Dte pedalbox geinstalleerd

Schmart

Forumguru
Zo'n pedalbox doet het volgende: stel je trap het gaspedaal in met een snelheid van 2 meter/seconde, dan vertelt de pedalbox aan de computer bv dat het was aan 4 meter/seconde. In eco modus doet deze dan omgekeerd: je trapt het pedaal in aan 2 meter/seconde, dan vertelt die pedalbox dat het maar aan 1 meter/seconde was.

Nou, eigenlijk doet deze PedalBox niets met de snelheid van de pedaalbeweging. En eigenlijk wordt er ook geen vertraging in de gasrespons aangebracht. Het gaat om een in het motormanagement vastgelegde 'dode zone', waardoor er in een bepaald gemeten bereik van het gaspedaal geen of een lage vermogensvraag geldt.

Het gaspedaal in de Octavia geeft de absolute stand door in mV. De PedalBox gebruikt een vertaalcurve om deze waarde aan te passen, een beetje zoals bij een audiocompressor. Zo kan de PedalBox het b.v. laten lijken alsof het gaspedaal in (voorheen) de dode zone al veel verder is ingedrukt; dus alsof de dode zone wordt overgeslagen. Het apparaat geeft echter nooit een hogere waarde uit dan het oorspronkelijke gaspedaal zou doen, maar hij kan de gasrespons dus wel meer lineair maken.

Je kan 'm natuurlijk op heel racy en nerveus zetten, maar het wegnemen van de dode zone is voor mij echt de toegevoegde waarde van het ding, zeker bij het uit stilstand wegrijden i.c.m. een DSG6. Omdat er gelijk iets gebeurt, moet je dus wel goed kunnen doseren met je voet. Ik moest ook echt even opnieuw wennen aan de auto met de PedalBox net ingebouwd.
 
Bovenaan Onderaan