Golf of Octavia break/combi

Dag heren dames.

Ik heb vorig jaar al een maand met een Octavia Combi Ambition 2.0TDI gereden. Een maand omdat toen de werkgever en ik het dus niet zo goed samen konden vinden, dus vriendschappelijk uit elkaar. Gelukkig dat ik mijn 8 jaar oude Jetta had bijgehouden. Daar staat nu 193.000km op de teller en binnen 2 jaar mag die niet meer in de Lage emissie zone in Antwerpen binnen en dus doe ik geen kosten meer.
De zoon is 11 jaar en een grote koffer voor een fiets is ook wel handig. Dus variant, combi it will be.

Nu mijn ervaring was dat de Octa een snelle en lichte auto was. Maar nu komt het. Ik had volgens mij de optie lendensteun genomen, maar ik had constant lage rugpijn. Ben 1m83 (en krimpende) en weeg rond de 90 a 95kg. De speakers vond ik ook matig. Treble kompleet op negatief en dan ging het nog een beetje maar ook was het dat weer niet.

Omdat ik nu minder km ga doen en je hier gewoon genekt wordt als je een diesel hebt, dank u Belgische roverheid om mijn huidige auto waardeloos te maken, zou ik dus voor een 1.4TSI opteren.
Nu praat ik meestal niet graag met verkopers en dat is de afgelopen weken weer eens terug bewezen dat een hoog gehalte niet weet wat ze eigenlijk verkopen. Eigenlijk erg als er maar een paar modellen zijn.
Nu ben ik terug naar de Skoda dealer geweest naar een in mijn ogen prima verkoper maar ervaring en kennis van jullie hier is een plus punt.

Hij heeft mij een style aangeraden (1.4TSI 110KW) omdat daar betere stoelen zouden inzitten dan in de ambition. In de Golf highline zitten zeker zeer goede zetels in, dat weet ik zeker. Iemand ervaring daarmee?
Tja, Canton stond alvast aangevinkt. Blijkbaar is het enigste dat niet aangevinkt is geweest de trekhaak en het panoramisch open dak.
De grap is dat een RS, beetje stiekem mijn droomwagen in aankoop maar 1200 euro zou verschillen, maar daar wil je ivm rijtaks, inschrijving etc niet voor betalen in Belgie.

Nog iets waar ik geen exacte info van vind is de ophanging achteraan. Bij de Golf zou ik terugvallen op de 125pk ipv de 150pk van de Octa. Daar wist de verkoper ook niet of dit een multi-link is of niet.
Zit er in de 110KW nu een multi-link of niet?

Sorry voor de lange tekst, maar als ik nu iets koop moet het wel mijn zin zijn. Achteraf heb je alleen maar spijt.
 

ertromp

Forumguru
Zie hier een stuk over de stoelen in de O3:

http://www.skodaforum.nl/forum/i/stoelen-in-de-octavia-3-combi.21091/

Ik weet dat er O3 bezitters zijn die het Skoda meubilair gewisseld hebben voor de Comfort zetels van de Golf 7 Highline omdat die een stuk beter zitten

De 1.4TSI 110kw heeft geen Multilink maar de starre achteras

Betreffende ruimte heb je natuurlijk geen grotere in zijn klasse dan de O3 al vind ik persoonlijk de afwerking van Volkswagen (naden en kieren en aansluitingen in bijvb interieur) gewoon beter
 

B.Stuurder

Forumguru
Octavia Style: de stoelen voorzien van elektrische bediening, waardoor de stoel aan de voorzijde kan kantelen. Verder kun je bij een leder inbouw firma een pneumatische lendensteun laten inbouwen, of een compleet massage systeem, ook onder bestaande bekleding, je hoeft dan geen leer persé in te laten bouwen. Zo'n pneumatische lendensteun kun je meer of minder laten uitbollen, maar ook hoger en lager in de stoel laten uitbollen. Niet vergelijkbaar met de af fabriek lendensteun, wat meer gewoon een stalen of kunststof hevel is die meer of minder gekanteld kan worden. Erg basic.

Alleen de 1.8 tsi en de RS hebben een multilink ophanging aan de achterzijde.
Een alternatief voor de standaard stoelen in de Style of Ambition zijn de sportstoelen van het Dynamic pakket (tenminste in Nederland heet dat zo). Ik heb voor deze stoelen gekozen omdat ik vond dat deze veel beter zitten dan de standaard stoelen en ze zijn ook iets langer in de zitting.

