Het grote winterbanden topic: winters 2016-2019

Status
Niet open voor verdere reacties.

0ri0n88

Forumguru
Neem me niet kwalijk @Disaster-Master ik dacht uit je 1e verhaal op te maken dat je het pedaal vol intrapte en daarmee het gaspedaal bedoelde. Als de abs ingrijpt dan zul je het rempedaal bedoeld hebben.
 

Tallguy

Forumguru
Hier gaan we weer verder met de terugkerende vragen, discussies, foto's, vragen over winterbanden.

upload_2017-10-9_8-50-6.png

Het is niet(!) de bedoeling in dit topic de banden te koop te zetten...daar is onze Forum Bazaar voor. Als dit toch gebeurd zullen de mods die postings verwijderen.


Enjoy! :cheers: :cheer:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Gege

Lid
Hallo,

Heb heden nog eens set winterbanden staan op stalen velg afkomstig van mijn SII. (205/55/R16)
Vorige winter bleek bij het plaatsen van deze set op mij nieuwe SIII dat deze bandenmaat niet geschikt is voor SIII.

Nu heb ik een kandidaat met een Octavia Combi 2015 die velgen met de winterbanden wenst over te nemen.
Iemand een idee of deze voor deze Octavia wél geschikt zijn ?

Alvast bedankt !

G.
 

Bakkertje

Forumguru
qua steek gaat dat gewoon passen is allebei 5x112 naafgat is ook hetzelfde.

Maar waarom past het niet op een s3?
 

Gege

Lid
Zal eens kijken, was een serieuse afwijking. De man van de bandencentrale die de velgen monteerde op de nieuwe SIII had me er voor gewaarschuwd....
 
205/55-16 is een standaardmaat voor een Octavia. Zou voor de zekerhwid even de ET waarde checken. Weet niet if die bij S2 en O3 voldoende overeenkomt. Zo ja dan komt het goed
 

Bakkertje

Forumguru
Ja de omtrek zal anders zijn inderdaad, maar zo enorm afwijkend zal het toch niet zijn?
Ik weet niet welke bandenmaat er op een S3 ligt, maar voor mijn Passat (kan zomaar hetzelfde zijn) klopt het vrij aardig:
upload_2017-9-15_10-24-46.png
 

Gege

Lid
SIII werd afgeleverd met 215/55/R17
Bijkomende probleem was dat ik bij het inrijden van de garage (hellend) ik soms met de onderkant van de wagen de blauwe boordsteen van de garage raakte...
 

CDK

Forumguru
Octavia 2 en Superb 2 is probleemloos uitwisselbaar. Superb 3 wielen hebben een grotere rolomtrek. Dat wil overigens niet zeggen dat het niet past!! Hier op het forum rijdt ook iemand rond met een S2 waar een band-wiel combinatie van een S3 onder zit :jaja:
 

Gege

Lid
Iemand enig idee wat dergelijke set nieuw kost ? --> 4 stalen velgen + Continental Wintercontact 205/55/R16 ?
Kwestie van een prijs te kunnen te maken naar de overnemer toe... Banden hebben 1 seizoen dienst gedaan.
 

Canon-Eye

Forumguru
was een serieuse afwijking.
Hóé serieus was die afwijking dan?
Bedenk dat er geen enkele auto af fabriek wordt geleverd met een exact correct aanwijzende snelheidsmeter.
Dat heeft o.a. te maken met de goedkeuringseisen voor nieuwe modellen. Die schrijven al in een sinds 1975 bestaande EEG-richtlijn (zo heette de EU toen nog) voor dat de snelheidsmeter nooit minder dan de actuele snelheid mag aanwijzen, en niet meer naar boven mag afwijken dan 10% van de werkelijke snelheid plus 4 km/u*).

Dus zorgen autofabrikanten ervoor dat hun snelheidsmeters af fabriek ergens tussen deze twee waarden in aangeven, dat laat ruimte over voor variaties bij het later monteren van andere wielen/banden.

*) Voor de nazoekers: Richtlijn 75/443/EEG, Bijlage II).
 
Ja de omtrek zal anders zijn inderdaad, maar zo enorm afwijkend zal het toch niet zijn?
Ik weet niet welke bandenmaat er op een S3 ligt, maar voor mijn Passat (kan zomaar hetzelfde zijn) klopt het vrij aardig:
Bekijk bijlage 62154
De S3 heeft 215/55-17. Volgens mij de Passat ook.

Dan kom je met de 205/55-16 op een afwijking van 5.44%. Op zich wel overkomelijk, maar je tellerafwijking komt natuurlijk wel bovenop de afwijking die al standaard meegeleverd wordt. En dan zou het mij teveel worden.

Octavia 2 en Superb 2 is probleemloos uitwisselbaar. Superb 3 wielen hebben een grotere rolomtrek. Dat wil overigens niet zeggen dat het niet past!! Hier op het forum rijdt ook iemand rond met een S2 waar een band-wiel combinatie van een S3 onder zit :jaja:
Vollere wielkasten is vaak mooier. Maar andersom :nailbiting:
Maar inderdaad, ze zullen er zeker onder passen ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan