Het grote auto-wassen topic

HarrieSkoda

Forumguru
Grappig,
Website van Chemical Guys heeft het over een standtijd van Maximaal een jaar.

Om ook gelijk even op jouw kilometrage terug te komen, 7000 km per jaar is natuurlijk niet veel. Maar dat is niet de enige factor:
  • Staat jouw auto binnen of buiten geparkeerd
  • Woon je in een omgeving met veel luchtverontreiniging
  • Hoe was je de behandelde auto
  • Welke shampoo gebruik je
  • etc
  • etc
Cancoat is wel degelijk op basis van SiO2. Dus is het een "glascoating"
Alleen een met een lage SiO2 gehalte zodat het zeer makkelijk te verwerken is en met toevoeging van veel waterafstotend product.

Wat mijn afweging zou zijn?
Die vraag ga ik beantwoorden met een tegen vraag.

"Wat wil je precies en wat zijn jouw verwachtingen?"

Thnx voor je bericht.

Wat zijn mijn verwachtingen van een sealant of coating?
Een mooie ‘sterke’ laag over de lak welke beschermt en glanst.
Daarbij vind ik het erg fijn als de auto door de aangebrachte laag ‘makkelijk’ gereinigd kan worden.

Als antwoord op je vragen;
Inderdaad weinig kilometers.
Auto staat binnen in een garage gestald.
Wassen middels 2 emmer methode met goede washmitts & poorboys SS&S shampoo.

Ik houd momenteel 3 opties open:
- Chemical Guys Top Coat sealant
- Gyeon Cancoat glascoating
- Gtechniq ceramic coating

Deze laatste (Gtechniq) is erbij gekomen en zou zelfs nog sterker zijn dan de glascoating van bijv. Gyeon.
Je zou zelfs als diamant coating hebben, welke dan weer sterker zou moeten zijn dan de ceramic.

Klinkt lang niet gek!

Maar omdat ik er zelf zo weinig verstand van heb, kan iedere poetser mij dus wijsmaken wat hij wil, en zal hij altijd achter de producten staan die hij zelf verwerkt.

Vandaar dat ik graag af ga op jullie meningen/ervaringen!
 

Cordoba

Forumguru
@HarrieSkoda Een sealant is een heel andere categorie, dat is een synthetische wax. Normaal gesproken heeft een sealant een iets langere standtijd dan een wax, en meestal is een sealant een stuk goedkoper. Eén van de uitzonderingen daarop is Waxoil, dat kost je een paar honderd euro om op een nieuwe auto aan te brengen en heeft volgens de verkopers bij een jaarlijkse onderhoudsbeurt een standtijd van 3 jaar, in werkelijkheid ben je al heel gelukkig als je 6 weken haalt, en zoals het vaak wordt aangebracht heb je alle kans dat binnen een maand met slecht weer alle Waxoil als sneeuw voor de zon is verdwenen. Als je een goede sealant (zoals bijvoorbeeld EXP van Poorboys World) pakt, dan heb je het over een standtijd van maanden en een bus waar je je auto makkelijk 10x mee kunt doen kost een paar tientjes.

Ik krijg trouwens het idee dat CG (Chemical Guys) de term sealant hier anders gebruikt, meer in de betekenis van 'lakverzegeling'.

Wat glascoatings betreft, is er nog een aspect dat veel verkopers nooit noemen: als je schade rijdt waarbij een deel van de auto overgespoten moet worden, moet je van de hele auto de coating er af polijsten: het is onmogelijk om 1 paneel te coaten, en die coating dezelfde dikte en optische dichtheid te geven als de panelen er omheen, dat betekent dat je dan voor het oog kleurverschil krijgt, door verschil in de coating.

De Gyeon Cancoat is maar één van de Gyeon coatings, en ik heb onlangs begrepen van mensen die regelmatig Gyeon coatings aanbrengen, dat bij de nieuwe serie het ook mogelijk is om een basiscoating op de lak te zetten, en daar weer een hardere coating voor lange levensduur bovenop.
 

Cordoba

Forumguru
Ik hoor goede verhalen over een zeer goedkope Aliexpress 9h ceremic coating. Heeft iemand dit product in huis en uitgeprobeerd. Misschien de moeite waard.

Natuurlijk zou het nooit beter zijn dan de A merken. Maar dit flesje kost volgens mij iets van 15 euro max.

Dus de juiste bescherming (handschoenen en ademmasker) is duurder dan het flesje? :pieker:
 

CDK

Forumguru
€ 1000,- voor een detailbeurt gaat mij best ver eerlijk gezegd.

Maar voor 250,- gaat het niet lukken met goed polijstwerk en een coating. Als je 11 augustus zou kunnen weet ik iemand die tegen gereduceerd tarief een plekje heeft vanwege een klant die afgezegd heeft. Stuur maar een PM als je interesse hebt en als je 11 augustus tijd hebt.
 

Kurtje

Forumguru
Inderdaad je zit al snel tussen de 750 en 1000euro voor een detailbeurt.
Goedkoper kan ook, maar daar krijg je later spijt van vrees ik...

Ik heb mijn Cupra 2 jaar geleden laten doen door een detailer.
Echter tot op heden nog steeds plezier van de coating, is een genot om de auto te wassen en drogen... nuja drogen al het water is er zo af gelopen... zelfs op een zwarte wagen :D

De nieuwe wagen krijg ik aanstaande zaterdag, en 27, 28 en 29 augustus gaat hij naar de detailer. Ok het is een hoop geld, maar als ik zie hoeveel plezier ik er al van gehad heb twijfel ik geen seconde om het opnieuw te laten doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Een goede detail - door een hobbyist - kan een stuk goedkoper dan 750 euro, maar dan wel zonder kwartscoating.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Thanks voor je bericht @Corné de Kluijver . Ik ga hier over nadenken zoals ik je appte!

Echter zou ik graag het verschil willen weten tussen de Gyeon glascoatings, die hedendaags veel worden toegepast, en de (voor de meeste) onbekende Gtechniq ceramische coatings.

Ik heb hier namelijk een reëel aanbod voor ontvangen, wat niet in de buurt komt van de Gyeon prijzen.

Dus ik ben dit serieus aan het overwegen (als ik er wat meer info/ervaringen over had gelezen).

@Tuner111 kan je er ff inkomen; wat zijn jouw ervaringen met de Gyeon mohs? Waarom heb je juist voor deze glascoating gekozen? Vanwege dat het bedrijf deze verwerkt, of dat je hier goede berichten over hebt gelezen?

Nadeel van coating is inderdaad wel wat hierboven als is omschreven; als er schade aan de auto is, welke hersteld moet worden middels spuiten, zal de gehele auto geschuurd moeten worden om de coating weer gelijkmatig aan te brengen.. maarja hoe groot is die kans.

Lastig, en het gaat niet over een bedrag als een boodschap doen, dat maakt het allemaal nog wat moeilijker.
 

Tuner111

Forumguru
@HarrieSkoda

Ik heb bewust gekozen voor gyeon duraflex. omdat het ATM de beste glascoating is op de markt en gaat ook het langste mee en je hebt 5 jaar garantie voor als je een ongeval zou hebben met de wagen.

ook is duraflex de meest Hydrophobe coating op de markt.


En als je wat rondleest komt gyeon overal er als beste uit. dus als je de centen er voor hebt zou ik zeker gaan voor een gyeon coating :)
 

prosier

Forumguru
@HarrieSkoda

Ik heb bewust gekozen voor gyeon duraflex. omdat het ATM de beste glascoating is op de markt en gaat ook het langste mee en je hebt 5 jaar garantie voor als je een ongeval zou hebben met de wagen.

ook is duraflex de meest Hydrophobe coating op de markt.


En als je wat rondleest komt gyeon overal er als beste uit. dus als je de centen er voor hebt zou ik zeker gaan voor een gyeon coating :)

Wat heeft die duraflex coating gekost totaal?
 

Captain Hook

Forumguru
Wow! Het lijkt wel een religie, dat soppen en glimmen van je automobiel. :cheer:

Dat jullie überhaupt nog durven te rijden als je vehikel zo verheven is tot glimstatus. Zandstormen aan de Zeeuwse kust, heftige hagelbuien in de Alpen, bijtende aanslag uit de petrochemische industriegebieden, fijnstof polijsstormen op de Duitse Autobahn bij 160km/h, kleverige zooi van de luizen uit de bomen, en niet te vergeten de paarse poep van de vogels die de bessenstruiken van de buurman plunderen.
En dat allemaal hebben mijn Skoda's gewoon overleefd. :yeah:

Ik was al jaren al mijn vervoersmiddelen met goedkope autoshampoo van de Kruidvat of Action. Werkt gewoon prima.
En wist je dat een nieuwe spons minder dan een eurootje kost? Gewoon regelmatig een nieuwe kopen; dan weet je zeker dat er geen schurend zand in zit van de vorige wasbeurten. Ook laat ik wel eens de spons uit m'n handen vallen, op de grond. Nou dan weet je zeker dat er extra polijstmiddel inzit. :jaja:

Ik zie commerciële mogelijkheden voor een afgeschermde was- en poetstent die je over je auto heen kunt zetten. Dit om te voorkomen dat er teveel schadelijke straling, opwarming, afkoeling c.q. stofdeeltjes neerdalen op je auto, tijdens het reinigingsproces. Uiteraard voorzien van clean-air filtering en een overdruk systeem. En niet te vergeten een toegangssluis met reinigingscorridor om de poetser pas toe te laten als hij zelf steriel de reinigingsruimte betreedt. :maakmegek:
 

StefanAR

Forumguru
Zelf haal ik mijn spullen altijd van OCD https://www.ocdfinish.nl/

Deze jongen (Mike) ken ik vanuit div. Italiaanse auto fora. Zelf prijst hij nu OptiCoat aan als coating. Heb persoonlijk geen ervaring met deze coating. Zij geven 7 jaar garantie op de coating.
 
Laatst bewerkt:

MaxN

Donateur
Ik ben helemaal gezegend nu. Voorheen krasstraat altijd. Nu met de nieuwe blauwe 100% de andere kant op.

https://www.facebook.com/119384444915624/posts/833629303491131/

190 euro aan carclean producten binnen. De Gyeon moet iedere 2 tot 4 weken even gewassen worden met bathe+. We gaan het meemaken!

Hoeft niet perse met Bathe+, maar is zeker een goede. En een beetje extra bescherming/gemak ten opzichte van de normale Bathe.
En na het wassen een rondje met Gyeon Cure maakt het helemaal af.
Maar miss heb je die wel in je verzameling nu.
 

prosier

Forumguru
Cure heeft ie gehad en was niet iedere maand nodig, hooguit iedere 3 tot 4 maanden. Dus dat komt tzt wel ;)
 

MaxN

Donateur
Ik gebruik het ongeveer 1x per maand, maar ik heb niet zo'n mooie coating als jij er op hebt zitten.
Ik zet de auto zelf in de wax. Begin juni gedaan en ik hoop dat deze blijft zitten tot september/oktober en dan weer een nieuwe ronde voor de winter.
 

TurboT

Forumguru
Pffff wat een bedragen allemaal zeg. Dit is gewoon heel erg High end. Is er niet iets voor de Jan en Alleman?

Ik ben op zoek naar iets, maar echt geen waarde aan de creme de la creme spullen. Iemand met goede ideeën?
 
Bovenaan Onderaan