Paar vraagjes

Flierefluiter

Actief lid
Nadat ik in 2015 met heel veel pijn in het hart afscheid moest nemen van mijn oude Faabje waar ik half Europa mee door was geweest. (Zie ook: https://www.skodaforum.nl/forum/i/skoda-fabia-combi-1-4.20704/ )
9uqhvbw391g38.jpg


Afijn na het afscheid zijn er wat auto wisselingen geweest, ik had me voorgenomen om hoe dan ook weer een keer terug te keren naar een Skoda.
En dat lukte, echter niet in het model die ik voor ogen had. :deuk:
Ik heb na de Faab een tijdje rond gereden in een Peugeot 205 (oudje), een Mazda 626 sedan, een Skoda Felicia (die helaas total loss werd gereden door de brandweer, foutje bedankt.) en tot vorige week in een Ford Focus station (met 130 Pks) Sinds een paar dagen ben ik echter trotse eigenaar van het automodel die ik altijd al weer wou hebben. Een Skoda Fabia!

w00hjqb4.jpg


Er zitten wat punten aan waar ik in de loop van tijd aan kan gaan werken. Moet wel leuk blijven natuurlijk. :)
Auto heeft 340.000 gelopen bij aankoop, een vrij pittige KM stand voor een benzine auto, maar gezien de geschiedenis toch nog aardig onderhouden. Ook APK geschiedenis zag er erg goed uit.
Bekleding tip top in orde (knallend blauw) van de week even met de vlekken reiniger erdoor.

Deze Fabia heeft geen airco, wel een elektrisch dakraam waar ik errug dol op ben!
r5p4r92m.jpg


Het vermogen is tot op de dag van vandaag nog even wennen, aangezien ik van 130 naar 68 ben gegaan.
Maar het comfort en de luxe.. I love it!

Puntjes die gedaan moeten worden om hem weer wat op te knappen optisch:
- Koplampen units links en rechts
- Achterlichten units links en rechts (Rechts is inmiddels vervangen, zat een gat in en liep steeds verder vol water)
1cihj2x3515ad.jpg

Rechts = Oud, links is een nieuwe.. Nouja nieuw, van de sloop af.
- Spiegelkap rechts is niet heel meer
- Afdekkapje rechtsonder op plek mistlamp ontbreekt
- Paar rubbers vast zetten (alles is wel waterdicht)
- Grondige reinigingsbeurt, en wat stickerresten van vorige eigenaar zien weg te werken
- Dashboardkastje
- Emblemen

Afijn, over tot de orde van de dag. Ik heb de halve dag het forum en Google door gelezen. Maar zit toch met wat vraagjes. Ze zullen ongetwijfeld vast nog wel elders ronddwalen op het forum.. Ik kan ze echter niet vinden zo snel. :shutup:

- Zit hier nu een distributieketting of een riem in? De garagehouder had het erover dat hij de ketting nog had vervangen.. Echter: ik zie hem niet. (Garagehouder vertelde wel meer sprookjes over die Fabia waar ik al uit kon opmaken dat ie maar iets zei)
- De speakers zijn niet heel zuiver meer, ik kan nog herinneren dat in mijn vorige Fabia het geluid stukken beter was.. Ook qua bass. Nu is het allemaal niet zo heel super.. Ik hoef geen complete subwoofer, versterker en al die toestanden. Gewoon nette nieuwe speakers.
Zijn de deur speakers gemakkelijk te vervangen? Moet je daarvoor het hele paneel demonteren? (Zoals in de handleidingen tussen de downloads staan)
Mocht ik achter ook speakers willen plaatsen, zijn deze al voorbereid? Dus hangen daar al kabels of moeten die nog helemaal getrokken worden?
- Ik heb een bekerhouder in het paneeltje naast de radio. De ring waar de beker dus in zou moeten ontbreekt. Op de sloop hier vlakbij staan er maar 4 Fabia's; geen enkele had een bekerhouder.
Voorbeeld:
z76yy35pci.jpg


- De onderkant van het dashboardkastje klep is los/kapot. Als je hem open doet heb je dus een heel paneel in je handen. Is dit gemakkelijk te maken of moet ik gewoon een compleet nieuwe dashboardkast nemen?
- Kan je de spiegelkap gemakkelijk vervangen? Of moet je dan de complete unit vervangen? Is deze makkelijk los te koppelen, weer aan te sluiten en te monteren? Zal waarschijnlijk ook nog gespoten moeten worden aangezien je weinig witte Faab's ziet.
- Welk schoonmaakmiddel werkt het beste tegen die groene "mos" aanslag op de rubbers/dakraam rubber etc. ?
- Boven mijn binnenspiegel zit een klepje.. Waar dient dit voor?
ibsqc4bdjx40o.jpg


Dat waren ze voor nu wel even :nailbiting: Alvast bedankt!
 

H@RM

Senior Member
- Zit hier nu een distributieketting of een riem in? De garagehouder had het erover dat hij de ketting nog had vervangen.. Echter: ik zie hem niet. (Garagehouder vertelde wel meer sprookjes over die Fabia waar ik al uit kon opmaken dat ie maar iets zei)

Als jij een motorcode hebt, kunnen wij het je vertellen

- Welk schoonmaakmiddel werkt het beste tegen die groene "mos" aanslag op de rubbers/dakraam rubber etc. ?

Ik gebruik altijd een APC ( All Purpoce Cleaner) / allesreiniger en een hard borsteltje
Sopje met dreft en een oude tandenborstel doen het kunstje ook als je niet te veel geld aan uit wil geven

- Boven mijn binnenspiegel zit een klepje.. Waar dient dit voor?

Dat is de mooie VAG zonwering. Tegenwoordig zitten die zwarte delen daar in de ruit


Koplampen zijn trouwens prima te polijsten. Scheelt je de ellende van de units vervangen
 

Cordoba

Forumguru
Klepje bij de binnenspiegel is zeer zeldzaam en volgens mij om het gat tussen beide zonnekleppen te dichten.

Een deel van je vragen kun je in het topic van mijn auto (zie handtekening) terugvinden. @turboturbo heeft ook zo'n bekerhouder in zijn Fabia geplaatst, en heeft daar heel wat over geschreven op het forum. Koplampen kun je ook polijsten om ze weer helder te krijgen. Bij mijn Fabia ontbrak ook 1 kap voor de mistlampen, ik heb er gewoon mistlampen in gezet, en het kapje ligt ergens in de schuur.

Edit: zie dat Harm deels hetzelfde heeft gepost. Voor pakweg 3 tientjes heb je een set en kun je het zelf doen op met behulp van een accutol of boormachine, of je zoekt een detailer in de buurt die het voor je doet.
 

Flierefluiter

Actief lid
Thx. Er zitten geen mistlampen in van origine, maar dit kan dus wel? Moet je schakelaar ook niet worden vervangen dan?
Ik ga je topic eens doorlezen!
 

Flierefluiter

Actief lid
Dat is heel goed nieuws!

Vraag over ketting is beantwoord.
Vraag over bekerhouder is beantwoord, ik denk dat ik voor een Lupo bekerhouder ga kijken.
Schoonmaakmiddel beantwoord.
Wat moet ik toch zonder jullie? :)

Wie weet dit nog:
- De speakers zijn niet heel zuiver meer, ik kan nog herinneren dat in mijn vorige Fabia het geluid stukken beter was.. Ook qua bass. Nu is het allemaal niet zo heel super.. Ik hoef geen complete subwoofer, versterker en al die toestanden. Gewoon nette nieuwe speakers.
Zijn de deur speakers gemakkelijk te vervangen? Moet je daarvoor het hele paneel demonteren? (Zoals in de handleidingen tussen de downloads staan)
Mocht ik achter ook speakers willen plaatsen, zijn deze al voorbereid? Dus hangen daar al kabels of moeten die nog helemaal getrokken worden?

- De onderkant van het dashboardkastje klep is los/kapot. Als je hem open doet heb je dus een heel paneel in je handen. Is dit gemakkelijk te maken of moet ik gewoon een compleet nieuwe dashboardkast nemen?
- Kan je de spiegelkap gemakkelijk vervangen? Of moet je dan de complete unit vervangen? Is deze makkelijk los te koppelen, weer aan te sluiten en te monteren? Zal waarschijnlijk ook nog gespoten moeten worden aangezien je weinig witte Faab's ziet.
 

peterhuppertz

Forumguru
De speakers zijn niet heel zuiver meer, ik kan nog herinneren dat in mijn vorige Fabia het geluid stukken beter was.. Ook qua bass.
Heeft de auto lang stilgestaan?
De mijne (een O2) wel, een half jaartje. Toen ik ner net mee reed, vond ik het maar naadje. Twee weken later klonken ze een stuk beter. Ik weet niet of dat komt omdat ik ze "losgespeeld" heb, of door een andere bron (sd-kaart ipv mid interface).
 

Flierefluiter

Actief lid
Lastig te zeggen.. Volgens kentekenrapport (gegevens tot 10 nov 2017) is ie vanaf 3 november 2017 al van een autobedrijf. En op 10 november weer overgenomen door een andere autobedrijf, wat er daarna is gebeurd weet ik niet. De garage waar ik hem vandaan had, had hem sinds eind maart.
 

Frazajunior

Actief lid
Google even naar wd40 headlights.
Wd40 op je lamp spuiten (als deze even afgenomen is met water ivm krassen) en opwrijven met een poetslap.
Een paar euro bij de action
 

H@RM

Senior Member
De truc is wel om er voor te zorgen dat alle oude coating verwijderd is. Anders zijn ze binnen no-time weer dof. en daarna goed beschermen met een uv werend product
 

Flierefluiter

Actief lid
Optische dingen gaan even naar een laag pitje. Gisteren onderweg naar Haarlem begon het motormanagement lampje te branden. :nailbiting:
Morgen even kijken of er een garage kan uitlezen. (Ben m'n eigen stekker kwijt) Op hoop van zegen dat het niet het gaskleppenhuis is.. Heb ik nog een nare nasmaak aan van de vorige auto (moest ie vervangen worden, bijna twee week zonder auto )
 

turboturbo

Forumguru
Gasklephuis vervangen is dat zo'n dure reparatie?

Benieuwd wat er voor storing uit rolt. Hopelijk valt het mee voor je!
 

Flierefluiter

Actief lid
Ik durf het je niet te zeggen, maar die garage deed er echt ontiegelijk lang over. Gereviseerde gaskleppenhuis was toen € 150. Toen had ie hem erin gaf ie ineens nog meer storingen, motor in noodloop. Moest een VAG specialist bij etc. etc. Never ending story was het.

Dus ik ben ook reuze benieuwd.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb bij 2 Skoda's (oa van de Fabia I met 1.2 12V motor) het gasklephuis in handen gehad. Zelf vervangen lijkt me vrij simpel en ik kan me haast niet voorstellen dat dat zo duur is. Of het onderdeel moet duur zijn.

Het gasklephuis dient na installatie wel mbv VCDS danwel dealer kast ingeleerd te worden (10 min werk) Dat lijkt gek genoeg toch niet iedereen (ook over garages lees ik dat wel eens) te weten.
 
Laatst bewerkt:

Flierefluiter

Actief lid
Ik heb bij 2 Skoda's (oa van de Fabia I met 1.2 12V motor) het gasklephuis in handen gehad. Zelf vervangen lijkt me vrij simpel en ik kan me haast niet voorstellen dat dat zo duur is. Of het onderdeel moet duur zijn.

Het gasklephuis dient na installatie wel mbv VCDS danwel dealer kast ingeleerd te worden (10 min werk) Dat lijkt gek genoeg toch niet iedereen (ook over garages lees ik dat wel eens) te weten.

Nieuw € 145 en gebruikt rond de 45-60 euro. Maar "gebruikte" ben ik vrij huiverig voor. Ben het adresje kwijt die die dingen allemaal reviseerde.

En inderdaad.. Dat was mijn garage dus ook even vergeten, daarom duurde het ontiegelijk lang. Zelf te lang blijven prutsen tot ie erachter kwam dat het kastje ingeleerd moest worden.
 
Bovenaan Onderaan