Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

O3-Rider

Senior Member
Sta op het punt een O3 Style business te bestellen. Dus met Columbus, connect etc etc.
Nu lees ik in de brochure dat traffic real time (Live?) zou zijn. Nu ben ik benieuwd waar deze info dan vandaan komt en hoe realtime dit is.

Ter vergelijking, ik rij ook veel met mijn TomTom in de auto, puur voor de Traffic van TomTom.
Deze is en veel uitgebreider en ziet meer wegen.

Heb ik met de "nieuwe" traffic van Skoda echt beter beeld van de files? Meer dan dat ik nu heb in mijn O3, welke enkel op TMC gebasseerd is?
 

Rallye

Forumguru
Een collega van mij heeft een Golf met CarNet. Van hem begrijp ik dat de traffic info inderdaad goed up to date is, hoewel ik geen vergelijk met TomTom heb. Gezien de link van VW met Google kan ik mij voorstellen dat daar ook de verkeersinfo vandaan komt.
 

O3-Rider

Senior Member
Als de link met file info van Google is, dan is dat al vele vele malen beter dan TMC. Gebruik soms wel eens mijn telefoon met googlemaps om te navigeren, en dat is prima. TomTom heeft soms dan nog wel iets meer.

Iemand een idee waar de info vandaan komt?
 

Schmart

Forumguru
Iemand een idee waar de info vandaan komt?

Nee, maar het is wel goed om te weten dat Infotainment Online sowieso alleen werkt als je Columbus is verbonden met het Internet via een hotspot op je smartphone of via een aparte SIM-kaart. Maar de Columbus-unit wordt in NL (door Pon) niet met een slot voor een SIM-kaart geleverd.

In de Skoda Connect Module zit wel een chipset met Internet-toegang (soft-SIM) maar die wordt alleen gebruikt voor Skoda Connect / 'telemetrie' (zullen we maar even op een politieke manier zeggen), en niet voor verkeersinfo.
 

Schmart

Forumguru
Bijzonder.... boekje zegt toch echt dat en een sim module aanwezig zou zijn.

Mijn O3 is van week 42, en ik zie een opmerking over week 45. Dus ik hoop dat de situatie intussen in je voordeel is. Maar dan moet je nog steeds zelf een SIM-kaart regelen.

Maar over wat moet je eigenlijk een beslissing nemen? Wel of niet een columbus?
 

O3-Rider

Senior Member
Regels veranderen waardoor de kans zeer groot is dat ik geen Skoda meer kan uitzoeken. Dus wil vandaag bestelling plaatsen.
 

Nick2203

Forumguru
Bij je Columbus zit een simkaart slot. Als je daar een SIM in steekt (of een hotspot maakt met je Telefoon), kun je Live traffic informatie ophalen. Deze gegevens zijn identiek aan de TomTom traffic info.

Als je de Columbus unit niet connect, krijg je alleen de TMC informatie, die aanmerkelijk minder "rijk" is.

Het dataverbruik met een Simkaart valt mij voorlopig reuze mee. Als je Google Maps uitzet, en niet te wild bent met het lezen van nieuwsberichten en andere content dan moet je denken aan een paar kb.
Tot nu toe (2 maanden, 6k kilometers) heb ik slechts 400Mb verbruikt.
 

O3-Rider

Senior Member
Bij je Columbus zit een simkaart slot. Als je daar een SIM in steekt (of een hotspot maakt met je Telefoon), kun je Live traffic informatie ophalen. Deze gegevens zijn identiek aan de TomTom traffic info.

Als je de Columbus unit niet connect, krijg je alleen de TMC informatie, die aanmerkelijk minder "rijk" is.

Het dataverbruik met een Simkaart valt mij voorlopig reuze mee. Als je Google Maps uitzet, en niet te wild bent met het lezen van nieuwsberichten en andere content dan moet je denken aan een paar kb.
Tot nu toe (2 maanden, 6k kilometers) heb ik slechts 400Mb verbruikt.
Top. Dank je. Nuttige info daar kan ik wat mee. Heb een data abonnement met 10Gb per maand dus daar lig ik echt niet wakker van.

Dan vind ik simkaart slot wel een pluspunt.

Is deze sim dan snel voor data? Of werkt dat ook gelijk om te bellen? Dus zou ik mijn telefoon niet hoeven te koppelen met carkit.
 

Nick2203

Forumguru
Ik heb een Simkaart voor zowel bellen als data. Mijn Auto heeft dus zijn eigen nummer ;)
In de praktijk gebruik ik alleen de data en connect ik mijn telefoon met bluetooth.

Alternatief is dat je bij KPN of Vodafone een extra sim aanvraagt met hetzelfde nummer als je telefoon. Dan kun je of je telefoon of je auto gebruiken. Persoonlijk lijkt me dat dan weer minder handig.
 

Rallye

Forumguru
@O3-Rider Overigens is er ook een periode geweest dat alleen de Superb een navi met (mogelijkheid tot) een simkaart had en de Octavia niet. Er kunnen dus verschillen zijn tussen modellen met in principe dezelfde navi, en @Nick2203 heeft een Kodiaq. Inmiddels kan dat anders zijn, dus horen we graag wat nu de mogelijkheden zijn bij de Octavia. Kun je dat navragen als je besteld hebt, of dat laten weten na aflevering?
 

O3-Rider

Senior Member
@O3-Rider Overigens is er ook een periode geweest dat alleen de Superb een navi met (mogelijkheid tot) een simkaart had en de Octavia niet. Er kunnen dus verschillen zijn tussen modellen met in principe dezelfde navi, en @Nick2203 heeft een Kodiaq. Inmiddels kan dat anders zijn, dus horen we graag wat nu de mogelijkheden zijn bij de Octavia. Kun je dat navragen als je besteld hebt, of dat laten weten na aflevering?
Uiteraard.
 

Rooverz

Actief lid
Ik heb een amundsen systeem in mijn 2017 facelift octavia en gewoon de online file info (geen tmc). Door op mijn telefoon een hotspot te creëren maakt de amundsen verbinding met internet en heb ik alle online diensten. Wie de file info levert weet ik niet, maar wel dat het vele malen beter is als tmc. Online file infotmatie kan van 3 partijen komen, tomtom/Vodafone, Google of INRIX. Volgens mij maken alledrie de aanbieders gebruik van locatie gebaseerde gegevens afkomstig van gsm netwerken. Alleen het pakket wat wordt aangekocht bepaald of dit alleen info is voor de snelwegen, snelweg+N-wegen, of snelweg+n-wegen+locale informatie.
 

J0ris

Lid
@O3-Rider Overigens is er ook een periode geweest dat alleen de Superb een navi met (mogelijkheid tot) een simkaart had en de Octavia niet. Er kunnen dus verschillen zijn tussen modellen met in principe dezelfde navi, en @Nick2203 heeft een Kodiaq. Inmiddels kan dat anders zijn, dus horen we graag wat nu de mogelijkheden zijn bij de Octavia. Kun je dat navragen als je besteld hebt, of dat laten weten na aflevering?

Mijn Octavia is vorige week geleverd met een Columbus systeem. Ik heb dezelfde functionaliteit als @Nick2203 beschrijft en dus ook een SIM-kaartslot in het dashboard. Ik gebruik voor de navigatie trouwens Waze via Android Auto omdat ik dan ook flitsmeldingen krijg.
 
Bovenaan Onderaan