Tuner's Skoda Octavia RS Combi TDI DSG met veeel optie's...

EdK

Forumguru
Mag ik vragen waarom je eerst de auto wast en erna pas je velgen?
Zie het als volgt, als je jezelf wast dan doe je ook niet eerst je kont en dan je gezicht...maar eerst je gezicht en dan je kont.
En je weet ook wel wat de reden hiervan is... toch??
wel vandaar dat je eerst je lak doet en dan je velgen, wat je wel kunt doen is de velgen vast inspuiten met reiniger zodat de boel kan intrekken....
 

dirkie996

Forumguru
wel ik was mijn wagen hier op prive terrein. deze putjes zitten gekoppelt aan een put die alle regenwater verzameld. eens deze word opgepompt gaan deze door een hele reeks aan filters zodat er alleen zeer proper en drinkbaar water van overblijft :) daarmee wassen we onze wagens ook en zo gaat heel het proces terug van start...

maar we hebben hier ook een gescheiden rioollering dus alle afvalwater word ook weer gezuiverd :)
Ge gelooft dat toch niet zelf, dat het zeepsop van uw wagen te wassen, bij jullie ter plaatse wordt gefilterd en er drinkwater van gemaakt wordt?
Regenwater dat wordt opgevangen, komt van de daken. Hetgeen dat van uw parking in de putjes loopt, wordt apart afgevoerd in de riolering. Moest dit naar uw regenput lopen, dan zou na één wasbeurt van uw auto, uw regenput besmet en vervuild zijn.
Regenwater wordt bij ons ook gebruikt voor wasmachine en sproeien in de tuin. Je mag tenslotte nooit of te nimmer regenwater op het leidingsnet steken. Daar staan zware boetes op.
Wat wel veel gebeurt, is dat het vervuilde water vanuit 'n verzamelput wordt verpompt naar de rioleringen ( meestal door hoogteverschil in buizen).
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Eerlijk gezegd doe ik wel eerst de velgen en dan de auto.......maar dan wel met nieuwe emmers water natuurlijk (2 emmer systeem). En ik gebruik niet hetzelfde washandje voor mijn gezicht als voor mijn kont :deuk:
 

Tuner111

Forumguru
Eerlijk gezegd doe ik wel eerst de velgen en dan de auto.......maar dan wel met nieuwe emmers water natuurlijk (2 emmer systeem). En ik gebruik niet hetzelfde washandje voor mijn gezicht als voor mijn kont :deuk:
Ik was met de 4 emmer methode zodus maakt dit niet uit
 

EdK

Forumguru
Ik was met de 4 emmer methode zodus maakt dit niet uit
emoji5.png
Ja maar jij staat nog samen met de vriendin onder de douche........ Hier past dat niet meer in de cabine.....:deuk:
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik zie op Facebook die foto's voorbijkomen, en ja @dirkie996 , ik snap niet hoe hij stil kan blijven zitten bij sommige dames. Maar terug on-topic, anders denken de mensen nog dat ik altijd zoveel off-topic ga...
 

Kurtje

Forumguru
Doe jij dit niet dan @Kurtje ?
Als je eerst je velgen wast komt er allemaal (ijzer) remstof in je emmers terecht. Dat wil je echt niet op je lak.

Zie het als volgt, als je jezelf wast dan doe je ook niet eerst je kont en dan je gezicht...maar eerst je gezicht en dan je kont.
En je weet ook wel wat de reden hiervan is... toch??
wel vandaar dat je eerst je lak doet en dan je velgen, wat je wel kunt doen is de velgen vast inspuiten met reiniger zodat de boel kan intrekken....

Eigenlijk erg om te zeggen maar het is een van de eerste regels van detailing om je velgen te wassen voor je de rest van de auto doet ...

Ik was eerst mijn velgen, onderkant van de dorpels en uitlaten met hun eigen emmer.
Hierna was ik de volledige auto, met de 2 emmer methode (andere emmers)

Reden hiervoor is dat de velgen inderdaad altijd het meest vuil zijn, wanneer je eerst je lakwerk gaat doen en erna je velgen ga je altijd vuil op je zuiver lakwerk krijgen. Dit zie je wel niet altijd, maar je gaat na verloop van tijd waskrassen krijgen...

