Het grote Columbus Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

gunne1

Nieuw lid
columbus navigatie

wie heeft er al ervaring mee en slikt de navi ook dvd van kaarten van bijv een volkswagen oid? ik wil er niet persé 250 euro voor neertellen

gunne1

Nieuw lid
tja, ik duik hier maar eens in als de auto er is. volgende week donderdag is ie klaar!! Een kennis van mij heeft een VW Toareq, wellicht kan zijn dvd mijn kant een keer opkomen. Maar nogmaals, ik ben een absolute nitwit op IT en Audio gebied. Is zo'n dvd slechts één keer te gebruiken? ps. bedankt voor je assistentie

GRoel

Lid
Ik verbaas me er vaak over dat mensen een hypermodern navigatiesysteem in hun auto willen en vervolgens klagen over de prijs van de DVD. Dat weet je van tevoren, als je dat niet wil moet je een TomTom kopen. Net als wanneer de de koffietpads te duur vindt je geen senseo moet kopen maar een koffiezetapparaat.

Kortom niet zeuren of een andere oplossing zoeken :)

GRoel (die € 249,- voor een DVD ook wel veel vindt...)

gunne1

Nieuw lid
je hebt op zich gelijk maar het is met de leasemaatschappij ff iets anders gelopen. Het zal uiteraard goed komen.

TOMTOM kan ik daar ook mijn brood mee roosteren?

Het is een typisch nederlandse gewoonte om niet te willen betalen voor software of besturingssystemen. Microsoft bijvoorbeeld doet alle moeite om illegale Windows kopiën tegen te gaan.

€ 249,- voor een DVD met West-Europa is trouwens best goedkoop vergeleken met de eerdere CD systemen waarbij je per land een CD-ROM moest kopen die veelal ruim boven de 100 eurootjes kost. Het is alleen vervelend als je bijna de grens niet overkomt en dus niets doet met al die info.

gunne1

Nieuw lid
en het is niet voor mezelf. Het is een leasebak en ik ga er ook niet te spannend over doen. Ik schaf dat ding gewoon aan, legaal, en toer waarschijnlijk 1x per jaar er mee naar Frankrijk...haha. Maar zuur is het wel een beetje.

GRoel

Lid
Wij moeten 'm inderdaad ook zelf betalen in de leasebak. We hadden eerst laten meeleasen, maar dan betaal je 'm anderhalve keer :crazy:.
Ik ben het er helemaal mee eens dat het systeem erg duur is en het erg vreemd is dat je de dvd er los bij moet kopen. Zo werk je de illigaliteit in de hand.

GRoel

DVD in de prijs van de set 'wegmoffelen' werkt ten dele, omdat er bijna elk jaar een nieuwe versie nodig is door gewijzigde routes (hoe vaak rijden wij volgens de kaart niet door het weiland of doemt er opeens een onbekende rotonde op?).

Ik heb net eens op die TomTom site gekeken, maar da's ook niet echt goedkoop: nieuwe kaart van West-Europa kost normaal € 99,95 en nu een actie tot 31-01: € 49,95. Inderdaad een stuk goedkoper, maar wil je ook file info dan moet je een abonnement nemen voor 9,95 per maand!

higgy

Forumguru
Ik heb alle berichten in dit draadje die aansturen op illegale kopieen en waar die te halen, verwijderd. Daar is dit forum niet voor.

purk

Senior Member
waarom wil je een dvd hebben, die zit er toch hoop ik gewoon bij, bij ons zit er altijd een dvd bij een afgeleverde auto, je koopt toch ook geen auto zonder motor? dus ook geen navi zonder dvd/cd-rom.

octapussy2

Nieuw lid
Zojuist mijn octavia met Columbus navi opgehaald. Zoals jullie al weten, dus zonder de DVD. Na een lang getouwtrek heb ik deze er alsnog gratis bijgekregen. (wordt volgende week geleverd, zijn niet bij de dealer Hegeman Arnhem voorradig) Er zijn dus dealers die wel normaal zaken doen.

grtzz

DirkJ

Nieuw lid
Zojuist mijn octavia met Columbus navi opgehaald. Zoals jullie al weten, dus zonder de DVD. Na een lang getouwtrek heb ik deze er alsnog gratis bijgekregen. (wordt volgende week geleverd, zijn niet bij de dealer Hegeman Arnhem voorradig) Er zijn dus dealers die wel normaal zaken doen.

grtzz

Heb gister mijn Octavia 2.0 tdi met columbus opgehaald, en hier zat gelukkig de dvd "gewoon" bij, en reeds geinstalleerd op de HDD.
Voor iedereen die nog twijfelt het is de moeite waard! nauwkeurige navigatie, ook zeer snel in het herberekennen van een nieuwe route. En het geluid is van goede kwaliteit. Heb zelf de 8 speakers van de elegance uitvoering en dat is ruim voldoende met de columbus.

