Dataverbruik met Skoda Connect

CBreedijk

Donateur
T-Mobile unlimited zakelijk.
Extra sim is daarbij ook mogelijk echter kan er maar 1 sim tegelijk aangemeld zijn op het netwerk.

Dat is iid duo-Sim optie. Welke voor in de auto geen optie is.
En doordat t unlimited is, wordt geen multi data Sim aangeboden omdat ze bang zijn dat er “misbruik” van gemaakt wordt. 1x unlimited of 2x unlimited - maakt geen bal uit zou ik zeggen ;)
 

waaltje

Senior Member
Nu heb ik na een reset van de Columbus een internetverbinding via Bluetooth tethering gemaakt en vervolgens mijn telefoon weer van internet voorzien via de WiFi van de auto.

uuuuuhhm hoe heb je dit gedaan? met andere woorden hoe gaat dit?? haha ben nog niet zo aangelegd dat ik weet wat je hiermee bedoelt maar klinkt wel interessant
Ben vandaag heen en weer naar putten(190 Km totaal) gereden met de hotspot aan ruim 700 MB verbruikt met de navigatie en dochterlief bijna heel de weg op YouTube op de tablet dus dat valt mee. Galaxy S 8 laadde wel op maar ging idd langzamer door gebruik hotspot.
 

dn-co

Actief lid
uuuuuhhm hoe heb je dit gedaan? met andere woorden hoe gaat dit?? haha ben nog niet zo aangelegd dat ik weet wat je hiermee bedoelt maar klinkt wel interessant
Ben vandaag heen en weer naar putten(190 Km totaal) gereden met de hotspot aan ruim 700 MB verbruikt met de navigatie en dochterlief bijna heel de weg op YouTube op de tablet dus dat valt mee. Galaxy S 8 laadde wel op maar ging idd langzamer door gebruik hotspot.
Ik zal mijn best doen om het uit te leggen:
Columbus instellingen:
- WLAN verbinding met de hotspot van je telefoon verbreken
- Ga naar bluetooth instellingen en selecteer "verbonden apparaten"
- Raak de naam van het toestel aan waarmee je via bluetooth het internet wilt delen
- selecteer daar de business functie

Instellingen telefoon:
- in het instellingen menu ga je naar "mobile hotspot en tethering"
- zet internet delen via bluetooth aan
 

waaltje

Senior Member
Dank je @dn-co ga het eens uitproberen, is het niet zo dat nu kwaadwillende via bleutooth je internet verbinding kunnen gebruiken?
 

Spector

Forumguru
Dat ga ik vanavond ook eens proberen in te stellen. Volgens mij heb je nog steeds verbinding via je hotspot van je telefoon dan Waaltje en dus dan een wachtwoord nodig.
 

dn-co

Actief lid
Ik zal mijn best doen om het uit te leggen:
Columbus instellingen:
- WLAN verbinding met de hotspot van je telefoon verbreken
- Ga naar bluetooth instellingen en selecteer "verbonden apparaten"
- Raak de naam van het toestel aan waarmee je via bluetooth het internet wilt delen
- selecteer daar de business functie

Instellingen telefoon:
- in het instellingen menu ga je naar "mobile hotspot en tethering"
- zet internet delen via bluetooth aan
Nog even een toevoeging: maak vervolgens met je telefoon een internetverbinding via de WiFi van de auto.
In de business modus op Bluetooth neemt de auto je simkaart over en heb je op je telefoon geen verbinding meer met je telecom provider.
 
Laatst bewerkt:

dn-co

Actief lid
Dat ga ik vanavond ook eens proberen in te stellen. Volgens mij heb je nog steeds verbinding via je hotspot van je telefoon dan Waaltje en dus dan een wachtwoord nodig.
Je WiFi hotspot zet je uit. De auto neemt nu via Bluetooth je simkaart over. Daar krijg je bij een Android toestel ook een melding over.
 

CharlesTucker

Forumguru
Even een oud topic oprakelen, ik had dit bewaard voor de levering van m'n nieuwe auto. Ik heb gisteren geprobeerd om dit ook zo in te stellen, volgens de uitleg van @dn-co (dank!, duidelijk verhaal). Helaas is het niet gelukt. Hij connect wel via Bluetooth, maar er wordt geen dataverbinding opgebouwd. Volgens mij en de handleiding komt dat omdat deze manier van verbinden vereist dat je telefoon het rSAP protocol ondersteunt. De mijne (Motorola G4 Plus) doet dat niet. Het interessante is wel dat als ik eenmaal een verbinding heb opgezet via m'n hotspot, ik m'n hotspot daarna wel kan uitzetten, de verbinding blijft dan wel behouden via bluetooth. Kennelijk is rSAP alleen nodig om de verbinding te maken, niet om 'm vast te houden.

Mijn probleem met de hotspot is dat ik regelmatig vergeet die aan te zetten, verder werkt het prima, de auto komt ook snel genoeg on-line. Een nieuwe telefoon (met rSAP en QI voor draadloos opladen) komt er voorlopig niet. Als alternatief denk ik dat ik eerst eens ga proberen om de tasker-app te kopen, en dan daarmee ervoor te zorgen dat ie de hotspot automatisch opstart als ik m'n huis verlaat.
 

dn-co

Actief lid
Even een oud topic oprakelen, ik had dit bewaard voor de levering van m'n nieuwe auto. Ik heb gisteren geprobeerd om dit ook zo in te stellen, volgens de uitleg van @dn-co (dank!, duidelijk verhaal). Helaas is het niet gelukt. Hij connect wel via Bluetooth, maar er wordt geen dataverbinding opgebouwd. Volgens mij en de handleiding komt dat omdat deze manier van verbinden vereist dat je telefoon het rSAP protocol ondersteunt. De mijne (Motorola G4 Plus) doet dat niet. Het interessante is wel dat als ik eenmaal een verbinding heb opgezet via m'n hotspot, ik m'n hotspot daarna wel kan uitzetten, de verbinding blijft dan wel behouden via bluetooth. Kennelijk is rSAP alleen nodig om de verbinding te maken, niet om 'm vast te houden.

