Dataverbruik met Skoda Connect

sinds 1 week een simkaart in gebruik voor data in de Kodiaq. Verbruik op 1 week 500Mb. ik hoop dat dit echter niet 100% standaard is en mede te wijten aan het vele uitproberen van functies. Normaal wens ik deze data vooral te gebruiken voor de meer acurate verkeersinfo dan de TMC. Ik heb dan momenteel ook geen idee waar alle overige data aan opgegaan is. Mogelijk een update die ik, dacht ik toch, onmiddellijk had geannuleerd. (had per ongeluk online update gekozen ipv card/USB).
 

Horkje

Forumguru
Inmiddels heb ik aardig inzicht in het dataverbruik met Google Earth in de navigatie met behulp van Skoda Connect.

Ik kom gemiddeld uit op 1Mb per kilometer. Dat lijkt heel wat maar dat is het niet (vind) ik....

Ritje heen en weer naar Belgie (niet voor vuurwerk maar voor heul veul Belgische speciaalbiertjes) totaal iets van 200 kilometer zat rond de 190 Mb.

Paar keer stadsverkeer door diverse wijken rond de 30 kilometer iets van 40 Mb. Zojuist nog via allerlei fileomleidingen 80 kilometer 72 Mb.

Bij het “installeren” van de Simkaart kreeg ik de optie om alle dataverbruik in de auto via deze Simkaart te laten verlopen. Dat heb ik niet gedaan waardoor ik nu weet dat alle data van deze Simkaart alleen met Skoda Connect is verbruikt.

Kortom, best positief. Geen storingen en relatief weinig verbruik.
 

Cordoba

Forumguru
@Horkje Als je in plaats van Google Earth gebruik maakt van Google Maps, kom je nog veel lager uit in gebruik, of gaat dat niet in jouw situatie?
Ik zie al dat ik niet de enige ben die af en toe naar de Zuiderburen gaat voor wat speciaalbier, ik ben al eens op een forummeeting verschenen met een volle kofferbak met bier (vooraf even de grens over gereden om wat in te slaan).
 

Horkje

Forumguru
@Cordoba via Smartphone en Apple carplay zou ik denk ik wel Google Maps kunnen gebruiken.

In dat geval zou ik de telefoon eerst met een kabeltje moeten verbinden. Niks mis mee maar het kan met Skoda Connect wat makkelijker.

Met Skoda Connect hoef ik niks te doen. Auto starten en plug and play zeg maar. Niet alleen de Google Earth weergave maar ook alle tankstations met de actuele pompprijzen, garages en aantal beschikbare parkeerplaatsen. Beetje gadget achtig natuurlijk maar toch handig....

En bij onze zuiderburen veel meer keuze en vaak goedkoper. Daar rij ik graag een stukje voor om :cheers:
 

Bakboord1

Forumguru
Vergeet niet om er ook te tanken, kan bij benzine zomaar 25ct per liter schelen als je iets verder over de grens bent. Dan verdien je de omweg zo terug.
 

Cordoba

Forumguru
Vergeet niet om er ook te tanken, kan bij benzine zomaar 25ct per liter schelen als je iets verder over de grens bent. Dan verdien je de omweg zo terug.

Dat is bij mij standaard, en voor de meeste bier-adressen heb ik ook een pomp op een paar honderd meter afstand. Een paar weken terug nog even wat euro98 getankt voor 1,40 / liter, een handig adres is de Truckstop in Meer, zit hemelsbreed misschien 50 meter over de grens (op de A16 al naast Hazeldonk de afrit transportzone Meer pakken)
 

Bakboord1

Forumguru
Dat is bij mij standaard, en voor de meeste bier-adressen heb ik ook een pomp op een paar honderd meter afstand. Een paar weken terug nog even wat euro98 getankt voor 1,40 / liter, een handig adres is de Truckstop in Meer, zit hemelsbreed misschien 50 meter over de grens (op de A16 al naast Hazeldonk de afrit transportzone Meer pakken)

Haha, dat was mijn achtertuin. Ik tank nu altijd in Wuustwezel bij Maes maar dat is wat verder van de snelweg vandaan. Met ernaast idd een drankenhandel.
 

