Dte pedalbox geinstalleerd

pieter jan

Actief lid
Daarnet een pedalbox+ geinstalleerd van DTE. Installatie was 5 minuten werk, alles ziet en voelt kwalitatief hoogstaand. Ik had er veel goeds over gehoord en ik kan dit alleen maar bevestigen. Vanaf de 3de versnelling is het verschil het grootst. Vooral in de sport+ stand krijg je een duw in de rug die ik nog nooit eerder ervaren heb in mijn RS. In eerste en tweede versnelling vind ik het wat bruut. Wel wat wennen bij manouvreren, ik zat bijna in de haag van mijn overgebuur...
 

dirk27

Forumguru
Ik kan het wel begrijpen waarom je zo'n pedalbox op je RS installeert: de RS is een hele snelle auto, maar daarom voelt deze niet altijd snel aan. De Octavia is in de basis zo op comfort gericht dat je weinig sensatie hebt, het is wel de ideale cruisen om honderden km's af te malen aan een stuk.
Je merkt dat je RS pas snel is, als je kijkt in je achteruitkijkspiegel.

Met zo'n pedalbox breng je terug het gevoel van snelle auto door wat nerveuzer te zijn, dan ben voel je je meer betrokken. Ik had het ook eerder op een Opel Astra, fabrieksaf, en ik vond het een leuke gadget.

Zelf verkies ik echter comfort dat gebrek aan nervositeit vind ik ideaal: je kan een paar keer vlug op je pedaal duwen of heen en ween wikkelen aan je stuur, de Octavia blijft gewoon lekker rustig.

Wel een vraagje: heeft de RS niet standaard zo'n pedalbox-feature?? Met drivings profiles kan je ook de reactie van het gaspedaal op sport modus zetten en dat doet eigenlijk hetzelfde..
 

pieter jan

Actief lid
Ik had vroeger ook een astra gtc met sportknop. Moeilijk te vergelijken echter, al een tijdje geleden. Ik rijd meestal in sport of eco maar ik ervaar daar enkel verandering in het sturen en in de dsg. De pedalbox voel je gewoon aan je rechtervoet. Ik kan het vergelijken met rijden met een lege auto vs een volgeladen auto. Er zijn 3 standen (+uitstand) die je nog eens kan verminderen of vermeerderen. Ben tevreden en wilde mijn ervaring delen.
 

Schmart

Forumguru
Ik rij ook met een DTE PedalBox Plus, en niets dan lof over het ding. Alle mogelijkheden om de gasrespons naar wens in te stellen.

Het belangrijkste voordeel is dat de initiële vertraging in de gasrespons wordt opgeheven. Dat doet de sportstand bij mij niet.

De Audi-gasrespons die via VCDS in te stellen maakt dat de Skôda ook wat agressiever aan het gas hangt, maar dat staat dan wel altijd aan.
 

Hamer

Lid
Ik rij ook met een DTE PedalBox Plus, en niets dan lof over het ding. Alle mogelijkheden om de gasrespons naar wens in te stellen.

Het belangrijkste voordeel is dat de initiële vertraging in de gasrespons wordt opgeheven. Dat doet de sportstand bij mij niet.

De Audi-gasrespons die via VCDS in te stellen maakt dat de Skôda ook wat agressiever aan het gas hangt, maar dat staat dan wel altijd aan.

Is het een vorm van tuning die geoorloofd is? Ik krijg volgende week mijn nieuwe Octavia die geleased wordt.
 

ertromp

Forumguru
Is het een vorm van tuning die geoorloofd is? Ik krijg volgende week mijn nieuwe Octavia die geleased wordt.
Daar hoef je niet lang over te discussiëren: Nee niet geoorloofd. Dit is nl. een modificatie aan de auto buiten de voorwaarden van Skoda
 

Schmart

Forumguru
Dit meldt DTE Systems zelf op hun website:

Moet ik overheidsinstanties na installatie van de PedalBox informeren?

Dat is niet nodig omdat de motorprestaties niet opvoert noch een wijzing vormt aan het basisontwerp van de auto. Bovendien voldoet de PedalBox aan de richtlijn 2014/30/EU en draagt zelfs de CE en ECE markeringen.
 

dirk27

Forumguru
De pedalbox is inderdaad geen tuning, en gewoon legaal en wel om de volgende reden:

- Bij een moderne standaardauto is het gaspedal elektronisch, daarop is altijd een vertraging ingebouw van een fractie van een seconde. De reden hiervan is om te voorkomen dat de auto schokkerig rijdt, dit dient dus eigenlijk als buffer tussen onze voet en de computer. Bij het indrukken van het gaspedaal wordt het signaal dus vertraagd doorgegeven aan de computer.

- Een pedalbox zal die buffer/vertraging tussen je voet en de computer elimineren. Pedaalindrukken, zal dus onmiddelijk een signaal sturen naar de computer waardoor je motor sneller reageert.

Je auto wordt er dus niet sneller van, het is puur gevoel.
 

Schmart

Forumguru
Nou staat in het instructieboekje wel het volgende:

Eveneens bestaan geen garantie-aanspraken indien het defect door een van de volgende oorzaken is ontstaan.
[...]
Aan of in de wagen zijn onderdelen gemonteerd waarvan het gebruik door
ŠKODA AUTO niet is vrijgegeven [...]

Maar Skôda heeft naar mijn weten geen lijst gepubliceerd van vrijgegeven onderdelen. Dus dit is dan juridisch glad ijs voor Skôda.
 
Maar het zorgt er dus wel voor dat je vermogen niet gematigd vrij komt op je motorblok... Maar gewoon gelijk knalt... Vraag me toch af hoe dat voor je blok is?
 

ertromp

Forumguru
De pedalbox is inderdaad geen tuning, en gewoon legaal en wel om de volgende reden:

- Bij een moderne standaardauto is het gaspedal elektronisch, daarop is altijd een vertraging ingebouw van een fractie van een seconde. De reden hiervan is om te voorkomen dat de auto schokkerig rijdt, dit dient dus eigenlijk als buffer tussen onze voet en de computer. Bij het indrukken van het gaspedaal wordt het signaal dus vertraagd doorgegeven aan de computer.

- Een pedalbox zal die buffer/vertraging tussen je voet en de computer elimineren. Pedaalindrukken, zal dus onmiddelijk een signaal sturen naar de computer waardoor je motor sneller reageert.

Je auto wordt er dus niet sneller van, het is puur gevoel.
En dan sta je met motorproblemen bij je Skoda dealer......
Je hoeft niet lang te discussiëren hier waar de Skoda dealer als eerste over gaat mekkeren ....... Ja die pedaalbox.
Dat is echt geen OEM onderdeel of een onderdeel wat Skoda goed gekeurd heeft of zal goedkeuren als toevoeging aan de auto. Dus legaal voor Skoda? Ik denk het niet
 

Bakboord1

Forumguru
En dan sta je met motorproblemen bij je Skoda dealer......
Je hoeft niet lang te discussiëren hier waar de Skoda dealer als eerste over gaat mekkeren ....... Ja die pedaalbox.
Dat is echt geen OEM onderdeel of een onderdeel wat Skoda goed gekeurd heeft of zal goedkeuren als toevoeging aan de auto. Dus legaal voor Skoda? Ik denk het niet

Dit ding haal je er binnen een minuut uit.
 

Schmart

Forumguru
Laten we het er maar op houden dat dit iets is voor de liefhebbers die nog weten van vroeger hoe een gaspedaal hoort te reageren, en ondanks hoge leeftijd nog steeds niet zo afgestompt zijn dat ze het verschil niet merken ;)
 

dirk27

Forumguru
Dus een oplossing voor een probleem dat er niet is, en eigenlijk al nooit was:
Vroeger zat er een kabel of stangenstelsel tussen het gaspedaal en de gasklep (ook wel smoorklep trouwens) dus die actie was altijd al direct.
Reden we toen allemaal "schokkerig"? Ik kan me dat niet herinneren :-) .

Je hebt het helemaal goed begrepen en slaat de spijker op zijn kop. Vroeger was er inderdaad een fysieke kabel die met de gasklep verbonden was, en door die directe verbinding had je een natuurlijker gevoel. Die kabel zorgde namelijk al voor een vertraging.

Tegenwoordig is het gaspedaal elektronisch gestuurd en stuurt deze binnen enkele nanoseconden een signaal naar de computer (het motormanagement), die dan op zijn beurt binnen de nanoseconden een signaal stuurt naar de verstuiver alle andere motoronderdelen, die dan reageren binnen de miliseconden. Gevolg is dat de reactiesnelheid van het gaspedaal veeeeeel sneller is geworden. Fabrieksaf gaat men daarom die input vertraagt doorgeven met enkele milliseconden.

Zo'n pedalbox doet het volgende: stel je trap het gaspedaal in met een snelheid van 2 meter/seconde, dan vertelt de pedalbox aan de computer bv dat het was aan 4 meter/seconde. In eco modus doet deze dan omgekeerd: je trapt het pedaal in aan 2 meter/seconde, dan vertelt die pedalbox dat het maar aan 1 meter/seconde was.

-- toen ik het van fabrieksaf had met mijn Astra dan werden de inzittenden zeeziek van de sportstand, zelf werd ik ongeduldig van de normale stand: mijn hersenen wilden versnellen, terwijl de motor een fractie op zich liet wachten.
Mijn de Octavia heb ik helemaal geen sport stand nodig: ik verkies tegenwoordig cruisen en comfort en rust.
 
Bovenaan Onderaan