Golf of Octavia break/combi

vleier

Forumguru
Ik zat in hetzelfde schuitje @luke-san. Ik ben mede-belg en zat met dezelfde overweging.
Bij mij is het geen golf geworden owv het ontbreken van een manuele 150pk, en het feit dat de golf duurder en kleiner is.

De keuze rs of niet is bij mij bepaald door de duurdere prijs, biv, taks en verzekering. Het feit dat ik niet veel aan 220pk heb voor de 10000km die ik per jaar maak over voornamelijk gewestwegen met een max van 70km/u.
Grootste doorslaggeving is dat ik de rs nooit met een gerust hart ergens zou kunnen laten staan. Het zijn opvallende en gegeerde auto's in een bepaald milieu.

Uiteindelijk ligt de keuze bij jou, en ik heb expres geen testrit met de rs gemaakt omdat ik wist dat ik dan verkocht zou zijn....

Ik is wel fijn om te wetwn dag je genoeg kracht hebt. En stelen valt wel mee. Audi en vw hebben er meer last van met de snelle bolides
 
Deze ochtend weer eens naar een dealer geweest. Druk druk druk druk daar, blijkbaar kan je op een zaterdag beter gedurende de middag naar een dealer gaan is mijn conclusie van een paar weken te gaan car-shoppen.
Spijtig genoeg gaat de voorkeur nu naar een Golf. De afwerking is toch wel op een iets hoger niveau en de gebruikte materialen ook. Eens je de Octa begint aan te kleden door oa style aan te klikken en nog een paar opties zit je toch echt wel close met een gelijkaardig aangeklede Golf. Het blijft een verschil, geven en nemen.
De superb is natuurlijk nog een trapje hoger maar die past niet op de oprit en dan denk ik dat ik fout bezig ben.

Het kan altijd duurder en sneller, maar als er 1 ding is dat ik geleerd heb is om altijd maar eens diep na te denken en niet impulsief te handelen. De acc die hier in Belgie standaard op de Golf zit is voor mij nu een must omdat ik gisteren bijna een voetganger omver heb gereden (iets met een paar ogen te kort en niet de snelheid!) en dan heb ik liever maar 125pk ipv 200pk en die optie dan weer niet genomen.
 
Luke-san is het op de achterzetels Vd golf even ruim als bij de o3 ?

Daar is het wat minder, maar dat boeit mij niet. Pedalen en stuur kan je ook zo moeilijk bedienen als je achteraan zit.
Nu no issue. Ik ben 1m84 de vrouw 1m59 en we hebben 1 zoontje dus die zit standard al achter mijn vrouw dan kan hij alle metertjes in het oog houden.
Heb voor de eerlijkheid achterin gaan zitten terwijl mijn stoel stond zoals ik vanvoor zat en dat ging eigenlijk nog prima. Mijn eerste idee, en dat is moeilijk vermits ik een jaar geleden een Octa had voor een maand, is dat je toch minder rolgeluiden hoort. Geluid van de standaard speakers is zowiso al veel beter. Bij de Octa moest ik de treble helemaal naar beneden zetten. Nu met die all-star editie denk ik dat ik daar toch voor ga. En ja stoelen voelde al veel beter voor mij dan de Ambition serie.
 
Ik kan je niet anders dan gelijk geven. Ik heb laatst nog 4k gereden in een Octavia 1.6 TDI vanwege een schadegevalletje met mijn Golf. Vind de O3 echt tegenvallen.

Hier vind je mijn uitgebreide bevindingen.
http://driveaholic.nl/rijtest-skoda-octavia-1-6-tdi/

Nu moet je alles wel met een korreltje zout nemen. Ik vind de Octa nog steeds een prima keuze voor beginnende jonge gezinnen. Hij gaat even lang meegaan als een Golf en die 'paar' euro als je uitkijkt kan je dan echt wel gebruiken.
De maand dat ik er 1 had vorig jaar heb ik mij maar aan 1 ding gestoord en dat waren die stoelen.
Er zijn teveel goede feedbacks om het als minderwaardige Golfs te verslijten. Laat ons zeggen dat de Golf op een ongelofelijk hoog niveau staat.

De RS versies zijn volgens mij in Belgie wel een topdeal, maar zoals eerder gezegd ken jezelf en denk nog eens goed na. Het is de reden waarom ikzelf ook geen gemotoriseerde tweewieler koop.
Ik heb er btw een paar nachten over wakker gelegen maar ik moet met een droom leven en ooit ... . Ik ken iemand die zijn droomwagen heeft gekocht, een tienvoud van wat de RS kost, en hij heeft er nu spijt van dat hij de goedkopere (slik) versie heeft ingeruild.
Het houdt ergens op. Je begint met een wagen van 20.000 euro en voor je het weet maakt men je kop zo zot dat het er 35.000 worden.
Ik pleit schuldig dat toen ik een paar weken geleden mijn ja knikkend hoofd heb laten gaan bij de verkoper. 'wilt u een radio van 1500, 2000 of 2500 euro' ... doe die van 2500 euro maar. Wacht even, ik ben electronicus en weet wat die dingen kosten. Nu hangt er trouwens een Nexus 7 tablet met velcro tegen mijn RNS300 en dit al 2 jaar lang. Het ding past perfect boven de knoppen en over het scherm. Parkeren, eraf en in de schuif onder de zetel. Nog nooit zo'n fantastische mp3 player en navigatie gehad die alle!! navigatie systemen overtreffen die in de vw, skoda, etc zijn te vinden. Full HD, online waze, sygic en levenslang updates want dat doe je zelf. Kostprijs 230 euro

Wel gek dat je in Nederland die sportstoelen kan bestellen. Geen enkele verkoper in Belgie heeft er een woord over gerept en ik zag ook niets in de online optielijst staan. Maar wanneer je dan zegt dat je problemen met de rug hebt gehad in een Ambition dan knikken ze volmondig ja en mompellen ze stilletjes style. Allemaal goed en wel maar met de style geef je dan een paar duizend euro meer uit en zo begint de interessante prijs niet meer zo interessant te zijn.
Moesten ze die optie hier aanbieden had ik misschien de bestelbon al ondertekend en een Ambition met die zetels besteld.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@luke-san het verschil in de stoelen zal wel door verschil in invoerder komen, net zoals we pas zeer recent in NL een nieuwe VAG-auto met voorruitverwarming kunnen bestellen. Als je in de buurt van de grens woont, kun je overwegen om je auto bij een NL-dealer te bestellen met de stoelen die je wil. Normaal zijn prijzen in NL een stuk hoger dan in Belgie, maar omdat je 'm direct op Belgisch kenteken zet, en dus exporteert zal de uiteindelijke prijs een stuk lager uitvallen. (betekent wel wat uitzoekwerk)
 

sitechris

Donateur
Dit was een ambition bnl. Heeft de Style dan de sportstoelen? Eerder heb ik in een Elegance Business gereden (2014) en die had dezelfde stoelen als deze ambition bnl.
 

B.Stuurder

Forumguru
Dit was een ambition bnl. Heeft de Style dan de sportstoelen? Eerder heb ik in een Elegance Business gereden (2014) en die had dezelfde stoelen als deze ambition bnl.
Style heeft betere stoelen, zien er wel hetzelfde uit. Sportstoelen is weer wat anders, deze zitten wel veel beter
 

Canon-Eye

Forumguru
N.a.v. dit topic ben ik ook eens naar de Golf Variant gaan kijken als kandidaat voor mijn shortlist, voor het geval de Fabia vervangen zou moeten worden.
In eerste instantie gekeken naar jong-gebruikte (2015 modellen) en daarbij werd ik aangenaam verrast door het gegeven dat verschillende 1.2 Tsi's een max. trekgewicht van 1300kg hebben. Prima, wat mij betreft; mijn minimum-eis is 1200kg.

Vervolgens ben ik eens in de configurator gedoken voor een kakelverse - en daar werd ik teleurgesteld doordat ik bij de motorkeuze 1.2 Tsi én 1.0 Tsi beide niet verder kwam dan 1100kg. En dat vind ik dan weer te weinig "winst" t.o.v. mijn huidige 1000kg om daar zo'n investering voor te doen.
Of heb ik ergens toch niet helemaal goed gekeken?

De verdere vergelijking met de O3 boeit me overigens niet zo - al die extra ruimte heb ik niet meer nodig. Ik zou zelfs aan een hatchback in principe genoeg hebben, maar de iets grotere totale lengte van de Variant is weer wel van belang omdat ik 5 meter kajak op het dak wil kunnen vervoeren zonder bij scherp linksafslaan in conflict te komen met de caravan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar scherp rechts zal hetzelfde probleem/ conflict geven
Neenee, de kajak ligt altijd aan de linkerkant zo dicht mogelijk bij de dakrail, zodat ik zo weinig mogelijk buiten mijn macht hoef te reiken.
Dus bij rechtsaf slaan wordt de afstand tussen achtersteven en caravan juist groter.
 

Joske

Forumguru
@luke-san


(ik heb het topic diagonaal gelezen dus excuses als het reeds voorgesteld is)

een goede raad neem de 1.4TSI uitgerust op Style-niveau (vroeger elegance). Dan heb je iets dat vooruit gaat en waar je een aanvaardbaar verbruik mee kan neerzetten. (want ik merk dat dat voor jou ook belangrijk is)

Ik had hetzelfde "probleem" toen ik overstapte van een 2.0tdi naar een 1.4TSI, toen ik de eerste keer ging tanken viel ik bijna flauw :D Ik rekende uit en ik had 8 liter per 100 verbruikt :greedy:. Nu 40k km later zet ik een gemiddeld (aan de pomp gemeten en bijgehouden over 2 jaar en evenveel kilometers) verbruik van 7 l / 100 km neer. En dat is met een vrij zware rechtervoet met momenten :D En al het rijplezier dat ik er voor terug krijg.. is het me allemaal meer dan waard.

en vind je dat allemaal nog niet genoeg vooruit gaan kan je steeds nog overwegen om de ECU te laten remappen, dan wachten er ook +- 200 trappelende paardjes en 330 koppel op jou..

Een O3 moet je wel aankleden, anders is de Golf écht wel de betere deal. (starre achteras en mindere isolatie kan je natuurlijk niet upgraden.. maar ik stoor er mij absoluut niet aan)

Ik volg het allemaal niet meer zoooo goed en heb niet zo een goed idee welke "packs" ze momenteel aanbieden maar ik heb een Elegance met columbus, elektr. verstelbare stoelen, DAB, leder, etc. etc. en daar was ik 26K voor kwijt. (wel nog extra korting bij mijn garagist gekregen)

Weet ook niet van waar je bent maar je mag steeds eens langs komen voor de O3 te bewonderen of een keer mee te rijden.
 
@luke-san het verschil in de stoelen zal wel door verschil in invoerder komen, net zoals we pas zeer recent in NL een nieuwe VAG-auto met voorruitverwarming kunnen bestellen. Als je in de buurt van de grens woont, kun je overwegen om je auto bij een NL-dealer te bestellen met de stoelen die je wil. Normaal zijn prijzen in NL een stuk hoger dan in Belgie, maar omdat je 'm direct op Belgisch kenteken zet, en dus exporteert zal de uiteindelijke prijs een stuk lager uitvallen. (betekent wel wat uitzoekwerk)

Lol, die verwarmde voorruit kennen ze hier bij VW nog niet. Zal weer iets worden dat plotseling volgend jaar hip gemaakt kan worden. Nu in iedergeval die optie stond al aangevinkt bij de Octa bij de offerte. De auto moet immers buiten slapen.
Trouwens hoe meer ik de configurator check en ermee speel hoe gekker ik het vind worden. 1600 euro voor een paar xenon lampen en 1400 euro voor een dsg en we spreken over een halve Dacia erbij.
Als je de prijzen in Polen vergelijkt, mijn ex-collega woont nu daar, dan vraag ik mij af waarom dat daar diezelfde auto's een pak goedkoper zijn.

@Joske heb je ff een pm gestuurd
 

Rallye

Forumguru
Mijn nieuwe collega heeft een Golf 7 en blijkbaar wel. Ga niet zeggen dat het zaligmakend is maar alle beetjes helpen.

Ik zou dat, omdat het zo belangrijk voor je is, wel vooraf checken bij de dealer. Ik kom de voetgangerherkenning op internet vooral tegen bij de Passat, met DSG (zie http://www.motor-talk.de/forum/front-assist-mit-fussgaengererkennung-t5502811.html?page=4), wellicht ook bij de pas geïntroduceerde SEAT Ateca en de VW Tiguan.

En mocht de dealer je bezweren dat het erop zit, dan zou ik dat in het contract laten opnemen als ontbindende voorwaarde voor het geval hij ongelijk zou hebben. Je kunt het bij vertrek met je nieuwe auto ook op hem uittesten natuurlijk :-)
 
Bovenaan Onderaan