Ik zou dus altijd aanraden Bram om in het vervolg eerst je velgen te doen, en daarna je lakwerk...
 

Kurtje

Forumguru
Eerlijk gezegd doe ik wel eerst de velgen en dan de auto.......maar dan wel met nieuwe emmers water natuurlijk (2 emmer systeem). En ik gebruik niet hetzelfde washandje voor mijn gezicht als voor mijn kont :deuk:

Inderdaad, dit is de 'juiste' methode, als in de meest veilige methode...
 

Tuner111

Forumguru
Eigenlijk erg om te zeggen maar het is een van de eerste regels van detailing om je velgen te wassen voor je de rest van de auto doet ...

Ik was eerst mijn velgen, onderkant van de dorpels en uitlaten met hun eigen emmer.
Hierna was ik de volledige auto, met de 2 emmer methode (andere emmers)

Reden hiervoor is dat de velgen inderdaad altijd het meest vuil zijn, wanneer je eerst je lakwerk gaat doen en erna je velgen ga je altijd vuil op je zuiver lakwerk krijgen. Dit zie je wel niet altijd, maar je gaat na verloop van tijd waskrassen krijgen...

Ik zou dus altijd aanraden Bram om in het vervolg eerst je velgen te doen, en daarna je lakwerk...

ik gebruik de 4 emmer methode ;) dus 2 emmes voor het wagen en 2 aparte emmers enkel voor de velgen ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
ik gebruik de 4 emmer methode ;) dus 2 emmes voor het wagen en 2 aparte emmers enkel voor de velgen ;)
In dat geval maakt de volgorde toch niks meer uit? :pieker:
(aangenomen dat er voor de velgen ook een andere spons/doek/washandje of wat dan ook wordt gebruikt dan voor de rest... :) )
 

Cordoba

Forumguru
Terecht natuurlijk, maar mijn twijfels hebben vooral betrekking op de thuis-doehetzelvers.
In mijn dorp gaat het regenwater via slootjes langs de weg rechtstreeks naar het oppervlakte- en grondwater.
Als ik dan zo'n auto in het schuim op een oprit zie staan, roept dat toch wel bedenkingen op.

Zelf doe ik er niet aan mee. Als ik zelf eens iets aan de auto doe dan is dat uitsluitend met lauw water. Je kunt hoogstens zeggen dat ik het vuil dat van straat gekomen is, teruggeef aan de straat - ik voeg er echter geen chemicaliën aan toe.

Normale autoshampoo's zijn allemaal biologisch afbreekbaar, dus dat is in principe geen probleem. Wax is nagenoeg altijd afkomstig van carnauba-bomen (vandaar dat het vaak carnauba wax wordt genoemd) alleen worden daar vaak geur en kleurstoffen aan toegevoegd, en eventueel middelen om de wax dunner te maken). Vergis je daarnaast niet in 'natuurlijke' stoffen: die zijn regelmatig kwalijker dan stoffen die uit een chemische fabriek komen.

Overigens zijn de shampoo's van wasstraten en wasboxen wel erg agressief, een waxlaag die met handwassen een half jaar meegaat, is met een paar keer wassen met de shampoo van wasbox/wasstraat verdwenen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Eerst de velgen regel (met aparte emmers en materiaal) heeft een reden: de meeste velgenborstels kunnen behoorlijk spetteren, als je dan net de lak schoon hebt, dan zitten er vuile spetters op de lak rondom de wielkasten. Overigens is dit ook afhankelijk van de gebruikte borstel en het model van de velgen, bij een aparte washmitt heb je dat probleem niet of nauwelijks. Dat je vervolgens de onderdorpels en dergelijke met hetzelfde water wast is een persoonlijke keuze.

Overigens je hebt toch een coating op de auto @Tuner111 ? En dan toch Bathe+ als shampoo?
Geen last van lichte/donkere vlekken met Bathe+, of droog je na ieder paneel?
 
Bovenaan Onderaan