LenK

Forumguru
Dat is een soort pakketprijs (er zit ook maxidot bij).
Elke importeur bepaald zijn prijs- en modellen politiek zelf.

Zie in die prijslijst bijvoorbeeld ook dat de Ambiente daar oa ook LM velgen, een 6 CD wisselaar, 4 extra speakers, el ramen rondom en alarm heeft en dat die Ambiente begint met de 1.6 FSI motor. Dan zit er ook nog een Stream in en een achterruitenwisser op vanaf de Classic.

Heel wat verschillen dus.

De basisprijs voor deze veel completere Ambiente 1.6 FSI (zonder belastingen dus) is 10804 pond = 14503 euro
In NL (met veel minder opties op de ambiente dus) is de prijs zonder belastingen 15408 euro
Ik dacht dat binnen de EU deze basisprijs gelijk zou moeten.

Nee hoor die zakkenvullers bij PON moeten op dit model zeker weer 2000 extra vangen (=900 prijslijst + extra opties op Engelse model)
En dan denk ik dat de kostprijs voor een linksgestuurd model dat naar NL vervoerd moet worden nog wel lager zal liggen als die Engelse rechtsgestuurde versie die het kanaal over verscheept moet worden, dus nog meer vullen die zakken.

Verkoopprijs UK van dat model 17800 euro, kalere versie in NL 23260 euro, maar dat komt weer door die zakkenvullers in Den Haag.
De UK prijs is overigens ook nog inclusief afleveringskosten!

Kortom: wij wonen duidelijk in een land waar de zakken rijkelijk gevuld worden, zowel door de leverancier als door de fiscus. En de makke tolerante NL schapen pikken het allemaal.

Zorry, ik was het niet van plan, maar toch is deze post weer op het bekende onderwerp terecht gekomen.

Columbus (en MaxiDot)

Beste mensen,

Ik rij nu een week naar tevredenheid rond met het Columbus-systeem, maar mij vallen wel een paar zaken op die ik in het boekje niet 1-2-3 kon terugvinden:

* Is de tijd gelijkgeschakeld aan de klok in de auto? Ik kan me niet herinneren dat ik een tijdstip heb ingesteld bij ingebruikname (systeem was wel al voorgeïnstalleerd door de dealer) en kan nu nergens een mogelijkheid vinden om de tijd aan te passen.

* Nagiveren zonder geluid lijkt niet mogelijk en ook heb ik nog niet ontdekt hoe dan in ieder geval het volume van de navigatie te regelen.

* Sinds ik gisteren 'iets' met de boardcomputer gedaan heb, volgens mij alleen flipperen door de gegevens heen, ben ik de routeaanwijzing in MaxiDot kwijt. Weet iemand hoe ik dit terugzet?

* Bij het afspelen van mp3's verschijnt in Columbus zelf heel mooi en correct de artiest en titel enzo, maar ik dacht dat dit ook in MaxiDot terecht zou komen? Dezelfde vraag over radiozender.

GRoel

Lid
1 Staat volgens mij ergens in het setup menu van Columbus.

2 Via TONE, dan volumeinstellingen. Ik heb ontdekt dat het ook als volgt kan: druk op het knopje met het luidsprekertje (rechtsboven), de stem geeft dan een routeaanwijzing, draai dan snel de volumeknop (linksonder) naar nul. Dit kan ook als ze gewoon een aanwijzing geeft, dus zonder de knop met het luisprekertje.

3 Als je de knop aan het uiteinde van het pookje een soconde (of twee) inhoudt, verschijnt er een menu. Daar kun je vanalles kiezen. Selecteren doe je met het knopje onder het pookje.

4 zie 3 :)

Veel succes ermee

GRoel

Bij de weg: Er staat ook wel het een en ander in de handleiding......

Ik heb een tijdje bij Pon met het Columbus systeem mogen spelen, en gemerkt dat de 'Phone' knop alleen maar een mute-knop is. Is dat wellicht de/een optie om het geluid van de navigatie uit te zetten?

Werkt het volume van de navigatie verder niet als het volume van de audio?

Over de koppeling met maxidot weet ik nog niets; ik ben nog weken aan het wachten op m'n O2 Elegance Attractive Business. Ook ik hoor dus graag meer over dit soort zaken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan