Tuner's Skoda Octavia RS Combi TDI DSG met veeel optie's...

Canon-Eye

Forumguru
Het resultaat oogt schitterend, dat moet gezegd.
Wat ik me bij het zien van al die gebruikte middelen wel afvraag, is hoe goed of slecht dit is als het allemaal met het regenwater mee in het oppervlaktewater terecht komt. Althans in NL is vaak sprake van een gescheiden rioleringsstelsel waarbij huishoudelijjk afvalwater gescheiden blijft van het hemelwater en is het om die reden - uit milieuoogpunt - eigenlijk niet meer zo verstandig om de auto buiten te wassen. Hoe ligt dat in België?
 

Tuner111

Forumguru
Het resultaat oogt schitterend, dat moet gezegd.
Wat ik me bij het zien van al die gebruikte middelen wel afvraag, is hoe goed of slecht dit is als het allemaal met het regenwater mee in het oppervlaktewater terecht komt. Althans in NL is vaak sprake van een gescheiden rioleringsstelsel waarbij huishoudelijjk afvalwater gescheiden blijft van het hemelwater en is het om die reden - uit milieuoogpunt - eigenlijk niet meer zo verstandig om de auto buiten te wassen. Hoe ligt dat in België?

wel ik was mijn wagen hier op prive terrein. deze putjes zitten gekoppelt aan een put die alle regenwater verzameld. eens deze word opgepompt gaan deze door een hele reeks aan filters zodat er alleen zeer proper en drinkbaar water van overblijft :) daarmee wassen we onze wagens ook en zo gaat heel het proces terug van start...

maar we hebben hier ook een gescheiden rioollering dus alle afvalwater word ook weer gezuiverd :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat is dan mooi natuurlijk in jouw geval, maar ik vraag me af of alle fanatieke detailers - of zelfs maar degenen die gewoon niet in een professionele wasstraat met afvalwaterzuivering willen - ook dergelijke voorzieningen op hun oprit of voor de deur hebben.
Ik vermoed van niet, eerlijk gezegd... :pieker:
 

Tuner111

Forumguru
Dat is dan mooi natuurlijk in jouw geval, maar ik vraag me af of alle fanatieke detailers - of zelfs maar degenen die gewoon niet in een professionele wasstraat met afvalwaterzuivering willen - ook dergelijke voorzieningen op hun oprit of voor de deur hebben.
Ik vermoed van niet, eerlijk gezegd... :pieker:

alle carwashes, detailers (pro) & selfwash boxen moeten ook voldoen aan de normen voor afvalwater hoor :) zijn ze hier in Vlaanderen wel streng op :)
 

Canon-Eye

Forumguru
alle carwashes, detailers (pro) & selfwash boxen moeten ook voldoen aan de normen voor afvalwater hoor :) zijn ze hier in Vlaanderen wel streng op :)
Terecht natuurlijk, maar mijn twijfels hebben vooral betrekking op de thuis-doehetzelvers.
In mijn dorp gaat het regenwater via slootjes langs de weg rechtstreeks naar het oppervlakte- en grondwater.
Als ik dan zo'n auto in het schuim op een oprit zie staan, roept dat toch wel bedenkingen op.

Zelf doe ik er niet aan mee. Als ik zelf eens iets aan de auto doe dan is dat uitsluitend met lauw water. Je kunt hoogstens zeggen dat ik het vuil dat van straat gekomen is, teruggeef aan de straat - ik voeg er echter geen chemicaliën aan toe.
 

Tuner111

Forumguru
Terecht natuurlijk, maar mijn twijfels hebben vooral betrekking op de thuis-doehetzelvers.
In mijn dorp gaat het regenwater via slootjes langs de weg rechtstreeks naar het oppervlakte- en grondwater.
Als ik dan zo'n auto in het schuim op een oprit zie staan, roept dat toch wel bedenkingen op.

Zelf doe ik er niet aan mee. Als ik zelf eens iets aan de auto doe dan is dat uitsluitend met lauw water. Je kunt hoogstens zeggen dat ik het vuil dat van straat gekomen is, teruggeeft aan de straat - ik voeg er echter geen chemicaliën aan toe.
Wel hier gaat zo goed als al het vuile water wel in de riolering hoor. Beken hebben we niet zooo veel waar ik woon
 

Canon-Eye

Forumguru
Vergis je niet hoor, veel mensen weten niet eens dat er uit het zicht een scheiding plaatsvindt tussen hemelwater en huishoudelijk afvalwater. In veel Nederlandse steden en grotere dorpen kent men het zg. Verbeterd Gescheiden Rioolstelsel. Daar zie je op straat niets van, maar het zit er wel.
Regenwater wil je eigenlijk niet in de waterzuivering hebben omdat het de hoeveelheid te behandelen water vergroot maar de effectiviteit en efficiency van de zuivering niet verbetert waardoor de kosten per saldo hoger worden.
 

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye , regenwater ga je toch zelf gaan verbruiken? Hier regenput van 10.000L en daar worden de toiletten mee gespoeld, was ik de wagen mee, kuis ik het terras mee. ... Is toch zinloos om niet te gebruiken? Daarna gaat het in de riolering.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye , regenwater ga je toch zelf gaan verbruiken? Hier regenput van 10.000L en daar worden de toiletten mee gespoeld, was ik de wagen mee, kuis ik het terras mee. ... Is toch zinloos om niet te gebruiken?
Mooi als het kan, als je daarvoor de ruimte en de mogelijkheden hebt.
Maar hé, blijf wel even realistisch - hoeveel procent van de bevolking kan dat realiseren? Laat staan hoeveel procent van de overtuigde twee-emmer-thuiskuisers?
Nog los van het feit dat chemicaliën toevoegen aan hetgeen over straat wordt uitgestort geheel los staat van de herkomst van het water waarmee dat wordt gedaan - en dáár zit mijn pijnpuntje.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Tuner111 mooi resultaat weer. Die was inderdaad toe aan een wasbeurt!

@Canon-Eye daarom zijn er steeds meer detail producten die biologisch afbreekbaar zijn. In ieder geval zijn de producenten hier ook mee bezig en zijn deze producten niet schadelijk voor het milieu.

Laten we het dan maar niet over uitstoot en voertuigen die vloeistoffen lekken hebben...

Dan was ik liever 100x m'n auto op de plaats, dan dat één dropl*l met een auto rond rijdt welke vloeistoffen lekt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Laten we sowieso bij voorkeur niet de aandacht afleiden van het ene probleem door te wijzen naar een ander probleem onder het motto "laten ze dáár nou eerst maar es wat aan doen!". Daar worden beide immers niet beter van...
 

leon-cupra

Forumguru
Mooi als het kan, als je daarvoor de ruimte en de mogelijkheden hebt.
Maar hé, blijf wel even realistisch - hoeveel procent van de bevolking kan dat realiseren? Laat staan hoeveel procent van de overtuigde twee-emmer-thuiskuisers?
Nog los van het feit dat chemicaliën toevoegen aan hetgeen over straat wordt uitgestort geheel los staat van de herkomst van het water waarmee dat wordt gedaan - en dáár zit mijn pijnpuntje.
hoe groot is de diameter van een regenput? Meter of 4? Moet toch bij iedere woning kunnen. Zelfs diegene met een klein koertje. In BE is het zowiezo verplicht bij nieuwbouw.
En chemicalien ... Als je weet wat sommige firma's dumpen in de oceaan ...
 

EdK

Forumguru
:sleep::sleep::sleep: Daarom gooi ik me afgewerkte olie altijd door het riool en niet meer in die straatput, want ja dan zie ik de volgende dag allemaal olie op het water drijven en geef ik een ander nog net zo makkelijk de schuld .....:sleep::sleep::sleep:

:ot::ot:
Tuner's Skoda Octavia RS Combi TDI DSG met veeel optie's... :ot::ot:
 

leon-cupra

Forumguru
Er zijn nogal wat mensen die helemaal geen koertje hebben, maar bv. in een appartement wonen.
Niet alles afmeten aan je eigen situatie, dat doe ik ook (meestal) niet.
voor alles is een oplossing. Meeste appartementblokken hebben een plat dak, zet daar een reservoir op. Je ziet dat toch veel in die amerikaanse films.
 

oco1979

Forumguru
als je maar geen verstopping krijg door gescheiden circuit,te weinig watervolume om genoeg te kunnen wegspoelen(das werk voor ontstoppngsdienst,die hebben werk zat met al eco afwatering)
 

Kurtje

Forumguru
Wat heb ik gedaan ?:
Foamen met gyeon foam
Wassen met gyeon Q2M BATHE +
Drogen met wat quick detailer Evo (bestaat niet meer in europa)
de ramen met Auto Finesse Crystal zowel buiten als binnen
Velgen eerst met Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover
daarna wassen met gyeon Q2M BATHE +
daarna drogen met wat quick detailer Evo (bestaat niet meer in europa)
daarna de banden ingewreven met GYEON Q2 Tire
Dan heel het interieur gestofzuigd.
dan het dashboard met Auto Finesse Total gekuist
dan alles andere dingen in het interieur ook met Auto Finesse Total.

Dat wat het weer zowat :D kleine 4 uur bezig geweest :)

Mag ik vragen waarom je eerst de auto wast en erna pas je velgen?
 
Bovenaan Onderaan