de portierrand bij het sluiten van het portier komt het bedieningsmechanisme in het portier los.

• Hierbij gaat het om een ondeskundig gebruik/verkeerde bedieningde kosten kunnen niet onder garantie worden geclaimd.

Serietoepassing

Maatregel

A. Portierrandbescherming beschadigd

1. Controle van de portierrandbescherming op een correcte bevestiging in het mechanisme – de portierrandbescherming kan soms iets afstaan:

‒Indien het contact van de portierrandbescherming met de carrosserie kan worden verholpen door deze correct in de bevestiging van het portier aan te brengen en de portierbescherming geen scheuren resp. andere beschadigingen vertoont, gaat het om een door de klant veroorzaakte mechanische schade.

‒ Is de portierrandbescherming door ondeskundig gebruik beschadigd, moet deze worden vervangen om een beschadiging van de carrosserie (contact) te voorkomen.

‒ Voor deze reparatie kunnen de kosten niet onder garantie worden verrekend.

2. Indien ondanks een correct aangebrachte portierrandbescherming contact met de carrosserie ontstaat, moet de instelling van het activatiemechanisme worden gecontroleerd:

‒ De spleetbreedte op de activator moet 6 mm bedragen

‒ Indien de spleetbreedte kleiner is dan voorgeschreven, moet de activator (SW 18) overeenkomstig de voorgeschreven waarde worden ingesteld.

‒ De instelwerkzaamheden voor bovengenoemde reparatie kunnen tot een kilometrage van 10.000 km resp. zes maanden onder garantie worden geclaimd!

B. Portierrandbescherming werkt niet

• Blijft de portierrandbescherming door ondeskundig gebruik aan de portierrand hangen (zie afb.2) en reageert hij niet op bewegingen van het portier, moet het mechanisme in het portier volledig worden vervangen.

• Voor de bovengenoemde reparatie is een verrekening van de kosten onder garantie niet mogelijk!

Dus hoe het kan dan collega dealers dit wel onder garantie kunnen claimen is mij een raadsel…..

Bij navraag bij de afdeling garantie zegt dat deze claims helaas niet vergoed worden.

Dit is wat de dealer me, overigens heel netjes, ook heeft verteld en laten zien nadat ik hem bracht voor reparatie en ze e.e.a. hadden gecontroleerd. Ik weet niet of zo'n deurbeschermer me het gezeik waard is om dit te escaleren, maar ik vind het wel heel vreemd dat verschillende dealers hier zo anders mee omgaan. Mocht één van jullie close genoeg zijn met hun dealer om hier eens navraag naar te doen dan ben ik erg benieuwd naar het antwoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

VanRoyal

Forumguru
Op het Engelse Kodiaq forum staat nog een interessante draad: https://www.kodiaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=17&t=521

Conclusie 1: Geen garantie, komt door ondeskundig gebruik. Pas na klagen bij Skoda UK kregen sommige eigenaren een voucher voor reparatie als blijk van goede wil.

Conclusie 2: Het is een waardeloos systeem en er zou een aangepast systeem met sterkere veren gemaakt worden. Hieruit blijkt dat Skoda dondersgoed weet dat het systeem slecht ontworpen is.
 

Japanese Power

Donateur
Tsja, denk in mijn geval toch sterk aan conclusie 2, daar het 3 x achter elkaar hetzelfde portier betrof en uiteindelijk het hele loopwerk is vervangen.
 

Rallye

Forumguru
Het feit dat de dealer van Pon niets terug krijgt, heeft niets met jouw claim richting hem te maken: hij heeft jou iets verkocht en dient in te staan voor de garantie. Je hebt wel een bewijsprobleem na een half jaar en staat voor de vraag hoeveel gezeik je hierover wilt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@VanRoyal, en dan te bedenken dat ik vanwege tijdsgebrek niet eens naar m'n eigen dealer gegaan ben welke de auto geleverd heeft...., ik ben onderweg naar huis net voor sluitingstijd bij een andere VAG dealer binnen gewipt en kreeg zelfs een gratis leenauto mee. En vanwege mijn lange werkdagen was ik de volgende werkdag niet in de gelegenheid om binnen kantoortijd de auto om te wisselen, dus ben ik met de Fabia van moeders naar m'n werk gegaan en heeft de dealer bij mij thuis op de oprit de auto's omgeruild en dat helemaal G R A T I S :sterretjes: Kennelijk zit er een groot verschil in het service niveau van de ene en de andere dealer. :lezen:
 

Habelstaf

Nieuw lid
Updat met mijn deurbeschermers.
Bij 1 deur moest het binnenwerk vervangen worden. Bij de ander hebben ze “er een beetje mee zitten klooien” en toen trok hij weer naar binnen. Wat ik merkte bij beide is dat toen ze kapot waren en je er een beetje mee speelde hij af en toe wel ‘pakte’. Alsof er alleen een haakje los zit. Ik had dat met mijn oude Vw-portier ook met de deurhendel zo iets. Plots gebeurde er niets meer als je er aan trok. En als je hem dan een paar keer heel hard liet schieten dan zat hij weer vast....

Positief is dat ze het gaan proberen op garantie te claimen. Nu nog even afwachten of het lukt....
 

EdK

Forumguru
Positief is dat ze het gaan proberen op garantie te claimen.
Wat is daar voor positiefs aan ?
Als jou wagen in garantie tijd valt dan zal je dealer het gewoon moeten repareren / vervangen !
En dat proberen van je dealer ......dat is zijn probleem.... Klinkt lullig misschien maar zo is het wel.
 

Habelstaf

Nieuw lid
Wat is daar voor positiefs aan ?
Als jou wagen in garantie tijd valt dan zal je dealer het gewoon moeten repareren / vervangen !
En dat proberen van je dealer ......dat is zijn probleem.... Klinkt lullig misschien maar zo is het wel.

Ik heb hem in Duitsland gekocht.... dus mijn dealer heeft nog geen euro aan mij verdient. Gezien de verhalen hier vind ik hun standpunt al bemoedigend.
Er is nog altijd een verschil tussen ‘recht hebben’ en ‘recht krijgen’ in onze maatschappij hè.
 
  • Leuk
Waarderingen: 907

Rallye

Forumguru
In Duitsland bij een dealer? Dan heb je inderdaad Europese garantie, maar bij jouw dealer moet je dan niet zijn....
 

BramBam

Forumguru
Mijn 1e ervaringen na een maand rondtoeren in mijn beer, zijn louter positief op 2 dingen na:
* Met het koudere weer, vertoont de 1.5TSI een bokkerig rijgedrag met koude motor. Wanneer de motor op temperatuur is, is het probleem weg;
* Irritante rammel/kraak/trilling in het dekzeil van de kofferbak, wanneer je over een drempel of een ribbel/bobbel in de weg rijdt. Maakt niet uit of het dekzeil open of dicht is. Na verwijderen van de hele unit is het weg, dus het moet hier vandaan komen.

Klinkt dit bekend voor meer mensen ?
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Sinds een week heb ik links voor een krakend geluid bij het rechtsaf slaan een drempel / hoger gelegen weggedeelte op. Zullen het de beruchte draagarmrubbers zijn??
 

Japanese Power

Donateur
Ben er wel achter dat koud weer en m'n Amundsen geen vrienden zijn.
Afgelopen weken al een aantal keren gehad dat bij een koude start het scherm zwart bleef, alle functies werkten overigens wel. Pas als motor 5 minuten of langer uit was geweest kwam het scherm terug. Kort motor uitschakelen, vergrendelen en weer openen, aansluitend direct starten boodt geen soelaas.
 

bramsz

Nieuw lid
Mijn 1e ervaringen na een maand rondtoeren in mijn beer, zijn louter positief op 2 dingen na:
* Met het koudere weer, vertoont de 1.5TSI een bokkerig rijgedrag met koude motor. Wanneer de motor op temperatuur is, is het probleem weg;
* Irritante rammel/kraak/trilling in het dekzeil van de kofferbak, wanneer je over een drempel of een ribbel/bobbel in de weg rijdt. Maakt niet uit of het dekzeil open of dicht is. Na verwijderen van de hele unit is het weg, dus het moet hier vandaan komen.

Klinkt dit bekend voor meer mensen ?

Rijgedrag: ja, ik heb precies hetzelfde (1.5 TSI DSG).
Rammel: geen last van.
 

Rayzman

Actief lid
Mijn 1e ervaringen na een maand rondtoeren in mijn beer, zijn louter positief op 2 dingen na:
* Met het koudere weer, vertoont de 1.5TSI een bokkerig rijgedrag met koude motor. Wanneer de motor op temperatuur is, is het probleem weg;
* Irritante rammel/kraak/trilling in het dekzeil van de kofferbak, wanneer je over een drempel of een ribbel/bobbel in de weg rijdt. Maakt niet uit of het dekzeil open of dicht is. Na verwijderen van de hele unit is het weg, dus het moet hier vandaan komen.

Klinkt dit bekend voor meer mensen ?
Rammel in de rollo heb ik ook, zelfs na vervangen rammelt dat ding nog. Alleen heb ik tegenwoordig een 360 graden draaibaar kinderzitje en die rammelt ook, dus valt het minder op.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Frenk21

Forumguru
Van het een op het andere moment werkt het draadloos opladen van m'n iphone niet meer... De Amundsen werkt verder nog altijd prima, maar gek genoeg gebeurd er niks meer als ik de telefoon op het matje leg.. Meer mensen die hier last van hebben?
Bij mij wordt de telefoon zo heet van het opladen dat deze op de thermische beveiliging spring na een half uurtje.
Toch eens bij de dealer melden als hij binnenkort zijn eerste service gaat krijgen.
 
Bovenaan Onderaan