Mijn probleem met de hotspot is dat ik regelmatig vergeet die aan te zetten, verder werkt het prima, de auto komt ook snel genoeg on-line. Een nieuwe telefoon (met rSAP en QI voor draadloos opladen) komt er voorlopig niet. Als alternatief denk ik dat ik eerst eens ga proberen om de tasker-app te kopen, en dan daarmee ervoor te zorgen dat ie de hotspot automatisch opstart als ik m'n huis verlaat.
Met IFTT kun je volgens mij een scriptje maken waarbij de hotspot aangaat zodra je verbinding maakt met de Bluetooth van de auto.
 

CharlesTucker

Forumguru
Thanks, daar had ik ook al even naar zitten kijken, IFTTT heb namelijk ik al, tasker niet. Maar voor zover ik begrepen heb na even kort googelen kan IFTTT wel herkennen dat je verbinding maakt met de BT van de auto, maar kan het niet je hotspot activeren, iets met veiligheid en permissies of zo. Het kan zijn dat ik wat oude informatie bekeken heb. Ik denk dat ik er vanavond meer serieus naar ga kijken, ik moet nu eigenlijk werken :)
 

Rallye

Forumguru
Voor Android heb je ook apps die het rSap protocol op je telefoon zetten. Zou je ook kunnen proberen....
 

CharlesTucker

Forumguru
Bedankt voor de tip. Vooralsnog heb ik vandaag tasker aangeschaft (daar kun je nog veel meer leuke dingen mee doen). M'n eerste taakje was uiteraard om the hotspot aan te zetten als m'n telefoon een bluetooth verbinding heeft gemaakt met de auto. Werkt op zich goed, maar wat @dn-co ook al meldde, het duurt nogal lang voor de auto online komt, en het batterijverbruik bij gebruik als hotspot is nogal hoog. Mocht ik daar echt problemen mee krijgen ga ik eens naar zo'n rSAP app zoeken.
 

MarcGeerts82

Nieuw lid
Welk zijn interessante rss nieuwssites om toe te voegen, en hoe kan ik die toevoeten? Ik kan vb van HLN en Het nieuwsblad geen deftig werkende RSS site vinden om toe te voegen...
 

Spector

Forumguru
Met IFTT kun je volgens mij een scriptje maken waarbij de hotspot aangaat zodra je verbinding maakt met de Bluetooth van de auto.

Iemand ooit dit scriptje kunnen achterhalen? Ik heb mij een beetje lopen ergeren aan het feit dat als ik onderweg instap ik vervolgens de hotspot van mij iPhone uit en aan moet zetten voordat de wlan verbinding gemaakt wordt met de Columbus. Met een scriptje waarmee de hotspot automatisch gestart wordt als de auto verbinding maakt met bluetooth zou dit een beetje ergernis schelen.
 

dn-co

Actief lid
Iemand ooit dit scriptje kunnen achterhalen? Ik heb mij een beetje lopen ergeren aan het feit dat als ik onderweg instap ik vervolgens de hotspot van mij iPhone uit en aan moet zetten voordat de wlan verbinding gemaakt wordt met de Columbus. Met een scriptje waarmee de hotspot automatisch gestart wordt als de auto verbinding maakt met bluetooth zou dit een beetje ergernis schelen.
@CharlesTucker is het gelukt met Tasker.
Wellicht dat hij je kan uitleggen hoe dit werkt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Gentlemen, ik had het met tasker inderdaad vrij snel voor elkaar, scriptje schrijven was erg eenvoudig. Het heeft zo'n anderhalve maand ook goed en probleemloos gewerkt. Maar de laatste dagen hapert het helaas wat. Ik heb nog niet de tijd genomen/gevonden uit te zoeken wat nu het probleem is. Verbinden via bluetooth gaat prima, altijd probleemloos. Gisteren zag ik wel dat de auto niet online kwam, m'n vrouw was erbij, dus die heeft tijdens het rijden wat op mijn telefoon zitten duwen. Zij vertelde dat de hotspot wel degelijk aan stond. Zij heeft 'm handmatig uitgezet, en na een paar seconden weer aan. Toen kwam de auto wel netjes online. Kortom, dit vereist wat meer onderzoek, misschien stiekem s' nachts een keer een nieuwe versie ergens van geinstalleerd of zo, vreemd is het wel.

Wat @Spector al zegt echter, tasker is alleen voor android beschikbaar. Wat IFTTT betreft, ik weet het niet 100% zeker, maar toen ik zelf aan het uitzoeken wat de beste manier was dacht ik gevonden te hebben dat IFTTT om beveiligingsredenen niet de hotspot mag/kan aanzetten. Ik heb het echter niet zelf geprobeerd. En als het al waar is, misschien geldt dan dan alleen voor android, niet voor iPhone?
 
Bovenaan Onderaan