Kofferklep achterlichten.......ik moet en zal weten hoe het zit...

Level42

Forumguru
Dus. Wij "zielige" Ambition businessline eigenaren/rijders (of "lagere" uitvoeringen) zijn verstoken van de in de kofferbak doorlopende achterverlichting. Tsja....er zijn ergere dingen in het leven maar......het is toch jammer.....

Nu vraag ik me een paar dingen af:

1) zouden de achterlicht units in de kofferklep daadwerkelijk van elkaar verschillen, met of zonder achter LED ? De mistlamp LED zit namelijk al WEL in deze unit....
2) ALS de units identiek zijn....waarom branden ze dan niet....misschien een kwestie van een ontbrekend stukje bekabeling ?
3) ik heb al flink gegoogled en wel wat onderdeel nummers gevonden maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat wat is.....om e.e.a. beter te kunnen onderzoeken zou ik mijn units (en de bekabeling) even willen bekijken....
4) .....en dus......kan iemand me vertellen hoe ik bij die dingen kom ? Ik moet de achterklep bekleding dus verwijderen. Ik zie alleen maar 3 gaatjes in de bekleding achter deze lamp units en verder geen enkele manier waarop dit bevestigd is.

Dus....kan iemand me vertellen hoe ik die bekleding kan verwijderen zonder de boel te slopen ?
 

Level42

Forumguru
Wat ik al gevonden heb:

http://nemiga.com/cat_spares/etka/skoda/sup/851/945000/

In het lijstje alleen kijken naar de onderdelen die met (1) zijn aangegeven, dat is de kofferklep unit. (zie tekening)

Kijk.....in dit lijstje wordt verschil gemaakt tussen units met mistlicht en zonder, en dan natuurlijk voor links- en rechts verkeer auto's.....maar er staan nergens verschillende units met en zonder LED achterlicht.....dat zou mij zeggen dat alle units hetzelfde zijn en de LED strip dus gewoon al aan boord hebben....maar ja zeker weten doe ik dat pas als ik mijn unit kan onderzoeken....
 

Dewinteb

Actief lid
Beste Level42,

Als je van dichtbij kijkt zie je dat het 'led buisje' mist in de unit, er is wel ruimte voor in de unit maar er zit niets in bij ons ambition eigenaren.
Zonder de binnenboel te verwijderen weet je ook niet of er bekabeling is meegenomen tot de unit, ook dit zal wsl deels ontbreken.
 

Cordoba

Forumguru
Kan zijn dat bekabeling er gewoon ligt, maar dat de stekker in de buurt is 'weggeplakt' net zoals de connectoren voor mistlampen vóór soms bij auto's die het zonder moeten doen.
 

Level42

Forumguru
Bedankt voor de reacties.....ook al was het niet wat ik wilde horen ;)

OK dus dan zouden er 2 opties zijn: unit met LEDs kopen of alleen de LED strips kopen, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat laatste niet kan...

En dan is er inderdaad nog het verhaal bekabeling...
 

Stian

Actief lid
Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die de extra led achterlichten op de ambition besteld heeft. Moet zeggen dat ik van 170 euro voor 2 lullige ledstripjes ook niet heel gelukkig word. Had er meer van verwacht......
 

B.Stuurder

Forumguru
Wat een idiote optie, dat dat er niet gewoon op zit! Heb je dan nu halve achterlichten, dus maar voor de helft verlicht?
 

Dewinteb

Actief lid
Nou Level42, wegens het prachtige weer ns even uitgezocht voor je;in de kofferbakbekleding zitten drie gaatjes; de lamp zit met 3 torx25 schroeven vast, na loshalen vallen ze keurig tussen de bekleding in, maar de bekleding zit voor een deel vastgeklikt en kon los. Ik heb(active bl) geen losse bekabeling aangetroffen helaas, dus t is niet simpelweg een andere unit bestellen met led. Wel is de bekabeling naar kentekenverlichting vlakbij en naar de ruitenwisser, mogelijk is de spanning van de kentekenverlichting te 'lenen'

Zie de foto's. Ik heb besloten het te laten rusten.
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 471
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 495
  • image.png
    image.png
    1,4 MB · Weergaven: 427

Level42

Forumguru
Super Dewinteb, bedankt !!

Kentekenverlichting lenen zou wellicht kunnen maar dan moet die meegaan met DRL (ik heb namelijk mijn achterlichten aan laten schakelen bij DRL. En nog een stapje verder....als je de achterverlichting US style wil laten meeknipperen is het sowieso geen optie.

Ik heb op e-bay en andere website wel wat units gevonden en ook hier bevestiging dat er wel degelijk units zijn zonder verlichting (rechts) of alleen een mistlamp (links):

Deze types moet je dus NIET hebben:

3V5.945.308 B (SK471 Base INNER, 00197226-0* RH) -> ALLEEN reflector, geen verlichting
3V5.945.307 B (SK481 Base INNER, 00197225-0* LH) -> ALLEEN mistlicht

Als bijlage de foto's van die units.....de eerste 3 foto's is de linker unit met mistlicht. Duidelijk te zien dat er maar 1 aansluiting is (2 pennen).
De laatste 3 foto's zijn van de rechter unit, totaal geen aansluitingen (maar wel plek voor een stekker...)
 

Bijlagen

  • s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    205,5 KB · Weergaven: 189
  • s-l1600 2.jpg
    s-l1600 2.jpg
    176,7 KB · Weergaven: 206
  • s-l1600 3.jpg
    s-l1600 3.jpg
    264,8 KB · Weergaven: 201
  • s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg
    192,8 KB · Weergaven: 203
  • s-l1600 2.jpg
    s-l1600 2.jpg
    204,9 KB · Weergaven: 213
  • s-l1600 2 (1).jpg
    s-l1600 2 (1).jpg
    210,9 KB · Weergaven: 168

Cordoba

Forumguru
@Level42 Ik volg je redenering niet helemaal: als je de vaste achterlichten al hebt branden met de DRL is het toch geen probleem als die in de kofferklep pas aangaat als de kentekenverlichting (dus dimlicht/grootlicht) aan gaat? Je houdt dan de achterlichten die je hebt, en in donker schakelen de achterlichten in de klep er bij. Ook voor het US style knipperen gaat dat op: buitenste knipperen mee, de binnenste blijven uit (overdag) of blijven aan (bij voeren dimlicht/grootlicht).
 

Level42

Forumguru
En dan heb ik deze nog gevonden op een Engelse website, dus is een UK versie.....wat betekent dat de mistlamp waarschijnlijk rechts zit ?

3V9-945-308-A (SK482 UK)

in ieder geval dit nummer en deze foto's. Maar goed....die moeten wij dus ook niet hebben.....
 

Bijlagen

  • IMG_3140.jpg
    IMG_3140.jpg
    285,7 KB · Weergaven: 106
  • IMG_3139.jpg
    IMG_3139.jpg
    198,8 KB · Weergaven: 110
  • IMG_3138.jpg
    IMG_3138.jpg
    262,9 KB · Weergaven: 111
  • IMG_3137.jpg
    IMG_3137.jpg
    221,1 KB · Weergaven: 110
  • IMG_3136.PNG
    IMG_3136.PNG
    1,1 MB · Weergaven: 90

Level42

Forumguru
@Level42 Ik volg je redenering niet helemaal: als je de vaste achterlichten al hebt branden met de DRL is het toch geen probleem als die in de kofferklep pas aangaat als de kentekenverlichting (dus dimlicht/grootlicht) aan gaat? Je houdt dan de achterlichten die je hebt, en in donker schakelen de achterlichten in de klep er bij. Ook voor het US style knipperen gaat dat op: buitenste knipperen mee, de binnenste blijven uit (overdag) of blijven aan (bij voeren dimlicht/grootlicht).

Ja maar dat zou ik niet zo willen, zeker het knipperen niet, dan moet ook de hele "set" knipperen, binnen- en buiten units......ja ik ben een zeikerd ;)

De speurtocht richt zich nu dus op (verschillen in) de kabelboom :D

(En sloopunits.....mèt LEDs....)
 

Cordoba

Forumguru
Prima linkje om S3's op de sloop te vinden. Let wel op dat je op 'demontage' zoekt en niet op 'schadeauto's' (die laatste zijn om gerepareerd te worden en weer de weg op te gaan).
 

Renkie

Forumguru
Kun je niet kiezen of er 1 of 2 mistlampen aan gaan met VCDS? Maw; Is een engelse unit dan niet gelijk?
 

Level42

Forumguru
Nee, zie mijn post boven over de units die ik op Ebay duitsland vond:

s-l1600-2-jpg.54105

kijk, er zit geen enkele stekker op.....de tekstomschrijving in de eBay advertentie zegt ook "geen verlichting, alleen reflector". Dus er is altijd 1 unit zonder ook maar enige lichtbron er in (als je geen doorlopende achterverlichting hebt).

Heb trouwens bevestiging dat de mistlamp in Engeland rechts zit (logisch) ennnnnnnn, ik had nog nooit zo precies gekeken, maar er schijnen 2 verschillende achterlicht unit (combinaties) te zijn ! Iets met chromen afdekstrips ...zie hier:

http://www.briskoda.net/forums/topic/380118-tail-lights-boot-section/page-4


Goed kijken, er zit echt verschil in:


cLUSTERS_zpszywjaw1h.png~original
 

Level42

Forumguru
Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen die de extra led achterlichten op de ambition besteld heeft. Moet zeggen dat ik van 170 euro voor 2 lullige ledstripjes ook niet heel gelukkig word. Had er meer van verwacht......

Ik vind het toch echt een stuk mooier staan hoor..... zou wel vreselijk tof zijn trouwens als je de actie van @Dewinteb zou kunnen herhalen.....jij hebt immers de "goede" units en bekabeling :D
 
De achterlichten met ledstrip in de kofferklep hebben ook nog "kapjes" over de achteruitrij-, mist- en knipperlichten (Skoda noemt het "kristallen", je moet wat om die €170 te rechtvaardigen:laugh:). Lijkt me niet zo mooi als het deel in de achterklep wel zo'n kapje heeft en het buitenste deel niet.Volgens mij zit het niet in de voorbeelden die je aandraagt, maar wel iets om op te letten.

Bovenste plaatje is zonder led en "kristal" onderste is met.
skoda-superb-rt-0008.jpg 8-new-skoda-superb-rear_0.jpg
 

Stian

Actief lid
Voor 170 zullen het wel Swarovski kristallen zijn :)
Heb niet zo'n goede ervaring met loshalen van geklikte kunstof delen.......
 
Bovenaan Onderaan