Trage reactie van het gaspedaal oplossen door VCDS-instelling

philippe bakker

Forumguru
Ik zou het liefst gewoon één stand hebben. De drie standen is een keuze van fabrikant niet van mij. Wat dat betreft was de CVT van de Auris echt fantastisch. Op D was gas respons ook normaal maar sloeg de verbrandingsmotor later aan en meer op electra, maar je ging gewoon vooruit. Hier sta je zowat een seconde te wachten tot er iets gebeurd.

D stand die gewoon netjes reageert heeft de voorkeur, met name op gasrespons van stilstand. Is gewoon irritant en zoals eerder gezegd vreemde situaties opleveren die onnodig zijn.

S kan gebruikt worden as je al op snelheid bent if in de bergen rijdt of je graag sportief hoog in de toeren wil blijven. Maar vind ik onnodig en erg onrustig rijden.

M bij hele bijzondere gevallen (o.a. Berg afwaarts)

Ik heb DSG gekozen omdat ik juist niet wil schakelen met mijn zakelijke auto. Gewoon rijden en nergens druk om hoeven te maken.
Ja en ik wil met 1 knopje alles bedienen en met een 1.0 tsi vliegen als een jet.... ik dacht dat ik alles al had gelezen
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Helaas is het wenselijk c.q. noodzakelijk extra te investeren in optimaliseren van de DSG, wil je er echt fijn mee rijden. Wat later opschakelen in D en wat eerder in S. Ik calculeer dat bij de aanschafprijs gewoon in.
 

MacManiac78

Forumguru
Het "gevoeliger" zettten van de response doet in weze niet veel anders dan het aanpassen van de weerstand in het pedaal. Het pedaal sneller verder intrappen doet exact hetzelfde. Die gevoeligheid aanpassen via een menu is dus eigenlijk T-BS. Maar..... Men denkt dat de auto daar SNELLER van wordt. Gevalletje BRAIN-tuning. Trage lichte voet eraf en snellere zwaardere voet erop doet precies hetzelfde. Maar dat kan je weer niet in een display tonen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Tja. Gevoel wil ook wat. Dat de auto niet sneller is, maar wel sneller reageert past beter bij mijn gevoel dan een late reactie. Hou je jezelf dan voor de gek? Nee, autorijden is (groten-)deels beleving. Moet een Ferrari een bepaald geluid maken? Ja. Is dat technisch gezien nodig? Nee. Houdt een Ferrari-rijder zichzelf voor de gek? Misschien. Boeit dat? Nee.
 

Sk_Hans

Forumguru
Pedaal sneller dieper wegtrappen doet exact hetzelfde, dat is wat ik zeg.
Dat klopt niet helemaal. Aanpassen van de gaspedaalresponse maakt de auto op zich uiteraard niet sneller in die zin dat hij niet meer vermogen krijgt. Maar je kunt de response (theoretisch, ik weet niet hoeverre dat bij deze auto's daadwerkelijk in gesteld kan worden) wel aanpassen bij een zogenaamd fly-by-wire systeem. Het is niet zo dat elke mm indrukken van het gaspedaal dezelfde gasrespons geeft. Je kunt daar (theoretisch) een helemaal nieuwe curve aanhangen. Bijvoorbeeld om er voor te zorgen dat de eerste 2-3mm intrappen geen respons geeft (om de auto niet te zenuwachtig te maken) en dat de response daarna lineair, of juist niet lineair toeneemt. Of je kunt er juist voor zorgen dat het eerste deel heel erg gevoelig is en het middendeel weer minder. Het hangt helemaal af van wat voor soort curve je daar op toepast. Je kunt zelfs meerdere vormen van curves combineren voor aparte delen.

Dus om te zeggen dat het gewoon een kwestie is van het pedaal hard intrappen, is een beetje "lomp". Je zou de re4sponse helemaal op de karakteristieken van auto (en rijder) af kunnen stemmen en zo een ideaal model krijgen waarmee je in de praktijk sneller bent. Niet omdat de auto meer pk heeft, maar omdat auto/motor en rijder beter op elkaar en de situatie afgestemd zijn.

Datzelfde zou je ook kunnen doen met de stuurrespons. Die zou je aan kunnen passen aan het soort weg (circuit) dat je rijdt. Nu is dat bij veel auto's alleen gebaseerd op de snelheid. Als je harder rijdt, wordt de respons iets minder omdat je anders zo langs de snelweg eindigt als de respons te gevoelig is. Dit soort dingen kunnen alleen bij volledig digitale systemen.
 

MacManiac78

Forumguru
Die curve zit (bij deze OEM ECU's) slechts onder de S stand van een automaat. Het andere is slechts het aanpassen van de weerstand. Net als was de Pedal-Box, Sprint-Booster of Pedal Commander doet.
 

Rallye

Forumguru
Hoe bedoel je weerstand? Mechanisch of elektrisch? En dan nog begrijp ik uit voorgaande berichten dat echt de curve zou zijn aangepast.
 

hemi24

Forumguru
Het "gevoeliger" zettten van de response doet in weze niet veel anders dan het aanpassen van de weerstand in het pedaal. Het pedaal sneller verder intrappen doet exact hetzelfde. Die gevoeligheid aanpassen via een menu is dus eigenlijk T-BS. Maar..... Men denkt dat de auto daar SNELLER van wordt. Gevalletje BRAIN-tuning. Trage lichte voet eraf en snellere zwaardere voet erop doet precies hetzelfde. Maar dat kan je weer niet in een display tonen.

Daarom merk ik nooit verschil..! Vertoon zelden tot nooit een trage lichte voet!!!

download.jpeg
 

MacManiac78

Forumguru
Curve wordt NIET aangepast.
Dat kan alleen een tuner voor je doen.
VCDS kan alleen de electronische weerstand aanpassen waardoor het pedaal in een pebaalde hoek andere waardes krijgt. VCDS kan dit niet bij elk type auto, daarvoor zijn de PedalBox etc ontwikkeld. Door een run FLAT-OUT te doen, met of zonder aanpassing zal je het verschil zelf aantonen. Namelijk NUL. Drive Select is leuker als je je stuurhuis kan programmeren. Harder rijden = stugger sturen.
 

Phoenix2149

Senior Member
Precies wat @Sk_Hans zegt.

Ik wil niet meer PK, auto hoeft biet sneller.

Enige wat ik niet prettig vind, mijn vrouw overigens ook niet, is de inhouding op gasrespons vanaf (bijna) stilstand.

Als dat te doen is door fabrikant Audi tentetten en dat kan zonder error ben ik al behoorlijk tevreden.

Mocht dat niet lukken is DSG tuning misschien nog wel een optie, dat zou ook mogen van de lease maatschappij mits via een merkgarage.
 

EdK

Forumguru
is DSG tuning misschien nog wel een optie, dat zou ook mogen van de lease maatschappij mits via een merkgarage.
Tsja dan heb je toch een probleem lijkt me, want de tuners die dit doen dat zijn geen merk dealers...
En de VAG dealers doe nhet in principe niet...
Dus je zal het met een dealer op een accoordje moeten gooien zodat je bij TVS /JD of VAG techniek het kan laten uitvoeren op naam van je dealer zodat je de lease maatschap weer tevreden stelt met hun eis...:pardon:

Wel succes ermee...:nono:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Naar mijn idee is hiervan geen sprake meer na dsg optimalisatie. Ik ervaar het althans niet. Mogelijk doordat je dan weer een (echte) 1e versnelling hebt?
 
Bovenaan Onderaan