Hoeveel kilometers heeft jullie Fabia gelopen

Bas Jansen

Senior Member
Mijn grijze hatchback heeft nu 208xxx km erop staan.
De blauwe combi 212895 maar die word donderdag vervangen voor een rode combi uit 2005 met 128xxx op de teller
 

KaRoQ-2023

Actief lid
In april-2017 een Fabia 1 ('FLASH' uitvoering, 1.4-16v-55kw, BJ OKT2003) aangeschaft voor mijn zoon (Ja, Skoda blijft in de familie :jaja:). Toen zat er net geen 72.000km op, eerste eigenaar en volledig dealer onderhouden. Ondertussen heeft hij er wat bijgetikt en staat de teller op 88.000km.... Kan dus nog lang mee!
 

Bijlagen

  • 3167847_5a.jpg
    3167847_5a.jpg
    116,6 KB · Weergaven: 51
  • 3167847_13.jpg
    3167847_13.jpg
    128,2 KB · Weergaven: 50
  • 3167847_7a.jpg
    3167847_7a.jpg
    109,4 KB · Weergaven: 47

gossy

Actief lid
1.4 MPI AQW combi 185k nu
Verbruik is nu +/- 6L/100km op de tankbeurten en afgelegde km min correctie km teller
olie verbruik nvt tussen jaarlijkse beurten door
qua klusjes 5jaar geleden koppakking vervangen
sindsdien radiator en thermosstaat, gedeelte uitlaat, waterpomp, timing ketting

Klus die maar blijft liggen - de nippel van de achterruit sproeier die de kano op t dak laden deed afbreken =S
 

gossy

Actief lid
km teller snelheid vs gps snelheid (plus meegewogen evt laser metingen, ruzie met oom agent etc ) en gemiddelde genomen ^^
 

gossy

Actief lid
naja - t is een curve ja.. Maar beetje correctie is beter dan geen Eye ^^
De snelheid wijkt ( hier tenminste) niet dezelfde % over het hele spectrum af - maar idd als je 50km/u rijd volgens de teller en die teller wijkt 5% af dan is het redelijkerwijs aanneembaar dat de afgelegde weg na 1 uur níet de volledige 50km is..
 

gossy

Actief lid
Als de teller 55kmu aangeeft, en de gps 50..
Dan tel ik dus eerder na een uur 50km gereden dan 55km.

Of als de teller dus aangeeft 750km gereden sinds de laatste tankbeurt, is dat laten we zeggen 5-8% mínder km afgelegd dan de stand aangeeft..
 

Canon-Eye

Forumguru
maar idd als je 50km/u rijd volgens de teller en die teller wijkt 5% af dan is het redelijkerwijs aanneembaar dat de afgelegde weg na 1 uur níet de volledige 50km is.
Bepaalde ritten rij ik vrij regelmatig en daarbij valt me op dat de afstand volgens de teller niet of nauwelijks afwijkt van wat Google Maps en TomTom over exact dezelfde route aangeven: 95,0 km volgens de tripteller, 94,2 resp. 94,3 km volgens Tommie en Google.
Als de km-teller dezelfde 4 à 5% afwijking zou hebben die de snelheidsmeter gemiddeld heeft, dan had de tripteller ergens tussen de 98 en 99 moeten aangeven.

Conclusie voor mij: ik hou gewoon de tellerstanden aan als de beste benadering van het afgelegde aantal kilometers.
Dat doet de dealer of andere scharrelaar t.z.t. bij de inruil immers ook... :)
 

gossy

Actief lid
hehehe idd wb de dealers..

Was hier meer voor mn eigen reken je niet rijker dan je bent gevoel

Mijn teller wijkt een wat meer - uit mn hoofd 54kmu teller 50km/u volgens de gps en de smileyface/sadface bordjes die hier een daar staan ^^ en wat hoger dacht 140 op de teller en dan 130 op de gps...

Mijn transmissie heeft er 185k op zitten - wellicht is t teller mechanisme aldaar een wat meer sleets dan de jouwe nu Eye
 

Cordoba

Forumguru
Als je banden bijna versleten zijn, gebruik je dan ook een andere km-correctie? En als je een band monteert met een andere wielomtrek?

Overigens heb ik voor de Fabia's een Cordoba gehad, waarbij alle gegevens volgens km-teller, km-stand en boordcomputer precies met elkaar overeenkwamen, alleen waren de km's bij die Cordoba slechts 930 meter lang. Bijzondere was wel dat ik ook bij het tanken aan de hand van de BC op ongeveer 1 liter nauwkeurig kon voorspellen hoeveel liter er in de tank paste. Kwestie van gemiddeld verbruik over de tankbeurt vermenigvuldigen met het aantal gereden km's op de tank.
 

gossy

Actief lid
lol Nee zover ga ik niet Cordo =P Ooit eens de teller vs gps in kaart gebracht alleen om prenten te voorkomen

maar als ik prenten uitplot vs afgelegde km en liters getankt wegen de liters nog steeds zwaarder - 0€ / 11.490ltr :deuk:

Stel me wel voor dat met een generatie of wat ( of nu al hier en daar ?) de onboard gps de boel al corrigeert wb werkelijke snelheid/afgelegde weg - of is dat naief ivm met de fabrikanten en hun liefde om de boel wél rijker te rekenen? ^_^
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ooit eens de teller vs gps in kaart gebracht alleen om prenten te voorkomen
Ik heb gewoon altijd de TT aanstaan, ook op bekende routes, want die laat de gps-snelheid continu zien.
Zulks in tegenstelling tot dat wonderbare inbouwding dat van elke 60km zone na de eerste zijweg een 50km zone (!!) maakt... :tongue:
 

rikkieking

Nieuw lid
De mijne heeft nu krap 110.000km gelopen, betreft een zandkleurige combi 1.4 16v elegance uit 2005. Net de APK gehad waarbij de draagarmrubbers zijn vervangen (ja, de gemodificeerde versie), nu hopen op weer een jaar probleemloze km's.

update: we zijn nu 2 jaar verder, de km-stand staat op 137.000. In de tussentijd zijn vervangen:
-de lichtschakelaar; alleen de volledige unit kon vervangen worden. onderdeel kostte €120,-
-wiellager RV

verder een grote beurt gedaan met lucht, olie en interieurfilter, bougies, aircovulling verversen, ruitenwissers voor&achter en een paar nieuwe voorbandjes.
 

Canon-Eye

Forumguru
en een paar nieuwe voorbandjes.
Ik hoop dat je de nieuwe banden (dus met het meeste profiel) achterop hebt gelegd zodat de achterbanden naar voren zijn verhuisd? Zo niet, dan bij deze de sterke aanbeveling om dit alsnog te doen, want dat rijdt veiliger op natte of anderszins gladde wegen.

Onderstuur (iets wegglijden over de voorbanden) is namelijk vééél makkelijker te corrigeren - de natuurlijke reactie van gas loslaten is vaak al voldoende - dan overstuur (je wordt "ingehaald" door de achterkant van je auto).
 

fabia1

Nieuw lid
mijn fabia 2.0 hb heeft er 200.100 km opstaan. is het laatste anderhalf jaar duur geweest aan de waterpompen.....afgelopen september hebben ze er de 5e waterpomp in anderhalf jaar onder gezet. Is nog steeds een raadsel waarom die zo snel kapot gingen. Maargoed tot nu toe gaat alles goed. Loopt nog steeds prima. In de zomer hangt er regelmatig een caravan achter...geen centje pijn
 
Bovenaan Onderaan