Eibach verlagingsveren Octavia (Combi) ?

JvE67

Lid
Tegenwoordig leven we helaas in een wegwerp cultuur. Ik heb al O3’s gezien met lekkende dempers die bij lage km stand verlaagd werden. De kwaliteit (levensduur + comfort) van de OEM dempers is gewoon RUK op een Octavia. Laatst een ritje gedaan met een Octavia met Bilstein dempers en Eibach veren en dat leek een bijna perfect huwelijk te zijn :thumbsup:
 

JvE67

Lid
Ook mijn dempers waren lek en Eibach verlaagd vanaf nieuw. Bildstein laten monteren en inderdaad een perfecte combi!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Dus een caravan kan je er ook niet meer aan hangen, want dan verander je toch ook de hoogte?, beetje lariekoek verhaal.
Het zal zeker kunnen dat ze je koplampen dan wel opnieuw af moeten regelen.
 

Antera

Donateur
Ik heb dus aslasten 1. 990 en 2. 970
Is dan de E10/79-010-03-22 de juiste verenset?
Weet jij dit @Antera?

de 03-22 is voor een maximale vooraslast van 985 KG dus niet voor jouw auto. jouw auto zit daar net boven en monteren van deze set kan ervoor zorgen dat hij te ver doorzakt en doorslaat. je hebt de 04-22 nodig

Let wel dat we uitgegaan zijn van ene model met torsie as
 
Laatst bewerkt:

Rofffel

Forumguru
de 03-22 is voor een maximale vooraslast van 985 KG dus niet voor jouw auto. jouw auto zit daar net boven en monteren van deze set kan ervoor zorgen dat hij te ver doorzakt en doorslaat. je hebt de 01-22 nodig

Let wel dat we uitgegaan zijn van ene model met torsie as
Ongeacht of ik de gok wil nemen voor die 5 kilo verschil: zou een veer, die bedoeld is voor hogere aslasten, de auto minder diep laten zakken?
Ik twijfel erg tussen de pro-kit en de sportline. Ik ben lage auto's gewend en ben van de generatie: how low can they go.. een schroefset vind ik niet passen bij een octavia en loopt me teveel in de kosten.
Als de dempers straks lek zijn, zet ik er idd bilsteins onder. Hier heb ik van mijn andere auto's een goede ervaring mee.

Moraal: maakt die 5kg verschil veel uit in de verlaging?
 

Antera

Donateur
Ongeacht of ik de gok wil nemen voor die 5 kilo verschil: zou een veer, die bedoeld is voor hogere aslasten, de auto minder diep laten zakken?
Ik twijfel erg tussen de pro-kit en de sportline. Ik ben lage auto's gewend en ben van de generatie: how low can they go.. een schroefset vind ik niet passen bij een octavia en loopt me teveel in de kosten.
Als de dempers straks lek zijn, zet ik er idd bilsteins onder. Hier heb ik van mijn andere auto's een goede ervaring mee.

Moraal: maakt die 5kg verschil veel uit in de verlaging?


Eibach maakt hun sets niet voor niet op de betreffende gewichten en ook met TUV keuringen en als jij het niet erg vind dat je je veren overbelast met alle gevolgen van dien eventueel :pardon:. Dus ja dat maakt zeker verschil. En ja je auto kan iets hoger gaan liggen met de zwaardere set.
 

Canon-Eye

Forumguru
Jawel, maar dat is in het normale verkeer zeer incidenteel - en daar moet-ie sowieso tegen kunnen. 99% van de tijd komt-ie niet eens in de buurt van die waarde. Voor die incidenten moet e.e.a. echter toch aardig (over)gedimensioneerd zijn.

Dus net zoals ik in alle gemoedsrust 60 kilo kogeldruk aandurf waar officieel 50 is toegestaan (liever zelfs, want het rijdt stabieler), zie ik die 5 kilo op 985 niet als een overbelasting van enige betekenis. De vraag is alleen of het bij een keuring niet aan het licht zou komen.
 

Antera

Donateur
omtrent die 5 kg ja dat kan zeker verschil maken tussen wel en niet veilig of anders. wel een keer gehad met plaatsen schroefset op een A3 8V. Die klant had zelf de set gekocht en had dan wel 10kg totaal verschil. maar kan je vertellen dat de auto toch rare geluiden enz ging maken en na plaatsen juiste veren problem solved.

het kan een hele discussie zijn natuurlijk maar waarom zouden ze bij alle merken dan een grens trekken van een ....KG om daarna een andere te maken wat niet alleen met de verlaging te maken heeft enz.

Wordt de maximale aslast in de praktijk ook daadwerkelijk gehaald, oftewel is er ooit sprake van volle belasting?
Zet hem maar eens op de weegbrug of speciale brug voor meten aslasten.
 

Rofffel

Forumguru
Het zet mij toch aan het denken.
Ik zou het liefst de prokit pakken maar heb nu een voorbeeld van iemand die dezelfde aslasten had en vond deze toch best hoog staan nog.
Misschien dat ik toch voor de sportline ga. Deze heeft aslasten 1070 voor en 1000 achter met een verlaging van 40 tot 50mm.
Ik ben nog even in de twijfelfase...

Edit: kogel door de kerk: sportline veren besteld. Met als nadeel dat ik mogelijk NOG sneller ander dempers nodig zal hebben. Mooi excuus voor Bilsteins ;)
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Misschien dat ik toch voor de sportline ga. Deze heeft aslasten 1070 voor en 1000 achter met een verlaging van 40 tot 50mm.

erg benieuwd welke set je hebt besteld aangezien deze waardes niet overeenkomen met een sportline set voor jouw auto.

E20-15-021-04-22 met vooraslast 1100 en achteras 1010 moet de set zijn voor jouw auto


Sportline
Service Information beachten , Einbauort Vorderachse, Tieferlegung ca. 45 mm
Einbauort Hinterachse, Tieferlegung ca. 35-40 mm
mit Allgemeiner Betriebserlaubnis (ABE), Achslast VA bis 1100 kg, Achslast HA bis 1010 kg, Achse Starrachse
 

Rofffel

Forumguru
Ik heb de 04-22 besteld inderdaad. De aslasten die jij noemt heb ik niet gevonden op internet. De verlaging totaal inderdaad wel.
Ben benieuwd!
 
Bovenaan Onderaan