VCDS mogelijkheden Kodiaq

maik1

Forumguru
Om de VCDS vragen en weetjes een beetje centraal te houden heb ik dit topic even aangemaakt, ook n.a.v. onderstaande posts over de grootlichtassistent in het "vragen en weetjes" topic.

Weet er iemand of een style business licht assistent heeft waarbij het groot licht automatisch dimt als er een tegenligger opdaagt?
In de handleiding is de werking uitgelegd maar vind het niet zo duidelijk.

Het antwoord is nee. Ze bedoelen dat de auto standaard is voorzien van een automatische lichtschakelaar. dus als je een tunnel inrijdt gaat ie van DRL naar dimlicht. Grootlichtassistent is optioneel.

@Beertje19 , ik had ongeveer dezelfde vraag op pagina 1 van dit topic, maar die sneeuwde onder tussen andere vragen:



Het lijkt erop dat je het niet standaard hebt op de style business omdat je er een camera in je voorruit voor nodig hebt, en die zit er standaard niet in (in welke uitvoering dan ook).
Ondertussen heb ik gezien dat grootlichtassistent in ieder geval wel in te schakelen is met VCDS, en omdat ik wel de optie verkeersbordherkenningoptie had aangekruist heb ik dus gelukkig wel een camera in de voorruit en kan ik de grootlichtassistent gratis laten bijvinken bij een VCDS-mannetje :cheer:
Evenals Lane Assist trouwens, wat een leuke gadget is, maar ik betwijfel of ik dat vaak ga gebruiken.

@maik1: Inzake de grootlicht assistent en lane assist: aanvinken door VCDS mannetje??
Heb je daar geen andere software voor nodig bij die camera?

Klinkt interessant want ik heb die verkeersbordenherkenning ook gekozen dus ben benieuwd.
Op het forum hier vast namen van "mannetjes"? :D

Ik las elders op het Forum dat de camera voor verkeersbordherkenning zo en zo aanwezig is, als er AreaView op de auto zit. Dan zou dus simpelweg het activeren van deze optie via VCDS al voldoende moeten zijn?

@smartsys , dat klopt niet. Areaview gebruikt een groothoeklens camera in de neus van de auto, verkeersbordherkenning gebruikt een andere camera die achter de voorruit bij de achteruitkijkspiegel zit. Althans, zo is dat uitgelegd in dit mooie lange VCDS topic voor de S3, ook voor @Toet toet wel interessant denk ik ;)

https://www.skodaforum.nl/forum/i/vcds-mogelijkheden.27872/

Je vind daar onder andere het skodaforumlid Antera, die een bedrijf heeft die dit sort instellingen kan aanpassen in de software van de auto. De S3 zou dezelfde stuurmodule hebben als de kodiaq, dus de opties die daar genoemd worden zouden ook moeten lukken op de kodiaq.

Misschien is het handig om ook in het kodiaq gedeelte hier zo'n topic aan te maken? Ik denk dat er steeds vaker vragen over gaan komen nu de eerste kodiaqs in ontvangst zijn genomen. Ik maak er wel 1 aan.
 

maik1

Forumguru
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of er al iemand, bv @Antera , al in het stuursysteem van de kodiaq heeft zitten neuzen en of dus al met zekerheid gezegd kan worden of de mogelijkheden voor de S3 dus ook 1 op 1 voor de kodiaq gelden?

Het S3 VCDS topic: https://www.skodaforum.nl/forum/i/vcds-mogelijkheden.27872/
Als dat zo is, is dit topic ook misschien gelijk overbodig :sterretjes:, alhoewel er altijd wel kleine verschillen zijn (kodiaq is bv full led, en heeft andere zaken wel/niet standaard). Dus voor de kodiaq gewoon maar in dit topic verder bomen hierover...
 
Op een Style (Business) zit het Adaptive Frontlight System AFS.
Dit werkt ook middels een camera.
Is dit dan wel de camera welke gebruikt wordt voor het verkeersbordherkenningssysteem?
Zo ja, dan zou op iedere Style (Business) deze functie middels VCDS ingeschakeld kunnen worden lijkt mij?
 

maik1

Forumguru
Volgens mij is het AFS op de kodiaq een simpele uitvoering die geen camera gebruikt. De AFS op de kodiaq gebruikt volgens mij alleen de snelheid is als input.
 
Volgens mij is het AFS op de kodiaq een simpele uitvoering die geen camera gebruikt. De AFS op de kodiaq gebruikt volgens mij alleen de snelheid is als input.

Ook weer een mooie marketing term voor iets wat nagenoeg geen functie heeft.
De lampen gaan feller branden naarmate er minder omgevingslicht is. Er wordt dus GEEN rekening met tegenliggers gehouden in zoverre dat het licht van tegemoet komende koplampen wordt gezien als omgevingslicht en de eigen koplampen dus minder fel gaan branden. Daar wordt waarschijnlijk de standaard aanwezige licht sensor voor gebruikt.
 

maik1

Forumguru
En die "tekortkoming" kun je dus weer oplossen met de grootlichtassistent optie, die dus weer wel die camera voor verkeersbordherkenning gebruikt.
De luxe AFS houdt normaliter rekening met tegenliggers en zet het stukje weg waar die tegenligger "in de schaduw", door een bepaald deel van de lichtbundel tegen te houden in de koplamp, zoals hier uitgelegd (op een superb heet dat dus smart light assist?):


Maar dat zit niet op de kodiaq voor zover ik het begrijp.
 
Dat bestaat wel, maar alleen in combinatie met Lane Assist. Oftewel de goedkoopste optie om dit toe te voegen kost je € 790 euro.
 

maik1

Forumguru
Hmm, je zou gelijk kunnen hebben hoor, maar ik ben er nog niet helemaal van overtuigd. Je hebt gelijk dat "smart light assist" in de optielijst van de kodiaq staat i.c.m. lane assist, maar in de handleiding van de kodiaq wordt alleen gesproken over "light assist" (grootlichtassistent). Zou het niet een foutje in de optielijst kunnen zijn?
 
Hmm, je zou gelijk kunnen hebben hoor, maar ik ben er nog niet helemaal van overtuigd. Je hebt gelijk dat "smart light assist" in de optielijst van de kodiaq staat i.c.m. lane assist, maar in de handleiding van de kodiaq wordt alleen gesproken over "light assist" (grootlichtassistent). Zou het niet een foutje in de optielijst kunnen zijn?

Van wat ik er van begrijp geldt voor de Style Business het volgende;

Standaard;

AFS (Adaptive Frontlight System) waarvan ik vermoed dat dit het volgende inhoudt;

- automatische hoogteverstelling.
- meesturende koplampen in de bochten.

LA (Light Assistant)

- aproach en coming home
- automatisch schakelen naar dimlicht bij inrijden tunnel / zonsondergang.

Optioneel:

Als onderdeel van het pakketje "lane assist en blindspot à € 790,-" krijg je koplampsproeiers en SLA (Smart Light Assistant) SLA is de grootlichtassistent waarbij ik vermoed dat de koplampsproeiers in theorie noodzakelijk zijn omdat vuile koplampen het grootlicht onwenselijk kunnen breken en zodoende alsnog verblindend kan zijn. Vreemd oakketje overigens, want blindspot is reeds standaard op de styleB....
-
Achteraf de grootlichtassistent activeren voor een paar tientjes is vast mogelijk, maar dan moet je het zonder de koplampsproeiers doen.
 

maik1

Forumguru
Volgens mij had ik eerst beter een light assist draadje kunnen openen :D
Het blijft verwarrend allemaal, vooral nu @johnboy ook nog even achteloos "dynamic light assist" hier dropt als mogelijkheid :thumbsup:
Even wachten op de eerste gebruikerservaringen maar...
 
Volgens mij had ik eerst beter een light assist draadje kunnen openen :D
Het blijft verwarrend allemaal, vooral nu @johnboy ook nog even achteloos "dynamic light assist" hier dropt als mogelijkheid :thumbsup:
Even wachten op de eerste gebruikerservaringen maar...
Volgens mij is er geen verschil tussen SLA en DLA. SLA wordt gebruikt door Skoda en DLA door vw.
 

rdrummen

Senior Member
Bestaat er misschien al een lijst van mensen die aanpassingen via VCDS kunnen/willen doen?
Ik weet bijvoorbeeld wel dat dit kan via @Antera , maar die ligt nogal een eind uit mijn buurt (Zuid-Limburg). Zijn er opties in Limburg bekend?
 
Laatst bewerkt:

Triple4

Actief lid
Bij mijn weten werd de functie bij het doornemen van de bestelbon uitgelegd waarbij bij grootlicht de tegenligger niet wordt verblind en je dus niet meer zelf dient te switchen telkens. Wel nog niet nodig gehad maar komt natuurlijk nog wel…
 

DeNnZ

Forumguru
Gisteren de volgende zaken met succes geactiveerd via vcds.


Rain closing

Heb je deze functie ook al getest?

Ik heb inmiddels bij onze auto gekeken, maar wij hebben een RLHS sensor, en hierbij schijnt dit niet te werken.
Uiteraard heb ik het wel geprobeerd en heb uiteindelijk ook de menu optie gekregen, maar daadwerkelijk functioneren... ho maar..
 
Heb je deze functie ook al getest?

Ik heb inmiddels bij onze auto gekeken, maar wij hebben een RLHS sensor, en hierbij schijnt dit niet te werken.
Uiteraard heb ik het wel geprobeerd en heb uiteindelijk ook de menu optie gekregen, maar daadwerkelijk functioneren... ho maar..
Nee, heb het nog niet getest. Zal dit a.s. weekend even doen.
 
Bovenaan Onderaan