Dataverbruik met Skoda Connect

Horkje

Forumguru
Ik wil bijvoorbeeld via Skoda Connect de Google streetvieuw in mijn navagatie kunnen zien of het aantal beschikbare parkeerplekken.

Eerst dacht ik, ik verbind mijn smartphone wel met een kabel maar dan moet je elke keer opnieuw verbinden / Wlan aanzetten of koppelen. Daar heb ik dus weinig trek in. Ik wil gewoon de auto starten en karren met die handel....

Nu wil ik dus een data simkaart aanschaffen zodat de Skoda op en top connected is. Afhankelijk van het verbruik (500Mb of 5Gb) heb ik verschillende opties.

Ik kan het verbruik echter niet zo goed inschatten. Nu snap ik dat verbruik en mate van gebruik ook invloed hebben op elkaar maar als er mensen zijn die er ervaring mee hebben, dan hoor ik het graag.

Kortom, wat is jullie dataverbruik met Skoda Connect? En doe je dat ook met een extra losse SIM of toch anders?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb het in den beginne even bijgehouden bij mijn VW Conenct Media (Amundsen) de rit van Nijmegen naar Apeldoorn was 8 MB. Daarbij verkeersinformatie opgehaald en het weer bekeken.
Dingen als 3d google streetview zit niet op mijn toestel, dus dat kan ik je niet vertellen.

Maar heel spannend qua verbruik was het allemaal niet.
 

Horkje

Forumguru
@skodasuperb94 & @waaltje mijn telefoon als hotspot is vrij instabiel. Ook moet ik dan iedere keer eerst weer zo’n lastig wachtwoord invullen enzo.

Maar goed, om het eens een lange rit te testen is het geen gek idee natuurlijk. Ik ga dat toch maar even proberen....

Denk inderdaad dat Google earth wel aardig wat data kan opslokken. We gaan het zien binnenkort.

Bedankt zover iedereen!
 

waaltje

Senior Member
Kan helaas niet meer vinden hoeveel het voor mij was maar als ik me goed herinner was het iets van 50 MB voor een ritje van net 20 KM.
oohh ja en aanmlden met wachtwoord hoeft maar 1 keer, daarna hotspot aan voor je instapt en de rest gaat vanzelf
 

Horkje

Forumguru
Bij een iPhone moet je de hotspot steeds handmatig connecten, zo heb ik begrepen.

Klopt. In mijn geval met iPhone X en met iPhone 6s sowieso als hotspot vrij onstabiel, zeker als je op je iPhone dan nog iets anders doet kan het zomaar stoppen.... Via kabel en Wlan gaat dan beter maar uiteindelijk wil ik gewoon starten, wegrijden en connected zijn.

Later deze week eens een stukje rijden via kabel, internet op smartphone en Google earth eens proberen en dan het verbruik bekijken.

Wordt vervolgd....
 

Rallye

Forumguru
Bij VW kun je ook een stick kopen voor de verbinding. Afhankelijk van hoeveel je wilt uitgeven in 3G of 4G.
 

Bakkertje

Forumguru
1 keer genavigeerd met google earth maar dat gaat wel hard hoor, moet het ff terugzoeken maar is meer als de 8 mb die @Bakkertje hierboven vermeld

Ik heb dan ook geen Google Earth zoals aangegeven. De normale verkeersinformatie is niet zo gek veel aan data.

@Rallye die stick is niets anders dan een UMTS dongle die je in je USB poort steekt. Daarmee zou ik mijn auto als hotspot kunnen laten functioneren. Maar functioneel is dat niets anders dan dat ik op mijn telefoon de hotspot aanzet.
 

Rallye

Forumguru
Dat klopt, maar de verbinding tussen stick en navi is wellicht beter dan tussen telefoon en navi.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Met Cat7 kabel kun je in theorie zo'n 700 meter ver komen :deuk:

Zonder gekheid, er zijn ook alternatieven die gewoon op 12V werken waar je een Sim kaartje instopt en die dan als hotspot werken in de auto.
Voor de meer geavanceerde knutselaar je kunt een routertje gebruiken om een USB UMTS stick in te steken en dan op die manier een hotspot te maken. Daar ka je auto dan ook mee verbinden.

Ik deel overigens de ervaringen met de iphone hotspot, dat werkt niet altijd even lekker. Maar goed, mijn connect abonnement van VW is alweer 2 jaar verlopen en ik mis er eigenlijk niets aan.
Ja hij weet meer getailleerd waar de files staan, maar dat weet iedereen inmiddels en dus neemt ook iedereen die ene route om de files te ontwijken..
Per saldo levert het (op mijn trajecten in ieder geval) weinig op en kun je beter aansluiten in de file.
 

skodasuperb94

Forumguru
Voor de meer geavanceerde knutselaar je kunt een routertje gebruiken om een USB UMTS stick in te steken en dan op die manier een hotspot te maken

https://nl.aliexpress.com/item/Orig...32787434861.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.ztGI0p

Hoef je niet veel voor te knutselen hoor @Bakkertje ;) , gebruik deze in de superb en het instellen is peanuts.

Gaat direct een data simkaart in, instellen en je mobiele hotspot is klaar voor gebruik.
op deze manier heb ik altijd internet in auto zonder mijn telefoon.
 

Horkje

Forumguru
Met Cat7 kabel kun je in theorie zo'n 700 meter ver komen :deuk:

Zonder gekheid, er zijn ook alternatieven die gewoon op 12V werken waar je een Sim kaartje instopt en die dan als hotspot werken in de auto.
Voor de meer geavanceerde knutselaar je kunt een routertje gebruiken om een USB UMTS stick in te steken en dan op die manier een hotspot te maken. Daar ka je auto dan ook mee verbinden.

Het verbinden is op zich geen enkel probleem. Ik kan eenvoudig een SIM kaart in de auto plaatsen, dat zit er al standaard in.

Ik moet dan wel extra abonnementje nemen voor die extra SIM kaart. Of een soort pre-paid. Bij 500Mb dataverbruik is het ene voordeliger en bij 5Gb weer het andere, vandaar dat ik een beetje wilde weten wat het dataverbruik zou zijn.

Gisterenavond leek Skoda Connect overigens niet bereikbaar maar wellicht lag dat gewoon aan mijn iPone verbinding.
 

waaltje

Senior Member
Klopt. In mijn geval met iPhone X en met iPhone 6s sowieso als hotspot vrij onstabiel, zeker als je op je iPhone dan nog iets anders doet kan het zomaar stoppen.... Via kabel en Wlan gaat dan beter maar uiteindelijk wil ik gewoon starten, wegrijden en connected zijn.

Later deze week eens een stukje rijden via kabel, internet op smartphone en Google earth eens proberen en dan het verbruik bekijken.

Wordt vervolgd....


aha ja daar heb ik geen last van me android haha benieuwd wat het verbruik bij jouw is
 

CDK

Forumguru
Het is niet alleen de connect app die data verbruikt, zodra je in de auto zit schakelt je telefoon over op het WiFi netwerk van de auto, dus altijd voor de 5gb gaan @Horkje.
 

Horkje

Forumguru
zodra je in de auto zit schakelt je telefoon over op het WiFi netwerk van je auto @Horkje.

Das goed om te weten @Corné de Kluijver

Dus dan ook bij Apple carplay, Spotify zou alles van die specifieke autobundel gaan?

Heb nu bij mijn huidige provider een data SIM abonnement besteld. Zit maar 500Mb op en kost inclusief bundelvoordeel of hoe dat dan ook heet maar vijf piek per maand. Omdat ik echter van de andere abonnementen in ons huishouden iets van 20Gb per maand aan 4G beschikbaar heb en ik alles onderling weer kan verdelen moet ik het daarmee wel gaan redden.

Desnoods krijgen dochtertjelief of vrouwlief maar eens wat minder Gb’s ;)

Ik laat sowieso binnenkort weten wat dan ongeveer het dataverbruik ongeveer is.
 
Bovenaan Onderaan