Probleem met vermogen en temperaturen

Bakkertje

Forumguru
Mijn bijdrage dan maar om ook een auto met 1.6 TDI 120 pk maar dan in een Passat toe te voegen.

Bij normaal gebruik altijd water op 90 olie tussen 90 en 100 graden. Bij file rijden zelfs lager.

Met bomvolle bepakking (5 personen, 1500 kg caravan) water nog steeds 90 graden. Olie tussen 104 en 125 graden. Rit van NL naar Normandië.

Mijn bevriende vw monteur vertelde overigens dat de watertemperatuur meer een goed niet goed wijzer is, het is geen 0 - max schaal. Bij een goed werkende koeling staat de wijzer in het midden (90 graden).

Ow ja, mijn trekhaak is achteraf gemonteerd en mijn grille is onder en boven de bumper open.
 

turboturbo

Forumguru
Mijn bevriende vw monteur vertelde overigens dat de watertemperatuur meer een goed niet goed wijzer is, het is geen 0 - max schaal. Bij een goed werkende koeling staat de wijzer in het midden (90 graden).
De marge schijnt tussen de 80° en de 100°C te liggen (zoiets) voordat het naaldje uit de middenstand gaat bewegen heb ik ook weleens gelezen. De watertemperatuur van mijn Octavia is altijd 87°C, heel soms iets hoger richting 92°C dan springt de fan aan. Maar pijltje staat altijd strak op 90°C.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
De enige echte maatstaf voor wel of niet goed warm c.q. (te) heet is de olietemperatuur.
Als ik mijn F2 Greenline even als voorbeeld neem:
  • Bij normaal gebruik op provinciale 80 en 100km wegen is hij na zo'n 10 à 12 km boven de 80 graden, wordt dan niet warmer dan 90-93 graden.
  • Op de snelweg bij flink doorrijden loopt de temperatuur op tot 103-106 graden, maar eenmaal weer van de snelweg af daalt dat weer snel naar ca. 95.
  • Bij rijden met de caravan wil het bij klimwerk weleens richting de 115 gaan.
  • Bij een tankstop of andere pauze laat ik de motor doordraaien totdat de 100 uit de display is, oftewel gezakt tot 99 graden.
  • Onder al deze wisselende omstandigheden blijft de koelvloeistofwijzer vanaf 5 à 10 minuten na koude start continu strak op 90 graden staan - wat mij betreft kan dat metertje wel weg (of vervangen door een groen/oranje ledje?).
 

Gumm

Nieuw lid
Bij onze auto gezien dat de radiator alleen aan de bovenkant gekoeld wordt door de rijwind. Alleen in de bovenste grill zit een opening
Achter de onderste grill zit er een kunststof plaat voor de radiator die hierdoor nagenoeg voor 2/3 is ingepakt..
Iemand hier die kan zeggen of die plaat zomers weg kan? Links en rechts zijn schroeven te zien...Dit zou enorm kunnen schelen in de zomer lijkt mij.
 

Bijlagen

  • 20180104_072554.jpg
    20180104_072554.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 45

Ericw

Forumguru
-Superb Hatchback
-1.6TDI 120pk
-6versn handbak
-juni 2017
-af fabriek trekhaak
-Hobby caravan 1400kg
-4 personen + bagage
-water temp tussen 110 en 115 graden
-olie temp >130 graden
-Buiten temp 32 graden
-Stijging 6 à 7%
-Snelheid rond de 85Km/h
 

Gumm

Nieuw lid
Eerder berichtte ik dat bij onze auto gezien dat de radiator alleen aan de bovenkant gekoeld wordt door de rijwind. Alleen in de bovenste grill zit een opening
Achter de onderste grill zit er een kunststof plaat voor de radiator die hierdoor nagenoeg voor 2/3 is ingepakt..

Gister viel me op dat bij draaiende motor de bedoelde dichte plaat eigenlijk bestaat uit horizontale lamellen die open dicht klappen afhankelijkl van de temperatuur..
De door mij gevreesde belemmering van de koeling door die plaat is dus niet aan de orde.
 
Laatst bewerkt:

Hondax

Nieuw lid
Dag iedereen,

Recent (sedert februari) ben ik in bezit van een Skoda SuperB 2.0 tdi 110KW. De wagen heeft nu ongeveer 93.000km. 6 bak manueel.
Vorige week zijn de opreis geweest en viel me dus ook op dat de koelvloeistof temperatuur bij het serieuzere klimwerk snel opliep tot 115 graden ongeveer. Natuurlijk niet de olie temp kunnen bekijken jammer genoeg!
De auto zat goed vol maar geen extreme belading, geen caravan niets van sleep achter de wagen.
Moet ik me hierover zorgen maken of zijn er bekende oplossingen hiervoor? De wagen staat nu voor olie wissel in de garage. Gevraagd om de wagen toch terwijl eens aan de computer te hangen.

Mvg
Korneel
 

BigCheese

Forumguru
Voordeel van een auto op aardgas: bij mij is die meter vervangen door de brandstof meter voor de CNG tank. Kan ik me ook niet druk maken over de temperatuur

Vermoedelijk kan ik wel ergens in het systeem de temperatuur zien en krijg ik wel een melding als de boel te heet wordt.
 
Bovenaan Onderaan