De Golf heeft de optie voor hele goede stoelen met massage systeem, maar is kleiner en duurder.
 
Ga gewoon voor je droom de taks en biv vallen toch nog mee, je mag op een dikke 400 euro biv tellen en 413 taks, weegt niet op tegen het plezier dat je er van hebt, mijn gedacht hè,

Valt idd nog mee. Heb 2 weken geleden met een Mazda 6 2.2D gaan rijden, wat trouwens enorm meeviel in de positieve zin. Echter biv was 600 en rijtaks mocht je nog eens 600 gaan neerleggen. Aan de staatskas, lees oneindig diepe put, wil ik niet meer meewerken.
Aan je avatar te zien heb je een RS? Valt dat wat mee van realistisch verbruik?
 
Octavia Style: de stoelen voorzien van elektrische bediening, waardoor de stoel aan de voorzijde kan kantelen. Verder kun je bij een leder inbouw firma een pneumatische lendensteun laten inbouwen, of een compleet massage systeem, ook onder bestaande bekleding, je hoeft dan geen leer persé in te laten bouwen.
Alleen de 1.8 tsi en de RS hebben een multilink ophanging aan de achterzijde.
Een alternatief voor de standaard stoelen in de Style of Ambition zijn de sportstoelen van het Dynamic pakket (tenminste in Nederland heet dat zo). Ik heb voor deze stoelen gekozen omdat ik vond dat deze veel beter zitten dan de standaard stoelen en ze zijn ook iets langer in de zitting.

De Golf heeft de optie voor hele goede stoelen met massage systeem, maar is kleiner en duurder.

Nu je het verdorie zegt, dat zag ik niet direct, maar de zitting was nogal kort. Nu is het nogal gek maar de prijs met de korting af is de Golf bijna dezelfde prijs.
De Skoda verkoper zei mij inderdaad ook wel dat de kwaliteit en afwerking van de Golf toch wel iets beter was in totaal. Ik merk ook op dat de Golf 7 in 2013 op de markt kwam, zou deze vervangen worden dat ze weer veel kortingen geven?
 

B.Stuurder

Forumguru
Nu je het verdorie zegt, dat zag ik niet direct, maar de zitting was nogal kort. Nu is het nogal gek maar de prijs met de korting af is de Golf bijna dezelfde prijs.
De Skoda verkoper zei mij inderdaad ook wel dat de kwaliteit en afwerking van de Golf toch wel iets beter was in totaal. Ik merk ook op dat de Golf 7 in 2013 op de markt kwam, zou deze vervangen worden dat ze weer veel kortingen geven?

Ja daarom ook de elektrische verstelling, als de zitting iets kan kantelen heb je minder last van de korte zitting. Heb ik in mijn huidige Renault ook, die korte zittingen, ik ben er uiteindelijk aan gewend, maar gelukkig rijd ik niet zo heel veel kilometers meer.
Ik vermoed dat de Golf aan een Facelift toe is, net als de Octavia trouwens. In principe is de Golf echt duurder, meestal zitten er minder zaken in, die zijn optie bij de Golf en standaard bij de Octavia. Kijk maar eens goed. Of het moet anders zijn in België natuurlijk, maar in Nederland kost een Golf in dezelfde opzet als een Octavia ongeveer €5.000 meer.
Het kan zijn dat de inruilwaarde een rol speelt, dat zie je in leaseconstructies goed terug. Alleen is de Octavia waanzinnig populair, dus de restwaarde blijft nu ook relatief hoog.
 
Ja daarom ook de elektrische verstelling, als de zitting iets kan kantelen heb je minder last van de korte zitting. Heb ik in mijn huidige Renault ook, die korte zittingen, ik ben er uiteindelijk aan gewend, maar gelukkig rijd ik niet zo heel veel kilometers meer.
Ik vermoed dat de Golf aan een Facelift toe is, net als de Octavia trouwens. In principe is de Golf echt duurder, meestal zitten er minder zaken in, die zijn optie bij de Golf en standaard bij de Octavia. Kijk maar eens goed. Of het moet anders zijn in België natuurlijk, maar in Nederland kost een Golf in dezelfde opzet als een Octavia ongeveer €5.000 meer.
Het kan zijn dat de inruilwaarde een rol speelt, dat zie je in leaseconstructies goed terug. Alleen is de Octavia waanzinnig populair, dus de restwaarde blijft nu ook relatief hoog.

Het blijft extreem moeilijk te vergelijken. Nergens vind je eigenlijk een tabel met de verschillen in versies en dan nog eens onderling tussen de wagens ook niet. Zoals de Golf enkel met 110KW met DSG te krijgen is hier en die heeft dan automatisch ACT, weet zelfs niet of de Octa dat heeft.
Met de opties wordt het pas echt scary. Verdonkerde achterruiten bij de Golf kost een 309 euro en bij de Octa 180 euro. Ook blijkt DAB bij de Octa standaard en bij de Golf mag je er nog eens 250 euro bijdoen voor die module.
Dan heb je nog eens de packs.

Nu ja Goofy@5e een droom, probleem is dat ik mezelf ken en hierdoor ook niets op 2 wielen koop.

Nu die multi-link zou dat echt veel uitmaken?
 

Rallye

Forumguru
Had de 2.0tdi waar je in gereden hebt niet ook de multilink? Dan zou ik zelf maar eens een proefrit maken in een Octavia met de goedkope achteras. En dan moet je dus ook nog weten of de voor jou in aanmerking komende Golf een starre of multilink-as heeft.
 

philippe bakker

Forumguru
De taks gaat niet uw duurste kost worden met een RS se :) de naftpomp wel ! Ik heb een gemiddelde van 11,7 lit op mijn laatste 10.000 km.
 

Goofy@5E

Forumguru
@luke-san
kwa verbruik klaag ik niet, en ja het klinkt misschien onrealistisch, maar ik zit tussen de 7 en de 10 liter met men o3ke, alles hangt af van rechtse, en neem maar aan als je naar een een gemiddelde gaat van 10 liter ben je met je rijbewijs aant spelen, maar met een gemiddeld van laat ons zeggen een 8 liter ga je al vrij vlot Door het verkeer zene,
 

Cordoba

Forumguru
@luke-san Waar je wel even op moet letten bij de informatie, is dat een Belgische uitvoering van een Style kan flink afwijken van een Nederlandse Style. Dat komt doordat vanuit Skoda in Tjechie (of door VW) wel bepaald wordt welke benamingen er zijn voor de verschillende uitvoeringen, maar niet welke opties er bij een bepaalde uitvoering horen. Welke opties er bij een uitvoering horen, wordt bepaald door de invoerder (resp. d'Ieteren en Pon) voor het land waar ie naar toe gaat, en de invoerder bepaald ook uit welke opties je mag kiezen. Zo was het tot voor kort onmogelijk om in Nederland te kiezen voor een voorruit met verwarming (zo bepaald door de firma Pon), terwijl het in de omringende landen wel (nieuw) leverbaar was.
 
@luke-san
kwa verbruik klaag ik niet, en ja het klinkt misschien onrealistisch, maar ik zit tussen de 7 en de 10 liter met men o3ke, alles hangt af van rechtse, en neem maar aan als je naar een een gemiddelde gaat van 10 liter ben je met je rijbewijs aant spelen, maar met een gemiddeld van laat ons zeggen een 8 liter ga je al vrij vlot Door het verkeer zene,

Zal eens moeten zien of ik ergens een VRS kan testrijden. Ben 46 en heb nog nergens iets moeten tekenen of mijn ID moeten achterlaten (zelfs nog nooit geen snelheidsboete gehad in de EU) maar die versie zal je waarschijnlijk niet bij een dealer kunnen testrijden.
Misschien moet Philippe eens de handrem afzetten ;) met zo'n verbruik.
Toch al serieus bedankt voor de reacties, al meer dan wat ik in een uur kan zien in de showroom of met psuedo reviews op het net.
 

leon-cupra

Forumguru
Als je droomwagen een vRS is en het verschil is amper 1200€, ga dan voor de vRS.:yeah:

Als je beetje zoekt in mijn reacties op het forum, weet je waarom, maar zal ze met plezier nog even samenvatten:
- vRS geeft een veel groter luxe-gevoel door bepaalde elementen (inlegelementen in carbon-look, sportstuur, de stoelen, ... ). Vind de vRS er dan kwalitatiever uitzien dan een gewone golf en zeker dan de gewone O3
- de sportstoelen in de vRS zitten verschrikkelijk goed. Perfecte steun.
- vermogen is zo zot. Acceleren naar 230 met de twee vingers in de neus, illegale snelheden in een mum van tijd, ... Je laat veel wagens achter :D

De taxen vallen echter wel goed mee. Het is nu niet dat je zoals vroeger 5000€ mocht dokken voor +211 pk.

Echter verbruik is een ander paar mouwen. Korte ritten en zware voet is moordend voor het verbruik :banghead:
Kan je je voet beheersen (maar toch nog vlot genoeg) valt het echter nog mee. Om een idee te geven: 60km autostrade tegen 120 en 20km continue optrekken en kickdown , geeft verbruik van 9L. Gewone ritjes autostrade lukt om tegen de 7L te zitten. Doe je echter korte ritten (zoals mij -4km naar het werk) en gebruik je het vermogen ( i'm guilty :D) ga je bij die ritjes naar +15L:banghead:
 

leon-cupra

Forumguru
@luke-san
kwa verbruik klaag ik niet, en ja het klinkt misschien onrealistisch, maar ik zit tussen de 7 en de 10 liter met men o3ke, alles hangt af van rechtse, en neem maar aan als je naar een een gemiddelde gaat van 10 liter ben je met je rijbewijs aant spelen, maar met een gemiddeld van laat ons zeggen een 8 liter ga je al vrij vlot Door het verkeer zene,
Soooo true !! Zeker dat van dat rijbewijs :D
Mijn broer haalt met zijn vRS ook die gemiddelden, bij hem gaat hij zelfs niet boven de 9L
Feit is wel korte ritten zullen het verbruik steeds hoger doen uitkomen, zware of geen zware voet.
 
. Doe je echter korte ritten (zoals mij -4km naar het werk) en gebruik je het vermogen ( i'm guilty :D) ga je bij die ritjes naar +15L:banghead:

Crap, dat laatste dus, woon/werkverkeer. 15 a 20km waarvan 80% 30kmh, 50kmh is. De 1.9TDI is gelukkig met 's ochtends voor de spits met 5 liter op 100km maar terug gedurende de spits gaat die naar 6,5 a 7. Nu het kan erger. Mijn vrouw heeft een (hou jullie vast) Renault Modus met een 1.2l met 75 Franse paarden die aan de koffiebar zitten en is nog nooit onder de 7,3L geraakt
 

B.Stuurder

Forumguru
Zal eens moeten zien of ik ergens een VRS kan testrijden. Ben 46 en heb nog nergens iets moeten tekenen of mijn ID moeten achterlaten (zelfs nog nooit geen snelheidsboete gehad in de EU) maar die versie zal je waarschijnlijk niet bij een dealer kunnen testrijden.
Misschien moet Philippe eens de handrem afzetten ;) met zo'n verbruik.
Toch al serieus bedankt voor de reacties, al meer dan wat ik in een uur kan zien in de showroom of met psuedo reviews op het net.

Ik heb ook een testrit gemaakt in een RS, desnoods kom je naar Spijkenisse in Nederland, daar hebben ze een RS beschikbaar voor een proefrit.
Wat @leon-cupra zegt vind ik zelf betrekkelijk. Natuurlijk is de echte RS het echte ding, maar als je niet kunt kiezen voor een RS om wat voor reden dan ook, dan kom je met een 1.8 voorzien van sportstoelen en sportstuur ook een eind. De materialen en elementen die gebruikt worden zijn dezelfde en dat carbon is ook gewoon plastic. Ook met een 1.8 laat je veel wagens al achter en tunen is ook een optie. Kwestie van rekenen, wat kost een RS inclusief bijkomende kosten en wat kost een 1.8. Het verbruik van de 1.8 ligt echter niet zo heel ver van dat van de RS af.
 

B.Stuurder

Forumguru
Crap, dat laatste dus, woon/werkverkeer. 15 a 20km waarvan 80% 30kmh, 50kmh is. De 1.9TDI is gelukkig met 's ochtends voor de spits met 5 liter op 100km maar terug gedurende de spits gaat die naar 6,5 a 7. Nu het kan erger. Mijn vrouw heeft een (hou jullie vast) Renault Modus met een 1.2l met 75 Franse paarden die aan de koffiebar zitten en is nog nooit onder de 7,3L geraakt
Ik met mijn 1.5 dci Megane ook nooit onder de 7,4 liter.
 
Bovenaan Onderaan