Superb Kansberg

kansberg

Forumguru
@SuperBeeb : Bijna wel.... de Superb rijdt nog maar zo'n 9000 km per jaar, waarvan ruim 8000 door mijn vrouw. In de praktijk is het om de 4 á 5 weken tanken. Wel zonde omdat het een diesel is, maar heb geen zin om hem in te ruilen, het is een ontzettend fijne, betrouwbare auto en goede caravantrekker, en als ik een benzineversie wil met dezelfde uitrusting, kilometers en bouwjaar, of jonger, moet er (te) veel geld bij. Daar kan ik de komende jaren behoorlijk wat wegenbelasting van afdragen, ondanks dat het tegen mijn principe is ;). Vorig jaar heb ik hard overwogen om een knappe benzinestoker te halen, maar heb de pecunia gestoken in een caravan die wij altijd al graag wilden hebben en tot op heden heb ik geen spijt van die beslissing :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

mwhite

Forumguru
het zelfde hier @kansberg die van mij is vorige maand ook weer met vlag en wimpel door de apk gekomen.
9000km is idd wel weinig voor een diesel..
ben aan het kijken voor een benzine omdat in nu nog maar aan 25000km kom per jaar.
ik blijf ook nog wel even rijden in de diesel of ik moet tegen een mooie benzine aan lopen....
 

Havana

Forumguru
Met 25k/jaar kan een diesel makkelijk uit, schat in dat het omslagpunt zelfs lager ligt, om en nabij de 20k.
 

Canon-Eye

Forumguru
Met 25k/jaar kan een diesel makkelijk uit, schat in dat het omslagpunt zelfs lager ligt, om en nabij de 20k.
En vergeet niet dat je de extra, of vervroegde, investering vanwege het overstappen ook nog moet meenemen in je berekening - en dan kan het al heel snel uit om nog een poos door te dieselen...

Als ik naar m'n F2C greenline kijk, dan kost die aan mrb een kleine 9 tientjes per maand. Voor dat geld kan ik best een grotere benzineauto met meer trekvermogen "houden", maar die wordt flink duurder in verzekering en brandstof én ik moet om te beginnen al snel een 15k gaan bijleggen als ik een redelijk jonge auto (Octavia, Golf Variant of zo) met niet te veel kms wil - om van een nieuwe maar helemaal te zwijgen.
Dus hij mag nog wel effe blijven - zeker zolang de Postcodekanjer niet op de juiste plek valt:D, want dan wordt alles anders natuurlijk...
 

Havana

Forumguru
Bovendien je je met benzine vast aan 1.8 / 2.0 tsi met alle nadelen van dien (of je moet na een bepaald bouwjaar gaan shoppen).
 

Canon-Eye

Forumguru
Bovendien je je met benzine vast aan 1.8 / 2.0 tsi met alle nadelen van dien (of je moet na een bepaald bouwjaar gaan shoppen).
Hoezo dat?
Deze auto zou op zich prima geschikt zijn met max. 1500kg trekgewicht (Golf 1.4 TSI dsg), maar heeft teveel kms naar mijn smaak.
Maar we drijven een beetje af, denk ik...
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Hallo allen,

Lange tijd heb ik niets van mij laten horen, persoonlijke omstandigheden waren hier debet aan. Gelukkig gaat het de afgelopen maanden weer de goede kant op en ook mijn aandacht voor wielen en alles wat daarmee te maken heeft is weer op volle sterkte. Daarmee is het ook gaan kriebelen om op zoek te gaan naar een andere auto, 4 jaar is in mijn geval al vrij lang.

Er komt aan alles een eind, en zo ook aan het rijden met de Superb. Afgelopen week heb ik hem ingeruild op een auto van een ander merk. Het is zo gelopen. Lang op zoek geweest naar een Superb Combi FL model van '13 of '14. Wel had ik veel eisen, het moest een 2.0 TDI zijn met DSG in een zwarte, grijs metallic of donkerbruine metallic kleur zijn. Liefst met een licht interieur. De kilometerstand had ik op max. 175.000 km. gezet, ik weet dat het sterke diesels zijn en makkelijk het dubbele draaien bij normaal onderhoud. De Superb III werd mij écht te duur. Ook nog even naar een Octavia gekeken, maar deze is, ondanks dat hij 1600 kg. aan de haak mag hebben, te licht voor onze caravan, dat is althans mijn mening.

Helaas kan ik de Superb niet vinden die aan al mijn wensen voldoet. Ik was natuurlijk ook 'strontverwend' met onze (nog) huidige Superb, alles er op en eraan, zuinig en in 4 jaar tijd geen enkele storing gehad. Echt Super! Een hele betrouwbare, fijne reisauto.

Maar toen... ik was ook al bij Volvo aan het shoppen gegaan, op zoek naar een fraaie V70. Een bezoek aan de Volvo dealer met mijn betere helft gaf de zoektocht ineens een heel andere wending, zij had de V60 gezien en was er helemaal verliefd op geworden. Dat was wel even wennen voor mij, maar aangezien zij 95% van de tijd in de auto zal rijden had ze zeker een punt. Vanaf dat moment heb ik mij gefocust op een V60, want ik had natuurlijk wel de regie over de motor en uitvoering. Ook dat was nog niet zo makkelijk totdat... ik met het mooie weer buiten zat te ontbijten en ineens op Autoscout24 een kort bericht 'wordt verwacht' las, waarin een V60 werd aangeboden die precies aan mijn wensen voldeed, althans, in cijfers en letters, er stonden nog geen foto's bij. En dat 8 kilometer vanaf mijn woonplaats! Ik moest naar mijn werk, maar heb wel gebeld met het bedrijf en deze appten mij foto's van de nog ongewassen V60 en wat meer info m.b.t. de uitvoering. Een trekhaak was immers belangrijk! De foto's gaven mij de doorslag een afspraak te maken voor die avond. Het klikte gelijk met de verkoper, die ik achteraf bleek te kennen, en er is een proefrit gemaakt. Ook had ik een (technische) Volvo kenner meegenomen, die precies de 'ins en outs' wist van dit model. En mijn teer beminde was uiteraard ook mee. Ik had een prijs voor de Superb in gedachten en toen ik na overleg met de verkoper over garantie op de Volvo een heel goed bod kreeg voor de Superb, was de koop snel gesloten.

Ik zeg mijn lidmaatschap van dit forum niet op, hier ben ik altijd zeer goed geholpen en heb menig uurtje achter de laptop doorgebracht op dit forum. Wel wil ik een ieder bedanken voor de input, reacties en info die ik gekregen heb, het is een fijn forum met 'warme' mensen die veel voor elkaar over hebben. DANK!

Voor de liefhebbers de specs van de Volvo:

Volvo V60 Summum D4
Geartronic 8V
133 kW
400 Nm/1750 tpm.
Sapphire Black
Cognac lederen bekleding

Volvo Performance Body Kit (niet te verwarren met het R-design pakket).
Business Pack Pro
Driver Support Line
Winter Line
Volvo On Call
Harman/Kardon Premium Audio met 12 speakers, w.o. een subwoofer.

Werkelijk een 'bom' volle auto met adaptif cruise, blind spot mirroring, alert sensor, lane departure warning, verwarmde zetels, pedestrian braking, cross traffic warning, afneembare trekhaak, pdc voor en achter en ga zo maar door. Het enige wat ik mis, is een elektrisch bediende achterklep en een panodak.

Hoogstwaarschijnlijk ga ik hem donderdag ophalen. Als deze V60 het net zo goed doet als de Superb de afgelopen 4 jaar, ben ik een uiterst tevreden man :-)
 

Bijlagen

  • Volvo V60 Beauty2.png
    Volvo V60 Beauty2.png
    553 KB · Weergaven: 107

Cordoba

Forumguru
@kansberg Ik kan me vergissen, maar waarom zou een V60 het beter doen voor de caravan dan een O3? Het eigen gewicht van de auto, of iets anders?

En natuurlijk veel plezier met de V60, of eigenlijk voor mevrouw Kansberg.
 

kansberg

Forumguru
@Cordoba Dank! Precies, het eigen gewicht van de auto. De OIII weegt 1270 kg en de V60 1502. Ik weet dat er hele volksstammen rijden met caravan en OIII, voor mijn gevoel en veiligheid opteer ik een wat zwaardere auto. De Superb weegt 1446 kg, met belading zo'n 1900 kg, dan heb je goed overwicht op de ca. 1450 kg. zware caravan. De Volvo doet hier nog 50 kg. bij, de OIII 175 kg. vanaf.
 

Octavia32

Forumguru
Veel plezier met de Volvo , wat mij wel opvalt is dat een hoop op dit forum toch overstappen op een ander merk.

Skoda is een fijn en betrouwbaar merk maar ook ik ben van plan over te stappen naar een ander uit de VAG groep.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan