Trage reactie van het gaspedaal oplossen door VCDS-instelling

fl0riz

Lid
Thanks voor je reactie! Ik bedoelde eigenlijk driving mode selection, dat wordt samen met dcc als optie aangeboden.
Mijn vraag is dus eigenlijk; is die audi gas respons modus nog merkbaar/heeft dit zin, met drive mode selection 'sport' ingesteld?
 

innocenti

Forumguru
Thanks voor je reactie! Ik bedoelde eigenlijk driving mode selection, dat wordt samen met dcc als optie aangeboden.
Mijn vraag is dus eigenlijk; is die audi gas respons modus nog merkbaar/heeft dit zin, met drive mode selection 'sport' ingesteld?
Als ik t goed begrepen heb is de Audi stand dezelfde als de sport stand in Drive mode selection.
 

Superbst

Senior Member
Als ik t goed begrepen heb is de Audi stand dezelfde als de sport stand in Drive mode selection.
Begrepen van waar/hoe als ik vragen mag?

Hoe ik het begrepen had, maar kan dus net zo goed fout zijn, doet de DMS Sport stand enkel deze 3 dingen:
  • Stuurbekrachtiging "strakker" maken (kan ook via VCDS blijkbaar)
  • DSG schakelgedrag sportiever maken, sneller terugschakelen om hoger in de toeren te gaan bvb. ( = de S-stand op de DSG-pook zelf?)
  • Vering wat stugger maken
Met andere woorden: de beruchte "Audi" gasrespons is nog iets anders. Dit gaat meer over de deadzone/vertraging vooraleer het intrappen van je pedaal echt effect heeft.

Correct me if I'm wrong people... :nono:
 

Antera

Donateur
Het is erg lastig. De een vind dat het nog effect heeft de ander niet. Laat ik het zo zeggen het verschil is lastiger vast te leggen. En idd het audi gasrespons is idd niet meer dan de vertraging terug brengen en geeft zeker niet meer vermogen
 

fl0riz

Lid
En jij hebt ook een benzine toch? Met deze aanpassing verder geen storingen oid ervaren? En de aanpassing blijft dus actief wanneer je de drive modus wijzigt en is merkbaar in alle 3 de modi?
 

tom vm

Lid
En jij hebt ook een benzine toch? Met deze aanpassing verder geen storingen oid ervaren? En de aanpassing blijft dus actief wanneer je de drive modus wijzigt en is merkbaar in alle 3 de modi?


idd het een benzine
en is merkbaar
nu met de DSG he je precies een spons die je intrapt ............ lees wat vertraging
uiterst irritant ,zeker als je ergens als eerste staat je moet afslagen ,en hij reageert niet snel genoeg
en nu is dat een stuk beter ........... zonder in de LE MANS setting te zetten (SPORT)
waar hij direct reageert
 

B.Stuurder

Forumguru
ASR uitzetten maakt ook een wereld van verschil. Waar je de auto voelt inhouden als je stevig optrekt, ook in Sport, gaat hij met ASR uitgeschakeld als de brandweer. En ik bedoel met stevig optrekken geen stoplichtsprint. Je voelt als je gas geeft meteen reactie, bij mij is het het verschil tussen een passagier die blijft zitten waar hij zit en een passagier die met zijn hoofd tegen de hoofdsteun aankomt. (voorbeeld: ik rijd 20 km/h en in geef 30% gas, dan is het normaal gesproken "pruttelend" vooruit en met ASR uit "springt" de auto vooruit zonder vertraging.)
 

fl0riz

Lid
idd het een benzine
en is merkbaar
nu met de DSG he je precies een spons die je intrapt ............ lees wat vertraging
uiterst irritant ,zeker als je ergens als eerste staat je moet afslagen ,en hij reageert niet snel genoeg
en nu is dat een stuk beter ........... zonder in de LE MANS setting te zetten (SPORT)
waar hij direct reageert

Wellicht toch even proberen dan. Ik heb "maar" een 1.4 (150PK), maar ervaar ook echt veel vertraging bij accelereren.

Heeft er iemand toevallig ook ervaring met de "Response Contro;" van RaceChip?
Ik lees hier veel goede ervaringen over op het Briskoda forum. Response tijd van het gaspedaal schijnt vele malen beter te worden.
 

