Dus een oplossing voor een probleem dat er niet is, en eigenlijk al nooit was:
Vroeger zat er een kabel of stangenstelsel tussen het gaspedaal en de gasklep (ook wel smoorklep trouwens) dus die actie was altijd al direct.
Reden we toen allemaal "schokkerig"? Ik kan me dat niet herinneren :-) .
Je hebt het helemaal goed begrepen en slaat de spijker op zijn kop. Vroeger was er inderdaad een fysieke kabel die met de gasklep verbonden was, en door die directe verbinding had je een natuurlijker gevoel. Die kabel zorgde namelijk al voor een vertraging.
Tegenwoordig is het gaspedaal elektronisch gestuurd en stuurt deze binnen enkele nanoseconden een signaal naar de computer (het motormanagement), die dan op zijn beurt binnen de nanoseconden een signaal stuurt naar de verstuiver alle andere motoronderdelen, die dan reageren binnen de miliseconden. Gevolg is dat de reactiesnelheid van het gaspedaal veeeeeel sneller is geworden. Fabrieksaf gaat men daarom die input vertraagt doorgeven met enkele milliseconden.
Zo'n pedalbox doet het volgende: stel je trap het gaspedaal in met een snelheid van 2 meter/seconde, dan vertelt de pedalbox aan de computer bv dat het was aan 4 meter/seconde. In eco modus doet deze dan omgekeerd: je trapt het pedaal in aan 2 meter/seconde, dan vertelt die pedalbox dat het maar aan 1 meter/seconde was.
-- toen ik het van fabrieksaf had met mijn Astra dan werden de inzittenden zeeziek van de sportstand, zelf werd ik ongeduldig van de normale stand: mijn hersenen wilden versnellen, terwijl de motor een fractie op zich liet wachten.
Mijn de Octavia heb ik helemaal geen sport stand nodig: ik verkies tegenwoordig cruisen en comfort en rust.