Probleem met vermogen en temperaturen

Stolwijk

Nieuw lid
Heeft er iemand problemen met de watertemperaturen terwijl er vermogen gevraagd word met caravan

Nu superb3 2.0 maar kan in de bergen niet op 90 graden blijven
 

Stolwijk

Nieuw lid
Koelwaterproblemen
Rijden met de combinatie Fendt 495 met max 1700 kg
Niet gewend dat watertemperatiren oplopen tot 115 / 120 graden
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb me laten vertellen dat de meter van de watertemperatuur geen exacte meter is. Bij normale bedrijfstemperatuur staat ie op 90. Als de auto te warm wordt staat ie strak in de hoek. Het is aan of uit zeg maar.
Draait de koelvin wel gewoon?
 
Ik herken het wel. In de bergen liep bij elke helling olie en koelwatertemperatuur op. Knaus 500 FDK erachter van 1500 kilo.

Koelwater tot 115 graden, olie zat dan al op 130 graden. Bij dat grensje is voor mij het signaal om even te stoppen en de boel stationair op adem te laten komen. Dus dat ook maar gedaan.

Ik heb wel een lichtere motor dan jij (1.6tdi). Is voor mij ook de eerste auto waarbij de temperatuur oploopt met de caravan erachter. Het koelsysteem lijkt wat aan de lichte kant. Zeker gezien de buitentemperatuur bij mij slechts 22 graden was. Ik ben erg benieuwd hoe hij zo'n zelfde rit bij 35 graden doet...
 

Bakkertje

Forumguru
@Superb III combi Ik rijd ook met een 1.6 TDI (120 pk) en ook met caravan, een Wilk 530 van 1500 kg. De watertemperatuur is bij mij nog nooit van de 90 af geweest. De olietemperatuur loopt wel op richting 120 graden, maar dat was in z'n 3 een berg op ..
 

Stolwijk

Nieuw lid
Ik vind dat het niet moet kunnen dat deze toch moderne auto's zorgen voor een noodstop of benadering van de wegenwacht
Ook al is idd 22 of 35 graden

Nog nooit meegemaakt.
Skoda geeft aan dat dit het nieuwe rijden is

Net als vroeger ramen open en kachel aan
 

CDK

Forumguru
@Stolwijk, draai je wel genoeg toeren bergop? Te laag in de toeren draagt bij aan oververhitting namelijk. Wat kan werken is de olietemperatuur in je maxidot scherm zetten, zodra je ziet dat de temperatuur van de olie oploopt boven de 115 en richting de 120 graden gaat, dan moet je terugschakelen. Meer toeren draaien is meer koeling, laat hem maar gerust 4000rpm draaien, dat is beter als 2000 bergop :jaja:
 

Sonck

Lid
@Stolwijk, draai je wel genoeg toeren bergop? Te laag in de toeren draagt bij aan oververhitting namelijk. Wat kan werken is de olietemperatuur in je maxidot scherm zetten, zodra je ziet dat de temperatuur van de olie oploopt boven de 115 en richting de 120 graden gaat, dan moet je terugschakelen. Meer toeren draaien is meer koeling, laat hem maar gerust 4000rpm draaien, dat is beter als 2000 bergop :jaja:

Volledig gelijk heb je daar :)
Ik heb met men 2.0 190 pk zeelf met 1,7 tot 1,8ton aanhangwagen nog nooit met men water boven de 90° geweest en ok de olie klimt soms tot 118 maar dan moet ik echt hard blazen tegen 125 een serieuze helling in de ardennen maar eens de helling over daalt hij dan snel naar 105° dat is zo het gemiddelde als de aanhanger trek , en dat is veel , zo een 35.000 km/jaar van de 90.000/jr in totaal.

Denk dat je toch best eens bij de dealer gaat om de termostaat wat bij te regelen zodat hij sneller opengaat
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Het is bij mij ook alleen bergop @Bakkertje en het toeren draaien dat @Corné de Kluijver benoemt doe ik uiteraard ook. Helpt wel wat, maar niet voldoende.

Olietemp is de eerste die oploopt. Zodra die boven 120 graden is begint de koelvloeistof temperatuur mee te bewegen.

Zoals gezegd, eerste auto waarmee ik dat meemaak. En heb toch al een paar keer een caravan over de alpen getrokken, zowel licht als zwaar gemotoriseerd...
 

hemi24

Forumguru
Het is bij mij ook alleen bergop @Bakkertje en het toeren draaien dat @Corné de Kluijver benoemt doe ik uiteraard ook. Helpt wel wat, maar niet voldoende.

Olietemp is de eerste die oploopt. Zodra die boven 120 graden is begint de koelvloeistof temperatuur mee te bewegen.

Zoals gezegd, eerste auto waarmee ik dat meemaak. En heb toch al een paar keer een caravan over de alpen getrokken, zowel licht als zwaar gemotoriseerd...

Excact zo had ik het ook met de Golf 7 Variant met 1.6 TDI en de caravan: olie loopt op tot 120 graden en dan gaat het koelwater mee oplopen.
Meer toeren maken biedt geen oplossing. Enige remedie is minder vermogen vragen door af te zakken naar een lagere snelheid van 80 tot 85 km/h...
 

Stolwijk

Nieuw lid
Dit geldt voor mij dus ook
Passat, tiguan, Touran geen problemen met op papier vergelijkend of minder aan specificaties op dezelfde routes in de Alpen met dezelfde caravan

Echt verbaasd wat er gebeurd en dat Skoda dit acceptabel vind
Dat kan toch niet 2017

Is de toegang van de grill niet een obstakel ?
 

hemi24

Forumguru
Probleem bij de tweede generatie commonrail diesels en net zogoed bij VW...
Te klein circuit als je mij vraagt.
 

VolvoFox

Senior Member
Ik ben het inmiddels gewend. Met caravan van > 1300 kg icm langere klimmen zijn zowel mijn C4 Picasso als opvolger Volvo V70 in het rood gekomen. Voordeel van de Superb is dat de temperatuur wel fors oploopt maar dat ik niet stil kom te staan:D En dat ik nu voor water en olie een klokje heb.
 

Sonck

Lid
heeft de 190pk dan een ander koelsysteem ?
blijkt wel want ik heb daar nooit last van en zoals ik al vertelde blijft de loie lekker onder de 120 als ik echt zwaar moet klimmen aan +-120km/u met dubbelas aanhanger en toaal toch rond de 1,5 ton, water blijft altijd mooi op 90° staan .

Als ik rond de 100 rij aan een heel gezapig tempo dan zit de olie zelf onder de 100°.

is misscchien wel zelfde blok als de 150pk maar de onderdelen er rond zullen wel verschillend zijn ?
 

Bakkertje

Forumguru
Nee @Sonck ik heb dat bij mijn 120 pk 1.6 TDI (in een Passat weliswaar) ook. Water blijft op 90 graden en olie loopt op naar 120 als je het echt heel bont maakt (in z'n 3 berg op)
 

Renkie

Forumguru
Wat even belangrijk is:
- Hebben jullie een trekhaak die wegklapbaar is onder de auto en dus 100% in de fabriek geplaatst is. (hendel in kofferbak)
- Of hebben jullie een trekhaak die in NL door de dealer / importeur er later onder gezet is.
- Motortype
- Handbak of automaat

Als je dergelijke problemen in kaart wilt brengen zal je dat soort gegevens goed moeten vermelden. In Nederland wordt heel vaak zelfs als je een nieuwe auto met trekhaak besteld de trekhaak achteraf bij importeur / dealer er onder gezet. En dat werkt ook goed, maar vaak worden in de fabriek zaken als koeling aangepast en niet iedere dealer gaat daar even slim mee om. Het wegklapsysteem met hendel in kofferbak is dermate complex dat ze dat wel in de fabriek laten doen.

Ik heb zelf een 2.0 TDI 150pk handbak, zodra ik een stuk ervaring heb richting Kroatië meld ik mij. Bij mij zit er af fabriek een wegklapbare trekhaak onder met hendel in de kofferbak.

En m.b.t. de post over een zware aanhanger: Een caravan vangt echt heel veel meer wind dan een tandemasser van 2 ton..... daar moet je ook rekening mee houden.

Overigens klopt het verhaal dat de water temperatuur meter bij VAG tussen de +- 80 en 110 strak op 90 blijft. Dat kun je ook zien met Vagcom / VCDS. Dus als 2 mensen 30 graden verschil op het dashboard hebben (90 vs 120) hoeft dat niet daadwerkelijk 30 graden te schelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 1 keer de watertemperatuur naar 95 graden zien gaan, met een olietemperatuur richting 125 graden.
Echter had ik net de top bereikt en zijn de temperaturen snel weer gezakt. Volgens mij was dat ergens op de Fernpas.
Dit met een 190pk DSG met trekhaak af fabriek en caravan van zo'n 1300 à 1400kg.
 
Bovenaan Onderaan