De reële verbruikscijfers van de Octavia III

dj.verhulst

Forumguru
Als je auto meer verbruikt dan de fabrieksopgave, dan kun je een claim bij de fabrikant neerleggen
http://www.derwesten.de/staedte/ess...edigt-essenerin-mit-2500-euro-id12364545.html


ik zie geen reden om een claim neer te leggen met 1 op 18,27 voor een 1.2TSI best redelijk, zeker dat ik meer stadswerk doe en helaas files ( in Twente !!! )

als ze andere software gaan installeren vanwegen het co2 "schandaal" en het verbruik gaat wel onderuit .. dan zou ik wel een claim overwegen.
 

Frenkie

Forumguru
Zo.....inmiddels bijna 13k op de teller van m'n OIII.
Verbruik lijkt wel iets beter te zijn t.o.v. de vorige Octavia.
(zie handtekening)
Jouw verbruik lijkt aardig op dat bij mij. Ik vind het ook niet bepaald goed, mijn VW Jetta die ik hiervoor had was zuiniger. Hierboven komt de Golf er ook veel beter uit. Misschien toch VW .....
 

Skoda-MAN

Forumguru
Fabrieksopgave is voor mijn auto 5,3 L/100km gemiddeld en ik meet (zie Spritmonitor) over 32.000 km 5,4 l/100km. Dus het kan wel maar zelfbeheersing en rijstijl hebben veel invloed.:pieker:
 

MaRco2

Forumguru
Laatste tank (gisteren) op BP Ultimate98 1:18,6 (BC geeft 1:19,5 aan).

Veel relaxed op de cruise, maar ook binnendoor wegen, stukje blazen met 4 man aan boord (zwager power laten voelen) en veel fileverkeer.
 

Frenkie

Forumguru
Zo te zien zit er dus wel een verschil tussen de 1.2 en de 1.4. Vraag me af hoe de cijfers voor de 1.0 zullen zijn, maar hier moet in de komende tijd nog genoeg data over verzameld worden.
 

Testedoene

Forumguru
Onze 1.2 TSI (zowel voor als na de sportkuur) heeft een verbruik van gemiddeld 6,8 liter/100 km (of 1 op 14,7 km) over de laatste 30.000 km's. Dit met veel korte afstanden.
Als ik hem gebruik voor langere afstanden kan ik hem gemakkelijk onder de 6 liter/100 km brengen (of 1 op 16,6 km) terwijl ik mezelf toch onder de vlottere chauffeur catalogeer.
Op wegen met 50-70 km/h ben ik over een twintigtal km toch al eens onder de 4,4 liter /100 km uitgekomen (of minder dan 1 op 22,72 km).
Fijne wagen, meer kan ik er niet over zeggen.
 

Skotavia3

Senior Member
Gisteren kwam ik thuis vanaf werk en toen stond de dagmeter op 1 op 30, ik heb wel vaker een zuinige dag, maar dit vond ik wel extreem.
Gewoon doorgereden, 100 op de snelweg en 80 op de binnenweg.
Bij stoplichten wel start/stop in werking.

Wat ik vervelend vind is dat bij tanken de vulpijp klem zit.
Past maar net.

O3 2015 tdi 105pk combi.
 

hemi24

Forumguru

fonzamundo

Forumguru
Zo te zien zit er dus wel een verschil tussen de 1.2 en de 1.4. Vraag me af hoe de cijfers voor de 1.0 zullen zijn, maar hier moet in de komende tijd nog genoeg data over verzameld worden.

Na +20.000 km kan ik zeggen dat deze op 5,3 l / 100 km (oftewel 1 op 18,9 km) liggen.
Dit is een mengelmoes van langere afstanden, maar ook Belgische stadsverkeer (met om de honderd meter een verkeerslicht of drempel)
 

Rooverz

Actief lid
Skoda octavia combi 1.0 benzine:
Cijfers boordcomputer op lange afstand 1 op 17,5
Cijfers aan de pomp ongeveer 1 op 16,5
Ik rij ongeveer 50% snelweg 25% provinciaal, 25% stadsverkeer
 

Joh@n

Forumguru
Mijn huidige stand van zaken:

Consumption:

5,82 l/100km
30.999 km
1.806 l

Valt behoorlijk tegen imho, maar het is niet anders. In combinatie met de kleine tank is dit wel een van de nadelen van de Octavia. Met 65pk, 150Nm en 100kg minder verbruikt de Octavia 0,8 liter per 100km meer dan de V40 die ik hiervoor had... :pieker:
 

Spoetnik

Forumguru
Zie handtekening. Gaat de laatste weken weer iets beter. Maandag de wintersloffen eraf. dan verwacht ik verdere verbetering. Deze winterbanden werken niet echt t.a.v. het verbruik.
 

Joh@n

Forumguru
@Spoetnik zoveel scheelt dat toch ook weer niet?

Summer
tire_1.png
5.67 l/100km 77.535 km and 4.398 l
Winter
tire_2.png
5.82 l/100km 51.128 km and 2.977 l

Ik vind dat niet echt noemenswaardig....zit meer in de kou dan in de banden.
 
Bovenaan Onderaan