B.Stuurder

Forumguru
Houd er wel rekening mee dat een erg snelle respons ook zenuwachtig kan aanvoelen. Als elke beweging van je voet een reactie geeft dan is het ook niet lekker rijden
 

fl0riz

Lid
Houd er wel rekening mee dat een erg snelle respons ook zenuwachtig kan aanvoelen. Als elke beweging van je voet een reactie geeft dan is het ook niet lekker rijden

True. Maar ik geloof dat die Response Control dusdanig veel standen heeft, dat je de reactietijd kunt verlagen zonder dat de auto perse heel zenuwachtig wordt. (tenzij je hem in de hoogste stand zet natuurlijk).
Wellicht eerst die Audi mod maar even proberen, voordat ik 200EUR ga uitgeven aan zoiets...

Mocht iemand hier ervaring hebben met zon kastje dan hoor ik het graag!
 

Level42

Forumguru
Ik heb het ook laten doen op mijn 1.6TDI en het scheelt echt HEEL veel met die motor.

Ik heb maar 1 klein nadeeltje ontdekt: als je op de rijksweg rond de 120 of zo rijdt (in D7) en je geeft wat gas om te accelereren dan schakelt de DSG nogal bruusk terug naar D6. Voelt echt een beetje onprettig. Na een tijdje heb ik wel geleerd hoe hier mee om te gaan, gewoon iets meer gas geven of juist wat minder....even een handigheidje.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb het ook laten doen op mijn 1.6TDI en het scheelt echt HEEL veel met die motor.

Ik heb maar 1 klein nadeeltje ontdekt: als je op de rijksweg rond de 120 of zo rijdt (in D7) en je geeft wat gas om te accelereren dan schakelt de DSG nogal bruusk terug naar D6. Voelt echt een beetje onprettig. Na een tijdje heb ik wel geleerd hoe hier mee om te gaan, gewoon iets meer gas geven of juist wat minder....even een handigheidje.
Heb je het programma van de DSG laten aanpassen of is deze standaard?
 

B.Stuurder

Forumguru
Standaard en ga ik niet laten aanpassen. Nergens voor nodig en heb het geld er niet voor over.
Daar kan ik inkomen, maar dat kan het bruuske terugschakelen als oorzaak hebben. Persoonlijk vind ik de DSG programmatuur niet prettig, zowel van het D als van het S-programma niet, maar dat is persoonlijk waarschijnlijk. Ook het schokken bij het terugschakelen in D, als je rustig rijd en je wilt versnellen dan gaat hij snel 2 versnellingen terug omdat hij zo debiel vroeg opschakelt. Niet fijn naar mijn mening. S rijdt beter, maar erg nerveus en weer onnodig lang en hoog in de toeren soms.
 

Level42

Forumguru
Ja maar jij hebt een 1.8TSI. Is echte appels en peren vergelijken denk ik. Heb het al diverse malen hier op het forum geschreven: ik herken alle DSG "klachten" qua te laag in toeren bij 50 enzo nog van mijn O2, maar echt, de 1.6TDI in de S3 heeft standaard gewoon een prima programmering voor de DSG. Datgeen wat ik noem is waarschijnlijk "veranderd" door mijn keuze voor de "Audi gaspedaal" optie. Zoals gezegd, ik heb er mee leren omgaan.

Ik rij vrijwel alleen in D. Alleen bij file zet ik hem (na tips van hier) in S....of het nou echt wat uitmaakt...geen idee. Bij de Diesel gaat hij in de S wel iets rapper doen misschien, maar het doortrekken in de toeren is echt zo'n onzin bij een Diesel, en dat doet ie wel.....
Maar nu weer vlug terug on-topic ! :D
 

fl0riz

Lid
Wat is eigenlijk het verschil is tussen de S stand op de DSG en sport stand via de driving mode? Ik merk weinig verschil namelijk...
Bij beide veranderd de D ineen S op de maxidot, erg verwarrend.
 
Is er iemand die de "Audi" modus heeft geactiveerd op zijn of haar 1.6 Tdi met een manuele bak? Ik lees hier vooral reacties van Dsg rijders. Ik overweeg het te laten doen als de acc erdoor sneller en krachtiger herneemt (al weet ik wel dat je van de standaard 1.6 geen wonderen moet verwachten)
 
Bovenaan Onderaan