Probleem met vermogen en temperaturen

Wat even belangrijk is:
- Hebben jullie een trekhaak die wegklapbaar is onder de auto en dus 100% in de fabriek geplaatst is. (hendel in kofferbak)
- Of hebben jullie een trekhaak die in NL door de dealer / importeur er later onder gezet is.
- Motortype
- Handbak of automaat
Ik heb een wegklapbare trekhaak af fabriek, 120pk tdi en dsg. Ben me al eens een buil gevallen aan een achteraf gemonteerde trekhaak bij de dealer. Is elektronisch nooit helemaal geworden zoals het hoort. Dus ik slik de bijtelling over de trekhaak wel. En vond het ook een stuk mooier zo'n wegklaptrekhaak.

Maar dat mag in mijn geval dus niet baten voor het warmlopen als ik de caravan over een alp sleep. Overigens was warmlopen bij de achteraf gemonteerde trekhaak (op een MQB Golf met 1.6tdi en dsg) gek genoeg weer geen issue... zelfde caravan, zelfde rijstijl en die alp zal ook zoveel niet veranderd zijn... :arghh:
 

Ericw

Forumguru
Net zoals TS en een paar anderen heb ik ook "last" van een oplopende temperatuur, zowel van de olie (130 graden) als het water (tot 115 graden). Bij iedere stevige klim loopt de watertemperatuur op, laatste klim was ruim 6% met een buitentemperatuur van 38 graden, hierbij liep het water op naar 115 en ging de airco zelfs even uit. Ken dit al van mijn vorige Superb (SC2 FL) waarna de dealer al een x de ondergrill had vervangen door 1 die meer openingen heeft, dit hielp iets, maar liep nog steeds op.
Mijn huidige (HB3 van juni 2017) doet dus hetzelfde.
Het betreft een 1.6TDI H6 met een 1400Kg caravan aan de af-fabriek wegklapbare trekhaak.
Ben er ondertussen aan gewend en volgens de garage hoort het er bij, water mag tot 120 graden oplopen.
 
Die alp zal niet veel anders zijn, het weer daarentegen mogelijk wel.
Ja klopt
Zeker gezien de buitentemperatuur bij mij slechts 22 graden was. Ik ben erg benieuwd hoe hij zo'n zelfde rit bij 35 graden doet...
In de Golf wel met 30+ graden gedaan zonder extreme motortemperatuur... ik kan echt niet anders dan concluderen dat er wat zuinig is omgesprongen met de capaciteit van het koelsysteem bij de S3
 

Bakkertje

Forumguru
Of dat er ook nog een verschil zit tussen VW en Skoda? Mijn s2 werd met dezelfde caravan en bepakking ook warmer dan mijn huidige Passat..
 

Ericw

Forumguru
Of dat er ook nog een verschil zit tussen VW en Skoda? Mijn s2 werd met dezelfde caravan en bepakking ook warmer dan mijn huidige Passat..
Is dit wel zo? Wordt de S2 (of S3) daadwerkelijk warmer dan een Golf of Passat, of heeft Skoda ervoor gekozen om de werkelijke temperatuur te laten zien op het dashboard?
 

Renkie

Forumguru
Qua sensor / weergeven etc zal er geen verschil zitten tussen VW en Skoda, zelfde blok, onderdelen en software.
Wel kan natuurlijk een vormgeving qua bumper of koelgaten richting motor verschillen.
 

Ericw

Forumguru
Er kan ook een verschil zijn in de software: in welke mate wordt de werkelijke temperatuur aan de meter doorgegeven....
Blijkbaar wordt dit bij Skoda eerder gedaan. Kan me namelijk niet voorstellen dat er een temperatuurverschil van 25 graden (115 voor S3 en 90 voor Passat) zit tussen een vergelijkbare Passat en een S3.
 

Tafkah

Forumguru
Mijn SII is ook aangepast na klachten van oplopende temp (met 1300 Kg + warm weer).
Garage gaf aan dat bij sommige modellen een extra koelventilator wordt geplaatst als er een trekhaak wordt geinstalleerd. Misschien doen ze dat bij de Passat wel, maar bij de SII niet...
 

Tafkah

Forumguru
Er is een compleet andere grille voor in gekomen met meer open gaten (het honingraad gedeelte zijn alle honingraden open ipv 15x15 in het midden).
Trekhaak kan bij een SII in NL niet af-fabriek bij mijn weten.
Bij het intypen van mijn VIN nummer door PON Dealer (die de trekhaak niet heeft geplaatst, dat was namelijk een andere Skoda Dealer in het oosten des lands), kwamen zij al meteen terug met het feit dat het systeem aangaf dat bij plaatsen trekhaak een extra koelvin moet worden geplaatst.
Dat is dus uiteindelijk NIET gebeurd...(dus volgens mij wordt er afgeweken van fabrieksinstructies en door PON/PON Dealer en Skoda garages andere beslissingen genomen..
 

Renkie

Forumguru
Ok, maar dan valt het probleem bij jou dus te verklaren.
Maakt het niet minder vervelend, maar in dit geval heeft de dealer dat dus helaas zelf veroorzaakt.
 

Tafkah

Forumguru
Ik heb 3/4 jaar moeten wachten op een oplossing omdat toen ik het meldde plotseling een groter probleem op dook bij moederbedrijf VW... iets met Diesels.
Het verhaal ligt iets gecompliceerder en staat in een andere thread hier al ergens beschreven. Skoda dealer vond dat ze niets verkeerd gedaan hadden en PON dealer deed niets zonder toestemming PON en PON gaf aan dat er geen aanpassing nodig was (snapt u het nog).(daarnaast blijft de grote vraag altijd: wie gaat het betalen..).
En om het nog eens gecompliceerder te maken: de auto is niet van mij maar van de LM.
Lang verhaal kort: niemand was duidelijk wat nu het eigenlijke antwoord was op de problematiek, maar vanuit PON is uiteindelijk toch een opdracht gegeven de aanpassingen te doen.... (terwijl ik via LM een dag daarvoor te horen kreeg dat PON geen reden zag voor aanpassingen, maar een dag later van PON Dealer een telefoontje kreeg om een afspraak te maken omdat zij van PON de opdracht hadden gekregen om mijn auto aan te passen...
Bottomline: inconsequentie all over en geen duidelijkheid wat nou precies aangepast MOET worden bij een trekhaak.
Bottomline 2: ik heb geen temp problemen meer gezien (het ook niet meer zo heet gehad overigens)
Bottomline 3: ik ben sinds een week ontsjoemeld...
 

Ericw

Forumguru
Ook mijn S2 heeft deze modificatie toentertijd gehad, zoals ik al eerder aangaf had het wel iets geholpen maar de temperatuur liep nog steeds op met de caravan aan de haak en hoge buiten temperatuur.....:cry:
 

Gumm

Nieuw lid
Onze vorige superb (1.6Tdi 105PK) heeft jaren achtereen onze Knaus caravan van 1500kg van en naar Spanje getrokken.
(Barcelona+ 75km).
Met deze wagen nog nooit in de problemen gekomen. Smeerolietemperatuur heeft ooit maximaal 127 bereikt.

De huidige wagen (1.6Tdi met 120PK) heeft de caravan nog niet getrokken maar nu in de winter koelwater normaal op 90 maar de smeerolie al op 102 graden geeft vraagtekens over de toestand komende zomer..
Ik heb wel gezien dat achter de onderste gril een kunststof plaat zit..al de koeling moet komen van de kleine opening in de bovenste grill. Die plaat zit overigens geschroefd...
 

hemi24

Forumguru
Ja klopt

In de Golf wel met 30+ graden gedaan zonder extreme motortemperatuur... ik kan echt niet anders dan concluderen dat er wat zuinig is omgesprongen met de capaciteit van het koelsysteem bij de S3

Vreemd, want mijn Golf 7 variant met 110 pk 1.6 TDI liep ook gewoon naar het rode gebied.
Handgeschakeld met achteraf gemonteerde trekhaak en 1300kg caravan.
 

Gumm

Nieuw lid
Iets met bomen en bos...weinig overzicht zo...moeten we iets mee doen?

-Type:1.6Tdi/ 88KW.
-Bouwjaar 12/2015
-Kmst: 54000
-olie: 101
-koelwater: 90
-temperatuur buiten 5
-trekhaak aftermarket
-Gemeten zonder aanhanger.

Who's next?
 

ertromp

Forumguru
Iets met bomen en bos...weinig overzicht zo...moeten we iets mee doen?

-Type:1.6Tdi/ 88KW.
-Bouwjaar 12/2015
-Kmst: 54000
-olie: 101
-koelwater: 90
-temperatuur buiten 5
-trekhaak aftermarket
-Gemeten zonder aanhanger.

Who's next?
Aantal personen in auto?
En hoe was de bepakking in de auto?
Met welke snelheid reed je?
Wat was de versnelling waarin je reed?
Tegenwind?
Helling?

Maw lijstje is leuk maar zal geen vergelijk kunnen bieden als je niet meer gegevens hebt
 

Gumm

Nieuw lid
Aantal personen in auto?
En hoe was de bepakking in de auto?
Met welke snelheid reed je?
Wat was de versnelling waarin je reed?
Tegenwind?
Helling?

Maw lijstje is leuk maar zal geen vergelijk kunnen bieden als je niet meer gegevens hebt

Daar heb je gelijk in, met lange verhalen komt het probleem niet boven water.

Gemiddelde constante waarden, Auto onbeladen, onbelast, 4 personen met 100km/h in 6 over afstand van ca 100km snelweg.
Eens zal uit dergelijke lijstjes een rode draad blijken wil je iets duidelijk willen maken aan de importeur..je zult ergens moeten beginnen.
 
Bovenaan Onderaan