Karoq met caravan geen fijne combinatie?

Witte Yeti

Actief lid
Na 8 jaar probleemloos rijden met een Skoda Yeti en caravan (4 jaar met 1.2 TSI + caravan 1000 kg en 4 jaar met 1.6 TDI + caravan 1300 kg), ondervind ik nu problemen met de Karoq Ambition Business 1.5 ACT 150 pk.
De Karoq is gevoelig voor weg oneffenheden, zijwind en zuiging van auto's/bussen/vrachtwagens. Deze gevoeligheid wordt versterkt met een caravan erachter en leidt tot ongewenst slingeren van de caravan....een gevaarlijke situatie.
Inmiddels zijn door dealers controles uitgevoerd. Schokbreker test, controle juiste veren en uitlijning. Er zijn geen afwijkingen geconstateerd.
Bij een proefrit met een demo heb ik hetzelfde probleem ervaren, een instabiel gevoel (deinerig, zweverig).

Zijn er anderen met dezelfde ervaring en wat hebben jullie hieraan gedaan.
 

AdB

Senior Member
De Karoq mag dan wel 1500 kg trekken, maar weegt even veel als je caravan van 1300 kg. Dat is al niet ideaal. Ideale gewichtverdeling trekauto/caravan is 100/75. Dus prop zoveel mogelijk in de trekauto. Dat is al eens eerder aangegeven in een ander topic over hetzelfde probleem. Buiten dat: ik weet dat ik in eerste instantie ook niet blij was met het weggedrag van mijn Octavia 2.0 TDI (150 PK) met een caravan er achter van 1000 kg (max 1300 kg). Dat had niet alleen te maken met de gewichtsverdeling maar ook met de wijze van belading van auto en caravan, zo bleek later. Dus ik zou je willen adviseren om het e.e.a. gewoon even uit te proberen. En dat geldt ook voor de ideale kogeldruk.
 

dvdlely

Forumguru
Eens. De gewichtsverdeling lijkt nu 1 op 1 te zijn inderdaad. Dat is alles behalve ideaal. Je vorige auto woog net iets meer denk ik, aangezien dit een diesel was?

Je auto in ieder geval tot de max beladen. Zorg dat de verdeling in de buurt komt van 75%. Kan me niet voorstellen (persoonlijke mening) dat de Karoq meer last van wind en zuiging heeft, dan de Yeti.
 

Witte Yeti

Actief lid
De Karoq mag dan wel 1500 kg trekken, maar weegt even veel als je caravan van 1300 kg. Dat is al niet ideaal. Ideale gewichtverdeling trekauto/caravan is 100/75. Dus prop zoveel mogelijk in de trekauto. Dat is al eens eerder aangegeven in een ander topic over hetzelfde probleem. Buiten dat: ik weet dat ik in eerste instantie ook niet blij was met het weggedrag van mijn Octavia 2.0 TDI (150 PK) met een caravan er achter van 1000 kg (max 1300 kg). Dat had niet alleen te maken met de gewichtsverdeling maar ook met de wijze van belading van auto en caravan, zo bleek later. Dus ik zou je willen adviseren om het e.e.a. gewoon even uit te proberen. En dat geldt ook voor de ideale kogeldruk.
Eens. De gewichtsverdeling lijkt nu 1 op 1 te zijn inderdaad. Dat is alles behalve ideaal. Je vorige auto woog net iets meer denk ik, aangezien dit een diesel was?

Je auto in ieder geval tot de max beladen. Zorg dat de verdeling in de buurt komt van 75%. Kan me niet voorstellen (persoonlijke mening) dat de Karoq meer last van wind en zuiging heeft, dan de Yeti.

Bedankt voor jullie reacties.
De Karoq heeft een rijklaargewicht van 1378 kg, caravan maximaal 1300 kg. De vorige auto (Yeti 1.6 TDI) heeft ongeveer het zelfde rijklaargewicht. De gewichtverdeling valt dus wel mee.
Het probleem wat ik ervaar met de Karoq is de mindere stabiliteit (ook zonde caravan) in vergelijking met de Yeti, dit komt doordat de Karoq zachter is geveerd (ook te lezen in verschillende autotesten).
Met de caravan erachter reageert de Karoq veel heftiger dan met dezelfde caravan en de Yeti.
 

hemi24

Forumguru
Gooi de druk achter maar eens omhoog naar 3,2 en probeer nog maar eens; kan je best wel eens positief verrassen!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Marcooctavia

Forumguru
Voor 2.5, achter 2.7 (18" Braga), caravan 4.5 en kogeldruk 75 kg

Heb zelf ook een caravan 1350kg als ik netjes beladen ben.
Verhoog je hogerdruk maar eens naar 85kg.
In de meeste boekjes staat vast max 75kg.
Maar met een te lagen kogeldruk krijg je dit weg gedrag.
Ga maar eens informeren op een caravan forum.
Of stel er de vraag welke kogeldruk rijden jullie.
Je zal verbaast zijn over de antwoorden.

Marco.
 

CDK

Forumguru
Alles is al gezegd denk ik, ik gok op een 100% resultaat met de combinatie auto tegen max beladen, de kogeldruk verhogen met max 10kg en de bandenspanning op 3.2 aan de achterzijde. Laat je het ons weten?
 

GJ M

Forumguru
En misschien controleren of de stabilisator cups nog goed zijn? Dit kan ook een wereld van verschil maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zo'n AL-KO antislingerkoppeling is standaard bij de Eriba's en inderdaad een aanrader als die er nog niet op zit.
Met mijn F2c Greenline had ik ook nul problemen met onze Eriba Touring 410 erachter, totaalgewicht rond de 1060 kg en ca. 60 kg kogeldruk (toegestaan resp. 1000 en 50 kg). Overigens zonder de bandenspanning van de auto extra te verhogen boven de 2.8 waar ik standaard toch al mee reed. Ik heb er wel hulpveren aan toegevoegd, dat gaf nog net wat meer rust in het rijgedrag.

Om de caravan op 1060 te krijgen (met 1 fiets voorop en 1 achterop) moesten er onderweg wel de kampeerstoelen en -tafel plus nog wat andere zooi (leeswerk en zo) achterin de Fabia, maar die zat daarmee nog lang niet aan zijn maximumgewicht. Ik kwam nooit verder dan zo'n 85-90% van het autogewicht ipv de wenselijke 75, maar het was en bleef goed te doen.
 

gossy

Actief lid
^^ Nou hij was er blij mee maar ik hoorde hem al weer dat hij erover denkt om weer een slag kleiner te gaan..

Het hangt er maar net vanaf wat er aan dat ding hangt - het is een weegschaal letterlijk. Dat ene kleine beetje kan t over de rand heen tippen.

Dees xc90 op terugweg had wat hmmm Bleek dat de bandendruk op beide achterbanden ongeveer teruggelopen was sinds het vervangen van dees - heenweg leuk, terugweg niet..
 

Witte Yeti

Actief lid
Bij een volgende vakantie met de caravan neem ik alle tips mee, zoals hogere bandenspanning achterwielen, hogere kogeldruk en meer gewicht in de auto. AKS 3004 zit al op de caravan en laat er ook Alko ATC opzetten.
http://www.alko-tech.com/nl/al-ko-trailer-control-atc
Feit blijft dat de Karoq zonder caravan minder stabiel is dan de Yeti. Van zijwind, wegoneffenheden en zuiging van voertuigen merk je veel meer, wat nog versterkt wordt met een caravan erachter.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
XC90 heeft tegenwoordig toch standaard bandenspanningscontrole op basis van druksensoren..?!?

Oud beestje zeker? ;)
 
Bovenaan Onderaan