DSG defect

W124

Senior Member
Sinds vorige week woensdag staat de auto (O3 Combi 1.2 TSi DSG-7 uit 2015) bij de dealer met een defecte DSG-bak. De auto vloog tijdens het rijden steeds uit de versnelling en schakelde willekeurig tussen allerlei versnellingen zonder enige logica. Op dit moment zijn ze bezig met de mechatronic. Ik moet nog horen hoe het zal worden opgelost.

De auto heeft overigens iets meer dan 60.000 km gereden.

Heeft iemand ervaring met deze problemen?
 

CDK

Forumguru
Oei zelfs al bij de O3 met lage km stand een defect aan de DSG, klinkt als een mechatronic probleem inderdaad....
Succes met de afwikkeling toegewenst!
 

oco1979

Forumguru
ben benieuwd wat het zal zijn.
Is redelijk vroeg, lage kmstand.
Kan ook een kleinigheid zijn,sensor die niet oke is.
 
Idd erg snel is de olie al eens vervangen bij mijn vorige dsg6 bak moest het bij de. 60.000 km
Bij twijfel bij de dealer Altijd naar een dsg specialist gaan
 

ertromp

Forumguru
Sinds vorige week woensdag staat de auto (O3 Combi 1.2 TSi DSG-7 uit 2015) bij de dealer met een defecte DSG-bak. De auto vloog tijdens het rijden steeds uit de versnelling en schakelde willekeurig tussen allerlei versnellingen zonder enige logica. Op dit moment zijn ze bezig met de mechatronic. Ik moet nog horen hoe het zal worden opgelost.

De auto heeft overigens iets meer dan 60.000 km gereden.

Heeft iemand ervaring met deze problemen?
Is er al een diagnose gesteld nu?
 

peterhuppertz

Forumguru
die hoeft niet ververst te worden
... sprookjes van de fabrikant? Planned obsolescence?
"Nee, meneer, die bak is sealed for life. Olie hoeft nooit ververst te worden."
"Oh... wat is 'for life' dan?"
"Nou, de levensduur van de bak."
"... en die is?"
"eeh, ongeveer twee en een halve ton."

Blijkt dat die bakken veel langer mee kunnen als ze zo af en toe, zeg om de 80.000-120.000, eens worden geflushed.

Dat zal hier overigens niet de oorzaak zijn.
 

haassie

Forumguru
@peterhuppertz bedoel je dat een DSG7 ook geflushed moet worden en wat merk je hiervan in het dagelijks gebruik?

Dacht dat dit alleen iedere 60000 bij dsg6 moet gebeuren en dat deze dsg7 rammelbakken met droge platen nooit geflushed hoefden te worden.

In plaats daarvan mag je wel om de 60.000 (of eerder) je koppelingsplaten vervangen mits de bak geen andere software heeft mwahhahah...
 

ertromp

Forumguru
... sprookjes van de fabrikant? Planned obsolescence?
"Nee, meneer, die bak is sealed for life. Olie hoeft nooit ververst te worden."
"Oh... wat is 'for life' dan?"
"Nou, de levensduur van de bak."
"... en die is?"
"eeh, ongeveer twee en een halve ton."

Blijkt dat die bakken veel langer mee kunnen als ze zo af en toe, zeg om de 80.000-120.000, eens worden geflushed.

Dat zal hier overigens niet de oorzaak zijn.
DSG is een heel ander principe als de automatische bakken met koppelomvormer waar je met het flushen naar verwijst.
Het koppelingsgedeelte van de DSG 7 waar het in dit topic over gaat is gewoon een droog systeem en in de mechatronic zit hydrauliek olie voor de plunjers. Dat geheel zit gekoppeld aan een tandwiel gedeelte met eigen olie (net zoals een conventionele handbak om het enigszins te vergelijken)
 

Schmart

Forumguru
Sinds vorige week woensdag staat de auto (O3 Combi 1.2 TSi DSG-7 uit 2015) bij de dealer met een defecte DSG-bak. De auto vloog tijdens het rijden steeds uit de versnelling en schakelde willekeurig tussen allerlei versnellingen zonder enige logica. Op dit moment zijn ze bezig met de mechatronic. Ik moet nog horen hoe het zal worden opgelost.

De auto heeft overigens iets meer dan 60.000 km gereden.

Heeft iemand ervaring met deze problemen?

Oei, vervelend! Mijn eerste Octavia O2 1.2 TSI met DSG-7 vond het ook een keer nodig om bij een inhaalactie spontaan in neutraal te gaan. Dat was echt een superpraktisch moment van 'm. Dat willekeurig schakelen lijkt heel veel op het probleem bij deze Audi A8.
 

Schmart

Forumguru
Heeft een A8 een DSG?

Nee, deze heeft waarschijnlijk een tiptronic met koppelomvormer. Maar dat is volgens mij niet echt relevant. De symptomen ("De transmissie wisselt dan lukraak tussen de verschillende versnellingen") zijn vergelijkbaar, en ik zie geen reden waarom een dergelijk probleem deze symptomen wél bij de mechatronica van de A8-bak zou kunnen veroorzaken en niet bij de mechatronica van een DSG-7 transmissie. Maar goed, ik probeer gewoon mee te denken...
 

Rallye

Forumguru
Ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt, maar probeer (wellicht wat kort) een verschil aan te geven.
 

Schmart

Forumguru
Ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt, maar probeer (wellicht wat kort) een verschil aan te geven.

Ik neem er geen aanstoot aan hoor, en het gaat niet om mijn gelijk of ongelijk; het voorbeeld dat ik aanhaalde geeft aan dat het uitvoeren van een structurele probleemanalyse essentieel is, omdat de oorzaak in een verrassend hoekje zou kunnen zitten. En ik hoop voor @W124 dat ze er uit gaan komen...
 
  • Leuk
Waarderingen: W124

W124

Senior Member
Tot op heden niks vernomen. Ik zal maandag weer eens bellen.

Ik neem aan dat onderdelen snel verkrijgbaar en te monteren zijn (inclusief in het meest extreme geval een nieuwe dsg bak). Ik vermoed daarom dat er nog overleg gaande is tussen LM, dealer en PON over wat te doen.

Wie draait er eigenlijk op voor de kosten als de auto 2,5 jaar oud is?

Ik houd jullie op de hoogte.
 
Bovenaan Onderaan