DSG defect

Topic in 'Octavia III' gestart door W124, 19-03-2018.

  1. W124

    W124 Senior Member

    Sinds vorige week woensdag staat de auto (O3 Combi 1.2 TSi DSG-7 uit 2015) bij de dealer met een defecte DSG-bak. De auto vloog tijdens het rijden steeds uit de versnelling en schakelde willekeurig tussen allerlei versnellingen zonder enige logica. Op dit moment zijn ze bezig met de mechatronic. Ik moet nog horen hoe het zal worden opgelost.

    De auto heeft overigens iets meer dan 60.000 km gereden.

    Heeft iemand ervaring met deze problemen?
     

  2. Henrik

    Henrik Senior Member

    Dat is balen zeg @W124

    Ik hoop voor je dat ze snel een oorzaak en oplossing kunnen vinden.
     
  3. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    Oei zelfs al bij de O3 met lage km stand een defect aan de DSG, klinkt als een mechatronic probleem inderdaad....
    Succes met de afwikkeling toegewenst!
     
  4. oco1979

    oco1979 Forumguru

    ben benieuwd wat het zal zijn.
    Is redelijk vroeg, lage kmstand.
    Kan ook een kleinigheid zijn,sensor die niet oke is.
     
  5. Benti63

    Benti63 Lid

    Idd erg snel is de olie al eens vervangen bij mijn vorige dsg6 bak moest het bij de. 60.000 km
    Bij twijfel bij de dealer Altijd naar een dsg specialist gaan
     
  6. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    @Benti63 het gaat hier om een dsg7 bak, die hoeft niet ververst te worden, en al zeker nog niet bij 60000 km.
     
  7. Benti63

    Benti63 Lid

    Jippie leve de vooruitgang scheelt mij nu ook weer
     
  8. ertromp

    ertromp Forumguru Donateur

    Kan probleem zijn met de toerensensoren op in en uitgaande Assen van de DSG
     
    oco1979 vindt dit leuk.
  9. ertromp

    ertromp Forumguru Donateur

    Is er al een diagnose gesteld nu?
     
  10. peterhuppertz

    peterhuppertz Forumguru

    ... sprookjes van de fabrikant? Planned obsolescence?
    "Nee, meneer, die bak is sealed for life. Olie hoeft nooit ververst te worden."
    "Oh... wat is 'for life' dan?"
    "Nou, de levensduur van de bak."
    "... en die is?"
    "eeh, ongeveer twee en een halve ton."

    Blijkt dat die bakken veel langer mee kunnen als ze zo af en toe, zeg om de 80.000-120.000, eens worden geflushed.

    Dat zal hier overigens niet de oorzaak zijn.
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  11. W124

    W124 Senior Member

    Ik weet nog niks....
     
  12. haassie

    haassie Forumguru

    @peterhuppertz bedoel je dat een DSG7 ook geflushed moet worden en wat merk je hiervan in het dagelijks gebruik?

    Dacht dat dit alleen iedere 60000 bij dsg6 moet gebeuren en dat deze dsg7 rammelbakken met droge platen nooit geflushed hoefden te worden.

    In plaats daarvan mag je wel om de 60.000 (of eerder) je koppelingsplaten vervangen mits de bak geen andere software heeft mwahhahah...
     
  13. W124

    W124 Senior Member

    @Corné de Kluijver het is een leaseauto dus dat scheelt. Ze hebben het probleem overigens nooit eerder meegemaakt.
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  14. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    Haha sorry dat ik lach, is totaal niet grappig eigenlijk....., maar dat van nog nooit meegemaakt lijkt een instructie uit de Leusdense Fabeltjeskrant te zijn ;)
     
    VAG-man, B.Stuurder, DinkyToy en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. ertromp

    ertromp Forumguru Donateur

    DSG is een heel ander principe als de automatische bakken met koppelomvormer waar je met het flushen naar verwijst.
    Het koppelingsgedeelte van de DSG 7 waar het in dit topic over gaat is gewoon een droog systeem en in de mechatronic zit hydrauliek olie voor de plunjers. Dat geheel zit gekoppeld aan een tandwiel gedeelte met eigen olie (net zoals een conventionele handbak om het enigszins te vergelijken)
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  16. Schmart

    Schmart Forumguru

    Oei, vervelend! Mijn eerste Octavia O2 1.2 TSI met DSG-7 vond het ook een keer nodig om bij een inhaalactie spontaan in neutraal te gaan. Dat was echt een superpraktisch moment van 'm. Dat willekeurig schakelen lijkt heel veel op het probleem bij deze Audi A8.
     
  17. Rallye

    Rallye Forumguru

    Heeft een A8 een DSG?
     
  18. Schmart

    Schmart Forumguru

    Nee, deze heeft waarschijnlijk een tiptronic met koppelomvormer. Maar dat is volgens mij niet echt relevant. De symptomen ("De transmissie wisselt dan lukraak tussen de verschillende versnellingen") zijn vergelijkbaar, en ik zie geen reden waarom een dergelijk probleem deze symptomen wél bij de mechatronica van de A8-bak zou kunnen veroorzaken en niet bij de mechatronica van een DSG-7 transmissie. Maar goed, ik probeer gewoon mee te denken...
     
  19. Rallye

    Rallye Forumguru

    Ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt, maar probeer (wellicht wat kort) een verschil aan te geven.
     
  20. Schmart

    Schmart Forumguru

    Ik neem er geen aanstoot aan hoor, en het gaat niet om mijn gelijk of ongelijk; het voorbeeld dat ik aanhaalde geeft aan dat het uitvoeren van een structurele probleemanalyse essentieel is, omdat de oorzaak in een verrassend hoekje zou kunnen zitten. En ik hoop voor @W124 dat ze er uit gaan komen...
     
    W124 vindt dit leuk.

Deel deze pagina