Horkje

Forumguru
Ben zelf in Essen net over de grens onder Rozendaal geweest. Volgens mij is daar zo’n grote kleding outlet in de buurt. Kan mevrouw Horkje de volgende keer daar uitstappen en meneer Horkje weer bier inslaan :D

De Caigny in Essen dus. Stuk goedkoper en nog nooit zoveel keuze gezien :dankje:
 

Cordoba

Forumguru
Ben zelf in Essen net over de grens onder Rozendaal geweest. Volgens mij is daar zo’n grote kleding outlet in de buurt. Kan mevrouw Horkje de volgende keer daar uitstappen en meneer Horkje weer bier inslaan :D

De Caigny in Essen dus. Stuk goedkoper en nog nooit zoveel keuze gezien :dankje:

Inderdaad daar kom ik ook al jaren, en als je heel schuin oversteekt vanaf de gebroeders De Caigny bij de Esso tanken. Vroeger ging ik op zondagmorgen regelmatig naar Merksem en dan op de terugweg even via DeCaigny in Essen. Een ander adres in die buurt was Peeters in Horendonk, de laatste maanden dat zij open waren heb ik nog glazen uit mogen zoeken in de privé kelder. (ik verzamel bierglazen, en zo'n mogelijkheid om glazen die decennia lang hebben staan te verstoffen bij een drankenhandel is uniek).

Die outlet bij Roosendaal heet Rosada, vlakbij de verticale windtunnel waar je 'vrije-val' kunt oefenen voor parachutespringen. Rozendaal ligt in Gelderland bij Arnhem.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik Skoda Connect eigenlijk alleen om de verkeersinformatie zichtbaar te maken op de kaart. Dan zit ik ongeveer op 1 Mb per dag. Zet je de Google Earth optie aan dan gaat het zo naar 50Mb.
 

CBreedijk

Donateur
heb t nog niet gebruikt, wel 10gb abo'tje voor weinig (hoewel, altijd te veel).
voor idd google earth, wifi passagiers en weet ik wat nog meer.

5gb was 1€ goedkoper, dus ja, wat kies je dan....
 

Horkje

Forumguru
Tis maar net hoeveel je nodig hebt. Met Google Earth gemiddeld 1Mb per kilometer.

Dus 5 Gb per maand zou al genoeg kunnen zijn als je minder dan 5.000 kilometer rijdt.

Maar, marketing, oh marketing; nog een eurootje erbij en dubbele hoeveelheid dat voelt toch nog veel beter. Goeie deal toch?
 

CBreedijk

Donateur
idd.
en dan liever nu 1€ p maand "meer" dan zo toch IPad/tel op de skoda-wifi en alle mails binnenhalen (push-mail).

en dan meerverbruik bijbetalen.
(ja kan plafond instellen, maar dat zijn meer handelingen en ergernissen m.i.)
 

dn-co

Actief lid
Los van het dataverbruik van het systeem wil ik wat ervaringen delen m.b.t. de manier van verbinden tussen de telefoon en de Columbus.

Ik heb in mijn S3 met Columbus in het begin het systeem met de hotspot van mijn telefoon (Samsung Galaxy S7 Edge) verbonden.
Resultaat:
+ stabiele verbinding
+ voldoende snelheid om meerdere apparaten met de WiFi van de auto te verbinden.
- het duurt lang voordat de auto online komt. Soms neer dan 1 minuut.
- telkens de hotspot functie op de telefoon activeren. Dit vergat ik wel eens en was dus soms per ongeluk offline.
- geen internet meer op de telefoon omdat de Columbus de simkaart "over neemt" in de business modus op Bluetooth. ( geen streaming media zoals Spotify mogelijk )
- het gebruik van de hotspot functie op de telefoon gebruikt meer energie dan de phonebox in de S3 draadloos weer bijlaad. Alsnog de telefoon aansluiten met een kabel is noodzakelijk. Daar gaat de coole draadloos laden functie.

Nu heb ik na een reset van de Columbus een internetverbinding via Bluetooth tethering gemaakt en vervolgens mijn telefoon weer van internet voorzien via de WiFi van de auto.
Resultaat:
+ stabiele verbinding
+ voldoende snelheid om meerdere apparaten via de WiFi van de auto te verbinden
+ de auto komt na het inschakelen van het contact binnen 15 seconden online
+ Bluetooth van de telefoon staat altijd aan dus niet meer per ongeluk offline
+ telefoon maakt automatisch verbinding met de WiFi van de auto dus muziek via Spotify galmt door de speakers.
+ stroomverbruik op de telefoon is beduidend lager. De telefoon wordt keurig draadloos geladen. Ook met stevig dataverbruik.

Met deze laatste configuratie ben ik helemaal happy en een extra simkaart in de externe module van de Columbus is niet nodig met mijn unlimited telefoonabonnement.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan